سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۰:۰۰ /سه شنبه/۵ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 6:47 /سه شنبه/8 خرداد 1403

«فلزات‌آنلاین» گزارش کرد:

رکوردشکنی شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در فروردین ‌ماه ۱۴۰۳

در اغلب سیاست‌گذاری‌ها و راهبردهای اقتصادی کشور، بر موضوع رشد تولید و ارزش‌آفرینی به عنوان مهم‌ترین راهکار بهبود شرایط اقتصادی کشور تاکید شده است. نام‌گذاری سال جاری تحت عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» نیز خود مهر تاییدی بر اهمیت موضوع رشد تولید است.

در اغلب سیاست‌گذاری‌ها و راهبردهای اقتصادی کشور، بر موضوع رشد تولید و ارزش‌آفرینی به عنوان مهم‌ترین راهکار بهبود شرایط اقتصادی کشور تاکید شده است. نام‌گذاری سال جاری تحت عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» نیز خود مهر تاییدی بر اهمیت موضوع رشد تولید است. این مقوله در خصوص صنعت فولاد، با توجه به اهمیت استراتژیک آن در حوزه ارزش‌آفرینی، تامین مواد اولیه صنایع پایین‌دستی و توسعه صادرات اهمیت دوچندانی دارد. مسیری که شرکت فولاد کاوه جنوب کیش را می‌توان یکی از پیشروان آن معرفی کرد زیرا این شرکت در ماه‌های اخیر همواره تلاش داشته است تا در مسیر رشد تولید، فروش و درآمدزایی حرکت کند. بررسی آمارهای سال گذشته و نیز ثبت رکوردهای بی‌نظیر فروش و درآمدزایی این شرکت در فروردین ماه سال جاری، خود از اثربخشی رویکردهای یادشده دارد. این موضوع در کنار طرح‌های توسعه‌ای و زیرساختی این شرکت می‌تواند نویدبخش آینده‌ای درخشان برای سهامداران و صنعت فولاد و ارزش‌آفرینی آن در اقتصاد کشور باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین»، استان هرمزگان یکی از قطب‌های توسعه و نقش‌آفرینی صنعت فولاد در ایران محسوب می‌شود. شرکت فولاد کاوه جنوب کیش به عنوان یکی از تولیدکنندگان برجسته شمش فولاد در جنوب کشور، فعالیت خود را با هدف تکمیل زنجیره ارزش از گندله تا مقاطع فولادی در دهه ۱۳۹۰  در این استان و در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس آغاز کرد. این شرکت که در حال حاضر دارای دو واحد مگامدول آهن‌اسفنجی جمعا با ظرفیت تولید سالانه بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصول و دو واحد فولادسازی هر یک با ظرفیت تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شمش در سال است، با استفاده از مزیت‌های رقابتی خود از جمله موقعیت جغرافیایی استراتژیک استان هرمزگان، در راستای ایفای نقشی موثر در ارزش‌آفرینی صنعت فولاد و توسعه صادرات گام برمی‌دارد. نتیجه این رویکرد هدفمند، رشد آمار فروش و افزایش درآمدهای عملیاتی این شرکت در ماه‌ها و هفته‌های اخیر همراه بوده است.

ثبت رکوردهای بی‌نظیر و چشمگیر این شرکت در فروش محصولات و درآمدزایی در هفته‌های اخیر نیز خود به وضوح نشان‌دهنده میزان اثربخش‌ بودن رویکردهای این شرکت در مسیر ارتقای عملکرد و ارزش‌آفرینی است. این تولیدکننده برجسته صنعت فولاد به عنوان شرکتی که در مسیر توسعه همه‌جانبه حرکت می‌کند، با هدف ایجاد ارزش افزوده بیشتر با بهره‌مندی حداکثری از مزایای رقابتی، طرح‌های افزایش ظرفیت تولید و توسعه زیرساختی را نیز در دستور کار دارد؛ موضوعی که می‌تواند این فولادساز را در جهت تحقق اهداف ارزش‌آفرینی و نقش‌آفرینی موثرتر در صنعت فولاد هدایت کند.

بهار ارزش‌آفرینی در (SKS)

رسالت اصلی شرکت فولاد کاوه جنوب کیش تکمیل زنجیره در جهت ارتقای ارزش‌آفرینی و بهره‌مندی از پتانسیل‌های استان هرمزگان است. همین مسئله موجب جهت‌دهی به روند برنامه‌ریزی‌های تولید و فروش، سرمایه‌گذاری‌ها و توسعه‌ ظرفیت‌های این شرکت می‌شود. استان هرمزگان نه فقط از جنبه موقعیت ویژه جغرافیایی بلکه از نظر دسترسی به منابع انرژی، نزدیکی به استان‌های یزد و کرمان به عنوان قطب‌های معدنی کشور، دسترسی به دروازه کریدور شمال جنوب و هم‌جواری با صنایع مصرف‌کننده از جمله نفت و پتروشیمی اهمیت بسیاری دارد. این شرکت با قرارگیری در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس از تمامی مزیت‌های این منطقه در جهت رشد تولید و فروش محصولات خود استفاده می‌کند. قابلیت‌های جذب سرمایه‌گذاری، معافیت‌های گمرکی و مالیاتی و شبکه حمل‌ونقل و لجستیک کارآمد، از جمله مهم‌ترین مزیت‌های جانمایی در این منطقه ویژه اقتصادی به شمار می‌آیند و این شرکت توانسته است با تکیه بر آن‌ها به برنامه‌های تولید، فروش و ارزش‌آفرینی خود جامه عمل بپوشاند.

شرکت فولاد کاوه جنوب کیش تولید یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن آهن‌ اسفنجی و یک میلیون و ۶۲۰ هزار تن شمش را در سال ۱۴۰۲ هدف‌گذاری کرده بود. بررسی آمار تولید این دو محصول در سال گذشته، به ترتیب تحقق ۹۹ درصدی و ۹۷ درصدی برنامه یاد شده را نشان می‌دهند. در واقع این شرکت با بررسی نقاط قوت و ضعف و ریسک‌ها و چالش‌های پیش‌رو از جمله محدودیت‌های مصرف برق و گاز برنامه خود را تدوین کرد تا دغدغه کمتری متوجه تولید شود. به این ترتیب این شرکت با تولید یک میلیون و ۸۴۲ هزار تن آهن‌اسفنجی و یک میلیون و ۵۷۹ هزار تن فولاد، سهم ۵٫۵ و سهم ۴٫۹ درصدی از تولید این محصولات را در کشور طی سال گذشته به خود اختصاص داد. روند رو به رشدی که البته در سال جدید نیز با توجه به شعار سال مبتنی بر جهش تولید با مشارکت مردم با شدت و حدت بیشتری تداوم یافته که نتیجه آن، رشد ۸٫۵ درصدی تولید شمش و رشد ۴٫۵ درصدی آهن‌اسفنجی در فروردین‌ ماه ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل است. در واقع این شرکت با تولید ۱۹۶ هزار و ۷۰۳ تن شمش در این ماه، رکورد جدیدی را به ثبت رساند که دستاورد ارزشمندی برای این شرکت به شمار می‌آید.

شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در حوزه فروش نیز با بررسی و پایش مستمر تحولات بازارهای داخلی و بین‌المللی، برنامه‌ فروش محصولات خود را تدوین می‌کند. این مسئله باعث شده است تا علی‌رغم فرازوفرودهای بازار بتواند روند رشد فروش و ارزش‌آفرینی را حفظ کند و رکوردهای متعددی را در کسب درآمدهای عملیاتی ماهانه به ثبت برساند. این شرکت در فروردین‌ ماه ۱۴۰۳ موفق شد تا تناژ فروش شمش بیلت خود را به ۱۹۰ هزار و ۵۰۰ تن برساند و به درآمد ۳۹ هزار و ۹۹۷ میلیارد ریالی در نخستین ماه سال دست یابد که رکوردشکنی جدیدی در درآمدزایی ماهانه این شرکت به شمار می‌آید؛ این در حالی است که بیشترین درآمد ماهانه این شرکت در سال گذشته برابر با ۳۹ هزار و ۹۲۴ میلیارد ریال در اردیبهشت‌ ماه بود.

ثبت رکورد جدید در کسب درآمدهای عملیاتی ماهانه شرکت فولاد کاوه جنوب کیش علاوه بر افزایش تناژ فروش محصول، حاصل از افزایش نرخ فروش داخلی و صادراتی شمش بیلت نیز بوده که نسبت به اسفند ماه سال گذشته افزایش یافته است؛ البته باید یادآور شد که تنها ۲۲ درصد از درآمدهای عملیاتی یک‌ ماهه این شرکت از فروش صادراتی حاصل شده و بخش عمده آن (۳۱ هزار و ۳۱۳ میلیارد ریال) از فروش داخلی بوده است.

ارزش‌آفرینی از طریق درگاه‌های صادراتی، از اولویت‌های اصلی شرکت فولاد کاوه جنوب کیش به شمار می‌آید؛ به طوری که در سال‌های گذشته به طور متوسط حدود ۶۰ درصد از محصولات این شرکت در بازارهای صادراتی عرضه می‌شد. با این حال و با توجه به اولویت تامین بازارهای داخلی، بخش عمده فروش محصولات در سال ۱۴۰۲ به بازارهای داخلی اختصاص یافته است. مجموع تناژ فروش شمش بیلت این شرکت در سال گذشته برابر با یک میلیون و ۵۸۷ هزار تن و سهم بازار داخلی از این میزان ۷۱ درصد بود. بیشترین تناژ فروش در آذر ماه سال گذشته به ثبت رسید که برابر با ۱۶۱ هزار و ۶۷۲ تن بود. مجموع درآمدهای عملیاتی حاصل از فروش شمش این شرکت در سال ۱۴۰۲ نیز برابر با ۳۳۸ هزار و ۸۲۱ میلیارد ریال بود که نسبت به برآوردهای ابتدای سال، حدود ۳۳ درصد بیشتر بوده است.

چشم‌انداز آینده‌ای روشن

توسعه متوازن و سودآوری پایدار، از جمله مهم‌ترین اهداف شرکت فولاد کاوه جنوب کیش به شمار می‌آید و این شرکت برای محقق شدن این دو هدف مهم، طرح‌ها و برنامه‌های متعددی را در دستور کار قرار داده است. در واقع این شرکت با توجه به نقش استراتژیکی که می‌تواند در صادرات فولاد کشور ایفا کند و همچنین پتانسیل‌های بالقوه استان هرمزگان، توسعه را به عنوان یک اصل اساسی دنبال می‌کند و بخشی از برنامه‌های توسعه‌ای خود را در راستای تکمیل زنجیره ارزش و افزایش ظرفیت تولید تعریف کرده است. در همین راستا، عملیات اجرایی احداث واحد سوم احیای مستقیم فولاد کاوه جنوب کیش با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن آهن‌ اسفنجی در سال ۱۴۰۲ در دستور کار قرار گرفت و بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌ شده، این طرح طی ۲۴ ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

این شرکت احداث کارخانه گندله‌سازی با ظرفیت تولید سالانه پنج میلیون تن محصول را نیز در دستور کار قرار داده است و بر اساس پیش‌بینی‌ها، این پروژه طی سه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. به علاوه این شرکت برای حفظ توان رقابتی خود، احداث نیروگاه تولید برق ۵۰۰ مگاواتی را نیز در طرح‌های توسعه قرار داده است تا بتواند زمینه زیرساختی مناسب را برای تولید پایدار خود قراهم آورد و جایگاه (SKS) را در ارزش‌آفرینی صنعت فولاد ارتقا دهد.

در پروژه احداث واحد احیای مستقیم، استفاده از تکنولوژی میدرکس برای تولید آهن‌اسفنجی پیش‌بینی شده است و دلیل انتخاب این تکنولوژی را می‌توان استراتژی مدیریتی شرکت فولاد کاوه جنوب کیش دانست زیرا در شرایط تحریم که نه‌ تنها فروش بلکه تامین و خریداری قطعات و اقلام استراتژیک نیز دشوار است، به کارگیری این تکنولوژی، تامین قطعات راهبردی و تعمیر و نگهداری را آسان‌تر می‌کند. همچنین دیدگاه‌های مدیریتی این شرکت همواره حول محور خودکفایی و توانمندی بیشتر در صنعت فولاد شکل گرفته‌اند؛ به شکلی که دانش فنی و توانمندی اجرای فرایند مهندسی معکوس در این شرکت به طور قابل‌توجهی افزایش یابد. از جدیدترین دستاوردهای این شرکت می‌توان به راه‌اندازی سامانه پیشرفته جبران‌ساز توان راکتیو (SVC) توسط متخصصان داخلی اشاره کرد. به نظر می‌رسد که با وجود دیدگاه فراگیر به تولید و توسعه در شرکت فولاد کاوه جنوب کیش بتوان آینده درخشانی برای این فولادساز در سال‌های آینده متصور بود.

نمودار ۱٫ فروش شمش شرکت فولاد شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در ماه‌های اخیر

نمودار ۲٫ درآمدهای عملیاتی شرکت فولاد شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در ماه‌های اخیر

انتهای پیام//

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:58 /شنبه/12 خرداد 1403

علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت‌‍وگو با «فلزات آنلاین»:

5:30 /شنبه/25 فروردین 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

11:17 /شنبه/19 اسفند 1402

سعید قاسم‌زاده، مدیرعامل شرکت توسعه اقتصادی پایدار فراگیر (تافکو) در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

4:57 /شنبه/30 دی 1402

امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

6:24 /شنبه/29 مهر 1402

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

11:11 /پنجشنبه/27 مهر 1402

صادق قاسمی فلاورجانی، مديرعامل شرکت فنی مهندسی آرين مدرن جهان‌آرا طی یادداشتی نوشت:

7:29 /شنبه/8 اردیبهشت 1403

حسين کهزاد، مديرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:48 /شنبه/25 آذر 1402

فرشید سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:27 /شنبه/29 مهر 1402

هم‌زمان با رشد تولید فولاد صورت پذیرفت؛

13:18 /دوشنبه/4 تیر 1403

علی‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه حاصل شد؛

16:27 /چهارشنبه/5 اردیبهشت 1403

«فلزات آنلاین» گزارش کرد:

11:29 /سه شنبه/28 فروردین 1403

«فلزات آنلاین» بررسی کرد:

13:20 /چهارشنبه/15 فروردین 1403

پس از ثبت موفقیت‌ها و رکوردهای پیاپی صبانور در سال 1402،

15:35 /سه شنبه/29 خرداد 1403

«فلزات‌آنلاین» گزارش می‌کند:

16:32 /یکشنبه/27 خرداد 1403

در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت آهن و فولاد ارفع،

16:29 /شنبه/12 خرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه سنگان؛

5:55 /شنبه/26 خرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه چادرملو؛

5:35 /شنبه/26 خرداد 1403

عملکرد دو ماهه 1403 «فخوز»؛

6:05 /شنبه/19 خرداد 1403

اینفوگرافیک گروه فولادی غرب؛

14:54 /شنبه/29 اردیبهشت 1403

اینفوگرافیک درخشش ارفع؛

14:14 /شنبه/29 اردیبهشت 1403

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/4

153071

فلزات آنلاین

1403/04/4

483684

فلزات آنلاین

1403/04/4

635024

فلزات آنلاین

1403/04/4

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/4

24590

فلزات آنلاین

1403/04/4

11263

فلزات آنلاین

1403/04/4

47474

فلزات آنلاین

1403/04/4

51616

فلزات آنلاین

1403/04/4

44720

فلزات آنلاین

1403/04/4

41566

فلزات آنلاین

1403/04/4

26431

فلزات آنلاین

1403/04/4

27924

فلزات آنلاین

1403/04/4

25459

فلزات آنلاین

1403/04/4

36796

فلزات آنلاین

1403/04/4

33609

فلزات آنلاین

1403/04/4

46477

فلزات آنلاین

1403/04/4

24819

فلزات آنلاین

1403/04/4

43710

فلزات آنلاین

1403/04/4

46627

فلزات آنلاین

1403/04/4

3409700