معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور گفت: تولید ریل در ذوب آهن اصفهان، یک ظرفیت استراتژیک است و برای تحقق این مهم، تلاشهای شبانهروزی بسیار زیادی انجام گرفته است.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت ذوب آهن اصفهان، ذوب آهن به عنوان تنها تولیدکننده ریل در غرب آسیا، از ابتدای سال جاری تاکنون به موازات تولید سایر محصولات، حدود پنج هزار و ۵۰۰ تن انواع ریل تولید کرده و حدود ۳۰ هزار تن ریل نیز سفارش گرفته است. این شرکت تولید ۱۰۰ هزار تنی ریل را هم تا پایان سال جاری در برنامه کارخانه قرار داده است. محصول ارزش افزایی که از اوایل مرداد ماه سال جاری، افزایش تولید ۳۰ درصدی آن به ثمر مینشیند و همچنین ۶۰ هزار تن از آن نیز در محورهای ریلی اقصی نقاط کشور نصب شده است.
عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در این خصوص بیان کرد: بیش از سه هزار کیلومتر در شبکه ریلی کشور، راه آهن داریم و خط ریلی رشت – آستارا، تنها ۱۶۰ کیلومتر از کل این سه هزار کیلومتر است.
وی افزود: جلسات و برنامهریزیهای بسیار خوبی با حضور مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان برگزار شد و جلسهای نیز اخیرا در نهاد ریاست جمهوری داشتیم که مقرر شد پرداختها از سوی راه آهن جمهوری اسلامی شتاب بیشتری بگیرد و در آن سو، رشد تولید ریل در ذوب آهن اصفهان محقق شود.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه توسعه خطوط ریلی در کشور با تولید ریل در ذوب آهن اصفهان پیوندی جداییناپذیر دارد، عنوان کرد: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، همواره تولید ریل ملی را ارج مینهد و برای استمرار جریان خودکفایی در تولید، هرگونه همکاری و همراهی لازم را خواهد داشت.
خطیبی ادامه داد: برای تامین ریل مورد نیاز پروژهها، صرفا روی ذوب آهن اصفهان حساب میکنیم تا این محصول ماندگار در خدمت رفاه و آسایش ایرانیان قرار بگیرد و سپس با صادرات آن ارزآوری برای کشور محقق شود.
وی مطرح کرد: راه آهن تبریز – بستان آباد به پایان رسیده است و به امید خدا به زودی افتتاح میشود. در راه آهن رشت – کاسپین نیز یک محموله ۵۰۰ تنی ریل را طی چند روز آینده از ذوب آهن اصفهان دریافت میکنیم و باقیمانده آن که حدود سه هزار تن است، به زودی تامین میشود. در پروژههای راه آهن همدان – سنندج نیز به طول ۱۵۱ کیلومتر و پیشرفت ۹۲ درصدی و راه آهن میانه – اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر و پیشرفت ۸۸ درصدی نیز از ریل ذوب آهن اصفهان استفاده شده است که این پروژهها، برنامه توسعه ریلی است که به زودی مورد بهرهبرداری قرار میگیرند. همچنین در پروژه چابهار – زاهدان، محدوده خاش – ایرانشهر به طول ۱۵۰ کیلومتر نیز به ریل نیاز داریم.
معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور تصریح کرد: روسازی پروژه ریلی مبارکه – شهرکرد به طول ۹۰ کیلومتر نیز پس تامین اعتبار مورد نیاز کلید زده میشود و طبیعتا برای آن هم به ریل نیاز داریم.
خطیبی در پاسخ به این سوال که گشوده شدن روابط بینالمللی چه تاثیری بر صادرات محصول ریل دارد، خاطرنشان کرد: صادرات خدمات فنی و مهندسی در عرصه توسعه ریلی در کشورهای همسایه و یا در کشورهایی که هدف این تعاملات باشند، برای سازندگان خطوط ریلی اهمیت بالایی دارد زیرا آنها با دسترسی آسانتر و هزینه کمتر این محصول استراتژیک را دریافت میکنند و همچنین ارزآوری بسیار بالایی از این مسیر برای کشور رقم میخورد.
انتهای پیام//