رئیس خانه معدن استان زنجان گفت: زنجان به لحاظ ظرفیت در سرب و روی در کشور ذخایر خوبی دارد و این استان به عنوان قلب سرب و روی در خاورمیانه در زمینه تولید و صادرات شناخته میشود.
به گزارش «فلزاتآنلاین»، آرمین سلسانی به ظرفیتهای معدنی استان اشاره کرد و اظهار کرد: استان زنجان به لحاظ ظرفیت و ترتیب مواد معدنی در سرب و روی، سنگآهنهای هماتیتی و مگنتیتی، سیلیس، تراورتن و مس ذخایـــر خوبـــی دارد، همچنیـــن واحدهــــای شیشهسازی، چینی و بلور در استان وجود دارد. اینها معادنی هستند که ذخایر قابل توجهی در استان زنجان دارند. تا حدودی ذخایر منگنز داریم. از نظر تنوع ماده معدنی زنجان جزو استانهای متنوع در مادههای معدنی است.
وی در پاسخ به نقش معادن و ذخایر اشاره شده در صادرات افزود: همانطور که میدانید زنجان قلب سرب و روی کشور است لذا صادرات فوقالعادهای در این بخش دارد. در سنگآهن و کنستانترههای آهن، مگنتیت و هماتیت هم صادرات جریان دارد که بخش قابل توجهی از این مواد صادر میشود.
رئیس خانه معدن استان زنجان به عوارض وضع شده بر صادرات مواد معدنی و تاثیر آن بر صادرات بیان داشت: طبق قول معاونت معدنـــی عـــوارض ســـرب و روی به ۱۲ درصــد کاهش پیدا کرد، برای سنگآهن هم درحال مذاکره هستیم و تلاش داریم که معادن آهن را در طرح احیا و فعالسازی معادن کوچک و متوسط مقیاس که توسط سازمان ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران انجام میشــود، قــرار دهیـــم. همچنیــن واحدهـــای فرآوری پرتابل یا سیار در معادن مختلف به صورت زونبندی شناسایی و نهایی شده است، انجام بدهیم. در مورد سرمایهگذاری صحبتهایی انجام شده است.
سلسانی به برگزاری سومین جلسه کارگروه احیاء معادن اشاره داشت و گفت: در سرب و روی شمش، در مس کاتد که زنجیره نهایی آن است را تولید میکنیم. در سنگآهن، مشکل خامفروشی معادن را داریم که سیاستگذاری این است که اقدام به احداث واحدهای فراوری سیار کنیم تا در منطقهها یا زونهایی که مشخــص شـــده، فـــرآوری شونــد سپــــس در کارخانههای مختلف و ذوبآهن پخش شود.
وی مشکلات موجود در تهیه ماشینآلات روز دنیا و حمل و نقل ریلی را از چالشهای اساسی استان دانست و افزود: ساختارهای حملونقل در زنجان بسیار ضعیف است. حملونقل ریلی در استان قابلیت اتصال معادن به شاهراههای حملونقل جهانی را ندارد. همچنین افزایش کرایههای حمل، بخشی از معادن را دچار مشکل کرد. در هزینه تمام شده معادن کرایه حمل، سودی نمیرساند و حتی در سود و زیان سربهسر هستند. امکان تغییر بر روی قیمتها و کرایهها از سوی معادن وجود ندارد. البته در کمیته حملونقل خانه معدن ایران در حال پیگیری و رسیدگی به این موضوع هستیم اما به لحاظ استانی تصمیم گرفتیم تا موضوع را به این صورت پیش ببریم که قبل از حمل یک ارزش افزودهای روی خاک ایجاد شود که با افزایش کرایه یا قیمت حملونقل به مشکل برنخوریم.
سلسانی با اشاره به کمعیار شدن معادن استان زنجان بیان داشت: هر چه میزان عیار ماده معدنی پایینتر باشد قیمت تمام شده، هزینههای استخراج بالاتر میرود و هزینههای تعمیر و نگهداری نیز بیشتر میشود همچنین قیمت حملونقل بالا نیز اضافه میشود و در نتیجه عدد و ارقامی به دست میآید که با عیار پایین، قابلیت حمل آن محقق نمیشود. حداقل کاری که میتوان انجام داد این است کــــه هزینــههـــای حمـــل و نگهـــداری را روی ارزشافزوده ایجاد شده، سرشکن کرد و اجازه نداد که ارزشافزوده از افزایش قیمت تمام شده و قیمت حملونقل از فروش ماده معدنی و حمل آن جلوگیری کند.
وی شناسایی معادن تعطیل یا نیمه فعال شده در استان با حضور اعضای کارگروه احیا را از کارهـــای خوب دانســت و یــادآور شــد: به واسطه زحمات فراوانی که در این مبحث کشیده تشکر ویژهای از آقای عظیمی مجری طرح احیا و فعالسازی معادن کوچک دارم. استان زنجان جزو معدود استانهایی است که طرح احیا و فعالسازی را به خوبی به انجام رسانده است.
اطلاعات معادن فلزی احصا و در نشستها و جلسات مختلف به کارشناسان تهیــه و تولیــد ارائه شـــده است. مخصوصا اقدامات خوبی برای ذخایر سنگ آهن که انجام شده است و برنامه بعدی بر روی معادن مس است که اطلاعات آن استخراج شده و تناژ معادنی که می توانند یک واحد فراوری را تامین کرده، در هر زون فعال و اینکه چه ظرفیتی خواهد داشت، مشخص شده است.
رئیس خانه معدن استان زنجان ادامه داد: با معدنکاران نیز جلسات مختلفی برگزار شده تا مشخص شود تمایل به سرمایهگذاری در معادن را دارند؟ یا کدام معادن سرمایهپذیرند و درخواست سرمایهگذار دارند تا معادنشان فعال شود. این اطلاعات مشخص و لیستی تهیه شد که در جلسهای با شرکت تهیه و تولید،بررسی شد که سرمایهگذاران را به چه طریق میتوان کنار هم آورد.
سلسانی ادامه داد: تصمیمگیری شد تا کنسرسیومهایی تشکیل شود که طبق آن سرمایهگذاران اقدام به سرمایهگذاری و واحدهای فراوری را در مناطق احداث کنند. این واحدها باید پرتابل بوده و قابلیت جابهجایی را داشته باشند تا ماده معدنی پرعیار شود و برای فروش یا ارائه به کارخانهها با مواد با عیار بالاتر پخش شود.
وی به هجمههای اخیر طی دوسال اخیر به بخش معدن عنوان کرد: کسانی که در معدن کار میکنند و از فعالیت معدنی آگاه هستند میدانند معدنکاری جزو مشاغل سخت دنیا طبقهبندی شده است. همچنین اشخاصی که در معدن سرمایهگذاری میکنند هیچ امکاناتی مانند داشتن سند برای گرفتن تسهیلات را ندارند. وقتی فردی سرمایهگذاری میلیاردی در معدنی در بیابان انجام میدهد و با تصمیمات خلقالساعه و بروکراسیهای اداری در برهههایی از زمان، معدن را غیراقتصادی میکند.
رئیس خانه معدن استان زنجان ادامه داد: معدنکاری و فعالیتهای معدنی در برههای از زمان سودده بوده است. اگر این زمانهای طلایی را از دست دهیم و تحت تاثیر بروکراسیها، درگیر مشکلات قضایی و معارضین محلی و مشکلات مربوط به محیط زیست و منابع طبیعی شود،زمانی برای حل شدن این مشکلات طی میشود لذا زمانیکه معدن می توانسته رونق پیدا کند، هیچ رشدی نکرده و باعث شده پروژه سرمایهگذاری در معدن زیانده شود.
بر اساس گزارشی از اقتصاد آنلاین، سلسانی از دیگر مشکلات معادن را نبود بازار فروش و پایین بودن قیمتهای داخلی نسبت به قیمت جهانی دانست و گفت: معدن متاثر از همه این پارامترها است، اگر پارامترها تغییر کند ممکن است معدنی که در برهه زمانی پنج تا ده ساله میتوانسته سودده باشد قطعا در بازه ۱۰ سال آینده زیانده میشود. با توجه به پایین آمدن عیار ماده معدنی در معادن، حاشیههای سود و زیانشان روی لبه پرتگاه است.
وی در پایان بیان کرد: اگر پروسه استخراج یا ثبت طولانی شود ممکن است فعالیت معدن به راحتی غیراقتصادی شود و بازههای طلایی برای فروش مادههای معدنی و حضور در بازار جهانی از دست دهیم.