مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان گفت: شرکت صنایع فولاد کردستان پروژه احداث کارخانه مگامدول آهن اسفنجی یک میلیون و ۶۰۰ هزار تنی با فناوری پرد در شهرستان بیجار و همچنین احداث کارخانه فولادسازی و نورد پیوسته ورق گرم فولادی در شهرستان قروه که جزو ۴۸ طرح پیشران اقتصادی محسوب میشوند را در دست اجرا دارد.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت سرمایهگذاری توسعه معادن و فلزات، شرکت صنایع فولاد کردستان با سهم ۴۴ درصدی شرکت ملی فولاد ایران (به نمایندگی از ایمیدرو) و مجموع ۵۶ درصد سهم شرکتهای زیرمجموعه «ومعادن» یعنی شرکتهای توسعه معدنی و صنعتی صبانور و تجلی توسعه معادن و فلزات، اجراکننده دو پروژه از ۴۸ پروژه مهم پیشران اقتصادی کشور است.
این شرکت با هدف تکمیل زنجیره ارزش فولاد در استان کردستان، اقدام به اجرای دو پروژه عظیم پیشران ملی در این استان کرده است. پروژههای شرکت صنایع فولاد کردستان شامل ساخت کارخانه آهن اسفنجی در شهرستان بیجار با ظرفیت تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن در سال به روش احیا مستقیم و نیز ساخت کارخانه فولادسازی و نورد پیوسته ورق گرم فولادی به روش (CSP) با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن در سال در شهرستان قروه است که علاوه بر اشتغالزایی پایدار در استان، سهم بزرگی در توسعه و شکوفایی آن خواهد داشت.
محمدرضا احمدی، مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان بیان کرد: پروژه مگامدول آهن اسفنجی بیجار از مرداد ماه ۱۴۰۱ عملیاتی شده و تا امروز از پیشرفت خوبی برخوردار بوده است. پیمانکار (EPC) این پروژه، شرکتهای بینالمللی مهندسی فولاد تکنیک و شرکت «MME» هستند و مطابق برنامه زمانبندی بناست پروژه را تا مرداد ماه ۱۴۰۴ به پایان برسانند. دیگر پروژه ما، کارخانه فولادسازی و نورد پیوسته ورق گرم فولادی به روش (CSP) در شهرستان قروه با پیمانکاری شرکت ایریتک و به صورت «EPC» است که در سال ۱۴۰۶ به اتمام خواهد رسید.
وی در خصوص دلایل قرارگیری این دو طرح در ردیف پروژههای پیشران، عنوان کرد: با توجه به اینکه کارخانههای آهن اسفنجی تاکنون با ظرفیت ۸۰۰ هزار تنی ساخته شدهاند، این اولین طرح مگامدول با افزایش ظرفیت دو برابری به روش پرد است. همچنین با توجه به ظرفیت بالای سنگآهن در غرب کشور، این اولین اقدامی است که در جهت تکمیل زنجیره ارزش فولاد در استان کردستان انجام میشود. از لحاظ ظرفیت نیز جزو ظرفیتهای بزرگ محسوب میشود و این دو پروژه را به عنوان پیشران اقتصادی مطرح کرده است.
مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان در رابطه با اقدامات صورت گرفته در زمینه تامین انرژی این پروژهها، عنوان کرد: تامین زیرساختها در دوران ساخت و بهرهبرداری، در اولویت برنامههای کاری ما قرار دارد و بر این اساس قبل از اجرای این طرحها، مطالعات اقتصادی و امکانسنجی فنی آنها به کمک شرکت مهندسی بینالملل فولاد تکنیک (مجری طرح جامع فولاد کشور) صورت گرفته است. برای تامین انرژی مورد نیاز زمان ساخت پروژه قروه، ۱.۶ مگاوات برق از محل انعقاد قرارداد با شرکت توزیع برق استان تحویل پیمانکار شده و آب مورد نیاز نیز از طریق اجاره سه حلقه چاه، از آب منطقهای تامین شده است؛ همچنین برای تامین انرژی مورد نیاز دوران ساخت پروژه بیجار نیز ۰.۷ مگاوات برق به همین طریق تامین شده است.
احمدی، مهمترین مسئله در تامین زیرساخت را در دوران بهرهبرداری دانست و گفت: تامین گاز، مهمترین چالش در پروژه بیجار است که در نهایت موجب احیای آهن اسفنجی میشود. در این راستا با مجوزهایی که از طریق کمیته ملی سوخت کشور برای تامین ۴۰۰ میلیون نرمال مترمکعب اخذ شد، قراردادهای لازم نیز منعقد و خوراک مورد نیاز تامین شده است؛ همچنین برق مورد نیاز پروژه احیا آهن اسفنجی ۳۰ مگاوات است که از طریق انعقاد قرارداد با برق منطقهای غرب کشور برای دوران بهرهبرداری تامین خواهد شد. از سوی دیگر برای این پروژه، سالانه دو میلیون مترمکعب آب نیاز است که مذاکرات و قراردادهای لازم با آب منطقهای برای استفاده از پساب تصفیهخانه بیجار صورت گرفته که در این راستا، کاهش مشکلات زیستمحیطی نیز از موفقیتهای این پروژه محسوب میشود.
وی ادامه داد: در خصوص پروژه قروه نیز به ۱۷۸ مگاوات برق در دوران بهرهبرداری نیاز داریم که در این راستا نیز قراردادهای لازم با برق منطقهای صورت گرفته است؛ البته باید توجه داشت نیروگاه سمنان که متعلق به شرکت پویا انرژی و از زیرمجموعههای گروه سرمایهگذاری توسعه معادن و فلزات است، از مزیتهای مهم محسوب میشود که میتواند زمینه تامین برق مورد نیاز پروژهها را فراهم آورد.
مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان تصریح کرد: خوراک کارخانه آهن اسفنجی، گندله است که از فاصله حداکثر ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری ما تامین میشود. عمده گندله در بیجار از منطقه یاسوکند تامین شده و با توجه به دو بانده بودن جاده این منطقه، چالش خاصی در زمینه حملونقل وجود ندارد و همچنین مسیر راهآهن زنجان به بیجار هم در دست اقدام است. بخش دیگر گندله نیز باید از همدان تامین شود که فاصله آن هم کمتر از ۱۰۰ کیلومتر است و در آینده جاده مواصلاتی دوبانده خواهد شد. در مورد مجوزها نیز از قبل با اداره راه و شهرسازی مکاتبات لازم انجام شده است.
احمدی در خصوص ارسال محصولات، خاطرنشان کرد: محصول نهایی کارخانه فولادسازی به صورت ورق منتقل خواهد شد و با افتتاح راهآهن سراسری تهران – همدان – سنندج که از فاصله چهار کیلومتری کارخانه میگذرد، این امر به بهترین نحو میسر میشود. لازم به ذکر است که یکی از مزیتهای انتخاب محل کارخانه در قروه، مبحث ریلی آن بود.
وی در رابطه با بازارهای هدف این شرکت، یادآور شد: با تکمیل زنجیره فولاد در استان کردستان، محصول آهن اسفنجی بیجار خوراک کارخانه فولادسازی قروه خواهد بود و در نهایت محصول کارخانه فولادسازی که ورقهای عاج دار یا ساده است، پس از تامین بازار داخلی، راهی بازارهای صادراتی خواهد شد.
انتهای پیام//