سعید زرندی، مدیرعامل گروه فولاد مبارکه در این مراسم با اشاره به جایگاه ویژه «فولاد» به عنوان یکی از بزرگترین شرکتهای صنعتی ایران، بیان کرد: این مجموعه برای انجام فرایند تولید خود، نیازمند سیستم پشتیبانی قوی در حوزههای مختلف است. تاکنون در سه بخش با گروه مپنا همکاری داشتهایم؛ ازجمله قرارداد ۷۵ میلیون یورویی برای نیروگاه حرارتی و قرارداد ۳۶۰ میلیون یورویی برای نیروگاه خورشیدی که در مجموع ۸۵۰ میلیون یورو ارزش دارد.
وی از همکاری موفق میان گروه فولاد مبارکه و گروه صنعتی مپنا به عنوان نمونهای از همافزایی میان صنایع بزرگ کشور یاد و بر توسعه حملونقل ریلی و سرمایهگذاری بیشتر در این حوزه تاکید کرد.
مدیرعامل گروه فولاد مبارکه عنوان کرد: به لطف خداوند، امروز شاهد یک همکاری موفق میان یکی از بزرگترین مجموعههای صنعتی کشور و یک شرکت دانشبنیان هستیم. این همکاری که با ساخت و تحویل تعدادی از لکوموتیوهای تعهدی به پایان رسیده، گامی مهم در جهت توسعه زیرساختهای حملونقل ریلی گروه فولاد مبارکه است.
زرندی همچنین به اهمیت تامین انرژی برای تولید حداقل ۱۸ میلیون تن محصول فولادی اشاره کرد و گفت: برای دستیابی به این هدف، نیازمند تامین ۳۰ میلیون تن مواد اولیه هستیم. در حال حاضر، ۶۰ درصد از ۱۵ میلیون تن مواد ورودی به مجتمع فولاد مبارکه به صورت ریلی حمل میشود. همچنین در سطح گروه فولاد مبارکه، ۲۵ میلیون تن جابهجایی بار داریم که ۵۰ درصد آن از طریق ریل انجام میشود.
برنامه جدی فولاد مبارکه برای سرمایهگذاری در حوزه ریلی
وی با تاکید بر ضرورت افزایش سهم حملونقل ریلی، مطرح کرد: برنامه جدی برای سرمایهگذاری در حوزه ریلی داریم تا بتوانیم سهم بار ورودی و خروجی مجتمع را افزایش دهیم و از ترافیک و خطرات جادهای بکاهیم. در حال حاضر، هلدینگ حملونقل ریلی فولاد مبارکه (توکاریل) با پنج هزار واگن و ۸۰ دستگاه لکوموتیو، ۴۰ درصد بار معدنی و ۲۱ درصد بار ریلی کشور را جابهجا میکند.
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود، به اهمیت حمایت از تولید داخل اشاره کرد و یادآور شد: سیاست ساخت داخل، راهبرد کلان کشور است اما باید توجه داشته باشیم که رقابتپذیری را از دست ندهیم. اگر محصولی که تولید میکنیم، توان رقابت در بازارهای منطقهای و بینالمللی را نداشته باشد، دچار انحصار خواهیم شد که برای اقتصاد کشور خطرناک است.
زرندی از آمادگی گروه فولاد مبارکه برای سرمایهگذاری در پروژههای جدید در حوزه حملونقل ریلی خبر داد و خاطرنشان کرد: آماده همکاری با گروه مپنا و سایر شرکتهای داخلی برای توسعه زیرساختهای ریلی و افزایش بهرهوری در حوزه حملونقل هستیم. امیدواریم این همکاریها به توسعه صنعت کشور و افزایش سهم ایران در بازارهای جهانی منجر شود.
به دنبال توسعه حملونقل ریلی، کاهش آلایندگی و ارتقای ساخت داخل هستیم
وی در حاشیه مراسم تحویل آخرین لوکوموتیو «MAP24» مپنا، از برنامهریزی این مجموعه برای ازسرگیری همکاریهای مجدد خود با شرکت مپنا با هدف توسعه سیستم حملونقل ریلی، کاهش آلایندگی، حمایت از تولید داخل و ارتقای فناوری خبر داد.
مدیرعامل گروه فولاد مبارکه با اشاره به اینکه «فولاد» به منظور بهینهسازی سیستم حمل بار خود طی سه سال گذشته، طی دو مرحله تعداد ۶۲ لکوموتیو به ناوگان حملونقل خود از طریق همکاری با شرکت مپنا اضافه کرده است، اظهار داشت: مپنا مجموعه خوبی بوده که به دنبال انتقال تکنولوژی و بومیسازی است و گروه فولاد مبارکه نیز حمایت از چنین حرکتهایی را در دستور کار خود دارد.
به گفته زرندی، حدود ۶۰ درصد مواد و اقلام مصرفی مورد نیاز شرکت فولاد مبارکه از طریق ریل به این شرکت وارد میشود و در حوزه صادرات نیز عمده محصولات از طریق جاده حمل میشود. هلدینگ حملونقل ریلی فولاد مبارکه، بیش از پنج هزار واگن و بیش از ۸۰ لکوموتیو در اختیار دارد؛ با این حال، در برنامه جدید در نظر داریم که به منظور تحقق اهداف ۱۴۱۰، ناوگان ریلی را توسعه دهیم و در همین راستا، یکی از اقدامات توسعه همکاریها با شرکت مپناست.
وی عنوان کرد: به هر اندازه به سمت حمل ریلی حرکت کنیم، شاهد بهبود در بسیاری از زمینهها ازجمله محیط زیست، کاهش هزینه و ایمنی بار خواهیم بود. به همین منظور تلاش خواهیم کرد طی سالهای آینده به گونهای برنامهریزی کنیم که بخش عمده بار شرکت را با استفاده از ظرفیتهای ریلی حمل کنیم.
مدیرعامل گروه فولاد مبارکه تصریح کرد: نگاه ما به عنوان یک صنعت بزرگ و مادر، حمایت از ساخت داخل است. بر این باوریم که به عنوان یک مصرفکننده ظرفیت ریلی، با حمایتها و ضمانتهایی که به سازندگان میدهیم، به یادگیری و انتقال دانش فنی کمک میکنیم و در نتیجه به توانمندی فنی و اقتصادی میرسیم. همچنان که در اثر این حمایتها طی چند سال گذشته، رشد و توسعه در شرکت مپنا مشهود است و این شرکت به خوبی به حوزه تکنولوژیهای جدید ورود کرده است.
زرندی در بخش دیگری از سخنان خود نیز درباره نگاه گروه فولاد مبارکه به حوزه تولید و عرضه محصول، تاکید کرد: اولویت اول ما تامین حداکثری بازار داخل و پس از آن عرضه مازاد محصول در بازارهای صادراتی و جهانی است. در حال حاضر مشتریانی زیادی در بازارهای جهانی داریم اما با توجه به تعهد خود، اول بازارهای داخل را تامین خواهیم کرد تا طبق سهمیهای که وزارت صمت مشخص میکند، محصولات را به بازار داخل عرضه و از بروز التهاب جلوگیری کنیم.
وی در پایان از کشورهای همسایه و شرق آسیا به عنوان مهمترین بازارهای هدف گروه فولاد مبارکه نام برد و خاطرنشان کرد: با توجه به توسعههای پیرامونی، هدف ما این است که به دنبال افزایش تولید فولاد در کشور و نیاز روزافزون به صادرات، مدل حضور خود در بازارهای جهانی را تغییر دهیم و محصولاتی تولید کنیم که با صادرات آنها بتوانیم حضور فعالتری در بازارهای جهانی داشته باشیم.
انتهای پیام//