بررسیهای انجام شده نشان میدهد که آلمان قصد دارد تا سال ۲۰۳۵ میلادی، حدود ۱۰۰ تراوات ساعت از نیاز به انرژی سالانه خود را از طریق واردات هیدروژن سبز از کشورهای همسایه تامین کند که بخش قابلتوجهی از حجم تقاضای پیشبینی شده این کشور را به خود اختصاص خواهد داد.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» و به نقل از خبرگزاری رویترز، کشور آلمان به دنبال گسترش استفاده از هیدروژن به عنوان منبع انرژی به منظور کاهش انتشار گازهای گلخانهای در بخشهای صنعتی بسیار آلاینده مانند فولاد و مواد شیمیایی است که امکان الکتریکیسازی فرایند تولید در آنها وجود ندارد. به علاوه این کشور درصدد است تا وابستگی خود به استفاده از سوختهای فسیلی وارداتی را کاهش دهد.
هیدروژن سبز که با استفاده از انرژی خورشیدی و بادی تولید میشود، یکی از اصلیترین انرژیهای مورد استفاده در آلمان در گذار به انرژیهای تجدیدپذیر به شمار میرود. مطالعات انجام شده از سوی اندیشکدههای «Agora Energiewende» و «Agora Industry» مستقر در برلین آلمان نشان میدهند که سهم انرژی هیدروژن تا سال ۲۰۳۵، حدود ۱۱٫۲ درصد از حجم کل تقاضای انرژی ۸۹۴ تراوات ساعتی پیشبینی شده در این کشور را به خود اختصاص خواهد داد.
با توجه به محدود بودن منابع انرژی تجدیدپذیر در آلمان، این کشور مجبور است حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد هیدروژن مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین کند.
دادههای منتشر شده از سوی وزارت اقتصاد آلمان نشان میدهد که در حال حاضر، این کشور حدود ۵۵ تا ۶۰ تراوات ساعت هیدروژن در سال مصرف میکند. با این حال، تقریبا تمام هیدروژن مصرفی آلمان منحصرا از سوختهای فسیلی تولید میشود.
در دادههای مذکور، به تولید ۱۱ تراوات ساعت هیدروژن، حدود ۱۷ تراوات ساعت هیدروژن سبز و حدود ۱۵ تراوات ساعت هیدروژن آبی تولید شده از گاز طبیعی از طریق واردات به آلمان تا سال ۲۰۳۰ اشاره شده است. رقم پیشبینی شده کمتر از نیمی از حجم کل تقاضای هیدروژن آلمان را پوشش میدهد که انتظار میرود تا پایان سال ۲۰۳۰، به ۹۵ تا ۱۳۰ تراوات ساعت برسد.
مطابق با بررسیهای انجام شده، آلمان با استفاده از زیرساختهای گاز طبیعی موجود در قاره اروپا میتواند حجم واردات هیدروژن را تا سال ۲۰۳۵ بین ۶۰ تا ۱۰۰ تراوات ساعت افزایش دهد.
سیمون مولر، مدیرعامل اندیشکده «Agora Energiewende» با بیان اینکه واردات هیدروژن از طریق زیرساختهای فعلی قاره اروپا، میتواند نقش مهمی در این امر ایفا کند، افزود: برای دستیابی به هدفگذاری طرح کربن خنثی، آلمان به تامین ایمن و مقرون به صرفه هیدروژن تجدیدپذیر نیازمند است.
در همین راستا، وی به مولفههای مدل تامین مالی و توافق بر سر تقسیم هزینه رسیدن به هدفگذاری کاهش کربن تولیدی میان کشورهای درگیر این مسئله تاکید کرد.
مدیرعامل اندیشکده «Agora Energiewende» خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان هیدروژن و وارداتکنندگان آن به تضمینهایی در زمینه آینده تقاضای هیدروژن در آلمان نیاز دارند.
همچنین در دادههای مذکور، به پنج کریدور اصلی واردات هیدروژن به آلمان اشاره شده و عواملی مانند پتانسیل تولید، حمایتهای سیاسی ارائه شده در این زمینه و پیچیدگی فنی بحث واردات هیدروژن در آن مورد ارزیابی قرار گرفته است.
از جمله کریدورهای اصلی واردات هیدروژن به آلمان میتوان به کریدور دانمارک و نروژ از طریق دریای شمال و کریدور سوئد و فنلاند از طریق دریای بالتیک به دلیل پیچیدگیهای فنی واردات آن اشاره کرد.
در درازمدت، کریدور واردات جنوب اروپا و شمال آفریقا به ویژه اسپانیا و تونس، در کنار احتمال واردات هیدروژن از انگلستان، پرتغال، الجزایر، یونان و اوکراین نیز نقش مهمی در تامین هیدروژن مورد نیاز آلمان ایفا خواهند کرد.
انتهای پیام//