شبکه ریلی چین به دلیل نقشی که در اتصال مناطق مختلف، کاهش هزینههای حملونقل و بهبود پایداری زیستمحیطی این کشور ایفا میکند، اهمیت بسیار زیادی دارد. در سال ۲۰۱۰، طول شبکه ریلی چین بالغ بر ۹۱ هزار کیلومتر اعلام شد که در سال ۲۰۲۳، این رقم به ۱۵۹ هزار کیلومتر رسید. دولت چین طی سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۳ برای توسعه و نوسازی خطوط ریلی، به طور میانگین سالانه ۷۵۷ میلیارد یوآن سرمایهگذاری کرده است. بیشترین سرمایهگذاری در سال ۲۰۱۴ با مبلغ ۸۴۲ میلیارد یوآن بود که منجر به افزایش ۹ هزار کیلومتری خطوط ریلی شد. سرمایهگذاری کشور چین در برخی سالها علاوه بر توسعه خطوط، صرف بازسازی و تعمیر ریلها شد. طی ۱۰ سال گذشته، به طور میانگین سالانه پنج هزار و ۲۳۰ کیلومتر به شبکه ریلی چین افزوده شده است.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات، کشور چین با جمعیت بیش از یک میلیارد و ۴۱۰ میلیون نفر، دومین کشور پرجمعیت دنیا است. این کشور با مساحت ۹ میلیون و ۷۱۰ هزار کیلومتر مربع، در جایگاه سومین کشور بزرگ دنیا قرار دارد. بنابراین شبکه ریلی چین، یکی از زیرساختهای کلیدی در توسعه اقتصادی و اجتماعی این کشور محسوب میشود. بر اساس استدلال مذکور، چین به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای جهان از نظر جمعیت و مساحت، نیازمند سیستم حملونقل مناسب و گستردهای است که بتواند تقاضای بالای حملونقل مسافران و کالاهای تولید شده را برآورده سازد. شبکه ریلی چین به دلیل نقشی که در اتصال مناطق مختلف، کاهش هزینههای حملونقل و بهبود پایداری زیستمحیطی این کشور ایفا میکند، اهمیت بسیار زیادی دارد.
افزایش پیوسته طول خطوط ریلی چین
نمودار یک، طول شبکه ریلی چین از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۳ را نمایش میدهد. در سال ۲۰۱۰، طول شبکه ریلی این کشور بالغ بر ۹۱ هزار کیلومتر اعلام شد که در سال ۲۰۲۳، این رقم به ۱۵۹ هزار کیلومتر رسید. در طول دوره مورد بررسی، کمترین رشد خطوط شبکه ریلی کشور چین در سال ۲۰۱۱ عنوان شد. طول خطوط ریلی در سال ۲۰۱۴ نسبت به سال قبل از آن ۹ هزار کیلومتر افزایش یافت و به ۱۱۲ هزار کیلومتر رسید که بیشترین میزان افزایش خطوط و شبکه ریلی چین در طول دوره مورد بررسی بوده است.
گفته میشود که در سال ۲۰۱۶، رشد خطوط ریلی این کشور نسبت به سال قبل از آن حدود ۶ هزار کیلومتر کاهش یافت و به سه هزار کیلومتر رسید. علاوهبرآن، در سال ۲۰۱۷، افزایش خطوط ریلی چین برابر با سال ۲۰۱۶ بود. در سال ۲۰۲۰، شبکه ریلی چین برابر با ۱۴۶ هزار کیلومتر بود که نسبت به سال پیش از آن، بالغ بر هفت هزار و ۳۰۰ کیلومتر افزایش یافت. رشد خطوط شبکه ریلی چین در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۲، حدود سه هزار و ۷۰۰ کیلومتر بود. گفته میشود که در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲، حدود چهار هزار کیلومتر به طول شبکه ریلی کشور چین افزوده شد و به ۱۵۹ هزار کیلومتر در سال ۲۰۲۳ رسید.
سرمایهگذاریهای دولت چین در شبکه ریلی
هر ساله دولت چین برای احداث خطوط جدید و همچنین نگهداری خطوط جهت تسهیل حملونقل مسافران و کالاها در طول دوره مورد بررسی هزینه میکند. نمودار ۲، مقایسه سرمایهگذاری ثابت و طول خطوط اضافه شده به سیستم ریلی این کشور را نشان میدهد. بررسیها بیانگر این هستند که سرمایهگذاری ثابت دولت چین در طول دوره مورد بررسی با میانگین ۷۵۷ میلیارد یوآن، نوسانی بوده و علاوهبرآن، طول خطوط اضافه شده نیز از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۳، روندی نوسانی طی کرده است.
بیشترین میزان سرمایهگذاری چین روی شبکه ریلی در سال ۲۰۱۴ و حدود ۸۴۲ میلیارد یوآن بود که منجر به افزایش ۹ هزار کیلومتری به خطوط ریلی این کشور شد. کشور چین برای افزودن دو هزار کیلومتر به خطوط ریلی خود در سال ۲۰۱۴، حدود ۶۳۹ میلیار یوآن سرمایهگذاری کرد که کمترین مبلغ سرمایهگذاری در بازه مورد بررسی بود. به طور میانگین در هر سال، پنج هزار و ۲۳۰ کیلومتر به شبکه ریلی چین اضافه شده است. با این حال در برخی سالها، خطوط ریلی اضافه شده به شبکه این کشور از مقدار میانگین فاصله دارد.
لازم به ذکر است که سرمایهگذاری دولت کشور چین در طول دوره مورد بررسی، محدود به افزایش طول خطوط ریلی این کشور نبوده است. در سال ۲۰۱۶، مبلغ سرمایهگذاری حدود ۸۰۲ میلیارد یوآن اعلام شد که نسبت به سال قبل از آن ۳.۴ درصد افت داشت. طول خطوط ریلی اضافه شده در این سال، حدود سه هزار کیلومتر بود؛ در حالی که در سال ۲۰۱۵، بالغ بر ۹ هزار کیلومتر به طول شبکه ریلی این کشور اضافه شد. در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال ۲۰۱۶، مبلغ سرمایهگذاری ۰.۸ درصد افزایش یافت و به ۸۰۸ میلیارد یوآن رسید؛ در حالی که طول خطوط اضافه شده به این کشور برابر با سال ۲۰۱۶ بود.
بررسیها نشان میدهد که طی سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸، مبلغ سرمایهگذاری شده برای شبکه ریلی کشور چین، تنها محدود به افزایش طول خطوط نبوده و بلکه بخش قابلتوجهی از آن صرف بازسازی و نوسازی خطوط ریلی این کشور شده است. در سال ۲۰۱۸، تنها بالغ بر چهار هزار کیلومتر به خطوط ریلی این کشور افزوده شد اما مبلغ سرمایهگذاری نسبت به سال ۲۰۱۷، حدود هفت میلیارد یوآن بیشتر بود و به ۸۱۴ میلیارد یوآن رسید. پس از آن در سال ۲۰۱۹، با سرمایه ۸۱۶ میلیارد یوآن، حدود هشت هزار کیلومتر شبکه ریلی کشور چین گسترش یافت.
روند سرمایهگذاری در شبکه ریلی کشور چین از سال ۲۰۱۹، با نرخ رشد مرکب ۳.۳ درصد نزولی بوده است. گفته میشود که خطوط اضافه شده به شبکه ریلی این کشور نیز در بازه مذکور در هر سال کمتر شده است. روند نزولی هزینههای سرمایهگذاری برای خطوط شبکه ریلی را میتوان با کند شدن رشد اقتصادی این کشور طی سالهای اخیر مرتبط دانست. گفتنی است که در سال ۲۰۲۳، دولت چین با سرمایهگذاری ۷۱۵ میلیارد یوآن روی شبکه ریلی، بالغ بر چهار هزار کیلومتر به شبکه ریلی خود اضافه کرد؛ در حالی که در سال ۲۰۲۲، مبلغ سرمایهگذاری حدود ۶۸۱ میلیارد یوآن بود و حدود پنج هزار کیلومتر شبکه ریلی این کشور افزایش یافت.
در نهایت، بخشی از سرمایهگذاری کشور چین روی شبکه ریلی بین سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ به منظور تعمیر و بازسازی خطوط ریلی این کشور بوده است. در سال ۲۰۱۶، افزایش خطوط ریلی چین حدود سه هزار کیلومتر اعلام شد؛ در حالی که طی سال ۲۰۱۵، بالغ بر ۹ هزار کیلومتر مربع به خطوط ریلی اضافه شد. در سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵، به طور متوسط ۶ هزار کیلومتر به طول شبکه ریلی این کشور افزوده شد. با این حال، روند افزایش خطوط ریلی این کشور به سبب کند شدن رشد اقتصادی نزولی برآورد شده است.
انتهای پیام//