رئیس واحد محیط زیست شرکت فولاد مبارکه گفت: این شرکت در راستای مسئولیتهای اجتماعی خود و خلق آیندهای بهتر و به عنوان امانتدار آیندگان، اقدامات استراتژیک و موثری در تمام حوزههای محیط زیست (هوا، آب، منابع و انرژی، پسماند، تنوع زیستی) تعریف و بالغ بر یک میلیارد دلار در این زمینه سرمایهگذاری کرده است.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه، بهنام کاویانی در این خصوص بیان کرد: روز جهانی محیط زیست در پنجم ژوئن ۲۰۲۳ بر راهحلهایی برای آلودگی پلاستیکی تحت کمپین «BeatPlasticPollution» تمرکز دارد. سالانه بیش از ۴۰۰ میلیون تن پلاستیک تولید میشود که نیمی از آن فقط برای یک بار استفاده طراحی شده است. از این مقدار کمتر از ۱۰ درصد بازیافت و تخمین زده میشود ۱۹ تا ۲۳ میلیون تن به دریاچهها، رودخانهها و دریاها میرسد.
وی ادامه داد: آنچه کمتر شناخته شده، این است که میکروپلاستیکها به غذاهایی که میخوریم، آبی که مینوشیم و حتی هوایی که تنفس میکنیم، راه پیدا میکنند. بسیاری از محصولات پلاستیکی حاوی مواد افزودنی خطرناکی هستند که ممکن است سلامتی ما را تهدید کند. در این خصوص، آنچه در حال حاضر بیش از همه مور دنیاز است، افزایش و تسریع اقدامات دولتها، شرکتها و سایر ذینفعان برای حل این بحران است.
رئیس واحد محیط زیست شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد: این شرکت در راستای مسئولیتهای اجتماعی خود و خلق آیندهای بهتر و به عنوان امانتدار آیندگان، اقدامات استراتژیک و موثری در تمام حوزههای محیط زیست (هوا، آب، منابع و انرژی، پسماند، تنوع زیستی) تعریف و بالغ بر یک میلیارد دلار در این زمینه سرمایهگذاری کرده است. در حوزه پسماندها از جمله پسماندهای پلاستیکی، سعی کرده است در مرحله اول تا حد امکان استفاده از مواد پلاستیکی را کاهش دهد و در صورت تولید پسماندهای پلاستیکی، آن را به درستی تفکیک و بازیافت کند تا برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد. شرکت فولاد مبارکه پسماندهای خود را در چرخه حیات آن ارزیابی و با رویکرد اقتصاد چرخشی مدیریت میکند.
کاویانی تصریح کرد: شعار روز جهانی محیط زیست در سال ۲۰۲۳، راهکارهایی برای مقابله با آلودگی پلاستیک و ریشههای کار اصولی در زمینه حفاظت از محیط زیست در تمام چرخه حیات را به ما یادآوری میکند. محیط زیست شرکت فولاد مبارکه همواره تمام ذینفعان خود شامل آیندگان، جامعه، کارکنان و نهادهای قانونی را در نظر دارد و جهت تحقق اهداف خود تلاش میکند با پیشبینی، شناسایی و درک نیازها و انتظارات و فراتر رفتن از آنها، همواره ارزشآفرینی کند و تجربه خوشایندی را برای آنها فراهم سازد. این سازمان با ذینفعان روابطی پایدار مبتنی بر گشودگی، شفافیت و احترام متقابل برقرار میکند و با پایش مستمر تجربهها و برداشتهای آنها، به هرگونه بازخوردی، به طور سریع و اثربخش پاسخ میدهد.
وی اضافه کرد: روز جهانی محیط زیست باید به ما یادآوری کند تا محیط زیست به عنوان بخشی از زندگی روزمره خود در نظر داشته باشیم. باید تعهد خود به پایداری محیط زیستی را با کاهش ردپای پلاستیکی و حمایت از کمپینهایی مانند «BeatPlasticPollution» بیشتر نشان دهیم. قطعا همه ما میتوانیم تغییراتی را رقم بزنیم و به تضمین آیندهای بهتر برای سیاره خود کمک کنیم.
مجید غیاثوند، رئیس امور پسماند شرکت فولاد مبارکه نیز با اشاره به اهمیت کاهش پلاستیک در حفاظت از محیط زیست، ابراز کرد: شرکت فولاد مبارکه در راستای سیاستهای زیستمحیطی خود در بخش پسماند، مدیریت بهینه پسماندها از مرحله تولید تا جمعآوری و دفع را یکی از اولویتهای اساسی برنامههای محیط زیستی خود در نظر گرفته است که در این میان بازیابی و بازیافت پسماندهای تولیدی جایگاه ویژهای در مدیریت پسماندها دارد.
وی افزود: یکی از پسماندهایی که در شرکت فولاد مبارکه در کنار پسماندهای اصلی از قبیل سرباره تولید میشود، پسماندهای پلاستیکی ناشی از بستهبندی مواد، بطریهای آب و ظروف مواد است. اگرچه حجم این پسماندها در مقایسه با پسماندهای تولیدی در طی فرایند تولید فولاد چندان قابل توجه نیست، اما شرکت فولاد مبارکه به منظور ممانعت از آلودگی محیط زیست و همراستا با سیاستهای توسعه پایدار، برنامه مدونی جهت جمعآوری و آمادهسازی پسماندهای پلاستیکی خود و انتقال به شرکتهای بازیافت پلاستیک تدوین و اجرا کرده است. در همین خصوص، واحد امور پسماند شرکت فولاد مبارکه با اختصاص دو دستگاه پرس و انعقاد قرارداد با پیمانکار دارای مجوز، اقدام به جمعآوری، تفکیک، بستهبندی و پرس پسماندهای پلاستیکی از جمله ظروف پت به میزان ۷۰۰ تن در سال کرده است.
غیاثوند یکی از مهمترین مشکلات در مورد بازیافت این گونه پسماندها را ناهمگنی و مشکلات موجود در حملونقل آن عنوان کرد و گفت: در گذشته این پسماندها بدون هیچگونه آمادهسازی و به صورت تفکیک نشده و با قیمت حداقلی به خریداران تحویل داده میشد اما در حال حاضر، پس از بررسیهای لازم، با نصب مکانیسمهای مناسب و انتخاب پیمانکار متخصص نسبت به تفکیک و پرس پسماندهای پلاستیکی و فروش بهینه و بهصرفهتر آنها اقدام شده است.
رئیس امور پسماند شرکت فولاد مبارکه در پایان بازاریابی و فروش دیگر پسماندهای پلاستیکی از قبیل ظروف و مخازن را از دیگر برنامههای شرکت در چارچوب مدیریت پسماند اعلام کرد.
انتهای پیام//