سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۴:۵۰ /چهارشنبه/۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 7:24 /سه شنبه/1 خرداد 1403

مدیرعامل شرکت آذر سیم سامان مطرح کرد:

سه شاه‌کلید طلایی برای بهبود شرایط صنعت سیم و کابل

مدیرعامل شرکت آذر سیم سامان، تولیدکننده سیم و کابل برقی و مخابراتی گفت: صنعت سیم و کابل یکی از صنایع بزرگ کشور محسوب می‌شود که در حال حاضر بزرگ‌تر‌ین چالش تولیدکنندگان آن، نحوه قیمت‌گذاری و نبود سقف رقابتی برای خرید مواد اولیه در بورس کالای ایران است؛ به همین دلیل شفاف‌سازی فرمول قیمت‌گذاری و محدودسازی سقف رقابت، می‌تواند راه‌حل بخش عمده‌ای از چالش‌های تولیدکنندگان سیم و کابل باشد.

مدیرعامل شرکت آذر سیم سامان، تولیدکننده سیم و کابل برقی و مخابراتی گفت: صنعت سیم و کابل یکی از صنایع بزرگ کشور محسوب می‌شود که در حال حاضر بزرگ‌تر‌ین چالش تولیدکنندگان آن، نحوه قیمت‌گذاری و نبود سقف رقابتی برای خرید مواد اولیه در بورس کالای ایران است؛ به همین دلیل شفاف‌سازی فرمول قیمت‌گذاری و محدودسازی سقف رقابت، می‌تواند راه‌حل بخش عمده‌ای از چالش‌های تولیدکنندگان سیم و کابل باشد. علاوه‌براین، لازم است زمینه‌ای فراهم شود که دسترسی کدهای بورسی فعال در بورس کالای ایران، صرفا به کالاهای حوزه فعالیت و مجوز خود محدود شود تا به این ترتیب ضمن جلوگیری از ایجاد فضای رقابت و تقاضای کاذب برای کالا با هدف کسب سود، دست واسطه‌گران کوتاه و فرصت فعالیت و رقابت برای تولیدکنندگان حقیقی کالاها به بهترین شکل ایجاد شود.

سینا سامان آذری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» در رابطه با تاریخچه و زمینه فعالیت شرکت آذر سیم سامان، بیان کرد: این شرکت فعالیت خود را در سال ۱۳۷۴ در شهرک صنعتی شمس‌آباد آغاز کرد اما در سال ۱۳۹۷ این مجموعه برای ورود به بازارهای صادراتی به منطقه آزاد ارس انتقال یافت و موفق شد محصولات خود را به کشورهای گرجستان، ارمنستان و عراق صادر کند. سبد محصولات این مجموعه شامل کابل‌های ۲_ ۵ رشته تا مقطع ۱۶، کابل‌های مخابراتی، کابل‌های کواکسیال، تک رشته‌های افشان و مفتولی تا مقطع ۳۰۰ و… می‌شود. شایان ذکر است که شرکت آذر سیم سامان در سال‌های ابتدایی فعالیت خود با صنایع تامین‌کننده مختلفی از جمله خودروسازی، ساخت‌و‌ساز و کالاهای مصرفی بادوام (لوسترسازی) همکاری داشت که با متنوع‌سازی سبد محصولات، در حال ‌حاضر سیم و کابل‌هایی برای صنایع مخابراتی نیز تولید می‌کنیم؛ علاوه‌براین، این مجموعه دارای چهار استاندارد ملی، تاییدیه شرکت توزیع نیروی برق و استانداردهای بین‌‌المللی است.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که با گذشت دو ماه از سال جاری ارزیابی شما از وضعیت صنعت سیم و کابل ایران و شرایط بازار مصرف آن چیست، عنوان کرد: متاسفانه با توجه به تغییراتی که از اواخر سال گذشته در فرمول قیمت‌گذاری مس در بورس کالای ایران صورت گرفته است، عملا مسیر حرکت بازار تاکنون مشخص نشده و خریداران مواد اولیه و مصرف‌کنندگان محصولات نهایی نیز سردرگم هستند. به طوری که در شرایط فعلی، امکان پیش‌بینی قیمت‌ها وجود ندارد و نمی‌توان نظر قطعی در این خصوص ارائه داد. باید اذعان کنم که چالش نحوه قیمت‌گذاری کاتد و به تبع آن مفتول مسی هشت میلی‌متری در سال جاری نسبت به سال گذشته وخیم‌تر شده است و در اولین عرضه کاتد مس بورس کالای ایران، قیمت رقابت شده به عنوان قیمت پایه برای هفته‌های آینده در نظر گرفته شد. نتیجه این امر، چالش تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود با در نظر گرفتن بهای تمام شده محصولات بود. البته امیدواریم با توجه به روند کاهشی نرخ ارز در بازار آزاد، رویکرد سازمان‌های دولتی متولی با عرضه‌کنندگان مواد اولیه و بورس کالای ایران به گونه‌ای باشد که قیمت‌های تعیین شده در این تالار صنعتی، سبب کاهش قدرت رقابت‌پذیری تولیدکنندگان در بازارهای صادراتی نشود.

بی‌حساب و کتاب

مدیرعامل شرکت آذر سیم سامان با اشاره به فرمول قیمت‌گذاری مس در بورس کالای ایران در سال‌های گذشته، تصریح کرد: هر ساله قیمت مس در این تالار صنعتی بر اساس فرمولی مشخص (میانگین قیمت فلز مذکور در بورس فلزات لندن به علاوه پریمیوم، بر اساس نرخ ارز نیمایی) تعیین می‌شد اما از اواخر سال ۱۴۰۲ این فرمول قیمت‌گذاری تغییر یافت و اکنون نحوه تعیین قیمت مس در بورس کالای ایران نامشخص است. همان‌طور که به آن اشاره شد، قیمت رقابت شده کاتد مس در اولین عرضه آن در سال ۱۴۰۳ با رقابت ۳۱ درصدی خریداران، به عنوان قیمت پایه در هفته‌های آتی در نظر گرفته شد. به طوری که قیمت پایه کاتد مس در ابتدای سال، ۴۰۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود که پس از رقابت به ۵۲۹ هزار و ۲۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم رسید؛ البته این روند تا هفته گذشته ادامه داشت و فقط در این برهه قیمت پایه کاتد مس ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان نسبت به قیمت رقابت شده در ابتدای سال، کاهش پیدا کرد و به ۵۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم رسید. متاسفانه اقدامات عرضه‌کنندگان کاتد مس در بورس کالای ایران باعث شده است که کشف قیمت بر اساس نظام عرضه و تقاضا صورت نگیرد. همچنین در سال‌های گذشته، تولیدکنندگان کاتد به یک‌باره چهار هزار تن از محصولات خود را در این تالار صنعتی عرضه می‌کردند اما اکنون نیمی از کاتد تولید شده عرضه می‌شود و مابقی در صورت نیاز عرضه خواهد شد که مسئله باعث افزایش رقابت کاذب بین خریداران می‌شود. علاوه‌براین، در این شرایط مولفه قیمت در اولویت برخی از واحدهای تولیدی قرار می‌گیرد و آن‌ها به سمت خرید اقلامی با قیمت‌ پایین‌تر که از قضا کیفیت مناسبی هم ندارند، حرکت می‌کنند. این در حالی است که اگر کشف قیمت و میزان عرضه مواد اولیه در بورس کالای ایران به درستی انجام شود و هر کد بورسی اجازه خرید کاتد و یا مفتول مسی را نداشته باشد، بخش بزرگی از چالش‌های تولیدکنندگان در این زمینه برطرف خواهد شد.

صنعت سیم و کابل پاسوز اقدامات سایرین

سامان آذری در رابطه با اقدامات شرکت‌هایی که در صنایع فلزی فعالیت ندارند اما سبب افزایش رقابت کاذب برای خرید کاتد و یا مفتول مسی می‌شوند، گفت: در حال حاضر برخی از شرکت‌هایی که زمینه فعالیت‌ آن‌ها ارتباطی به صنایع فلزی نداشته و نیاز به خرید کاتد و یا مفتول ندارند، نسبت به خرید این محصولات از بورس کالای ایران اقدام کرده و آن‌ها را روانه بازارهای صادراتی می‌کنند. بهای این اقدامات را صنعت سیم و کابل و صنایع مصرف‌کننده این محصولات (صنعت ساختمان‌سازی و صنعت برق کشور) باید بپردازند زیرا عده‌ای از تولیدکنندگان برای کاهش قیمت‌ها به سمت تولید محصولات ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت حرکت می‌کنند و برخی از آن‌ها نیز که محصولات باکیفیت را تولید می‌کنند، به سبب قیمت پایین سیم و کابل‌های نامرغوب و فروش کمتر در بازار، متضرر خواهند شد. شایان ذکر است که در سال‌های گذشته نظارت دقیق‌تری در این زمینه وجود داشت اما اکنون تعداد شرکت‌هایی که نسبت به صادرات کاتد و مفتول مسی اقدام می‌کنند، افزایش یافته است؛ در پی این اتفاق، میزان تولید کشور تحت تاثیر قرار می‌گیرد و صادرات محصولات نهایی به بازارهای منطقه برای تولیدکنندگان سیم و کابل دشوارتر می‌شود زیرا صنعتگران داخلی مواد اولیه مورد نیاز خود را با تغییر فرمول قیمت‌گذاری و خام‌‌فروشی، با نرخ بالاتری نسبت به رقبای خارجی خود تامین می‌کنند. ضمن اینکه تولیدکنندگان سایر کشورها مانند ترکیه از مشوق‌های صادراتی بیشتری بهره‌مند هستند و این کشور در حصار تحریم‌ها قرار ندارد؛ به طوری که محصولات خود را علاوه بر بازارهای منطقه، به طور مستقیم به کشورهای اروپایی نیز صادر می‌کند اما تولیدکنندگان ایرانی فقط امکان حضور در بازار کشورهای همسایه و صادرات محصولات به کشورهای آفریقایی و حاشیه خلیج فارس را دارند.

وی در خصوص یکی از چالش‌‌های دیگری که در تامین مواد اولیه از بورس کالای ایران وجود دارد، اظهار داشت: در سال‌های گذشته سقف رقابتی در این تالار صنعتی وجود داشت که رقابت برای خرید محصولات تا حد مورد نظر مورد تایید بود اما اکنون این مسئله وجود نداشته و رقابت برای خرید مواد اولیه محدودیتی ندارد. در نتیجه اقدامات برخی از خریداران و شرکت‌های فعال در سایر صنایع که فقط به دنبال بهره‌مندی از ارزش افزوده کاتد و مفتول مسی هستند، سبب افزایش رقابت و قیمت‌ها در این تالار صنعتی شده است. در این میان باید به این مسئله اشاره کنم که پس از رقابت ۳۱ درصدی برای خرید کاتد در اوایل سال جاری، دیگر رقابتی روی قیمت پایه این محصول صورت نگرفته است اما برای خرید مفتول مسی که قیمت آن بر اساس بهای کاتد به علاوه کارمزد تولید محاسبه می‌شود، رقابت سرسام‌آور است؛ به طوری که در هفته گذشته برای این محصول حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رقابت شد. علاوه بر مواردی که پیش‌تر مطرح شد، در گذشته سودی که تولیدکنندگان باید به طور ماهانه برای خریدهای اعتباری خود می‌پرداختند از ۰٫۵ درصد شروع می‌شد اما اکنون به ۲ تا ۳ درصد افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت آذر سیم سامان در رابطه با برنامه‌هایی که این مجموعه در سال‌های آینده در دستور کار خود دارد، خاطرنشان کرد: در وهله نخست، توسعه بازارهای صادراتی دراولویت کار شرکت آذر سیم سامان خواهد بود اما در کنار آن، همچنان رویکرد متنوع‌سازی سبد محصولات را دنبال خواهیم کرد. در همین راستا، به تازگی کابل سولار به محصولات تولیدی این مجموعه اضافه شد و ما جزو اولین شرکت‌هایی هستیم که موفق به حضور در بازارهای این محصول شده‌ایم. کابل سولار در صنایع انرژی تجدیدپذیر (پنل‌های انرژی خورشیدی) کاربرد دارد و اکنون مصرف این محصولات در داخل و اکثر کشورهای جهان رو به افزایش است؛ علاوه‌براین، سعی بر این داریم تا برخی از کابل‌های تخصصی و دانش‌بنیان را برای اولین بار در ایران تولید کنیم.

سامان آذری در پایان با اشاره به دورنمای صنعت سیم و کابل در ایران، تاکید کرد: کسب موفقیت‌های بیشتر و دستیابی به چشم‌اندازی روشن در صنعت سیم و کابل کشور، نیاز به همدلی دارد و تولیدکنندگان نباید به هر نحوی که ممکن است به دنبال حفظ و افزایش سهم خود از بازار مصرف باشند. همچنین امیدواریم که سازمان نظام مهندسی ساختمان با توجه به بهینه‌سازی مصارف و تولید لوازم خانگی با مصرف انرژی پایین‌تر، تغییری در سایزهای مصرفی سیم و کابل‌ در بخش‌های مختلف ساختمان ارائه دهد تا دیگر شاهد این موضوع نباشیم که مصرف‌کنندگان به دنبال خرید محصولات ارزان‌قیمت، در دام تولیدکنندگان سیم و کابل‌های غیراستاندارد گرفتار شوند.

انتهای پیام//

یک فعال صنعت سیم و کابل در گفت‌و‌گو با «فلزات‌آنلاین» مطرح کرد:

7:42 /چهارشنبه/30 خرداد 1403

در مجمع عمومی عادی شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی،

15:39 /سه شنبه/22 خرداد 1403

در فروردین ماه 1403،

16:07 /چهارشنبه/19 اردیبهشت 1403

یک فعال صنعت سیم و کابل در گفت‌و‌گو با «فلزات آنلاین»:

6:30 /سه شنبه/8 اسفند 1402

قائم مقام مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران عنوان کرد:

7:02 /یکشنبه/1 بهمن 1402

معاون برنامه‌ریزی، بودجه و نظارت بر امور شرکت‌های «ومعادن»:

10:30 /دوشنبه/29 آبان 1402

قدری، مدیرعامل شرکت کارخانجات شهید قندی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»؛

23:15 /شنبه/24 فروردین 1398
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/4

153071

فلزات آنلاین

1403/04/4

483684

فلزات آنلاین

1403/04/4

635024

فلزات آنلاین

1403/04/4

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/4

24590

فلزات آنلاین

1403/04/4

11263

فلزات آنلاین

1403/04/4

47474

فلزات آنلاین

1403/04/4

51616

فلزات آنلاین

1403/04/4

44720

فلزات آنلاین

1403/04/4

41566

فلزات آنلاین

1403/04/4

26431

فلزات آنلاین

1403/04/4

27924

فلزات آنلاین

1403/04/4

25459

فلزات آنلاین

1403/04/4

36796

فلزات آنلاین

1403/04/4

33609

فلزات آنلاین

1403/04/4

46477

فلزات آنلاین

1403/04/4

24819

فلزات آنلاین

1403/04/4

43710

فلزات آنلاین

1403/04/4

46627

فلزات آنلاین

1403/04/4

3409700