در باب «جایگاه اجتماعی صنعت» از چند حیث میتوان سخن گفت (کما اینکه گفتهاند و نوشتهاند) اما مهمترین موضوعی که شایسته است به آن پرداخته شود، رابطه و نسبتی است که میان جامعه و دیدگاه اجتماع و حتی نسبتی که میان نظم سیاسی و حقوقی یک کشور با رشد صنعتی و اقتصادی آن برقرار است؛ نسبتی که میتوان آن را مانند قانون «ظروف مرتبطه» در علم فیزیک بازنمایی کرد که بر اساس آن، درون دو ظرفی که از پایین به یکدیگر مرتبط هستند، سطح مایع در هر دو ظرف ارتفاع یکسانی میگیرد. بر همین قیاس میتوان گفت که جامعه و اقتصاد (نظم اجتماعی و رشد اقتصادی و صنعتی)، ارتباطی بیواسطه داشته و تاثیری مستقیم بر یکدیگر میگذارند و مختصات هر یک، میتواند محتوای دیگری را دچار تغییر کند.
همانطور که اجرای قوانین اسباب ترقی میشود، عدم امنیت مایه خرابی خواهد شد، مثل اینکه نیشکر مازندران را بدون ادای قیمت و اجرت و کرایه میبردند و یک قران از هر باری قلق میگرفتند؛ زراعت نیشکر متروک شد. همچنین کاغذسازی اصفهان به علت صرف تحریر دفترخانه آنجا که مجانا میبردند، بسته شد. معادن ایران کم نیست اما اهل محل، آنجا را کور کردهاند که اسباب زحمت آنها نشود. همانطور که مال رعیت تاراج میشود، همینطور مال دیوان به هدر میرود (خاطرات و خطرات/ مخبرالسلطنه هدایت/ ص ۸۰).
در این یادداشت، کوشش شده است وجوهی از رابطه جامعه ایرانی و دیدگاههای اجتماعی حاکم بر زیست انسان ایرانی با وضعیت رشد اقتصادی و صنعتی آن در روزگاری بررسی شود که ایرانیان با موج صنعتی شدن در جهان مدرن (در پی اختراع ماشین بخار و تحولات قرن ۱۹ میلادی) رویارو شدند؛ عصر ناصری که نیم سده به طول انجامید و طی آن تکاپوی ایرانیان برای رشد صنعتی و اقتصادی با موانعی در فهم ماهیت تحولات در جهان صنعتی مواجه بود.
یکی از مغفولترین بخشهای اندیشه در ایران
در نیم قرن دوران حکومت ناصرالدین شاه که تلاشهای مرد وطندوستی همچون میرزا تقیخان امیرکبیر و شاید بتوان گفت رجالی همچون میرزا حسینخان سپهسالار با موانع سنتی اندیشه و عمل ایرانیان و به ویژه طبقات پرنفوذ عصر قاجار مواجه بود، با بهکارگیری نیروی بخار و راهاندازی کارخانههای صنعتی، نه تنها تولید بلکه مناسبات اجتماعی در جهان وارد روزگار تازهای شده بود. با این وجود، تامل در جنبه «اقتصادی» حیات انسان نه تنها یکی از مغفولترین بخشهای اندیشه در ایران بود بلکه ایرانیان که در پی زخمهای یورش مغولان در سدههای میانه به اندیشههای صوفیگری و زیستدرویشی خو گرفته بودند، در تنگناهای ناشی از استبداد و خودکامگی عصر قاجار، با پناه بردن به نسخههایی مبتذل از عرفان و معنویت، حرکت تاریخی خود را خلاف جهت اندیشههای عقلایی تولید ثروت پیش میبردند. کما اینکه برخی متفکران نیز چنین تحلیل میکنند که حتی «روشنفکری عصر قاجار» در نبرد با سنت استبدادی از یک سو و پیکار سیاسی با نفوذ و دخالتهای بیگانگان از سوی دیگر، نطفه آن در زهدان سیاست و در غیاب چارچوبهای فکر اقتصادی بسته شد و تکوین یافت (نک. سیدجواد طباطبایی/ نظریه حکومت قانون در ایران/ ص ۳۱۰).
به این ترتیب در نیم سده حکومت به ظاهر آرام و به دور از جنگ عصر ناصرالدین شاه، نه تنها اصلاح و تحول در امر حکمرانی و اقتصاد کشور ممکن نشد بلکه با قتل میرزا تقی خان امیرکبیر و پایان یافتن «نظم میرزا تقیخانی»، ایران روند زوال تاریخی خود را با سرعتی بیشتر و زیر سایه شبح روسیه و انگلیس طی میکرد.
اما اینکه اندیشههایی که محرک عمل اجتماعی ایرانیان بودند، چه بود و چرا اصلاحات اقتصادی/ سیاسی و نوسازی سرزمین ما در آن روزگار ناممکن و ممتنع شد را میتوان در لابهلای سطوری جست که از رجال متفکر آن روزگار به جا مانده است. «سیاحتنامه ابراهیم بیک»، نوشته زینالعابدین مراغهای، رساله «در باب فواید راهآهن» نوشته میرزا محمدخان کاشف السلطنه، «کتابچه قانون» اثر محمدشفیع قزوینی و برخی دیگر از نوشتههای از این دست، آثاری هستند که به زعم تحلیلگران ژرفاندیش تاریخ معاصر (همچون شادروان جواد طباطبایی)، شکاف اندیشه اجتماعی ایرانیان با ملزومات فکر توسعه را عیان میسازند (پیشین/ صص ۳۰۹ تا ۳۷۱). برخی از این خلاهای اندیشه و عمل در ایران عصر ناصری عبارتند از:
بیگانگی با سرمایهگذاری و شیوههای نوین تولید
«سیاحتنامه ابراهیم بیک» داستان بازرگانی ایرانی به نام ابراهیم بیک است که در مصر اقامت دارد و در جریان سفر به وطن و در عبور از شهرها و مناطق گوناگون ایران، وضع اسفناک اجتماعی و اقتصادی آن را روایت میکند. در حقیقت نویسنده کتاب (زینالعابدین مراغهای که خود وی نیز مانند شخصیت اصلی داستان سالهایی را در غربت ساکن بوده است)، شرح خود را از نابهسامانی شهرها و بیرونقی تولید و تجارت با این بیان که «احدی را پروای تزاید ثروت عمومی وطن و خبر از حب وطن نیست»، به این شرح تکمیل میکند که روحیه جدیدی که در مردم کشورهای مترقی پیدا شده، توجه به دانش و شیوههای نوین در امر تولید (حتی تولید محصولات کشاورزی) است و تغییر مناسبات سنتی تولید، عامل رشد آن بلاد است.
وی درباره زادگاه خود مینویسد: «به تصدیق عمومی، شهر مراغه نخستین شهر حاصلخیز آذربایجان است و انواع انگور و میوههای سردرختی دارد. همه ساله مبالغ گزاف خشکبار به خارج میرود؛ تجارت عمده مملکت منحصر به آن است اما افسوس که اهالی تاکنون در پرورش باغات و گرفتن محصول و تزیید (افزایش) حاصلات قدمی راه ترقی نپیمودهاند؛ به هر نحو از نیاکان خود دیدهاند، همان است؛ از فن زراعت و حراثت (باغبانی) به کلی بیخبرند. در این اواخر چند نفر ارامنه بومی و روس به غفلت اهالی پی برده، هر کدام با اندک سرمایهای بدان جا آمدند و ظرف اندک مدتی از معاملات خشکبار صاحب کرور (میلیونر) شدهاند و صاحبان املاک، مزدور ایشان» (سیاحتنامه ابراهیم بیک/ زینالعابدین مراغهای/ ص ۱۲۰).
سودجویی و اندیشه «کوتاهمدت» و فقدان آیندهنگری برای اعتبار اقتصادی
ابراهیم بیک در اثنای سفر خود به سوی ایران در تفلیس با تاجری ایرانی که در کار واردات چیت همدان و بروجرد و تبریز به روسیه و قفقاز است، گفتوگو میکند. تاجر مقیم تفلیس با گله از کسادی بازار کالاهای ایرانی و کاهش رونق تجارت خود، به نکته مهمی که نشاندهنده اخلاق تولید و تجارت ایرانیان در آن عصر است، اشاره میکند و با اشاره به اینکه الان یکصدم سالهای قبل نمیتواند متاع ایرانی را به همسایگان بفروشد، میگوید: «بس که تقلب در کار کرده و از رنگ و تار متاع دزدیدند و روکار و میانکار کردند و رنگهای قلابی به کار بردهاند، مشتریان دیگر رغبت نمیکنند». در این نوشته، به سودجویی و بیتوجهی بازرگانان ایرانی به مصالح درازمدت خود و کشور اشاره شده و تقلب برای دستیابی به ثروت بسیار در زمان اندک را نه تنها منجر به ضربه خوردن خود تجار بلکه حاکی از بیاعتنایی ایشان به مصالح شخصی و منافع ملی میداند (پیشین/ ص ۲۲). «متاع مملکت را به امید منفعت موقت و دو روزی خود قلب میکنیم و نمیدانیم بار کج به منزل نمیرسد» (همان/ ص ۲۳).
مصرفگرایی و عدم حمایت از تولید داخلی
عدم حمایت از تولید داخل و مهمتر از آن مصرفگرایی و واردات اشیا_ به گفته نویسنده کتابچه قانون_ پوچ و بیارزش خارجی، تنها موجبات انحطاط بیش از پیش ایران را فراهم میکند؛ قزوینی در «کتابچه قانون» برداشت خود را چنین شرح میدهد: در شهرهایی همچون رشت و یزد و کاشان که روزگاری مبدا صادرات فرآوردههای ایرانی همچون ابریشم و زاج سفید و تریاک بود، «حالا فقیر زیاده از سایر بلاد است». بهای کالاهای تزئینی اما فاقد ارزش واقعی مانند جواهرات بدلی از بهای طلا و نقره بیشتر است. او تخمین میزند که «از همین پرپوچات سالی به قدر یک کرور تومان از استانبول به ایران صادر میشده است که عدم خرید آنها منقصتی (ایرادی) در امور رعیت و مملکت به هم نمیرساند؛ به جز اینکه پول رعیت تمام شود و مملکت خالی از وجه باشد» (کتابچه قانون/ قزوینی/ ص ۴۴).
در نتیجه چنین وضعی که از تولید داخلی نیز حمایتی نمیشود و اگرچه «در بدو دولت ابدمدت، اندک تشویق از صناعت شد، چینی و بلور و برک و شال هم ساختند و بافتند» اما مردم «دنبال مال فرنگ را آن قدر گرفتند تا آنها رواج گرفت و اینها از بین رفت» و کار به آنجا رسید که به نوشته مراغهای، کشور «از کاغذ قرآن تا کفن مردگان نیازمند فرنگیها» شد. حتی شاید بتوان استنباط کرد که مناسبات سلطه و خودسریهای دولتین روس و انگلیس در دربار و جامعه ایران، از دریچه مناسبات اقتصادی بر ایرانیان عصر سلطان صاحبقران تحمیل شد.
انحطاط اخلاق، اعتیاد و آسیبهای اجتماعی
منابع انسانی اعم از نیروی کار و صاحبان سرمایه، حلقههای اصلی ایجاد ارزش افزوده، بالا بردن کارایی و ترسیم چشماندازهای جاهطلبانه برای یک سرزمین محسوب میشوند. یکی از ابتلائات ضدتوسعهای جامعه ایرانی در عصر ناصری، آن بوده که رفاه و تزاید ثروت به جای آنکه چشماندازهای بلندپروازانهتری را ترسیم کند، متلائم و مترادف با هرز رفتن اخلاق و انحطاط نیروی انسانی میشده است. صاحب «سیاحتنامه» درباره اهالی زادگاه خود که پیشتر از آن سخن گفتیم، بروز آسیبهای اجتماعی همچون اعتیاد را موجب زیانهای شدید برای مردم آن سامان که از زندگی مرفهتری برخوردارند، میداند؛ «بدتر از همه این غفلتها، شیوع درد بیدرمان تریاککشی در میان اهالی آن سامان است که جمعی از هر طبقه بدان ناخوشی صعبالعلاج مبتلا شدهاند» (سیاحتنامه/ ص ۱۲۰).
غیاب حکومت قانون، مهاجرت و فقدان سرمایهگذاری
فرمانروایی قاجاریه مصادف با انقلاب فرانسه و تحولات ناشی از انقلاب صنعتی در اروپا و ایجاد مناسبات جدید جهانی است. با این وجود، ویژگی عمده نظام حکمرانی در ایران، بیقانونی، خودکامگی و فقدان امنیت در همه وجوه و تمام عرصههای حیات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است (نک. نظریه حکومت قانون در ایران/ دکتر سیدجواد طباطبایی/ ص ۲۳۰). پیامد چنین وضعی جز فرار سرمایهها و نیروی انسانی چه میتوانست باشد؛ «اگر مردم ثروتی به دست آورده باشند، از بیاعتدالی حکام، حمل دول خارجه میکنند». سکههای فتحعلی شاهی (که به سبب مرغوبیت بسیار مطلوب بوده) «اگر کسی از این سکهها در اختیار داشته باشد، از خوف ابراز نمیتواند کرد، باید پول خود را به بغداد برده و آنجا نقد کند» (کتابچه قانون/ قزوینی) و در جایی دیگر آمده: «هر سال، ۱۰۰ هزار نفر از اهالی ایران از جور ستمکاران جلای وطن میکنند و هلاک امواج دریا میشوند» (مکتوب/ میرزا آقاخان کرمانی/ ص۳۸۴) و مشخص است که مهاجرت برای اقتصاد ورشکستهای مثل ایران عصر قاجار چه پیامدهایی داشته است.
عدم اعتماد اجتماعی و پا نگرفتن نهادهای نوین بازرگانی و تولید
شرکتهای تجاری، محصول دوران مدرن و پیامد نیاز به ابرسرمایهگذاریها در صنعت و تولید هستند. شکلگیری اقتصاد نوین، بدون شکلگیری نهادهای جدید و تنها با تکیه بر نهادهای سنتی، امری است ناممکن که به دنبال آن توسعه نیز ممتنع خواهد بود. برای شکلگیری شراکتها، «اعتماد» میان اجزای جامعه، ضرورتی اساسی و از مهمترین «سرمایههای اجتماعی» هر ملتی است. بیاعتمادی به غیر/دیگری، عدم روحیه تعاون و اخلاق فردگرایانه و مبتنی بر منافع شخصی و زودگذر، از موانع شکلگیری و توسعه نهادهای جدید و شرکتها است. وضعیت جامعه ایرانی عصر قاجار از این جنبه نیز عبرتآموز است؛ «طبقه تجار نیز اصلا در خیال ترقی تجارت و توسیع اداره آن نیستند و به همان طریق که از نیاکان خود دیدهاند، راه میروند. در تمام تهران یک «کومپانی» و شراکت برای ترویج امتعه و محصولات مملکت تشکیل نیافته است؛ با اینکه چند تن صاحب سرمایه کافی هستند اما به همدیگر امنیت ندارند. حتی در معاملات نیز با همدیگر خیلی به احتیاط حرکت میکنند و همه در خیال آن است که به دیگری پای بزنند؛ مانند دولتین انگلیس و روس، چشم آنها همیشه به حرکات و کردار همدیگر معطوف است. هیچکس را پروای وطن و از حب وی در ظاهر و باطن خبری نیست» (سیاحتنامه ابراهیم بیک/ زینالعابدین مراغهای/ ص ۹۷).
به هر روی سیمای اقتصاد و تولید در ایران را در آینه فکر و عمل مردمان آن/ هر عصر میتوان به تماشا نشست. به طور خلاصه، وضعیت اقتصاد و جایگاه صنعت در یک سرزمین، نه تنها جدا از شرایط و مناسبات سیاسی و اجتماعی موجود نیست بلکه اقتصاد و سیاست/ صنعت و جامعه، بازتابی متقابل از یکدیگرند. تحول در مناسبات اجتماعی که مستلزم تحول در مبانی اندیشگی جامعه است، وضعیت تولید را ازخود متاثر میسازد و از سویی همانگونه که در سده هجدهم و نوزدهم میلادی در اروپا شاهد آن بودیم، انقلابات و تحولات صنعتی و اقتصادی، توزیع قدرت و ثروت و در نتیجه مناسبات سیاسی و اجتماعی را دگرگون میسازند و به عبارتی نمیتوان به راحتی تفکیکی میان تحول اقتصادی و دگرگونی مناسبات سیاسی و اجتماعی قائل شد. تنها شاید بتوان یک امر را مقدم بر هر دو و بلکه ایجادکننده روند تکوین مناسبات جدید برشمرد و آن، تحول در مبانی اندیشگی جامعه است.
انتهای پیام//
احسان اسحاقی، مدیر روابط عمومی شرکت مجتمع فولاد خراسان طی یادداشتی در «فلزاتآنلاین» نوشت:
سیاحت شرق و غرب
در باب «جایگاه اجتماعی صنعت» از چند حیث میتوان سخن گفت (کما اینکه گفتهاند و نوشتهاند) اما مهمترین موضوعی که شایسته است به آن پرداخته شود، رابطه و نسبتی است که میان جامعه و دیدگاه اجتماع و حتی نسبتی که میان نظم سیاسی و حقوقی یک کشور با رشد صنعتی و اقتصادی آن برقرار است؛ نسبتی که میتوان آن را مانند قانون «ظروف مرتبطه» در علم فیزیک بازنمایی کرد که بر اساس آن، درون دو ظرفی که از پایین به یکدیگر مرتبط هستند، سطح مایع در هر دو ظرف ارتفاع یکسانی میگیرد. بر همین قیاس میتوان گفت که جامعه و اقتصاد (نظم اجتماعی و رشد اقتصادی و صنعتی)، ارتباطی بیواسطه داشته و تاثیری مستقیم بر یکدیگر میگذارند و مختصات هر یک، میتواند محتوای دیگری را دچار تغییر کند.
همانطور که اجرای قوانین اسباب ترقی میشود، عدم امنیت مایه خرابی خواهد شد، مثل اینکه نیشکر مازندران را بدون ادای قیمت و اجرت و کرایه میبردند و یک قران از هر باری قلق میگرفتند؛ زراعت نیشکر متروک شد. همچنین کاغذسازی اصفهان به علت صرف تحریر دفترخانه آنجا که مجانا میبردند، بسته شد. معادن ایران کم نیست اما اهل محل، آنجا را کور کردهاند که اسباب زحمت آنها نشود. همانطور که مال رعیت تاراج میشود، همینطور مال دیوان به هدر میرود (خاطرات و خطرات/ مخبرالسلطنه هدایت/ ص ۸۰).
در این یادداشت، کوشش شده است وجوهی از رابطه جامعه ایرانی و دیدگاههای اجتماعی حاکم بر زیست انسان ایرانی با وضعیت رشد اقتصادی و صنعتی آن در روزگاری بررسی شود که ایرانیان با موج صنعتی شدن در جهان مدرن (در پی اختراع ماشین بخار و تحولات قرن ۱۹ میلادی) رویارو شدند؛ عصر ناصری که نیم سده به طول انجامید و طی آن تکاپوی ایرانیان برای رشد صنعتی و اقتصادی با موانعی در فهم ماهیت تحولات در جهان صنعتی مواجه بود.
یکی از مغفولترین بخشهای اندیشه در ایران
در نیم قرن دوران حکومت ناصرالدین شاه که تلاشهای مرد وطندوستی همچون میرزا تقیخان امیرکبیر و شاید بتوان گفت رجالی همچون میرزا حسینخان سپهسالار با موانع سنتی اندیشه و عمل ایرانیان و به ویژه طبقات پرنفوذ عصر قاجار مواجه بود، با بهکارگیری نیروی بخار و راهاندازی کارخانههای صنعتی، نه تنها تولید بلکه مناسبات اجتماعی در جهان وارد روزگار تازهای شده بود. با این وجود، تامل در جنبه «اقتصادی» حیات انسان نه تنها یکی از مغفولترین بخشهای اندیشه در ایران بود بلکه ایرانیان که در پی زخمهای یورش مغولان در سدههای میانه به اندیشههای صوفیگری و زیستدرویشی خو گرفته بودند، در تنگناهای ناشی از استبداد و خودکامگی عصر قاجار، با پناه بردن به نسخههایی مبتذل از عرفان و معنویت، حرکت تاریخی خود را خلاف جهت اندیشههای عقلایی تولید ثروت پیش میبردند. کما اینکه برخی متفکران نیز چنین تحلیل میکنند که حتی «روشنفکری عصر قاجار» در نبرد با سنت استبدادی از یک سو و پیکار سیاسی با نفوذ و دخالتهای بیگانگان از سوی دیگر، نطفه آن در زهدان سیاست و در غیاب چارچوبهای فکر اقتصادی بسته شد و تکوین یافت (نک. سیدجواد طباطبایی/ نظریه حکومت قانون در ایران/ ص ۳۱۰).
به این ترتیب در نیم سده حکومت به ظاهر آرام و به دور از جنگ عصر ناصرالدین شاه، نه تنها اصلاح و تحول در امر حکمرانی و اقتصاد کشور ممکن نشد بلکه با قتل میرزا تقی خان امیرکبیر و پایان یافتن «نظم میرزا تقیخانی»، ایران روند زوال تاریخی خود را با سرعتی بیشتر و زیر سایه شبح روسیه و انگلیس طی میکرد.
اما اینکه اندیشههایی که محرک عمل اجتماعی ایرانیان بودند، چه بود و چرا اصلاحات اقتصادی/ سیاسی و نوسازی سرزمین ما در آن روزگار ناممکن و ممتنع شد را میتوان در لابهلای سطوری جست که از رجال متفکر آن روزگار به جا مانده است. «سیاحتنامه ابراهیم بیک»، نوشته زینالعابدین مراغهای، رساله «در باب فواید راهآهن» نوشته میرزا محمدخان کاشف السلطنه، «کتابچه قانون» اثر محمدشفیع قزوینی و برخی دیگر از نوشتههای از این دست، آثاری هستند که به زعم تحلیلگران ژرفاندیش تاریخ معاصر (همچون شادروان جواد طباطبایی)، شکاف اندیشه اجتماعی ایرانیان با ملزومات فکر توسعه را عیان میسازند (پیشین/ صص ۳۰۹ تا ۳۷۱). برخی از این خلاهای اندیشه و عمل در ایران عصر ناصری عبارتند از:
بیگانگی با سرمایهگذاری و شیوههای نوین تولید
«سیاحتنامه ابراهیم بیک» داستان بازرگانی ایرانی به نام ابراهیم بیک است که در مصر اقامت دارد و در جریان سفر به وطن و در عبور از شهرها و مناطق گوناگون ایران، وضع اسفناک اجتماعی و اقتصادی آن را روایت میکند. در حقیقت نویسنده کتاب (زینالعابدین مراغهای که خود وی نیز مانند شخصیت اصلی داستان سالهایی را در غربت ساکن بوده است)، شرح خود را از نابهسامانی شهرها و بیرونقی تولید و تجارت با این بیان که «احدی را پروای تزاید ثروت عمومی وطن و خبر از حب وطن نیست»، به این شرح تکمیل میکند که روحیه جدیدی که در مردم کشورهای مترقی پیدا شده، توجه به دانش و شیوههای نوین در امر تولید (حتی تولید محصولات کشاورزی) است و تغییر مناسبات سنتی تولید، عامل رشد آن بلاد است.
وی درباره زادگاه خود مینویسد: «به تصدیق عمومی، شهر مراغه نخستین شهر حاصلخیز آذربایجان است و انواع انگور و میوههای سردرختی دارد. همه ساله مبالغ گزاف خشکبار به خارج میرود؛ تجارت عمده مملکت منحصر به آن است اما افسوس که اهالی تاکنون در پرورش باغات و گرفتن محصول و تزیید (افزایش) حاصلات قدمی راه ترقی نپیمودهاند؛ به هر نحو از نیاکان خود دیدهاند، همان است؛ از فن زراعت و حراثت (باغبانی) به کلی بیخبرند. در این اواخر چند نفر ارامنه بومی و روس به غفلت اهالی پی برده، هر کدام با اندک سرمایهای بدان جا آمدند و ظرف اندک مدتی از معاملات خشکبار صاحب کرور (میلیونر) شدهاند و صاحبان املاک، مزدور ایشان» (سیاحتنامه ابراهیم بیک/ زینالعابدین مراغهای/ ص ۱۲۰).
سودجویی و اندیشه «کوتاهمدت» و فقدان آیندهنگری برای اعتبار اقتصادی
ابراهیم بیک در اثنای سفر خود به سوی ایران در تفلیس با تاجری ایرانی که در کار واردات چیت همدان و بروجرد و تبریز به روسیه و قفقاز است، گفتوگو میکند. تاجر مقیم تفلیس با گله از کسادی بازار کالاهای ایرانی و کاهش رونق تجارت خود، به نکته مهمی که نشاندهنده اخلاق تولید و تجارت ایرانیان در آن عصر است، اشاره میکند و با اشاره به اینکه الان یکصدم سالهای قبل نمیتواند متاع ایرانی را به همسایگان بفروشد، میگوید: «بس که تقلب در کار کرده و از رنگ و تار متاع دزدیدند و روکار و میانکار کردند و رنگهای قلابی به کار بردهاند، مشتریان دیگر رغبت نمیکنند». در این نوشته، به سودجویی و بیتوجهی بازرگانان ایرانی به مصالح درازمدت خود و کشور اشاره شده و تقلب برای دستیابی به ثروت بسیار در زمان اندک را نه تنها منجر به ضربه خوردن خود تجار بلکه حاکی از بیاعتنایی ایشان به مصالح شخصی و منافع ملی میداند (پیشین/ ص ۲۲). «متاع مملکت را به امید منفعت موقت و دو روزی خود قلب میکنیم و نمیدانیم بار کج به منزل نمیرسد» (همان/ ص ۲۳).
مصرفگرایی و عدم حمایت از تولید داخلی
عدم حمایت از تولید داخل و مهمتر از آن مصرفگرایی و واردات اشیا_ به گفته نویسنده کتابچه قانون_ پوچ و بیارزش خارجی، تنها موجبات انحطاط بیش از پیش ایران را فراهم میکند؛ قزوینی در «کتابچه قانون» برداشت خود را چنین شرح میدهد: در شهرهایی همچون رشت و یزد و کاشان که روزگاری مبدا صادرات فرآوردههای ایرانی همچون ابریشم و زاج سفید و تریاک بود، «حالا فقیر زیاده از سایر بلاد است». بهای کالاهای تزئینی اما فاقد ارزش واقعی مانند جواهرات بدلی از بهای طلا و نقره بیشتر است. او تخمین میزند که «از همین پرپوچات سالی به قدر یک کرور تومان از استانبول به ایران صادر میشده است که عدم خرید آنها منقصتی (ایرادی) در امور رعیت و مملکت به هم نمیرساند؛ به جز اینکه پول رعیت تمام شود و مملکت خالی از وجه باشد» (کتابچه قانون/ قزوینی/ ص ۴۴).
در نتیجه چنین وضعی که از تولید داخلی نیز حمایتی نمیشود و اگرچه «در بدو دولت ابدمدت، اندک تشویق از صناعت شد، چینی و بلور و برک و شال هم ساختند و بافتند» اما مردم «دنبال مال فرنگ را آن قدر گرفتند تا آنها رواج گرفت و اینها از بین رفت» و کار به آنجا رسید که به نوشته مراغهای، کشور «از کاغذ قرآن تا کفن مردگان نیازمند فرنگیها» شد. حتی شاید بتوان استنباط کرد که مناسبات سلطه و خودسریهای دولتین روس و انگلیس در دربار و جامعه ایران، از دریچه مناسبات اقتصادی بر ایرانیان عصر سلطان صاحبقران تحمیل شد.
انحطاط اخلاق، اعتیاد و آسیبهای اجتماعی
منابع انسانی اعم از نیروی کار و صاحبان سرمایه، حلقههای اصلی ایجاد ارزش افزوده، بالا بردن کارایی و ترسیم چشماندازهای جاهطلبانه برای یک سرزمین محسوب میشوند. یکی از ابتلائات ضدتوسعهای جامعه ایرانی در عصر ناصری، آن بوده که رفاه و تزاید ثروت به جای آنکه چشماندازهای بلندپروازانهتری را ترسیم کند، متلائم و مترادف با هرز رفتن اخلاق و انحطاط نیروی انسانی میشده است. صاحب «سیاحتنامه» درباره اهالی زادگاه خود که پیشتر از آن سخن گفتیم، بروز آسیبهای اجتماعی همچون اعتیاد را موجب زیانهای شدید برای مردم آن سامان که از زندگی مرفهتری برخوردارند، میداند؛ «بدتر از همه این غفلتها، شیوع درد بیدرمان تریاککشی در میان اهالی آن سامان است که جمعی از هر طبقه بدان ناخوشی صعبالعلاج مبتلا شدهاند» (سیاحتنامه/ ص ۱۲۰).
غیاب حکومت قانون، مهاجرت و فقدان سرمایهگذاری
فرمانروایی قاجاریه مصادف با انقلاب فرانسه و تحولات ناشی از انقلاب صنعتی در اروپا و ایجاد مناسبات جدید جهانی است. با این وجود، ویژگی عمده نظام حکمرانی در ایران، بیقانونی، خودکامگی و فقدان امنیت در همه وجوه و تمام عرصههای حیات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است (نک. نظریه حکومت قانون در ایران/ دکتر سیدجواد طباطبایی/ ص ۲۳۰). پیامد چنین وضعی جز فرار سرمایهها و نیروی انسانی چه میتوانست باشد؛ «اگر مردم ثروتی به دست آورده باشند، از بیاعتدالی حکام، حمل دول خارجه میکنند». سکههای فتحعلی شاهی (که به سبب مرغوبیت بسیار مطلوب بوده) «اگر کسی از این سکهها در اختیار داشته باشد، از خوف ابراز نمیتواند کرد، باید پول خود را به بغداد برده و آنجا نقد کند» (کتابچه قانون/ قزوینی) و در جایی دیگر آمده: «هر سال، ۱۰۰ هزار نفر از اهالی ایران از جور ستمکاران جلای وطن میکنند و هلاک امواج دریا میشوند» (مکتوب/ میرزا آقاخان کرمانی/ ص۳۸۴) و مشخص است که مهاجرت برای اقتصاد ورشکستهای مثل ایران عصر قاجار چه پیامدهایی داشته است.
عدم اعتماد اجتماعی و پا نگرفتن نهادهای نوین بازرگانی و تولید
شرکتهای تجاری، محصول دوران مدرن و پیامد نیاز به ابرسرمایهگذاریها در صنعت و تولید هستند. شکلگیری اقتصاد نوین، بدون شکلگیری نهادهای جدید و تنها با تکیه بر نهادهای سنتی، امری است ناممکن که به دنبال آن توسعه نیز ممتنع خواهد بود. برای شکلگیری شراکتها، «اعتماد» میان اجزای جامعه، ضرورتی اساسی و از مهمترین «سرمایههای اجتماعی» هر ملتی است. بیاعتمادی به غیر/دیگری، عدم روحیه تعاون و اخلاق فردگرایانه و مبتنی بر منافع شخصی و زودگذر، از موانع شکلگیری و توسعه نهادهای جدید و شرکتها است. وضعیت جامعه ایرانی عصر قاجار از این جنبه نیز عبرتآموز است؛ «طبقه تجار نیز اصلا در خیال ترقی تجارت و توسیع اداره آن نیستند و به همان طریق که از نیاکان خود دیدهاند، راه میروند. در تمام تهران یک «کومپانی» و شراکت برای ترویج امتعه و محصولات مملکت تشکیل نیافته است؛ با اینکه چند تن صاحب سرمایه کافی هستند اما به همدیگر امنیت ندارند. حتی در معاملات نیز با همدیگر خیلی به احتیاط حرکت میکنند و همه در خیال آن است که به دیگری پای بزنند؛ مانند دولتین انگلیس و روس، چشم آنها همیشه به حرکات و کردار همدیگر معطوف است. هیچکس را پروای وطن و از حب وی در ظاهر و باطن خبری نیست» (سیاحتنامه ابراهیم بیک/ زینالعابدین مراغهای/ ص ۹۷).
به هر روی سیمای اقتصاد و تولید در ایران را در آینه فکر و عمل مردمان آن/ هر عصر میتوان به تماشا نشست. به طور خلاصه، وضعیت اقتصاد و جایگاه صنعت در یک سرزمین، نه تنها جدا از شرایط و مناسبات سیاسی و اجتماعی موجود نیست بلکه اقتصاد و سیاست/ صنعت و جامعه، بازتابی متقابل از یکدیگرند. تحول در مناسبات اجتماعی که مستلزم تحول در مبانی اندیشگی جامعه است، وضعیت تولید را ازخود متاثر میسازد و از سویی همانگونه که در سده هجدهم و نوزدهم میلادی در اروپا شاهد آن بودیم، انقلابات و تحولات صنعتی و اقتصادی، توزیع قدرت و ثروت و در نتیجه مناسبات سیاسی و اجتماعی را دگرگون میسازند و به عبارتی نمیتوان به راحتی تفکیکی میان تحول اقتصادی و دگرگونی مناسبات سیاسی و اجتماعی قائل شد. تنها شاید بتوان یک امر را مقدم بر هر دو و بلکه ایجادکننده روند تکوین مناسبات جدید برشمرد و آن، تحول در مبانی اندیشگی جامعه است.
انتهای پیام//
مدیر بازرگانی شرکت توسعه معادن طلای کردستان:
عیدی اتابک به صنایع؛
به یک سال هم نرسید!
به دنبال پیگیریهای انجام شده،
تابآوری صنایع به پایان رسیده است؛
دولت به فکر افتاد؛
بازیار بهمننژاد، معاون برنامهریزی و توسعه منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در گفتوگو با «فلزات آنلاین»:
مدیرعامل منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس مطرح کرد:
علیرضا سلیمانی، مدیر بخش فروش آلومینیوم شرکت جهان عایق پارس در گفتوگو با «فلزات آنلاین»:
محمد ابراهیم طاهریانفرد، سفیر ایران در ترکیه:
سید حسین احمدی سلیمانی، مدیرعامل شرکت فولاد خراسان
ابوالفضل کیانی بختیاری، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی
بابک ضیغمی، مدیرعامل شرکت ریختهگری تراکتورسازی ایران طی یادداشتی در «فلزاتآنلاین» نوشت:
موسی انصارپور، مديرعامل شرکت سبز و سلامت پارسيان طی یادداشتی در «فلزاتآنلاین» نوشت:
تحقق رشد 13 درصدی بخش معدن مستلزم چیست؟
مزایای حضور در نمایشگاهها چیست؟
فرشید سلطانزاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزاتآنلاین» نوشت:
گل شبدر چه کم از لاله قرمز دارد؟
در پنج سال گذشته رقم خورد؛
چالش دولت در افزایش درآمدهای مالیاتی
راه علاج چیست؟
رضا رحمانی خبر داد:
شاخصهای قیمتی فلزات آنلاین
شمش آلومینیوم
فلزات آنلاین
1404/01/24
272750
ورق برنجی
فلزات آنلاین
1404/01/24
973636
ورق مسی
فلزات آنلاین
1404/01/24
1721311
لوله مسی
فلزات آنلاین
1404/01/24
1147537
بیلت فولادی داخلی
فلزات آنلاین
1404/01/24
30481
آهن اسفنجی
فلزات آنلاین
1404/01/24
18200
ورق اسیدشویی
فلزات آنلاین
1404/01/24
48078
لوله بدون درز
فلزات آنلاین
1404/01/24
61133
لوله اسپیرال
فلزات آنلاین
1404/01/24
49801
لوله صنعتی
فلزات آنلاین
1404/01/24
44688
تیرآهن
فلزات آنلاین
1404/01/24
39954
ناودانی
فلزات آنلاین
1404/01/24
38334
نبشی
فلزات آنلاین
1404/01/24
37821
پروفیل صنعتی
فلزات آنلاین
1404/01/24
44104
ورق سیاه
فلزات آنلاین
1404/01/24
42315
ورق رنگی
فلزات آنلاین
1404/01/24
63639
میلگرد آجدار
فلزات آنلاین
1404/01/24
35236
ورق روغنی
فلزات آنلاین
1404/01/24
47727
ورق گالوانیزه
فلزات آنلاین
1404/01/24
57947
طلای ۱۸ عیار
فلزات آنلاین
1404/01/24
7378200