به همت تلاشگران شرکت ذوب آهن اصفهان، اولین شاسی واگن خاموشکننده برای نخستین بار در این مجتمع عظیم صنعتی ساخته شد.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت ذوب آهن اصفهان، عباس ناصحی، سرپرست دفتر فنی مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی شرکت ذوب آهن اصفهان در این خصوص بیان کرد: با توجه به راهاندازی باتری شماره ۳ در سال ۱۳۹۱ و گذشت بیش از ۱۰ سال از عمر دو عدد واگن حمل کک که در خط تولید قرار دارند، تعویض شاسی واگنها در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: در سال ۱۳۹۴ و با بررسیهای انجام شده مشخص شد خوردگی شاسی واگن بسیار زیاد است و بر همین اساس پیشبینی خرید آن دنبال شد. بنابراین، در سال ۱۳۹۵ درخواست خرید یک عدد شاسی از کشور اوکراین در دستور کار قرار گرفت و همزمان با خرید آن، مهندسان و متخصصان دفتر فنی مدیریت تولیدات کک و مواد شیمایی تصمیم گرفتند نسبت به تهیه نقشههای آن اقدام کنند.
سرپرست دفتر فنی مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی شرکت ذوب آهن اصفهان عنوان کرد: ابتدا با آنالیز، متریال شاسی موجود را مشخص کرده و سپس کروکیبرداری و تهیه نقشه از روی قطعه موجود در خط تولید به روش مهندسی معکوس و بدون هیچگونه وابستگی انجام گرفت و سرانجام پس از گذشت پنج ماه و به میزان ۷۰۰ نفرساعت و تعداد ۲۹۹ شیت نقشه، شاسی واگن به وزن ۲۱ هزار و ۵۴۱ کیلوگرم طراحی شد. این دستاورد بزرگ، بخشی دیگر از توانمندی تلاشگران ذوب آهنی را در عرصه بومیسازی ماندگار کرد.
رضا یغمایی، سرپرست کارگاه اسکلت فلزی و آهنگری مدیریت نت مکانیک شرکت ذوب آهن اصفهان در این راستا ابراز کرد: در سال ۱۳۹۵، درخواست ساخت تجهیز شاسی واگن خاموشکننده کک از سوی مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی ارائه شد که به دلیل عدم وجود نقشههای ساخت، امکان ساخت در داخل کارخانه وجود نداشت و بنابراین ساخت آن به کشور اوکراین واگذار شد.
وی ادامه داد: بعد از حدود دو سال و با توجه به ابعاد بزرگ این تجهیز، در قالب چند بخش وارد کشور و ذوب آهن شد و سپس در مدیریت نت مکانیک و کارگاه اسکلت فلزی و آهنگری مونتاژ شد.
سرپرست کارگاه اسکلت فلزی و آهنگری مدیریت نت مکانیک شرکت ذوب آهن اصفهان تصریح کرد: با توجه به اینکه مقوله بومیسازی همواره مورد تاکید ویژه مقام معظم رهبری قرار دارد و شرکت ذوب آهن اصفهان نیز در این بخش ۸۷ درصد از قطعات و تجهیزات مورد نیاز این مجتمع عظیم صنعتی را بومیسازی کرده است، ساخت مجدد این قطعه در مجموعه در دستور کار قرار گرفت.
یغمایی اظهار داشت: بدین ترتیب نقشههای تجهیز شاسی واگن خاموشکننده ککسازی توسط مدیریت بخش ککسازی آماده شد و پس از آن مرحله اعلام درخواست خرید، ساخت این قطعه در کارگاه اسکلت فلزی و آهنگری آغاز شد.
وی خاطرنشان کرد: این شاسی با ابعاد تقریبی سه، طول ۱۸، ارتفاع چهار متر و با وزنی حدود ۲۲ تن، یکی از استراتژیکترین قطعاتی است که طی سالهای اخیر در کارگاه اسکلت فلزی و آهنگری ساخته شده است. در ساخت این تجهیز که حدود ۶ ماه به طول انجامید، کلیه فرایندهای نظارتی اعم از آنالیز و خواص مکانیکی متریال اولیه، تستهای غیرمخرب و نقشهبرداری با رعایت بالاترین استانداردها انجام گرفت؛ همچنین جوشکاری که یکی از حساسترین مراحل انجام کار بود، طبق «wps» تهیه شده توسط واحد ترمیست مدیریت نت مکانیک انجام شد.
سرپرست کارگاه اسکلت فلزی و آهنگری مدیریت نت مکانیک شرکت ذوب آهن اصفهان در پایان از تیمهای تکنولوژی، ترمیست، طراحی و برنامهریزی مدیریت نت مکانیک به ویژه تلاشگران کارگاه اسکلت فلزی و آهنگری تشکر و قدردانی کرد.
انتهای پیام//