سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۶:۴۸ /یکشنبه/۸ مهر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 10:53 /یکشنبه/8 مهر 1403

با هدف تامین برق از نیروگاه‌های هسته‌ای،

شرکت‌های فعال در حوزه فناوری آمریکا به تکاپو افتادند

طرح شرکت مایکروسافت به منظور راه‌اندازی مجدد راکتور هسته‌ای نیروگاه «Three Mile Island» به منظور تامین انرژی مراکز داده در حال گسترش خود نشان‌دهنده امیدهای شرکت‌های فعال در حوزه فناوری به منظور استفاده از انرژی هسته‌ای به عنوان راهکاری سریع در خصوص تامین نیازهای گسترده برق این شرکت‌ها خواهد بود.

طرح شرکت مایکروسافت به منظور راه‌اندازی مجدد راکتور هسته‌ای نیروگاه «Three Mile Island» به منظور تامین انرژی مراکز داده در حال گسترش خود نشان‌دهنده امیدهای شرکت‌های فعال در حوزه فناوری به منظور استفاده از انرژی هسته‌ای به عنوان راهکاری سریع در خصوص تامین نیازهای گسترده برق این شرکت‌ها خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، تامین سریع حجم تقاضای فزاینده انرژی در مراکز داده مرتبط با هوش مصنوعی از طریق نیروگاه‌های هسته‌ای جدید یا احیا شده دشوار خواهد بود؛ چراکه شرکت‌های درخواست‌کننده برای استفاده از این نوع انرژی‌ها با موانعی نظیر سختگیری سازمان‌های نظارتی، اختلال احتمالی در تامین سوخت و گاهی مخالفت‌های شدید جوامع محلی و حامیان محیط زیست مواجه خواهند شد.

اخیرا شرکت مایکروسافت و شرکت «Constellation Energy» قراردادی را برای راه‌اندازی مجدد یک نیروگاه‌ هسته‌ای در ایالت پنسیلوانیا به منظور تامین انرژی یکی از مراکز داده شرکت مایکروسافت به امضا رساندند.

جو دومینگوئز، مدیرعامل شرکت «Constellation Energy» انرژی هسته‌ای را تنها منبع انرژی قابل دسترس که هم سازگار با محیط زیست است و هم توانایی تامین نیازهای انرژی مراکز داده را دارد، معرفی کرد و افزود: با توجه به شرایط فعلی، در حال حاضر امکان تامین انرژی مراکز داده مذکور از طریق نیروگاه‌های بادی و خورشیدی که وابستگی خاصی به شرایط جوی دارند، میسر نیست.

برخی از منابع آگاه در صنعت برق آمریکا اعلام کردند که امضای توافق میان دو شرکت نامبرده به دنبال توافق مشابهی که در ماه مارس ۲۰۲۴ میان هلدینگ آمازون و شرکت «Talen Energy» برای خرید سهام یک نیروگاه هسته‌ای اتفاق افتاد، رسانه‌ای شد و به نظر می‌رسد این روند از سوی دیگر شرکت‌های فعال در حوزه فناوری در ماه‌های آتی ادامه پیدا کند.

بر اساس تخمین ارائه شده از سوی شرکت گلدمن ساکس، انتظار می‌رود مصرف برق مراکز داده در ایالات متحده آمریکا بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰ تقریبا سه برابر افزایش را تجربه کند. طبق برآوردهای انجام شده، این مراکز داده در بازه زمانی مذکور به حدود ۴۷ گیگاوات ظرفیت تولید برق جدید نیاز خواهند داشت و احتمال می‌رود شکاف ایجاد شده در تامین انرژی مورد نیاز مراکز مذکور از طریق نیروگاه‌های مبتنی بر سوخت گاز طبیعی، نیروگاه‌های بادی و خورشیدی پر شود.

سرمایه‌گذاران و سازما‌ن‌های ناظر فعال در بخش محیط زیست و آب‌وهوا درصدد هستند تا اطمینان حاصل شود که این افزایش تقاضا برای برق، باعث تشدید میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای تولیدی نخواهد شد.

در همین راستا، حداقل برای شرکت‌های مایکروسافت و «Constellation Energy» به نظر می‌رسد به نتیجه رسیدن این معامله با چالش‌هایی همراه باشد.

کیت فاولر، مدیر بخش جهانی انرژی هسته‌ای شرکت «Marsh» در خصوص تلاش برای راه‌اندازی مجدد نیروگاه «Three Mile Island»، بیان کرد: تاکنون چنین کاری انجام نشده و در ادامه ممکن است چالش‌هایی در خصوص تامین برق از این نیروگاه هسته‌ای به وجود بیاید.

لازم به یادآوری است که نیروگاه «Three Mile Island» در سال ۱۹۷۹ با فروگداخت هسته‌ای نسبی در راکتور شماره دو خود که بدترین رخداد هسته‌ای در تاریخ ایالات متحده آمریکا به شمار می‌رود، به تیتر یک روزنامه‌های جهان تبدیل شد.

توافق انجام شده میان دو شرکت مایکروسافت و «Constellation Energy» مبنی بر راه‌اندازی مجدد نیروگاه «Three Mile Island» شامل راکتور شماره دو این نیروگاه در ایالت پنسیلوانیا آمریکا است که فعالیت در آن در سال ۲۰۱۹ پس از چند دهه متوقف شد.

طبق توافق صورت گرفته میان دو شرکت نامبرده، راکتور شماره یک «Three Mile Island» تا سال ۲۰۲۸ مجددا به منظور تامین برق مرکز داده مایکروسافت در منطقه راه‌اندازی خواهد شد. گفتنی است شرکت مایکروسافت به منظور راه‌اندازی راکتور نامبرده، حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار هزینه اختصاص داده است.

به گفته سازمان‌های ناظر، مجوزهای اصلی به منظور راه‌اندازی مجدد این نیروگاه هنوز به ثبت نرسیده است. به نظر می‌رسد دریافت مجوزهای مذکور با توجه به مخالفت‌های شدید جوامع محلی که فروگداخت هسته‌ای نسبی نیروگاه نامبرده را در سال ۱۹۷۹ به یاد دارند، بسیار دشوار خواهد بود.

ادوین لیمن، کارشناس ایمنی هسته‌ای عضو اتحادیه «Concerned Scientists» اظهار داشت: به‌کارگیری مجدد تجهیزات و زیرساخت‌هایی که به مدت پنج سال بلااستفاده بوده‌اند، ممکن است مشکل‌ساز و گاها چالش‌برانگیز باشد.

وی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود که شرکت «Constellation Energy» در روند باز راه‌اندازی نیروگاه مذکور با مشکلاتی روبه‌رو شود که رفع آن‌ها پرهزینه و زمان‌بر خواهد بود.

استیسی هانراهان، سخنگوی سازمان دولتی «Susquehanna River Basin Commission» مطرح کرد: شرکت مایکروسافت نیازمند اصلاح مجوزها در خصوص آب‌های سطحی و زیرزمینی در نیروگاه مذکور است.

وی در ادامه تاکید کرد: هرگونه درخواست برای اصلاح مجوزها باید به طور کامل بررسی شود و نیازهای مورد انتظار پروژه به تامین آب از نظر پایداری و اثرات نامطلوب احتمالی بر محیط زیست مورد ارزیابی دقیق قرار بگیرد.

دیگر مشکلات پیش روی راه‌اندازی مجدد نیروگاه هسته‌ای «Three Mile Island»

می‌توان اظهار کرد مشکلاتی در خصوص تلاش دیگر شرکت‌های فعال در حوزه فناوری به منظور تامین انرژی مورد نیاز خود از نیروگاه‎های هسته‌ای وجود دارد که ممکن است بر تمایل این شرکت‌ها در جهت تامین برق از طریق نیروگاه‌های نامبرده تاثیر منفی بگذارد.

به عنوان اولین مشکل، می‌توان به تصمیم دولت آمریکا به پس از تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ در راستای وضع محدودیت‌هایی بر واردات اورانیوم غنی شده از روسیه اشاره کرد.

دریافت مجوز از کمیسیون تنظیم مقررات هسته‌ای ایالات متحده آمریکا، یکی دیگر از مشکلاتی است که می‌تواند برای راه‌اندازی پروژه هسته‌ای چالش‌برانگیز باشد.

سولا طلابی، مدیر شرکت «Pittsburgh Technical» با اشاره به افزایش حجم درخواست‌ها برای دریافت مجوز به منظور راه‌اندازی مختلفی از راکتورهایی هسته‌ای که کمیسیون تنظیم مقررات هسته‌ای ایالات متحده آمریکا هرگز صدور آن‌ها را در نظر نگرفته، مطرح کرد: ساخت نیروگاه‌های مدولار با فناوری پیشرفته و راه‌اندازی مجدد راکتور هسته‌ای، از جمله درخواست‌هایی به شمار می‌آید که به این کمیسیون ارائه شده است.

وی تصریح کرد: اگرچه دولت جو بایدن اخیرا قانونی برای ساده‌سازی فرایند صدور مجوز راه‌اندازی مجدد نیروگاه هسته‌ای را برای کمیسیون تنظیم مقررات هسته‌ای امضا کرد اما در نظر گرفتن افزایش تعداد درخواست‌ها برای پروژه‌های جدید بر اساس جدول زمانی تعیین‌ شده توسط شرکت‌ها، ممکن است منابع فنی و انسانی کمیسیون مذکور را با چالش مواجه کند.

در خصوص پروژه هسته‌ای «Talen» می‌توان بیان کرد که مسائل مالی ممکن است به یک چالش جدی برای هلدینگ آمازون تبدیل شود.

وی در همین راستا اظهار داشت: حتی با وجود اینکه این نیروگاه هسته‌ای در حال حاضر فعال بوده اما مرکز داده آمازون در منطقه با چالش‌هایی در سطح فدرال از سوی دو شرکت‌ ارائه دهنده خدمات آب و برق و حتی سازمان‌های ناظر مواجه است که این مسئله می‌تواند هزینه های انتقال آب و برق را افزایش دهد.

مدیر شرکت «Pittsburgh Technical» در ادامه ابراز کرد: پیش‌بینی این مسئله که افزایش فعالیت هسته‌ای «Talen» ممکن است افزایش هزینه‌ پرداختی مردم برای برق مصرفی یا کاهش کیفیت دسترسی به انرژی بخش خانگی در ایالت نیومکزیکو به دلیل حجم زیادی از برقی که مرکز داده هلدینگ آمازون مصرف می‌کند، به دنبال داشته باشد، وضعیت نامشخصی را برای شرکت‌های متمایل به استفاده از برق تولیدی از انرژی هسته‌ای ایجاد کرده است.

به طور کلی، صرفا تهیه انرژی از نیروگاه‌های هسته‌ای برای تامین برق مراکز داده تنها به معنای کاهش سایر مصرف‌کنندگان انرژی و ایجاد رقابت برای تامین منابع برق در شبکه که به طور بالقوه می‌تواند هزینه‌کرد پرداختی مصرف‌کنندگان برق را افزایش دهد، خواهد بود.

آنچه مسلم بوده، این است که پروژه «Three Mile Island» معیاری مناسب برای ارزیابی تمایل دیگر شرکت‌های فعال در حوزه فناوری به منظور استفاده از انرژی هسته‌ای در راستای تامین برق مورد نیاز خواهد بود.

طلابی ضمن تاکید بر اهمیت رسیدگی به چالش‌های زیست محیطی که ممکن است پیرامون پروژه مذکور ایجاد شود، عنوان کرد: چهار سال زمان برای شرکت «Constellation Energy» به منظور رسیدگی و رفع هر گونه مشکلات فنی در پروژه «Three Mile Island» کافی است.

به گفته وی، نیاز به مشارکت جامعه به منظور اطمینان‌یابی از افزایش استقبال از راه‌اندازی مجدد نیروگاه‌های هسته‌ای امری ضروری تلقی می‌شود.

انتهای پیام/

علی‌رغم تاکید بر گذار به انرژی‌های پاک،

16:24 /شنبه/7 مهر 1403

تا پایان سال محقق خواهد شد؛

13:53 /چهارشنبه/4 مهر 1403

در پی بحران بی‌سابقه انرژی،

9:00 /یکشنبه/1 مهر 1403

یک مقام مسئول مطرح کرد:

9:46 /دوشنبه/22 مرداد 1403

در راستای کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی،

5:24 /دوشنبه/15 مرداد 1403

روند سریع توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در آمریکا؛

16:23 /سه شنبه/9 مرداد 1403

بهداد قره‌گوزلو، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پترو فولاد بهمن در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:06 /شنبه/7 مهر 1403

بهداد قره‌گوزلو، مدیرعامل شرکت پترو فولاد بهمن در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

5:31 /شنبه/6 آبان 1402
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/07/7

177071

فلزات آنلاین

1403/07/7

547589

فلزات آنلاین

1403/07/7

734112

فلزات آنلاین

1403/07/7

2552900

فلزات آنلاین

1403/07/7

22435

فلزات آنلاین

1403/07/7

11645

فلزات آنلاین

1403/07/7

43677

فلزات آنلاین

1403/07/7

49178

فلزات آنلاین

1403/07/7

44588

فلزات آنلاین

1403/07/7

40530

فلزات آنلاین

1403/07/7

26631

فلزات آنلاین

1403/07/7

27653

فلزات آنلاین

1403/07/7

26259

فلزات آنلاین

1403/07/7

33816

فلزات آنلاین

1403/07/7

31587

فلزات آنلاین

1403/07/7

42311

فلزات آنلاین

1403/07/7

26132

فلزات آنلاین

1403/07/7

38486

فلزات آنلاین

1403/07/7

41728

فلزات آنلاین

1403/07/7

3905100