سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۴:۱۴ /چهارشنبه/۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 8:47 /چهارشنبه/16 خرداد 1403

آیا بزرگ‌ترین معامله بخش معدن رخ خواهد داد؟

شرکت «BHP» به دنبال خرید دارایی‌های مس شرکت «Anglo American»

درخواست خرید دارایی مس شرکت «Anglo American» از سوی شرکت «BHP» همچنان از سوی سهام‌داران این شرکت پذیرفته نشده است. در صورتی که کل دارایی‌های مس شرکت «Anglo American» به شرکت «BHP» واگذار شود، قرارداد مذکور میان این دو شرکت به بزرگ‌ترین معامله در تاریخ بخش معدن تبدیل خواهد شد.

درخواست خرید دارایی مس شرکت «Anglo American» از سوی شرکت «BHP» همچنان از سوی سهام‌داران این شرکت پذیرفته نشده است. در صورتی که کل دارایی‌های مس شرکت «Anglo American» به شرکت «BHP» واگذار شود، قرارداد مذکور میان این دو شرکت به بزرگ‌ترین معامله در تاریخ بخش معدن تبدیل خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، شرکت «Anglo American» پس از رد درخواست برای واگذاری دارایی‌های مس خود از سوی سه شرکت به دلیل مبلغ پیشنهادی پایین‌تر از ارزش واقعی دارایی‌ها، این فرصت را برای شرکت «BHP» فراهم کرد تا این بار پیشنهاد بهتری را ارائه دهد.

بر همین اساس و به گفته شماری از سرمایه‌گذاران و تحلیلگران، شرکت «BHP» یک هفته فرصت دارد تا با پیشنهادی ترغیب‌کننده آن دسته از سهام‌داران شرکت «Anglo American» که ارقام پیشنهادی قبلی را پایین‌تر از ارزش دارایی‌های مس تلقی کرده، راضی کنند.

شرکت «BHP» درصدد است دارایی‌های مس شرکت «Anglo American» واقع در آمریکای لاتین را تصاحب کند و به نظر می‌رسد در این‌ باره تصمیم آن جدی است. با این حال، ساختار پیچیده ثبت چنین معامله‌ای، عدم رضایت هیئت مدیره شرکت «Anglo American» برای واگذاری دارایی‌های مذکور و تقاضای سرمایه‌گذاران و سهام‌داران شرکت نامبرده برای افزایش مبلغ پیشنهادی تا حدی ممکن است بر اراده شرکت «Anglo American» در راستای ثبت این قرارداد تاثیر منفی گذاشته باشد.

در ابتدا شرکت «BHP» به سرمایه‌گذاران و سهام‌داران شرکت «Anglo American» پیشنهاد پرداخت مبلغ کل خرید به صورت نقدی و یک‌جا را ارائه داد اما سرمایه‌گذاران از این اقدام شرکت «BHP» خرده گرفتند و اعلام کردند که رقم پیشنهادی از سوی شرکت «BHP» مبتنی بر نیاز جدی این شرکت به راه‌اندازی کسب‌و‌کار جدید مس ارائه شده است.

ایان وودلی، مدیر سبد سهام در شرکت «Old Mutual» که سهام‌دار هر دو شرکت «Anglo American» و «BHP» است، بیان کرد: شرکت «BHP» قصد دارد دیر یا زود جایگاه سبد سهام خود را تغییر دهد؛ چراکه در صورت خرید دیرهنگام سهام شرکت «Anglo American»، ارزش سهام خریداری شده در معاملات آتی کاهش خواهد یافت.

احتمالا شرکت «BHP» بر این باور است که توانسته راهی را برای خرید دارایی‌های مس شرکت «Anglo American» آن هم با قیمتی منصفانه پیدا کند اما به نظر می‌رسد این راهکار تاکنون جواب نداده است. شرکت «Anglo American» در یک ماه گذشته (ماه می ۲۰۲۴) تاکنون سه پیشنهاد ارائه شده از سوی شرکت «BHP» را رد کرده است. آخرین پیشنهاد ارائه شده از سوی شرکت مذکور برای خرید دارایی‌های مس شرکت «Anglo American» مبلغی حدود ۲۹٫۳۴ پوند برای هر سهم یا به طور کلی ۳۸٫۶ میلیارد پوند (۴۹٫۰۵ میلیارد دلار) اعلام شد. شرکت «Anglo American» در نظر دارد برخی از دارایی‌های کم‌سود یا زیان‌ده خود نظیر دارایی زغال‌سنگ، نیکل، الماس و پلاتین را به منظور تمرکز بر افزایش تولید مس خود به بیش از یک میلیون تن طی ۱۰ سال، واگذار کند.

علاوه‌براین، شرکت «Anglo American» قصد دارد سهام سه دارایی مس خود شامل «Colluhuasi» ،«Quellaveco» و «Los Bronces» در شیلی و پرو را واگذار کند. این سه معدن با توجه به عمر بالای آن‌ها دارای ذخایر بالایی از سنگ‌های معدنی مس هستند؛ پیش‌بینی می‌شود، میزان تولید مس در سه معدن مذکور تا پایان سال ۲۰۲۴ به حدود ۵۳۲ هزار تن برسد.

تحلیلگران شرکت «Macquarie» پیش‌بینی کردند که میزان تولید مس شرکت «BHP» در سال ۲۰۲۶ به حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن در سال برسد و سپس به دلیل افزایش هزینه‌ها به تدریج به حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن در سال ۲۰۲۸ کاهش پیدا کند.

روند نزولی در میزان تولید مس شرکت «BHP» را عمدتا می‎‌توان به پیش‌بینی کاهش میزان تولید در معدن تحت مدیریت این شرکت به نام «Escondida» نسبت داد که انتظار می‌رود میزان تولید در این معدن از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن در سال ۲۰۲۵ به حدود ۹۰۰ هزار تن در سال ۲۰۲۸ کاهش پیدا کند.

گفتنی است که از فلز مس در صنعت برق و بخش ساخت‌و‌ساز در حجم بسیار بالا استفاده می‌شود و انتظار می‌رود که این فلز در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر از طریق افزایش تقاضا برای آن در بخش خودروهای الکتریکی نقشی کلیدی ایفا کند. همچنین حجم تقاضا برای این فلز سرخ در شماری از مراکز داده به منظور استفاده از آن در بخش هوش مصنوعی به طور قابل‌توجهی افزایش یافته است.

برخی از معامله‌گران به خبرگزاری رویترز اعلام کردند: اگرچه کنسانتره مس در بزرگ‌ترین معدن مس جهان یعنی معدن «Escondida» در شیلی حاوی ۲۴ تا ۲۸ درصد محتوای مس است که یک سطح استاندارد برای صنعت فلز نامبرده محسوب می‌شود اما بررسی‌های اخیر از محموله‌های کنسانتره مس استخراج شده از معدن مذکور نشان می‌دهد که درصد محتوای مس در سنگ‌های معدنی این پروژه کاهش یافته است.

کاهش درصد محتوای مس در سنگ‌های معدنی در پروژه «Escondida» که استخراج از آن از سال ۱۹۹۰ آغاز شده است، موجب شد بر چالش‌های صنعت مس در راستای کاهش گرید سنگ‌های معدنی و فقدان ذخایر معدنی جدید به منظور جایگزینی آن از سوی تولیدکنندگان در قاره آمریکای لاتین افزوده شود.

پیشنهاد افزایش مبلغ پیشنهادی از سوی سهام‌داران شرکت «Anglo American»

اگرچه شرکت «Anglo American» موافقت کرده است که از خود در برابر پیشنهادات ارائه شده از سوی شرکت «BHP» تعامل نشان دهد اما تاکید کرده که شرط شرکت «BHP» مبنی بر واگذاری و تفکیک فوری دارایی‌های «Platinum» و «Kumba Iron Ore» متعلق به شرکت «Anglo American»، موافقت با ثبت این معامله را دشوارتر کرده است؛ چراکه این کار وضعیت دو دارایی نامبرده در آفریقای جنوبی را با هاله‌ای از ابهام مواجه می‌کند و ارزش سهام سرمایه‌گذاران در این دو دارایی را به خطر می‌اندازد.

یکی از مدیران صندوق سرمایه‌گذاری «Sanlam Investment Management» که در هر دو شرکت «BHP» و«Anglo American» سهام دارد، اظهار داشت: تاکید شرکت «Anglo American» برای حفظ دارایی «Kumba Iron Ore» در راستای واگذاری برخی از سهام دارایی‌های خود نشان می‌دهد که چگونه شرکت «BHP» ساختار پیشنهادی خود را تغییر می‌دهد.

وی افزود: اگر پیشنهاد شرکت «BHP» مبنی بر پرداخت خرید سهام به صورت نقدی و یک‌جا همراه با واگذاری فوری دارایی‌ «Kumba Iron Ore» همچنان پابرجا بماند، ممکن است هیچ‌گاه نتواند موافقت هیئت مدیره شرکت «Anglo American» را به دست آورد.

سخنگوی شرکت «BHP» در روز چهارشنبه ۲۲ می ۲۰۲۴، تاکید کرد: پیشنهاد قیمت ارائه شده از سوی این شرکت برای خرید دارایی‌های مس شرکت «Anglo American» نهایی است، مگر اینکه پیشنهادی از سوی شخص ثالث یا هیئت مدیره شرکت «Anglo American» با شرایطی بهتر ارائه شود.

یکی از منابع مطلع از این مسئله تصریح کرد که شرکت «BHP» قصد ندارد ساختار پیشنهادی خود را تغییر داده و همچنین مبلغ پیشنهادی را افزایش دهد.

به گفته یکی از سرمایه‌گذاران بزرگ شرکت «Anglo American»، رقم پیشنهادی سوم شرکت «BHP» هنوز کمتر از حداقل قیمت منصفانه مورد انتظار سرمایه‌گذاران شرکت «Anglo American» یعنی ۳۱٫۹۳ پوند برای هر سهم است.

وی در همین راستا ادامه داد: بالاترین رقمی که شرکت «BHP» می‌تواند ارائه دهد ۳۷٫۴۴ پوند به ازای هر سهم خواهد بود.

سخنگوی شرکت «Public Investment Corporatio» در آفریقای جنوبی به عنوان دومین سرمایه‌گذار بزرگ شرکت «Anglo American»، در روز ۲۲ می ۲۰۲۴  قبل از ارائه سومین پیشنهاد شرکت «BHP» اذعان کرد که پیشنهاد اولیه ارائه شده از سوی این شرکت برای خرید دارایی‌های مس نیاز به بازبینی اساسی دارد.

مدیر سبد سهام در شرکت «Old Mutual» در خصوص پیشنهاد ارائه شده از سوی شرکت «BHP» مطرح کرد: بهتر بود که ابتدا شرکت نامبرده دارایی‌های مس را خریداری می‌کرد و سپس خود تفکیک این دارایی‌ها را انجام می‌داد.

انتهای پیام//

با توجه به افزایش تقاضای فلز سرخ در جهان رقم خورد؛

7:20 /یکشنبه/3 تیر 1403

تولید محصولات با تکنولوژی بالا،

10:16 /سه شنبه/22 خرداد 1403

با توجه به روند صعودی قیمت‌ها در «LME»،

14:46 /یکشنبه/6 خرداد 1403

با اتمام گردهمایی سالانه صنعت مس،

8:20 /یکشنبه/2 اردیبهشت 1403
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/4

153071

فلزات آنلاین

1403/04/4

483684

فلزات آنلاین

1403/04/4

635024

فلزات آنلاین

1403/04/4

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/4

24590

فلزات آنلاین

1403/04/4

11263

فلزات آنلاین

1403/04/4

47474

فلزات آنلاین

1403/04/4

51616

فلزات آنلاین

1403/04/4

44720

فلزات آنلاین

1403/04/4

41566

فلزات آنلاین

1403/04/4

26431

فلزات آنلاین

1403/04/4

27924

فلزات آنلاین

1403/04/4

25459

فلزات آنلاین

1403/04/4

36796

فلزات آنلاین

1403/04/4

33609

فلزات آنلاین

1403/04/4

46477

فلزات آنلاین

1403/04/4

24819

فلزات آنلاین

1403/04/4

43710

فلزات آنلاین

1403/04/4

46627

فلزات آنلاین

1403/04/4

3409700