شرکت کلیولند-کلیفز در سال ۱۸۴۷ تاسیس شد و ابتدا در زمینه استخراج سنگآهن فعالیت میکرد. امروزه این شرکت بزرگترین تولیدکننده فولاد در آمریکای شمالی است و به تولید انواع محصولات فولادی از جمله ورقهای فولادی که به طور گسترده در صنایع خودروسازی و سایر صنایع مورد استفاده قرار میگیرند، میپردازد. این شرکت به طور کامل در فرایند تولید فولاد یکپارچه است؛ به این معنا که از استخراج سنگآهن تا تولید محصولات ساخته شده مانند ورقهای فولادی را در کنترل دارد. از ویژگیهای برجسته شرکت کلیولند-کلیفز، تمرکز آن بر پایداری زیستمحیطی است. این شرکت تلاشهای جدی برای کاهش انتشار کربن و بهینهسازی مصرف آب در فرایندهای تولیدی خود انجام داده است. دفتر مرکزی این شرکت در کلیولند، ایالت اوهایو قرار دارد و از داراییهای معدنی و عملیاتی متعددی در مناطق مختلف ایالات متحده آمریکا و کانادا برخوردار است.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات، مواد خام فولادی شامل سنگآهن و آهن احیا شده مستقیم (DRI) از تولیدات مهم این شرکت است. شرکت کلیولند-کلیفز «Cleveland-Cliffs» از قدیمیترین تولیدکنندگان سنگآهن در آمریکای شمالی است و این مواد به عنوان ماده اولیه در تولید فولاد استفاده میشوند. این شرکت همچنین با بازیافت ضایعات فلزات آهنی و غیرفلزی درآمدزایی میکند. این فرایندها به کاهش هزینههای تولید و پایداری محیطی کمک میکنند و به عنوان بخشی از استراتژی این شرکت برای کاهش انتشار کربن محسوب میشوند. علاوه بر فروش مستقیم محصولات به خودروسازان و صنایع سنگین، شرکت کلیولند-کلیفز درآمدی نیز از فروش محصولات خود به سایر تولیدکنندگان کوچک و متوسط کسب میکند که از فولاد برای تولید محصولات نهایی مختلف استفاده میکنند.
این شرکت خدمات جانبی مانند فرایندهای نهایی فولاد مانند نورد، ابزارسازی و مهندسی محصولات خاص برای صنایع مختلف را نیز ارائه میدهد. این خدمات باعث ایجاد درآمد مکمل در کنار تولیدات اصلی میشود. به طور کلی، شرکت کلیولند-کلیفز با فعالیت در تمامی بخشهای زنجیره تامین فولاد، از استخراج مواد خام تا تولید محصولات نهایی، توانسته است درآمد متنوعی ایجاد کند و با رویکردهای نوین در تولید پایدار، جایگاه خود را به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد آمریکای شمالی تثبیت کند.
نقش قابل توجه ورقهای فولادی در ساختار درآمد شرکت
ساختار درآمد شرکت کلیولند-کلیفز از چندین بخش مختلف تشکیل شده است که به دلیل فعالیتهای یکپارچه آن در زنجیره تولید فولاد، شامل مراحل استخراج مواد خام و تولید محصولات فولادی نهایی میشود. بخش درآمدی این شرکت مربوط به تولید و فروش محصولات فولادی مانند ورقهای فولادی، به ویژه برای صنایع خودروسازی، لوازم خانگی، ساختوساز و انرژی است. تمرکز بر تولید محصولات با کیفیت بالا و سفارشی باعث شده است که بخش بزرگی از درآمد شرکت کلیولند-کلیفز از این طریق تامین شود.
حجم فروش محصولات فولادی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ به میزان چهار میلیون تن خالص بوده که شامل ۳۵ درصد محصول فولادی حاصل از نورد گرم، ۲۹ درصد فولاد پوششدار، ۱۶ درصد محصول نورد سرد، ۵ درصد پلیت، ۴ درصد فولاد زنگنزن و الکتریکی و ۱۱ درصد سایر محصولات از جمله اسلب و ریل میشود. درآمد بخش فولادسازی این شرکت، به مبلغ ۴.۹ میلیارد دلار شامل ۱.۵ میلیارد دلار (یا ۳۰ درصد) از فروش مستقیم به بازار خودروسازی، ۱.۴ میلیارد دلار (یا ۲۹ درصد) از فروش به بازار زیرساختها و ۶۳۲ میلیون دلار (یا ۱۳ درصد) از فروش به تولیدکنندگان فولاد بود.
بر اساس بررسیهای انجام شده در آتورپات، سهم بخش خودروسازان از ساختار درآمد شرکت کلیوند کلیفز در فصل دوم سال ۲۰۲۴ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، چیزی حدود ۴ واحد درصد کاهش داشته است؛ این در حالی است که سهم بخشهای زیرساخت و توزیعکنندگان هر کدام چیزی حدود ۲ واحد درصد رشد داشت.
کاهش درآمد شرکت با وجود افزایش فروش
در نمودار شماره ۲، میزان درآمد و حاشیه سود شرکت کلیولند-کلیفز از سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ تا سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ به نمایش درآمده است. همانطور که مشاهده میشود، میزان درآمد این شرکت در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ به حدود چهار میلیارد و ۹۱۰ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، بیش از ۸۹۳ میلیون دلار کاهش داشته است. در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲، میزان درآمد شرکت به بیشترین مقدار در این دوره رسیده بود و پس مجموعه از آن روند کاهشی در پیش گرفت. میزان درآمد شرکت در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ مجددا افزایش پیدا کرد که این افزایش درآمد بیشتر ناشی از افزایش فروش به بخش خودروسازی بود؛ از طرفی به دنبال افزایش قیمت در این سال، میزان درآمد شرکت رشد زیادی را تجربه کرد. در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ با توجه به تقاضای کمتر از حد مطلوب محصولات فولادی این شرکت و قیمتگذاری ضعیف در طول این سه ماه، کلیولند-کلیفز عملکرد ضعیفی داشت و حاشیه سود شرکت در فصل دوم سال ۲۰۲۴ به میزان ۳ درصد کاهش پیدا کرد.
با توجه به نمودار شماره ۳، حجم فروش شرکت کلیولند-کلیفز یک روند افزایشی را دنبال کرد؛ بهگونهای که در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲، حجم فروش شرکت چیزی حدود سه میلیون و ۶۴۰ هزار تن گزارش شد و در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴، به حدود سه میلیون و ۹۹۰ هزار تن رسید. گفتنی است که نرخ رشد مرکب سالانه حجم فروش شرکت در این دوره برابر با یک درصد ارزیابی شد. حجم فروش شرکت در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴، به حدود چهار میلیون تن رسید که نسبت به سه ماهه اول سال ۱۰۰ هزار تن افزایش داشت؛ این در حالی بود که حجم فروش شرکت در این دوره نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود ۲۰۰ هزار تن کمتر بود. علت اصلی کاهش فروش در این دوره، کاهش تقاضا به ویژه در بخش خودروسازی بود.
برنامههای آتی شرکت در جهت کاهش انتشارات کربنی
شرکت کلیولند-کلیفز با هدف کاهش انتشار کربن، به تدریج از زغالسنگ و سوختهای فسیلی فاصله گرفته و به فناوریهای پاکتر از جمله استفاده از گاز طبیعی و آهن اسفنجی روی آورده است. این شرکت همچنین با بازیافت ضایعات فولادی و استفاده مجدد از آنها، نیاز به استخراج سنگآهن و در نتیجه انتشار کربن را کاهش میدهد. شرکت کلیولند-کلیفز قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ انتشار کربن خود را به میزان قابلتوجهی کاهش دهد و در آینده نزدیک از انرژیهای تجدیدپذیر مانند خورشیدی و بادی برای تامین انرژی استفاده کند. این اقدامات به این شرکت کمک میکند تا به سمت تولید فولاد کربنخنثی حرکت کند و سهم خود را در کاهش اثرات زیستمحیطی صنایع سنگین ایفا کند.
انتهای پیام//