شرکت «Li-Cycle» اعلام کرد که با موفقیت، وام افزایشیافتهای از وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا برای حمایت از توسعه پروژه مرکز راچستر «Rochester» دریافت کرده است. این خبر همراه با گزارش درآمد سه ماهه سوم این شرکت منتشر شد.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» و به نقل از موسسه «Fastmarkets»، دریافت وام ۴۷۵ میلیون دلاری شامل ۴۴۵ میلیون دلار اصل و تا ۳۰ میلیون دلار بهره تجمیعی از طریق برنامه تولید خودروهای فناوری پیشرفته (AVTM) دفتر برنامههای وام وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا انجام شده است. طبق اعلام وزارت انرژی، این وام اولین وام نهایی شده برای یک شرکت بازیافت باتریهای لیتیومیونی است و نسبت به تعهد اولیه در سال ۲۰۲۲، به میزان ۱۰۰ میلیون دلار افزایش یافته است.
طبق گزارش درآمد سه ماهه سوم شرکت «Li-Cycle»، این شرکت به بررسی فنی مرکز راچستر برای ارزیابی تولید ترکیب رسوب هیدروکسید (MHP) پرداخته است و انتظار دارد که سالانه حدود هشت هزار و ۲۵۰ تن لیتیوم کربنات و حدود ۷۲ هزار تن (MHP) تولید کند. ظرفیت اسمی فرآوری ضایعات باتری «Black mass» این پروژه، همچنان ۳۵ هزار تن در سال است.
این شرکت پیشتر اعلام کرده بود که توافقی برای فروش ۱۰۰ درصدی تولیدات (MHP) این مرکز به شرکت «Glencore» منعقد کرده است. شرکت «Li-Cycle» در آن زمان اظهار داشت که این گام میتواند به تلاشهای این شرکت برای نهاییسازی دریافت وام از وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا کمک کند.
آجای کوچار، رئیس و مدیر اجرایی شرکت «Li-Cycle» در جلسه گزارش درآمد سه ماهه سوم این شرکت اظهار داشت: معتقدیم که دریافت وام از وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا و حمایت مستمر شرکای ما مانند «Glencore»، تاییدیهای است بر فناوری، مدل کسبوکار و نقش شرکت «Li-Cycle» در تسهیل گذار به برقیسازی.
وی تصریح کرد: همچنین از وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا برای حمایت مستمر از بخش بازیافت باتریهای لیتیومیونی تشکر میکنیم که میتواند باعث ایجاد یک زنجیره تامین قوی باتری در داخل کشور شود.
هزینه تکمیل مرکز راچستر
شرکت «Li-Cycle» برآورد میکند که کل سرمایه لازم برای تکمیل فیزیکی پروژه مرکز راچستر حدود ۹۶۰ میلیون دلار باشد که برای تحقق آن همچنان به ۴۷۸ میلیون دلار سرمایه نیاز است.
کوچار اظهار داشت: در سال جاری میلادی، یکی از اهداف اصلی شرکت «Li-Cycle» نهاییسازی مذاکرات با وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا به منظور قطعیسازی دریافت وام بوده است. تامین تسهیلات وام وزارت انرژی از طریق همکاری نزدیک با این وزارتخانه، گامی حیاتی به سوی هدف ما برای از سرگیری توسعه مرکز راچستر خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: معتقدیم که این وام همچنین انعطافپذیری مالی شرکت «Li-Cycle» را افزایش میدهد و از ماموریت ما برای ایجاد یک زنجیره تامین باتری پایدار و دائمی حمایت میکند؛ این موضوع برای گذار به برقیسازی و تامین استقلال انرژی در آمریکای شمالی امری ضروری محسوب میشود.
طبق گزارش (۱۰-Q) شرکت «Li-Cycle» در کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا برای سه ماهه سوم، این شرکت به طور فعال در حال بررسی گزینههای تامین مالی اضافی و گزینههای استراتژیک برای تامین یک بسته مالی کامل برای از سرگیری توسعه مرکز راچستر و همچنین برای مقاصد عمومی شرکت است. این بسته مالی به تحقق شرایط لازم برای استفاده از تسهیلات وام وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا کمک خواهد کرد؛ از جمله کمک به تامین سهمی که شرکت باید برای دریافت اولین پیشپرداخت بپردازد.
در ادامه این گزارش آمده است: هیچ تضمینی وجود ندارد که شرکت «Li-Cycle» بتواند تامین مالی اضافی را با شرایط تجاری مطلوب یا حتی غیرمطلوب تامین کند.
این گزارش تاکید میکند: علاوهبراین، هرگونه تامین مالی اضافی از جمله سرمایهگذاری اخیر شرکت «Glencore»، وامی که از طریق تسهیلات وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا در دسترس قرار گیرد و نیز فروشهای آینده تحت برنامه عرضه سهام به بازار «ATM Program» که در توافقنامه فروش سهام بین شرکتهای «Li-Cycle» و «B. Riley Securities Inc.» در ماه ژوئن ۲۰۲۴ به تصویب رسید، ممکن است برای تامین نقدینگی کافی جهت تکمیل پروژههای جاری، تامین مالی رشد آینده شرکت یا پروژههای سرمایهای از جمله مرکز راچستر و برآورده کردن هرگونه نیاز و تعهدات مالی شرکت کافی نباشد.
طبق این گزارش، وام وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا و سرمایهگذاری شرکت «Glencore» شرایط محدودکنندهای دارند که به طور قابلتوجهی انعطافپذیری عملیاتی و مالی شرکت یا توانایی آن در تامینهای مالی آینده را محدود میکند. به علاوه، خطراتی ذاتی تواناییهای این شرکت را در پیادهسازی استراتژیهای مربوط به رشد و توسعه خود تهدید میکند. هیچ تضمینی وجود ندارد که این شرکت قادر به توسعه تواناییها و فرایندهای تولید خود باشد. همچنین، ممکن است نتواند منابع قابل اعتمادی برای تامین قطعات برای برآورده کردن استانداردهای کیفیت، مهندسی، طراحی یا تولید پیدا کند. همچنین، شرکت «Li-Cycle» ممکن است نتواند حجمهای تولیدی مورد نیاز را برای تبدیل شدن به یک کسبوکار سودآور با جریان نقدی مثبت برآورده کند.
بر اساس گزارش درآمد سه ماهه سوم، پس از تامین منابع مالی اضافی و قبل از شروع مجدد ساختوساز در مرکز راچستر، این مرکز باید تحت بررسی کامل این شرکت قرار گیرد و تصمیمات نهایی مربوط به سرمایهگذاری اتخاذ شوند.
فعالان بازار در خصوص تامین منابع مالی در آینده نگرانیهایی را ابراز کردهاند. با این حال، ارائه گزارش سه ماهه سوم این شرکت اشاره میکند که حمایتی دوجانبه برای ایجاد یک زنجیره تامین باتری داخلی به منظور حفظ منافع اقتصادی و امنیت ملی وجود دارد.
نتایج سه ماهه قویتر
گزارش درآمد سه ماهه سوم شرکت «Li-Cycle» اشاره میکند که این شرکت همچنان به اجرای اقدامات مبتکرانه برای بهینهسازی تاسیسات خود ادامه میدهد. این شرکت جریانهای نقدی را در تاسیسات نسل سوم خود در ایالتهای آریزونا، آلاباما و کشور آلمان بهبود خواهد داد؛ با این هدف که بتواند یک کسبوکار خودکفا و سودآور از نظر مالی ایجاد کند.
شرکت «Li-Cycle» اعلام کرد که گزارش درآمد سه ماهه آن، نشاندهنده رشد قابل توجه درآمد سالانه است؛ به طوری که درآمد کل آن در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴، به هشت میلیون و ۴۰۰ هزار دلار رسید که نسبت به چهار میلیون و ۷۰۰ هزار دلار در سه ماهه مشابه سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است. این شرکت افزایش درآمد را به رشد درآمد خدمات بازیافت نسبت داد که در این سه ماهه به چهار میلیون دلار رسید؛ در حالی که در دوره مشابه سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار بود.
در سه ماهه منتهی به روز ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۴، شرکت «Li-Cycle» در مجموع یک هزار و ۹۸۹ تن ضایعات باتری «Black mass» و مواد مشابه آن فروخت که نسبت به ۸۹۲ تن در دوره مشابه سال ۲۰۲۳ افزایش داشته است. این مقدار در ۹ ماهه امسال، در مجموع چهار هزار و ۱۹۰ تن بود که در مقایسه با سه هزار و ۸۶۶ تن در ۹ ماهه سال ۲۰۲۳، افزایش را نشان میدهد.
شرکت «Li-Cycle» در گزارش (۱۰-Q) خود اشاره کرد که افزایش درآمد خدمات بازیافت آن، عمدتا به دلیل قراردادهای خدماتی جدیدی است که در سال ۲۰۲۴ منعقد شدهاند. از دیگر دلایل آن، میتوان به پروژههای تاسیسات واقع در آلمان اشاره کرد که از ماه آگوست ۲۰۲۳ شروع به فعالیت کردند.
این افزایش درآمدها کمک میکنند تا اثرات کاهش قیمتهای نیکل و کبالت در سال ۲۰۲۴ جبران شوند. گزارش (۱۰-Q) شرکت «Li-Cycle» نشان میدهد که میانگین قیمت هر تن نیکل و کبالت در ۹ ماهه منتهی به روز ۳۰ سپتامبر، به ترتیب ۱۷ هزار و ۷۹ دلار و ۲۵ هزار و ۸۰۷ دلار بوده است. این قیمتها نسبت به دوره مشابه سال ۲۰۲۳ که به ترتیب ۲۳ هزار و ۵۷۴ دلار برای نیکل و ۳۳ هزار و ۳۶۳ دلار برای کبالت بود، کاهش چشمگیری داشتهاند؛ به نحوی که این کاهش قیمتها، منجر به کاهش بدهیها و تقاضا در بازار ضایعات باتری «Black mass» شدهاند زیرا واحدهای پالایش به دلیل حاشیههای سود کمتر با مشکلاتی در فعالیتهای خود روبهرو هستند.
شرکت «Li-Cycle» در ۹ ماهه سال ۲۰۲۴، حدود چهار هزار و ۱۷۲ تن ضایعات باتری «Black mass» و مواد مشابه آن تولید کرد که نسبت به چهار هزار و ۸۹۱ تن در دوره مشابه سال ۲۰۲۳ کاهش داشته است. گزارش (۱۰-Q)، این کاهش را ناشی از کندی عملیات در تاسیسات آمریکای شمالی این شرکت میداند. باید توجه داشت که افزایش فعالیتها در مراکز اروپایی، تا حدی این کاهش را جبران کردهاند.
تا روز ۳۰ سپتامبر سال جاری میلادی، شرکت «Li-Cycle» دارای چهار مرکز عملیاتی بوده است. نیویورک با ظرفیت فرآوری پنج هزار تن در سال و مراکز آریزونا، آلاباما و آلمان که هرکدام دارای ظرفیت فرآوری ۱۰ هزار تن در سال هستند.
با وجود این مشکلات، کوچار با تاکید بر اینکه زیرساختهای بخش بازیافت باتری در بلندمدت، همچنان قوی و مستحکم باقی خواهد ماند، یادآور شد: ما همچنان به شدت به این بازار و نقشی که در استقلال انرژی و مواد حیاتی ایفا خواهیم کرد، ایمان داریم.
انتهای پیام//