سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۲۱:۳۲ /چهارشنبه/۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 7:13 /سه شنبه/29 خرداد 1403

پس از انتشار نتایج مطالعات امکان‌سنجی،

شرکت «Lithium Ionic» برای بهره‌برداری از پروژه «Bandeira» دست به کار شد

شرکت «Lithium Ionic» که مقر آن در تورنتو کانادا قرار دارد، پس از انتشار نتایج مطالعات امکان‌سنجی و اعلام اختصاص بودجه جدید برای شروع فاز بعدی پروژه معدنی خود، از آغاز بهره‌برداری از پروژه سنگ سخت اسپودومن «Bandeira» در برزیل از حدود دو سال آینده خبر داد.

شرکت «Lithium Ionic» که مقر آن در تورنتو کانادا قرار دارد، پس از انتشار نتایج مطالعات امکان‌سنجی و اعلام اختصاص بودجه جدید برای شروع فاز بعدی پروژه معدنی خود، از آغاز بهره‌برداری از پروژه سنگ سخت اسپودومن «Bandeira» در برزیل از حدود دو سال آینده خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، شرکت «Lithium Ionic» با در نظر گرفتن فرایند استخراج و فرآوری اسپودومن در قالب کنسانتره، هزینه عملیاتی این پروژه را ۴۴۴ دلار در هر تن برآورد می‌کند. به گفته سخنگوی شرکت نامبرده، علی‌رغم کاهش اخیر قیمت لیتیوم، سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی این پروژه معدنی به دلیل موقعیت اقتصادی ویژه آن تصمیمی منطقی به نظر می‌رسد.

بر اساس آخرین ارزیابی صورت گرفته توسط موسسه «Fastmarkets»، قیمت اسپودومن با محتوای حداقل ۶ درصد اکسید لیتیوم با شرط تحویل محموله در بنادر چین و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif)، رقمی حدود یک هزار و ۱۵۰ تا یک هزار و ۲۰۰ دلار در هر تن در روز سه‌شنبه چهارم ژوئن سال ۲۰۲۴ اعلام شد که ۰٫۴۲ درصد در مقایسه با قیمت یک هزار و ۱۵۰ تا یک هزار و ۲۱۰ دلار در هر تن در یک روز پیش از تاریخ مذکور کاهش داشت.

ثبات نسبی قیمت اسپودومن در چند هفته گذشته

بر اساس نتایج به دست آمده از مطالعه امکان‌سنجی پروژه «Bandeira» که در روز چهارشنبه ۲۹ می ۲۰۲۴ منتشر شد، نرخ تولید سالانه در این معدن حدود ۱۷۸ هزار تن کنسانتره اسپودومن با عیار ۵٫۵ درصد یا سالانه ۲۴ هزار و ۲۰۰ تن کربنات لیتیوم معادل (LCE) پیش‌بینی شده است.

هیچ تاریخ دقیقی برای راه‌اندازی پروژه نامبرده در این مطالعه امکان‌سنجی ارائه نشده است اما با توجه به اینکه شرکت «Lithium Ionic» هنوز مجوزهای لازم را دریافت نکرده است، انتظار می‌رود در نیمه دوم سال ۲۰۲۶ و احتمالا در ماه جولای اقدامات راه‌اندازی پروژه «Bandeira» آغاز شود.

طبق پیش‌بینی بلندمدت ارائه شده از سوی تیم تحقیقاتی موسسه «Fastmarkets» که متن آن در روز پنج‌شنبه ۳۰ می ۲۰۲۴ منتشر شد، قیمت اسپودومن در محدوده قیمتی یک هزار و ۱۰۰ دلار در هر تن نوسان داشته است اما در سال‌های آینده با روندی افزایشی همراه خواهد بود. بر اساس پیش‌بینی انجام شده، قیمت‌ اسپودومن در سال ۲۰۳۰ به طور متوسط ​​به محدوده قیمتی دو هزار و ۳۰۰ دلار می‌رسد و در صورتی که هزینه عملیاتی این پروژه همچنان ۴۴۴ دلار در هر تن باقی بماند، حاشیه سود ۸۰ درصدی از تولید اسپودومن در معدن «Bandeira» برای شرکت «Lithium Ionic» ایجاد خواهد شد.

لازم به ذکر است که در بلندمدت، میانگین قیمت پیش‌بینی شده برای اسپودومن با محتوای ۵٫۵ درصد اکسید لیتیوم در مطالعات امکان‌سنجی حدود دو هزار و ۲۷۷ دلار در هر تن اعلام شده است.

در مطالعه امکان‌سنجی به قیمت‌های پیش‌بینی شده در بلندمدت بر اساس نتایج ارزیابی‌های اعلام شده از سوی موسسه «Fastmarkets» اشاره شد. گفتنی است که قیمت فروش کنسانتره اسپودومن در مطالعات مذکور در سال‌های اولیه راه‌اندازی معدن «Bandeira» حدود یک هزار تا یک هزار و ۶۰۰ دلار در هر تن برای سال‌های ۲۰۲۶ تا ۲۰۲۸ پیش‌بینی شده است.

جزئیات بیشتر در مورد نتایج مطالعات امکان‌سنجی

بلیک هایلندز، مدیر اجرایی شرکت «Lithium Ionic» در روز چهارشنبه ۲۹ می ۲۰۲۴ در بیانیه‌ای کتبی از نتایج به دست آمده در مطالعات امکان‌سنجی ابراز رضایت کرد و گفت: این شرکت در نظر دارد فاز مقدماتی راه‌اندازی پروژه «Bandeira» را آغاز کند. در این فاز تلاش خواهد شد از هزینه‌های سرمایه‌ای و عملیاتی به منظور بهینه‌سازی اجرای پروژه کاسته شود.

وی در ادامه اظهار داشت: چندین فرصت شناسایی شده در مرحله مطالعات امکان‌سنجی قبل از ورود به فاز مقدماتی راه‌اندازی پروژه به منظور اطمینان از به حداکثر رسیدن ارزش افزوده پروژه «Bandeira» و بهره‌وری عملیاتی آن، بررسی و اولیت‌بندی شدند.

در فاز مطالعات امکان‌سنجی و در آخرین به‌روزرسانی برآورد ذخایر معدنی در پروژه نامبرده که نتایج آن در ۲۷ می سال ۲۰۲۴ منتشر شد، حجم ذخایر اسپودومن در معدن «Bandeira» رقمی برابر با ۳٫۳۲ میلیون تن با محتوای اکسید لیتیوم ۱٫۳۸ درصد و ۲۰٫۳۶ میلیون تن با محتوای اکسید لیتیوم ۱٫۳۳ درصد ذکر شده است. برخی از منابع حجم ذخایر استنباط شده در این پروژه را حدود ۱۸٫۲۵ میلیون تن با محتوای اکسید لیتیوم ۱٫۳۷ درصد اعلام کردند. همچنین عمر این معدن ۱۴ سال برآورد شد و نرخ بازدهی در آن با در نظر گرفتن ارزش فعلی ذخایر پروژه پس از کسر مالیات ۱٫۳۱ میلیارد دلاری، حدود ۴۰ درصد ارزیابی شده است.

برای آغاز فرایند راه‌اندازی پروژه «Bandeira»، شرکت «Lithium Ionic» همچنان به مجوز زیست‌محیطی نیاز دارد؛ مجوزی که انتظار می‌رود در ابتدای سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴ صادر شود. همچنین شرکت نامبرده قصد دارد مبلغ تامین مالی پروژه مذکور را افزایش دهد و مخارج سرمایه‌ای که برای معدن «Bandeira» حدود ۲۶۶٫۱ میلیون دلار تخمین زده می‌شود شامل ۱۵ درصد بودجه اضطراری برابر با ۳۳٫۷ میلیون دلار است. بخشی از این مبلغ سرمایه‌گذاری در قالب پیش‌پرداخت بهره مالکانه به مبلغ ۲۰ میلیون دلار پس از انعقاد قرارداد و طبق توافق‌ صورت گرفته به شرکت «Appian Capital Advisory» پرداخت شد.

شرکت «Lithium Ionic» در روز پنج‌شنبه ۳۰ می ۲۰۲۴ با اشاره به تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری الزام‌آور این شرکت با شرکت «Appian Capital Advisory» اعلام کرد که در ازای پرداخت مبلغ پیش پرداخت، با فروش ۲٫۲۵ درصد حق بهره مالکانه درآمد ناخالص از معدن «Bandeira» موافقت خواهد کرد.

در روز دوشنبه سوم ژوئن ۲۰۲۴ شرکت «Lithium Ionic» پیشنهاد اوراق عرضه خصوصی از سهم خود در معدن «Bandeira» را با قیمت ۱۵ میلیون دلار از میزان درآمد ناخالص به دست آمده را به سهام‌داران استراتژیک این شرکت ارائه کرد. هر سهم از هر اوراق عرضه خصوصی دارای مجموع ارزش ۱۶٫۷ میلیون دلار و یک سهم مشترک و یک حواله خرید برای نیمی دیگر از سهام محموله‌های پیش‌فروش شده خواهد بود.

به گفته یکی از منابع آگاه، قراردادهای پیش‌فروش تحت تاثیر واگذاری اوراق قرضه خصوصی قرار خواهند گرفت و مبلغ سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی معدن «Bandeira» هنوز به طور کامل تامین نشده است.

مدیرعامل شرکت «Lithium Ionic» روز دوشنبه سوم ژوئن ۲۰۲۴ پس از انتشار نتایج مطالعات امکان‌سنجی، تاکید کرد که افزایش سرمایه تامین مالی و پرداخت مبلغ حق بهره مالکانه این امکان را ایجاد خواهد کرد تا مسیر تبدیل شدن به یک تولیدکننده لیتیوم برای شرکت نامبرده در کوتاه‌مدت هموارتر شود.

سرمایه‌گذاری‌های دیگر شرکت «Lithium Ionic»

شرکت «Lithium Ionic» مدیریت دو پروژه لیتیوم در ایالت جنوب شرقی برزیل با نام میناس گرایس را در حال حاضر بر عهده دارد و این دو پروژه در منطقه «Jequitinhonha Valley» واقع شده‌اند. پروژه‌های لیتیوم در منطقه مذکور در میان چندین ذخایر لیتیوم برزیل که در مراحل مختلف اکتشاف یا تولید هستند، بسیار مهم تلقی می‌شوند و در تامین لیتیوم جهانی در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر نقشی تعیین‌کننده دارند.

منطقه «Jequitinhonha» در برزیل یک منطقه فقیر به شمار می‌آید اما به لطف کشف ذخایر لیتیوم، پیش‌بینی می‌شود که تا چند سال آینده به یک منطقه متوسط و در حال توسعه از لحاظ اقتصادی ​​تبدیل شود. شرکت‌های دیگری نظیر شرکت «Sigma Lithium» از قبل تولید اسپودومن را در ذخایر تحت مدیریت خود در منطقه نامبرده شده آغاز کرده‌اند.

با این حال، معدن «Bandeira» تنها بخش کوچکی از ذخایر تحت مدیریت شرکت «Lithium Ionic» در منطقه «Jequitinhonha» برزیل است. از میان پروژه‌های دیگر تحت نظارت شرکت نامبرده در این منطقه می‌توان به پروژه‌های «Salinas» و «Outro Lado» که در مجاورت معدن «Bandeira» قرار دارند، اشاره کرد.

لازم به ذکر است که شرکت «Lithium Ionic» در ماه مارس ۲۰۲۳ حدود ۶۰ درصد از سهام پروژه «Salinas» را خریداری کرد که البته در حال حاضر این سهم به ۸۵ درصد افزایش یافته است؛ در همین رابطه، شرکت «Lithium Ionic» روز پنج‌شنبه ۳۰ می ۲۰۲۴ قراردادی را برای به دست آوردن ۱۵ درصد سهام باقیمانده از پروژه «Salinas» و تبدیل شدن به مالک انحصاری آن امضا کرد. بر اساس گزارش‌های ارائه شده، برآورد اولیه ذخایر معدنی لیتیوم در پروژه «Salinas» حدود ۱۴٫۷۶ میلیون تن ارزیابی شده است.

موسسه «Fastmarkets» در پایان اعلام کرد که اگرچه فرایند اکتشاف در پروژه «Bandeira» هنوز ادامه دارد و هیچ برنامه‌ریزی رسمی برای آغاز به فعالیت در این معدن ارائه نشده است اما پیش‌بینی می‌شود ظرف سه تا چهار سال آینده معدن مذکور به مرحله بهره‌برداری برسد.

انتهای پیام//

در بازار سیستم‌های ذخیره انرژی باتری چه می‌گذرد؟

6:56 /پنجشنبه/17 خرداد 1403

در هفته پایانی ماه می 2024،

10:16 /یکشنبه/13 خرداد 1403

هم‌زمان با افزایش بی‌سابقه حجم تقاضا صورت پذیرفت؛

15:30 /یکشنبه/6 خرداد 1403
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/4

153071

فلزات آنلاین

1403/04/4

483684

فلزات آنلاین

1403/04/4

635024

فلزات آنلاین

1403/04/4

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/4

24590

فلزات آنلاین

1403/04/4

11263

فلزات آنلاین

1403/04/4

47474

فلزات آنلاین

1403/04/4

51616

فلزات آنلاین

1403/04/4

44720

فلزات آنلاین

1403/04/4

41566

فلزات آنلاین

1403/04/4

26431

فلزات آنلاین

1403/04/4

27924

فلزات آنلاین

1403/04/4

25459

فلزات آنلاین

1403/04/4

36796

فلزات آنلاین

1403/04/4

33609

فلزات آنلاین

1403/04/4

46477

فلزات آنلاین

1403/04/4

24819

فلزات آنلاین

1403/04/4

43710

فلزات آنلاین

1403/04/4

46627

فلزات آنلاین

1403/04/4

3409700