سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۲۱:۲۶ /سه شنبه/۱۳ آذر ۱۴۰۳
زمان انتشار: ۸:۵۳ /سه شنبه/۸ آبان ۱۴۰۳

با هدف توسعه بازار صنعت باتری،

شرکت «Lyten» تولید باتری لیتیوم سولفور را در دستور کار قرار داد

شرکت تازه تاسیس «Lyten» قصد دارد با تولید نوع جدیدی از باتری، تمرکز صنعت مذکور در آمریکا را از تولید باتری‌هایی که در آن‌ها از گرافیت، نیکل، منگنز و کبالت استفاده می‌شود، کاهش دهد. گفتنی است در حال حاضر بیشترین سهم از بازار فلزات حیاتی معدنی مورد استفاده در تولید باتری‌ها در اختیار تولیدکنندگان چینی قرار دارد.

شرکت تازه تاسیس «Lyten» قصد دارد با تولید نوع جدیدی از باتری، تمرکز صنعت مذکور در آمریکا را از تولید باتری‌هایی که در آن‌ها از گرافیت، نیکل، منگنز و کبالت استفاده می‌شود، کاهش دهد. گفتنی است در حال حاضر بیشترین سهم از بازار فلزات حیاتی معدنی مورد استفاده در تولید باتری‌ها در اختیار تولیدکنندگان چینی قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از روزنامه فایننشال تایمز، شرکت آمریکایی «Lyten» در نظر دارد بیش از یک میلیارد دلار برای ساخت اولین کارخانه در مقیاس بزرگ جهان که قرار است در آن باتری‌های لیتیوم سولفور تولید شود، اختصاص دهد. تولید این نوع از باتری می‌تواند وابستگی ایالات متحده آمریکا به چین برای تامین فلزات حیاتی مورد استفاده در تولید باتری که از قضا اهمیت بسزایی در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر دارد را کاهش دهد.

انتظار می‌رود فرایند بهره‌برداری از این کارخانه که در شهر رینو، ایالت نوادا آمریکا واقع شده است، در سال ۲۰۲۷ آغاز شود. در صورت توسعه این نوع از باتری در آمریکا، احتمال می‌رود سهم باتری‌های لیتیوم‌یون فعلی در بازار این کشور با چالش مواجه شود. یکی از مزایای تولید باتری لیتیوم سولفور این است که در تولید آن از فلزات معدنی باتری مانند گرافیت، نیکل، منگنز یا کبالت که سهم بسزایی از بازار جهانی آن‌ها در اختیار چین قرار دارد، استفاده نمی‌شود.

سلینا میکووایچاک، مدیر ارشد بخش فناوری شرکت «Lyten» در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال تایمز بیان کرد: توسعه این نوع از باتری فرصتی را برای صنعت باتری آمریکا فراهم خواهد کرد تا انحصار چین در مواد اولیه حیاتی در بازارهای بین‌ا‌لمللی را کاهش دهد.

وی افرود: این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۳۲، ظرفیت تولید باتری لیتیوم سولفور را در واحد کارخانه رینو به ۱۰ گیگاوات در سال افزایش دهد؛ ضمن اینکه از این باتری می‌توان برای تامین انرژی پهپادها، ماهواره‌ها و در نهایت وسایل نقلیه الکتریکی استفاده کرد. یکی دیگر از مزایای باتری لیتیوم سولفور در مقابل باتری لیتیوم‌یون و دیگر باتری‌ها این است که زمان شارژدهی طولانی‌تری خواهد داشت.

میکووایچاک تاکید کرد: بزرگ‌ترین اهرمی که تولیدکنندگان سلول باتری چینی در صنعت خودروهای الکتریکی در اختیار دارند، امکان تامین گرافیت از بازار داخلی چین در حجم بالاست.

وی مطرح کرد: شرکت «Lyten» سولفور و لیتیوم مورد نیاز خود برای تولید باتری را از تامین‌کنندگان آمریکایی و سایر کشورهای هم‌پیمان با این کشور تامین خواهد کرد و در صورت توسعه ظرفیت تولید، مجبور است حجم سفارش مواد اولیه مورد نیاز خود را افزایش دهد.

مدیر ارشد بخش فناوری شرکت «Lyten» معتقد است که توسعه باتری لیتیوم سولفور، حجم رقابت در صنعت باتری آمریکا و حتی در مقیاس جهانی را با تولیدکنندگان باتری در چین افزایش خواهد داد.

میکووایچاک تصریح کرد: از دیگر مزیت‌های استفاده از باتری لیتیوم سولفور، می‌توان به دسترسی آسان‌تر و ارزان‌تر به مواد اولیه مورد نیاز برای تولید آن و همچنین چگالی انرژی بیشتر این نوع باتری که امکان طی مسافت طولانی‌تر برای خودروهای الکتریکی و شارژدهی بالاتر را برای دیگر محصولات الکتریکی فراهم می‌کند، اشاره کرد.

ناگفته نماند اگرچه قانون کاهش تورم آمریکا امکان دریافت اعتبارات مالیاتی برای تولیدکنندگان باتری را فراهم کرده است اما عواملی مانند افزایش رقابت در صنعت باتری، رشد حجم واردات این محصول از چین، کاهش تقاضا برای خودروهای الکتریکی و شرایط نامناسب اقتصادی در سطح کلان، چندین شرکت از جمله «LG Energy Solution»، «Freyr» و «Ultium Cells» را مجبور کرده است فرایند تولید را متوقف یا روند توسعه واحدهای تولیدی خود را به تاخیر بیندازند.

به نظر می‌رسد، تولیدکنندگان باتری در اروپا نیز چندان حال و روز خوشی را تجربه نمی‌کنند. در همین رابطه، شرکت «Northvolt» اخیرا اعلام کرد که قصد دارد به دلیل دست نیافتن به دستاوردهای تعیین شده خود در رقابت با تولیدکنندگان برتر در آسیا، اعلام ورشکستگی کند.

میلو مک‌بریج، عضو انجمن «Carnegie Endowment for International Peace» تجاری‌سازی باتری‌های لیتیوم سولفور را برگ برنده آمریکا در بازار رقابتی باتری دانست.

وی اظهار داشت: کشورهای غربی برای جایگزینی زنجیره‌های تامین مواد معدنی حیاتی که وابسته به چین بوده و نیز توسعه زنجیره تامین خود در مقیاس گسترده به اندازه کافی تلاش نمی‌کنند.

مک‌بریج از مزیت‌های ژئوپلیتیکی توسعه باتری لیتیوم سولفور برای آمریکا، به قطع و یا کاهش چشمگیر وابستگی این کشور به تامین برخی از مواد معدنی مورد نیاز برای تولید باتری‌ها از چین اشاره کرد.

عضو انجمن «CEFIP» در خصوص باتری لیتیوم سولفور، بیان کرد: با استفاده از فناوری که شرکت «Lyten» در تولید این باتری استفاده کرده است، می‌توان لیتیوم را با فلز گرافیت که در تولید آندهای باتری‌های لیتیوم‌یون به کار می‌رود و سولفور را با نیکل، منگنز و کبالت که در تولید کاتدهای باتری استفاده می‌شود، جایگزین کرد.

سهم کشورهای مختلف در تولید و فرآوری مواد معدنی حیاتی در جهان

لازم به ذکر است که شرکت «Lyten» توانسته با حمایت مالی دو شرکت «Stellantis» و «FedEx»، حدود ۴۲۵ میلیون دلار سرمایه جذب کند؛ همچنین شرکت مذکور حدود چهار میلیون دلار بودجه از سوی وزارت انرژی آمریکا در ماه ژانویه ۲۰۲۴ دریافت کرده است.

شرکت مذکور اعلام کرده است که واحد شرایط دریافت اعتبار مالیاتی ۱٫۵ میلارد دلاری مبتنی بر قانون کاهش تورم آمریکاست. علاوه‌براین، مدیران شرکت مذکور در حال مذاکره با مقامات دولتی ایالت نوادا برای دریافت مشوق‌هایی هستند تا بتوانند مخارج سرمایه‌ای خود را تامین کنند.

بر اساس گزارش شرکت «Clean Economy Tracker»، ایالت نوادا به عنوان یکی از ایالت‌های طرفدار حزب جمهوری‎‌خواه آمریکا، جزو مقاصد اصلی برای سرمایه‌‎گذاری در بخش خودروهای الکتریکی و باتری در این کشور محسوب می‌شود.

ایالت مذکور از زمان تصویب قانون کاهش تورم آمریکا و علی‌رغم حمایت نکردن جمهوری‌ خواهان کنگره از تصویب این قانون و تهدیدهای مکرر دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا مبنی بر لغو پرداخت اعتبارات مالیاتی در صورت رسیدن به کرسی ریاست جمهوری، حدود هفت میلیارد دلار از طریق قانون کاهش تورم آمریکا به منظور توسعه زنجیره تامین خود دریافت کرده است.

از معایب اصلی تولید باتری لیتیوم سوفلور می‌توان به عمر مفید کوتاه‌تر و استهلاک‌پذیری بالاتر آن‌ به علت وجود ماده‌ای به نام شات پلی سولفید اشاره کرد. با این وجود، باتری لیتیوم سوفلور نسبت به باتری‌ لیتیوم‌یون چگالی انرژی بالاتری دارد.

میکووایچاک در خصوص راهکار رفع این مشکل، عنوان کرد: از ساختارهای کربنی برای کنترل حرکت سولفور در باتری و افزایش طول عمر آن استفاده خواهد شد.

وی تاکید کرد: شرکت «Lyten» قصد دارد تا در سال ۲۰۲۵ به حوزه صنایع دفاعی مانند هواپیماهای بدون سرنشین و ماهواره‌ها وارد شود. این شرکت در نظر دارد با بهبود چرخه عمر باتری لیتیوم سوفلور، طی چند سال آینده به بخش خودروهای الکتریکی ورود پیدا کند.

البته هنوز شماری از توسعه‌دهندگان باتری‌های لیتیوم سولفور به افزایش سهم این نوع از باتری‌ها در مقابل باتری‌های لیتیوم‌یون در بازار خودروهای الکتریکی تردید دارند. گفتنی است نرخ بهره بالای بانکی و کاهش حجم تقاضا برای باتری در بخش خودروهای الکتریکی، بسیاری از سرمایه‌گذاران را مجبور کرده است تا از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های باتری‌ در مقیاس گسترده اجتناب کنند.

لی فینیار، مدیر اجرایی شرکت استرالیایی «Li-S Energy» خاطرنشان کرد: باتری‌های لیتیوم‌یون هنوز سهم غالب را در بخش خودروهای الکتریکی در اختیار دارند. همچنین در حال حاضر هزینه تولید باتری‌های لیتیوم‌یون در چین به کمتر از ۵۰ دلار در هر کیلووات ساعت کاهش یافته است.

انتهای پیام//

با توجه به اهمیت تامین مواد اولیه حیاتی،

۱۵:۵۸ /شنبه/۱۰ آذر ۱۴۰۳

با هدف رشد تولید خودروهای الکتریکی صورت پذیرفت؛

۱۱:۲۹ /چهارشنبه/۳۰ آبان ۱۴۰۳

شرایط آشفته معادن در پی تحولات سیاسی؛

۱۲:۲۶ /دوشنبه/۲۸ آبان ۱۴۰۳

در سه‌ ماهه اول ۲۰۲۴ رخ داد؛

۱۵:۴۰ /سه شنبه/۱۵ آبان ۱۴۰۳
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/09/12

215214

فلزات آنلاین

1403/09/12

569015

فلزات آنلاین

1403/09/12

769238

فلزات آنلاین

1403/09/12

2715234

فلزات آنلاین

1403/09/12

23942

فلزات آنلاین

1403/09/12

14283

فلزات آنلاین

1403/09/12

40972

فلزات آنلاین

1403/09/12

49911

فلزات آنلاین

1403/09/12

42663

فلزات آنلاین

1403/09/12

41504

فلزات آنلاین

1403/09/12

27560

فلزات آنلاین

1403/09/12

29562

فلزات آنلاین

1403/09/12

28095

فلزات آنلاین

1403/09/12

36996

فلزات آنلاین

1403/09/12

34917

فلزات آنلاین

1403/09/12

50784

فلزات آنلاین

1403/09/12

27236

فلزات آنلاین

1403/09/12

40768

فلزات آنلاین

1403/09/12

44874

فلزات آنلاین

1403/09/12

4564900