شرکت «Metso»، یک شرکت بینالمللی پیشرو در ارائه فناوریها و خدمات به صنایعی است که عمدتا در حوزههای معادن، ساختوساز و بازیافت فعالیت میکنند. این شرکت در سال ۲۰۲۰ از ادغام دو شرکت بزرگ «Metso» و «Outotec» شکل گرفت. این تغییرات، مسیر شرکت را برای گسترش در بازارهای جهانی هموارتر کرد. یکی از ارزشهای محوری شرکت «Metso»، تحقق شاخصهای پایداری است. این شرکت در این زمینه هدفگذاریهایی را انجام دادهاست تا با تحقق آنها بتواند تاثیرات زیستمحیطی خود را کاهش دهد. از مهمترین هدفگذاریهای زیستمحیطی شرکت «Metso» میتوان به دستیابی به خالص انتشار صفر گاز دیاکسید کربن تا سال ۲۰۳۰ و کاهش ۲۰ درصدی انتشار کربن مرتبط با لجستیک تا سال ۲۰۲۵ اشاره کرد.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات، شرکت «Metso» یک شرکت فنلاندی سازنده ماشینآلات صنعتی است که در سال ۱۹۹۹ تاسیس شد. این شرکت در زمینه تجهیزات خردایش و دانهبندی شن و ماسه، تجهیزات فرآوری مواد معدنی و بازیافت فلزات فعالیت دارد. در سال ۲۰۲۰، شرکت «Metso» با شرکت «Outotec» ادغام و شرکت جدیدی به نام «Metso Outotec» تاسیس شد که سپس در سال ۲۰۲۳ به «Metso» تغییر نام یافت. این ادغام توانست بر عملکرد مالی شرکت تاثیرات مثبتی بر جای بگذارد. این شرکت توانسته است با توسعه فناوریهای نوین، تعهد به شاخصهای پایداری و عملکرد مالی قدرتمند، جایگاه خود را در بازارهای جهانی تثبیت کند. سرمایهگذاری در انرژیهای تجدیدپذیر و فناوریهای هم راستا با مسائل زیستمحیطی نیز از اولویتهای این شرکت در سالهای آتی است.
ساختار درآمد شرکت «Metso»
یکی از اصلیترین حوزههای فعالیت شرکت «Metso»، ساخت تجهیزات و ماشینآلات فرآوری مواد معدنی سنگشکنها، آسیابها و سیستمهای دانهبندی مواد معدنی است. لازم به ذکر است که این شرکت در زمینه طراحی و تولید تجهیزات خردایش و دانهبندی شن و ماسه که در حوزه ساختمانسازی مورد استفاده قرار میگیرد نیز فعالیت دارد. در سال ۲۰۲۳، چیزی حدود ۷۵ درصد فروش محصولات این شرکت به صنایع معدنی و حدود ۲۵ درصد آن به بخش تجهیزات تولید شن و ماسه و سنگدانه اختصاص یافت.
بررسی بازار فروش شرکت «Metso»، بیانگر گستردگی بازار فروش محصولات این شرکت در نقاط مختلف جهان است؛ به گونهای که در سال ۲۰۲۳، آمریکای شمالی با ۲۳ درصد بیشترین سهم را در خرید محصولات «Metso» کسب کرد. پس از آن آمریکای جنوبی با ۲۱ درصد رتبه دوم و آسیای شرقی و اروپا نیز هر کدام سهم ۲۰ درصدی در خرید محصولات این شرکت داشتند. لازم به ذکر است که در این سال چیزی حدود ۱۶ درصد از محصولات شرکت «Metso» در مناطق آفریقا، هند و خاورمیانه به فروش رسیده است.
تاثیر مثبت ادغام شرکت «Metso» بر عملکرد آن
در نمودار شماره ۲، میزان درآمد و حاشیه سود شرکت «Metso» از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ به نمایش در آمده است. همانطور که مشاهده میشود، میزان درآمد این شرکت از سال ۲۰۱۸ تا سال ۲۰۲۰ روندی کاهشی داشت و در این سال با ادغام شرکت «Metso» و «Outotec» این روند به شکل افزایشی ادامه پیدا کرد؛ به گونهای که میزان فروش شرکت در سال ۲۰۲۳ به حدود پنج میلیارد و ۳۹۰ میلیون یورو رسید. این مقدار بیشترین فروش شرکت در دوه مورد بررسی بود. همانطور که در نمودار ۲ قابل مشاهده است، فروش شرکت «Metso» در سال ۲۰۲۲ حدود چهار میلیارد و ۹۷۰ میلیون یورو گزارش شد که این مقدار در سال ۲۰۲۳ حدود ۴۲۰ میلیون یورو رشد را تجربه کرد. حاشیه سود این شرکت نیز طی سالهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ همواره افزایشی بود و از ۷ درصد در سال ۲۰۱۸، به حدود ۱۷ درصد در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت.
پس از ادغام، شرکت «Metso» توانست عملکرد مالی خود را به شکل قابلتوجهی تقویت کند. نمودار ۲ نشان میدهد که استراتژی ادغام تاثیر مثبتی بر عملکرد مالی شرکت «Metso Outotec» داشته و افزایش فروش و حاشیه سود شرکت، بیانگر رشد باثبات و مدیریت موفق شرکت پس از ادغام است.
چشمانداز آینده در جهت شاخصهای پایداری زیستمحیطی
امروزه در دنیا توجه به مسایل زیستمحیطی و رعایت شاخصهای پایداری برای شرکتها اهمیت زیادی پیدا کرده است و توجه به این امر افزایش شهرت برند، کاهش اثرات زیستمحیطی و جلب اعتماد سرمایهگذاران را برای هر شرکتی به دنبال دارد. یکی از هدفگذاریهای شرکت «Metso» در این زمینه، افزایش فروش محصولاتی سازگار با محیط زیست است. در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴، فروش محصولات سازگار با محیط زیست این شرکت برابر با یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون یورو گزارش شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹ درصد کاهش را تجربه کرد. کاهش فروش محصولات دوستدار محیط زیست شرکت در این دوره، ناشی از تاخیر در تحویل دو سفارش بزرگ عنوان شده است.
از دیگر برنامههای شرکت در راستای پایداری و حفظ محیط زیست، میتوان به هدفگذاری برای کاهش انتشارات کربنی (در گستره یک و ۲) و به صفر رساندن آن تا سال ۲۰۳۰ اشاره کرد. در این راستا، انتشارات کربنی شرکت در سه ماهه سوم ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۷۶ درصد افت را تجربه کرد و این میزان مطابق با مقادیر برنامهریزی شده این شرکت بود. لازم به ذکر است که برای تحقق این هدفگذاری تا سال ۲۰۳۰ و رساندن خالص انتشارت کربنی شرکت به صفر، بالغ بر ۱۵ پروژه برای کاهش انتشار کربن و ذخیرهسازی آن طراحی شده است که بخش قابلتوجهی از آن تا کنون تحقق پیدا کرده است.
یکی از اهداف زیستمحیطی شرکت «Metso»، کاهش انتشارات کربنی در بخش حملونقل است. به دنبال تحقق این هدفگذاری، انتشارات کربنی در این بخش تا سال ۲۰۲۵ حدود ۲۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. لازم به ذکر است که تا سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴، انتشارات کربنی بخش حملونقل شرکت «Metso» چیزی حدود ۱۴درصد کاهش پیدا کرد و برای تحقق این هدف تا سال ۲۰۲۵، نیاز به تداوم عمل به برنامهریزیها در این جهت وجود دارد.
شرکت «Metso» تامین ماده اولیه از تامینکنندگانی که مطابق با استانداردهای زیستمحیطی فعالیت میکنند را در اولویت قرار داده است. علاوهبراین، تامینکنندگان خود را موظف کردهاست که تا سال ۲۰۲۵ انتشارات کربنی خود را تا ۳۰ درصد کاهش دهند و این هدفگذاری در سال ۲۰۲۴ به تحقق رسید. این بررسیها نشان میدهد که شرکت در جهت دستیابی به اهداف زیستمحیطی و تحقق شاخص پایداری پیشرفت خوبی داشته است.
انتهای پیام//