فروشگاه پارس آلومینیوم اخوان باقرزاده یکی از فعالین قدیمی در حوزه ورق آلومینیوم به شمار میرود که خطوط آنادایز، رنگ، برش و فرمدهی آلومینیوم را در اختیار دارد و در بازار تهران نیز انواع مختلفی از ورقهای آلومینیومی با فرمها، رنگها و اندازههای متنوع را عرضه میکند. با این حال «مهدی باقرزاده» مدیر بازرگانی این مجموعه، وضعیت بازار ورق آلومینیوم را مانند دیگر بازارها، دارای مشکلاتی دانست و گفت: عدم امکان تامین قطعات یدکی و همچنین ناتوانی در تامین نقدینگی از مهمترین مشکلات موجود در حوزه بازار ورق آلومینیوم به شمار میروند.
باقرزاده در گفتگو با «فلزاتآنلاین» با بیان اینکه بخشی از حوزههای تولید به واردات وابسته است که میتواند از یک تا ۹۰ درصد را دربر بگیرد، افزود: برخی از قطعات دستگاهها مصرفی هستند یا اینکه قطعاتی به مرور مستهلک میشوند که باید آن قطعه یا قطعات مورد نیاز را از خارج وارد کشور کرد.
وی با یادآوری اینکه در سال ۹۵ بر اساس دلار ۴هزار تومانی، هر قطعه ۵ میلیون تومان هزینه دربر داشت، اظهارداشت: امروز با دلار ۱۵هزار تومانی باید ۴ برابر گذشته برای واردات یک قطعه مورد نیاز هزینه شود، اما در نهایت این قطعه با قیمت ۴۰ میلیون تومان به دست مصرفکننده میرسد؛ یعنی برای دور زدن تحریم قیمت به جای ۳ برابر ۸ برابر شده است که اینگونه مسائل، مشکلات فراوانی در حوزه تولید و بازار ورق آلومینیوم ایجاد کرده است.
مدیر بازرگانی فروشگاه پارس آلومینیوم تقاضای بازار را مشکل دیگر بازار ورق آلومینیوم عنوان و تصریح کرد: به دنبال کاهش قدرت خرید مردم، تقاضای بازار نیز کم شده است و در نتیجه میزان تولید به همان تناسب کاهش پیدا کرده است.
باقرزاده با بیان اینکه مجموعه آنها که در زمینه تولید نیز فعال است، برای فعال نگاه داشتن خط تولید خود به شمش آلومینیوم نیاز دارد، تاکید کرد: برای تهیه شمش آلومینیوم با مشکلاتی مواجه هستیم که مهمترین و اصلیترین مشکل، افراد دارای رانت هستند.
وی با اشاره به مشخص نبودن قیمت شمش آلومینیوم، گفت: قیمت بورس با قیمت مورد معامله در بازار گاهی حتی تا ۱۵هزار تومان نیز اختلاف دارد و گاهی حتی ارزانتر است اما اگر بازار شفاف بود همواره ۲ تا ۳ درصد قیمت شمش آلومینیوم از بورس باید بیشتر میبود.
مدیر بازرگانی فروشگاه پارس آلومینیوم به عنوان یکی از فعالان حوزه ورق آلومینیوم که از تصمیمگیرندگان بالادستی کشور انتظار دارد امور را شفافسازی کنند، تاکید کرد: شفافسازی مهمترین مسئله است و باید رانتها و واسطهها را حذف کنند تا بتوان برنامهریزی بلندمدتتری داشت و کارخانهها روبه تعطیلی کشیده نشوند؛ همچنین تک نرخی کردن دلار و آزادسازی بازار کار، از دیگر انتظاراتی است که فعالان این عرصه از تصمیمگیرندگان امور دارند.
ایران کمترین کارمزد تولید ورق آلومینیوم را دارد
باقرزاده درباره میزان واردات ورق آلومینیوم نیز با بیان اینکه واردات ورق آلومینیوم به دلیل بهصرفه نبودن آن، بسیار کم است، اظهارداشت: ایران کمترین کارمزد تولید ورق آلومینیوم را دارد؛ حتی از کشوری مانند چین نیز قیمت آلومینیوم ارزانتر است.
وی با بیان اینکه بیشتر آلیاژها با ضخامتهای مختلف ورق آلومینیوم در ایران مانند گروههای ۱۰۰۰ و ۳۰۰۰، ۵۰۰۰ و ۸۰۰۰ در ایران تولید میشود، گفت: آلیاژهای گروه ۱۰۰۰ به دلیل پرکاربرد بودن، در مقایسه با سایر آلیاژها بیشتر معامله میشوند.
این فعال حوزه ورق آلومینیوم همچنین با بیان اینکه در بازار پامنار بسته به تقاضای خریدار میتوان ورق آلومینیوم را به صورت کویل یا ورق معمولی به فروش رساند، اضافه کرد: برای عمده فروشی ورق آلومینیوم در بازار، مشتری باید حداقل ۲ تن ورق سفارش بدهد.
دستمزد تولید ورق آلومینیوم، ۷هزار تومان است
باقرزاده با درباره فرمول قیمتگذاری ورق آلومینیوم نیز توضیح داد: با توجه به قیمت روز شمش آلومینیوم، قیمت ورق نیز تغییر میکند؛ یعنی برای به دست آمدن قیمت ورق آلومینیوم، به قیمت روز شمش آلومینیوم، هزینه دستمزد اضافه میشود که در حال حاضر قیمت دستمزد روی پایه ۷هزار تومان است. البته نوع ضخامت و آلیاژ ورق آلومینیوم نیز موارد ریزی هستند که در نهایت روی قیمت ورق آلومینیوم تاثیر میگذارند.
وی درباره صنایع مصرفکننده ورق آلومینیوم نیز با بیان اینکه همه صنایع مشتری آلومینیوم هستند و در آنها از این فلز استفاده میشود، گفت: البته در هیچکدام از صنایع، ورق آلومینیوم جزو مواد اولیه اصلی به شمار نمیرود بلکه در دسته مواد اولیه ثانویه قرار میگیرد.
باقرزاده با بیان اینکه مشتریان آنها تقریبا همه صنایع ایرانی شامل پتروشیمیها، تولیدکنندگان لوازم خانگی و تقریبا شرکتهای صنعتی هستند، تصریح کرد: این صنایع به صورت دائم مشتری شرکتمان هستند یا برای طرحها و تحقیقاتشان با ما همکاری داشتهاند.
مدیر بازرگانی فروشگاه پارس آلومینیوم مصارف ورقهای رنگی و آنادایز شده را نیز به دلیل داشتن ظاهر و جلوهای زیبا، بیشتر در صنایعی دکوراسیون عنوان کرد و گفت: شرکتهایی وجود دارند که فقط در کار رنگ کردن ورق و آنادایز کردن آن فعالیت دارند.
باقرزاده در توضیح اینکه کدام برندها در حوزه ورق آلومینیوم مطرح هستند، اظهارداشت: معمولا برندها در صنعت ورق آلومینیوم اهمیت خاصی نداشته و از نظر کیفیت نیز تفاوت معناداری با هم ندارند و از آنجا که تولید ورق آلومینیوم فعالیتی صنعتی محسوب میشود و در یک رنج قرار میگیرند، همه برندها پاسخگوی نیاز بازار مصرف هستند.