سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۳:۵۴ /چهارشنبه/۷ شهریور ۱۴۰۳
زمان انتشار: 7:01 /چهارشنبه/7 شهریور 1403

مدیرعامل شرکت سپهر فولاد لنجان:

صادرات شمش فولادی خام‌فروشی نیست

مدیرعامل شرکت سپهر فولاد لنجان، تولیدکننده شمش فولادی گفت: با توجه به اینکه حدود 80 درصد فرایندهای تولید محصول در زنجیره فولاد به منظور تولید شمش انجام شده است، بنابراین صادرات این محصول به هیچ وجه خام‌فروشی نیست و در واقع می‌توان از این طریق ایجاد ارزش افزوده کرد.

مدیرعامل شرکت سپهر فولاد لنجان، تولیدکننده شمش فولادی گفت: با توجه به اینکه حدود ۸۰ درصد فرایندهای تولید محصول در زنجیره فولاد به منظور تولید شمش انجام شده است، بنابراین صادرات این محصول به هیچ وجه خام‌فروشی نیست و در واقع می‌توان از این طریق ایجاد ارزش افزوده کرد.

میثم ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» بیان کرد: زمینه فعالیت شرکت سپهر فولاد لنجان تولید شمش فولادی۵SP  در ابعاد ۱۵۰×۱۵۰ است و حدود هشت سال است که در زمینه تولید این محصول در شهرک صنعتی فولاد مشغول به کار هستیم.

وی در ادامه کمبود سرمایه در گردش را مهم‌ترین معضل کنونی تولیدکنندگان شمش برشمرد و افزود: واقعیت امر این است که ما چالش چندانی در تامین ماده اولیه، قطعات و تجهیزات کوره نداریم و آنچه بیشتر عملکرد مجموعه را تحت تاثیر قرار داده، عدم تامین سرمایه در گردش کافی بوده است. متاسفانه حدود دو سال است که بانک‌ها از اعطای تسهیلات سرمایه در گردش سر باز می‌زنند و هر بار به بهانه‌های مختلف ار پرداخت آن به تولیدکنندگان خودداری می‌کنند. واقعیت امر این است که نقدینگی کافی برای تامین سرمایه در گردش وجود ندارد و از منابع موجود هم به خوبی استفاده نمی‌شود.

استفاده از آهن اسفنجی مقرون به صرفه‌تر است

مدیرعامل شرکت سپهر فولاد لنجان در ارتباط با نحوه تامین ماده اولیه، عنوان کرد: به منظور تولید شمش فولادی از آهن اسفنجی و یا قراضه آهنی در واحدهای فعال در این زمینه استفاده می‌شود. دو نکته مهم در این خصوص، قیمت و نحوه دسترسی به ماده اولیه است. متاسفانه بازار قراضه در کشور ما متولی مشخصی ندارد و قیمت آن دائما در نوسان است. از طرفی، قراضه خریداری شده نیز ممکن است درجه یک و تمیز نباشد که این مسئله در کیفیت شمش تولیدی اثرگذار خواهد بود. در حالی که آهن اسفنجی با توجه به کاربرد بالایی که در تولید فولاد کشور دارد، به میزان کافی و با کیفیت مناسب در داخل تولید می‌شود و در اختیار تولیدکنندگان شمش قرار می‌گیرد؛ ضمن اینکه قیمت آن نیز مشخص است و به طور منظم در بورس کالای ایران عرضه می‌شود. بر همین اساس ما ترجیح می‌دهیم که از آهن اسفنجی به جای قراضه در تولید شمش استفاده کنیم و معتقدیم که استفاده از آن مقرون به صرفه‌تر خواهد بود. در حال حاضر آهن اسفنجی در بازه قیمتی ۱۱ هزار تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم در بازار معامله می‌شود؛ در حالی که قیمت قراضه آهنی درجه یک خرده‌بار ۱۳ هزار و ۴۲۰ تومان و عمده‌بار ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان است و قیمت قراضه آهن سوپر ویژه عمده‌بار به ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان نیز می‌رسد. پرواضح است در شرایط دشوار اقتصادی که هزینه‌های مختلف تولید افزایش یافته است، ما از ماده اولیه با قیمت مناسب‌تر استفاده کنیم و این در حالی است که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد در جهان با استفاده از آهن اسفنجی هستیم.

ملکی با بیان اینکه تولیدکنندگان مقاطع طویل فولادی به ویژه میلگرد مشتری اصلی شمش فولادی این مجموعه به حساب می‌آیند، مطرح کرد: یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه کرد، این است که شمش جزو محصولات میانی زنجیره فولاد کشور محسوب می‌شود و چند مرحله پس از تولید کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی قرار دارد؛ به گونه‌ای که حدود ۸۰ درصد فرایندهای تولید یک محصول نهایی (از ابتدای زنجیره تا یک قدمی پایان زنجیره) بر روی آن انجام شده است. بنابراین صادرات این محصول به هیچ وجه خام‌فروشی نیست و در واقع می‌توان از این طریق ایجاد ارزش افزوده کرد اما از آنجایی که بسیاری از کشورها اقدام به خرید شمش از تولیدکنندگان داخلی کرده و سپس آن را تبدیل به محصول نهایی و سپس در بازارهای صادراتی می‌کنند، بنابراین بهتر است شرایط تولید و صادرات مقاطع نوردی در کشور بیش از پیش فراهم شده تا ارزش افزوده بیشتری نصیب تولیدکنندگان داخلی شود.

وی اختلاف قیمت میان شمش و مقاطع طویل فولادی همچون میلگرد را مناسب ارزیابی کرد و گفت: هم‌اکنون محصول ما با قیمتی بین ۲۴ هزار تا ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار معامله می‌شود؛ در حالی که قیمت میلگرد به حدود ۲۸ هزار تومان نیز می‌رسد. بنابراین می‌توان گفت سود مناسبی عاید نوردکاران داخلی می‌شود و مشخص نیست که چرا فعالان این بخش همواره نسبت به اختلاف قیمت شمش و میلگرد معترض هستند؟ اگرچه باید بپذیریم که هزینه‌های مختلف تولید به شکل سرسام‌آوری افزایش یافته است و در حالی که بازار داخلی با رونق نسبی مواجه شده، سودآوری برای تولیدکنندگان بخش خصوصی به شدت دشوار شده است.

تفاوت‌های دو کوره قوس الکتریکی و القایی

مدیرعامل شرکت سپهر فولاد لنجان با بیان اینکه از کوره القایی برای تولید شمش فولادی استفاده می‌کنیم، اظهار داشت: در حال حاضر برای تولید فولاد روش‌های مختلفی وجود دارد که از جمله می‌توان به دو روش استفاده از کوره ذوب قوس الکتریکی و کوره ذوب القایی اشاره کرد. در کوره قوس الکتریکی، قراضه آهن با استفاده از یک قوس الکتریکی گرم شده و الکترودها باعث ایجاد حرارت و انجام عملیات ذوب می‌شود. اساس کار کوره القایی، گرمایش القایی به روش القای انرژی الکتریکی است و عملیات ذوب نیز بر این اساس صورت می‌پذیرد. لازم به ذکر است که این دو روش از تفاوت‌هایی در مصرف برق، میزان عناصر آلیاژی، شرایط دمایی و نیز دفع گرد و غبار برخوردارند. برای مثال، با توجه به اینکه سرباره قوس الکتریکی گرم است، در نتیجه در رفع اکسیداسیون نسبت به کوره القایی قوی‌تر بوده و فسفر و گوگرد را سریع‌تر حذف می‌کند؛ در حالی که سرباره کوره القایی سرد است و از این رو محتوای نیتروژن آن کمتر از قوس الکتریکی و محتوای اکسیژن آن بیشتر از قوس الکتریکی خواهد بود. در نتیجه اکسیژن در کوره القایی به خوبی کنترل نمی‌شود و در نتیجه فروآلیاژ ایجاد می‌شود.

به گفته ملکی، در کوره القایی نیاز به مصرف برق و  انرژی بیشتر از کوره قوس الکتریکی است. همچنین در کوره القایی قدرت هم زدن، زمان تصفیه و حفظ درجه حرارت ذوب نسبت به کوره قوس الکتریکی آسان‌تر است. ضمن اینکه گرد و غبار ایجاد شده از کوره قوس الکتریکی به طور مجدد مورد استفاده قرار می‌گیرد و ارزش تجاری دارد اما میزان گرد و غبار در کوره القایی (فرکانس متوسط)، به میزان حدود یک درصد و نسبت به کوره قوس الکتریکی کمتر است.

وی با تاکید بر اینکه آنالیزهای لازم جهت تولید شمش بر اساس استانداردهای جهانی باید صورت پذیرد، مطرح کرد: آنچه امروز باید در بخش تولید مورد توجه مسئولان ذی‌ربط قرار بگیرد، در اولویت قرار دادن نیازهای فعالان این بخش است. در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان و کارفرمایان با چالش‌هایی در پرداخت بیمه و مالیات مواجهند و متاسفانه علی‌رغم پیگیری‌های فراوان از سازمان‌های مرتبط، به نتیجه مطلوب دست پیدا نکرده‌اند. ما معتقدیم که صنعت فولاد از آینده روشنی در کشور ما برخوردار خواهد بود؛ به شرط آنکه همکاری‌های لازم با فعالان این صنعت صورت پذیرد و مشکلات موجود با همکاری دولت و بخش خصوصی مرتفع شود. البته خشک‌سالی و معضل کم‌آبی آینده این صنعت را تهدید می‌کند و از این رو ضرورت دارد تمهیدات لازم جهت جانمایی واحدهای بزرگ فولادی کشور در کنار دریا اندیشیده شود.

مدیرعامل شرکت سپهر فولاد لنجان در پایان با اشاره به صادرات شمش فولادی ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس، شمال آفریقا، حوزه (CIS) و همسایگانی مانند ترکیه، عراق و افغانستان، بر اهمیت توسعه صادرات این محصول و همچنین مقاطع طویل با هدف افزایش ارزآوری تاکید کرد و خواستار تسهیل فرایند صادرات زنجیره فولاد در کشور شد.

انتهای پیام//

سید رضا شهرستانی، مدیرعامل شرکت لوله و اتصالات چدنی (کلاچ) در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

4:21 /شنبه/2 دی 1402
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/06/6

160643

فلزات آنلاین

1403/06/6

542326

فلزات آنلاین

1403/06/6

707860

فلزات آنلاین

1403/06/6

2552900

فلزات آنلاین

1403/06/6

22667

فلزات آنلاین

1403/06/6

13456

فلزات آنلاین

1403/06/6

45484

فلزات آنلاین

1403/06/6

49178

فلزات آنلاین

1403/06/6

44588

فلزات آنلاین

1403/06/6

41111

فلزات آنلاین

1403/06/6

27076

فلزات آنلاین

1403/06/6

28170

فلزات آنلاین

1403/06/6

26730

فلزات آنلاین

1403/06/6

35753

فلزات آنلاین

1403/06/6

33382

فلزات آنلاین

1403/06/6

42962

فلزات آنلاین

1403/06/6

26318

فلزات آنلاین

1403/06/6

40304

فلزات آنلاین

1403/06/6

43655

فلزات آنلاین

1403/06/6

3617700