معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه ضمن انتقاد از واردات محصولات فولادی چین به ایران و کاهش صادرات فولاد ایران به بازارهای هدف، گفت: صادرات فولاد چین همه بازارها را تهدید میکند و از این رو بیتوجهی مسئولان به تحولات بازارهای جهانی تعجببرانگیز است.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، رضا حیدری در نشست صمیمی با شرکای کسبوکار این شرکت در عرصه لوازم خانگی به ضرورت توجه به بازارهای جهانی پرداخت و بیان کرد: صادرات فولاد چین همه بازارها را تهدید میکند و از این رو بیتوجهی مسئولان به تحولات بازارهای جهانی تعجببرانگیز است.
وی با اشاره به افزایش چشمگیر حجم واردات محصولات فولادی به کشور در سال ۱۴۰۲، چالش جدی صنعت فولاد در سال ۱۴۰۳ را موضوع واردات محصولات فولادی چین به ایران و کاهش صادرات فولاد ایران به بازارهای هدف دانست.
معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه در این خصوص عنوان کرد: کاهش قیمت سنگآهن و محصولات فولادی در بازارهای جهانی و صادرات فزاینده فولاد چین برای همه تولیدکنندگان فولاد ازجمله فولادسازان ایران نگرانکننده بوده اما بیتوجهی وزارت صمت به تحولات بازارهای جهانی عجیب و تاملبرانگیز است! در شرایطی که بسیاری از کشورهای تولیدکننده فولاد جهت حمایت از تولید داخل خود نسبت به تعرفهگذاری بر واردات محصولات چین به کشور خود اقدام کردهاند، ناآگاهی سیاستگذاران صنعتی و معدنی کشور از این موضوع تعجببرانگیز است.
حیدری تنها واردات هدفمند فولاد را قابلقبول دانست و آن را به معنای واردات فولاد صرفا جهت افزایش استفاده از ظرفیتهای تولید در کشور معنا کرد و وارداتی را که باعث تعطیلی کارخانهها و کاهش استفاده از ظرفیتهای داخلی میشود، خیانتی به سرمایههای ملی دانست.
وی در این راستا افزود: واردات صورتگرفته در ماههای اخیر باعث کاهش تولید زنجیره تولید شده است و این سؤال را ایجاد کرده که در شرایطی که عرضه تولیدکنندگان زنجیره فولاد در بورس کالا بدون مشتری است، چرا مجوز واردات صادر میشود و ارز به این واردات تخصیص مییابد.
معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: واردات فولاد توسط تجار و صادرکنندگان محصولات غیرمرتبط برای استفاده از ارز حاصل از صادرات باید متوقف شود؛ چراکه تجربه نشان میدهد نه تنها به مدیریت بازار کمک نمیکند بلکه در بسیاری مواقع باعث التهاب در بازار میشود.
حیدری در ادامه این نشست به رویکرد شرکت فولاد مبارکه در سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: شرکت در سه سال اخیر به سمت تولید محصولات کیفی و ویژه رفته و یکی از دلایل اصلی این امر نیز مطالبات صنعت لوازم خانگی بوده است.
وی پروژه توسعه ورق سرد و راهاندازی خط تولید ورقهای رنگی به ظرفیت ۱۲۰ هزار تن را یکی دیگر از اقدامات فولاد مبارکه در راستای تامین حداکثری نیاز صنعت لوازم خانگی برشمرد و گفت: افتخارهای امروز فولاد مبارکه را مرهون تلاشهای همه صنعتگران و بهویژه صنعتگران دهه ۶۰ میدانیم و امیدواریم در ادامه راه نیز با توسعه ارتباط با فعالان صنعت لوازم خانگی بتوانیم خدمات ارزندهتری به صنعت کشور عرضه کنیم.
معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه تاکید کرد: در بیست و چهارمین نمایشگاه بینالمللی صنعت لوازم خانگی دغدغههای فعالان این صنعت را شنیدیم. بخشی از دغدغهها از جنس محصول کیفی، بخشی تامین به موقع نیاز مشتریان و بخشی هم مربوط به تامین مالی مشتریان است؛ جای خوشبختی است که اعلام کنیم طی دو ماه گذشته در زمینه تامین مالی گامهایی برداشتهایم و اعتقاد داریم این اقدام، حمایت از مردم است و در صورت نیاز ادامهدار خواهد بود.
حیدری اظهار داشت: یکی از دلایل رویکرد تولید محصولات کیفی در شرکت فولاد مبارکه، نیازهای جدید صنعت لوازم خانگی بوده است و با بهرهبرداری از طرحهای توسعه، سهم این شرکت در تامین نیازهای صنعت لوازم خانگی افزایش خواهد یافت.
وی با بیان اینکه شرکت فولاد مبارکه در سال گذشته ۲۰۰ هزار تن محصول برای صنعت لوازم خانگی تامین کرده است، ابراز کرد: افزایش رضایتمندی مشتریان در سایه توجه به نیازهای این صنعت محقق میشود.
معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه اضافه کرد: سرعت تحول در صنعت لوازم خانگی زیاد است و از آنجایی که روزبهروز تکنولوژیها در سطح دنیا در حال رشد است، به دنبال آن لوازم خانگی با استفاده از محصولات فولادی سبکتر و منعطفتر تولید میشود. در همین راستا ما نیز باید نسبت به تولید ورقهای سبکتر با انعطافپذیری بیشتر اقدام میکردیم و برای تحقق این امر، طرح توسعه متنوع از جمله توسعه نورد سرد و تولید ورقهای رنگی با کیفیت بالاتر در دستور کار فولاد مبارکه قرار گرفت. در این راستا، پروژه توسعه ورق رنگی با ظرفیت ۱۲۰ هزار تن آغاز شد و پیشبینی میشود با بهرهبرداری از این طرح تمام نیاز صنعت لوازم خانگی را تامین کنیم.
حیدری با بیان اینکه جهتگیری فولاد مبارکه، حرکت به سمت تولید فولادهای ویژه و محصولات کیفی است، تصریح کرد: بر این اساس، بیشترین متقاضی این نوع ورقها نیز صنعت لوازم خانگی است و ما سعی داریم این نیاز را برطرف سازیم.
وی در ادامه با بیان اینکه امروز در همه صنایع شاهد رکود هستیم و این امر در صنعت لوازم خانگی نیز نمود داشته است، افزود: از این رو ۱۵۵ مشتری پایدار تولیدکننده لوازم خانگی فولاد مبارکه طی ماههای اخیر به صورت مستمر درخواست حمایت در زمینه خرید اعتباری را داشتند که در این زمینه تصمیم گرفتیم سهم خرید نقدی را برای صنف لوازم خانگی به حداقل برسانیم؛ تا جایی که در حال حاضر فروش ورق به صنعت لوازم خانگی به صورت اعتباری انجام میشود.
معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه تاکید کرد: این حمایت فولاد مبارکه، در واقع حمایت از مصرفکننده نهایی لوازم خانگی است و بر این باوریم با حمایت از کارخانههای تولیدی مردم بهرهمند خواهند شد؛ چراکه این امر در کنترل و جلوگیری از افزایش قیمت قطعا تاثیرگذار است.
حیدری در ادامه با بیان اینکه واقعیتی که وجود دارد، این است که فولادسازان بسیاری هزینههای خود را با ارز آزاد پرداخت میکنند، افزود: این در حالی است که این شرکتها باید ارز خود را به نرخ نیمایی به کشور برگردانند و این تفاوت نرخ نیمایی و آزاد باعث شده است همه صنایع متضرر شوند.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد که با استقرار دولت جدید و اعمال سیاستهای جدید ارزی در کشور این مشکلات برطرف شود؛ چراکه در حال حاضر نرخ کنترل شده ارز باعث شده است صادرات کاهش یابد و واردات افزایش چشمگیری داشته باشد.
مهدی کویتی، معاون اقتصادی و مالی شرکت فولاد مبارکه در حاشیه نشست یاد شده، اظهار داشت: برای حمایت از صنعتگران و مصرفکنندگان نهایی، فروش فولاد مبارکه به تولیدکنندگان صنعت لوازم خانگی به صورت مدتدار انجام میشود اما باید توجه داشت فولاد مبارکه نیز چالشهای خود را دارد و از این رو به دنبال استفاده از ابزارهایی نظیر «اوراق گام» و یا ابزارهای دیگر مثل روش «برات» و ابزارهای جدید هستیم که در صورت تایید نهادهای دولتی به مدل جدیدی در پرداختها خواهیم رسید و بخش عمدهای از مشکلات این صنعت حل خواهد شد.
عباس هاشمی، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران نیز در این نشست بیان کرد: برگزاری نشستهای صمیمی بین صنعتگران به ویژه در زنجیره تامین بسیار مثبت است. در این نشستها میتوان مشکلات و توقعات دو طرف را بررسی کرد و راهکارهای مثبتی ارائه داد.
وی خاطرنشان کرد: مشتریمداری همواره در فولاد مبارکه مورد توجه بوده و صنعت لوازم خانگی مشتری وفادار فولاد مبارکه است؛ از سویی، طرح توسعه فولاد مبارکه در زمینه ورق سرد و ورقهای رنگی بسیار خوب است؛ ضمن اینکه ایجاد تالار دوم در بورس برای لوازم خانگی و خودرو کمکحال صنعت خواهد بود. در واقع هراندازه فضای کاری بین طرفین تعاملیتر و صمیمانهتر باشد، نتایج بهتری به دست خواهد آمد؛ به ویژه اینکه صنعت لوازم خانگی از مشتریان وفادار فولاد مبارکه است.
انتهای پیام//