در سال ۱۴۰۲، تعداد یک هزار و ۱۵۰ قطعه و تجهیز پیچیده و با تکنولوژی بالا برای اولین بار در داخل کشور توسط فولاد مبارکه طراحی و ساخته شده که صرفهجویی ۱۱.۵ میلیون یورویی را در پی داشته است.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه، مصطفی عطاییپور، معاون خرید شرکت فولاد مبارکه در این خصوص بیان کرد: بومیسازی، حرکتی دانشمحور است که در معنای کلی یک استراتژی و در معنای جزئی یک ابزار برای توسعه صنعتی محسوب میشود و محدود به شرایط تحریم نیست. بررسی رشد کشورهای نوظهور صنعتی نشان میدهد استراتژی توسعه صنعتی این کشورها تماما بر مبنای بومیسازی بوده است.
وی افزود: امروزه کشورهای در حال توسعه و نوظهور صنعتی میکوشند تا با بهرهگیری از ظرفیتهای داخل، نسبت به تامین اقلام یدکی و تجهیزات مورد نیاز صنایع مادر در کشور خود اقدام کنند. به همین منظور، با استفاده از مزیتهای نسبی و رقابتی در هر رشته فعالیت، سیاستهای روشن و اثربخشی در مسیر شناسایی حمایت و توانمندسازی صنایع کوچکتر را تدوین و به کار میگیرند. علاوهبراین، موضوع سرریز دانش ایجاد شده در فرایند بومیسازی در صنعت میتواند موتور محرک توسعه موزون و هماهنگ نیازهای فناورانه کشور شود.
معاون خرید شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: امروزه تولید یکی از مهمترین مزیتهای هر کشور محسوب میشود و با توجه به اینکه فولاد مبارکه بزرگترین فولادساز خاورمیانه و یکی از صنایع مادر و بنیادین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به شمار میرود، لازم است علاوه بر انجام رسالت اصلی خود که تولید محصولات تخت است، سیاستهای کاربردی لازم جهت پرورش صنایع پاییندست به منظور تامین پایدار اقلام مورد نیاز خود را در زمان مناسب و با کیفیت مورد قبول و قیمت اقتصادی جاری کند.
عطاییپور خاطرنشان کرد: سیاست شرکت فولاد مبارکه جهت حمایت و غنای این فرایند بر این اساس است که علاوه بر بومیسازی اقلام مورد نیاز فولاد، سازندگان در زمینههای فعالیت تخصصی خود به درجهای از توانمندی دست یابند که محصولات آنها از نظر کیفیت، بتوانند با نمونههای خارجی رقابت کنند، سبد محصولات خود را در زمینه تخصصی مربوطه تکمیل سازند و به مزیت صادرات محصولات خود دست یابند. به عنوان مثال، در حال حاضر در بسیاری از زمینههای فعالیت مورد نیاز فولادی نظیر پمپها و شیرهای سیالاتی، مبدلها، قطعات تخصصی خطوط فولاد و… نیاز کشور به خارج رفع شده و این قابلیت در کشور ایجاد شده که طراحی خطوط جدید بر مبنای محصولات ایرانی صورت پذیرد.
علییار عراقی، مدیر برنامهریزی خرید شرکت فولاد مبارکه اظهار داشت: از دیرباز مدیریت ارشد شرکت فولاد مبارکه بومیسازی را جزو ماموریتهای اصلی خود و شرکتهای زیرمجموعه در نظر گرفته است. بر اساس این ماموریت، کارکنان این شرکت از ابتدای راهاندازی و شروع به تولید، اقدام به اجرای این سیاست در پهنه کشور کردند. تداوم حرکت بومیسازی در صنعت فولاد، باعث شد تکنولوژی و دانش فنی طراحی و ساخت اقلام مورد نیاز این صنعت در داخل کشور نهادینه شود و مجموعههای صنعتی کشور در مسیر طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز این صنعت گام بردارند.
وی خاطرنشان کرد: بنا به اذعان تمام صاحبنظران این عرصه، فولاد مبارکه موتور محرکه و پیشران صنعت فولاد در امر بومیسازی است. اولین واحد بومیسازی در صنعت فولاد کشور در فولاد مبارکه راهاندازی شد و بعد از آن از سوی این شرکت، دانش و تجارب کسب شده در این زمینه با بسیاری از شرکتهای فولادساز و سایر صنایع کشور به اشتراک گذاشته شد؛ تا جایی که با ایجاد و توسعه فرایند بومیسازی علاوه بر صنعت فولاد کشور، سایر صنایع کشور نیز از برکات این فرایند منتفع شدند. در حال حاضر نیروی جوان و تحصیل کرده کشور به برکت فرایند بومیسازی به این خودباوری رسیده است که با تکیه بر توان داخلی میتوان علاوه بر رفع نیازهای موجود، قدم در راه طراحی بهروزآوری و توسعه صنعت در زمینههای مختلف گذاشت.
مدیر برنامهریزی خرید شرکت فولاد مبارکه در ادامه به اقدامات این شرکت در حوزه بومیسازی اشاره کرد و گفت: انجام حمایتهایی نظیر اشتراک دانش طراحی، بهرهبرداری و تعمیرات؛ تسهیلگری برای شرکتهای دانشبنیان در ورود به فهرست تامینکنندگان فولاد مبارکه؛ پرداخت پیشپرداخت سفارشها با درصدهای بالاتر از روال موجود در کشور؛ خریدهای تضمینی و بلندمدت؛ اعتماد به شرکتهای سازنده و دانشبنیان داخلی و استقبال از محصولات تولیدی آنها با توجه به وجود ریسک توقف خطوط و عدمالنفع ناشی از این توقفات و سرمایهگذاری مشترک در تولید محصولات شرکتها که این اقدامات پشتیبان و ضامن بقای این حرکت است، از جمله اقدامات فولاد مبارکه در حوزه بومیسازی محسوب میشوند.
مهدی شهیدی، رئیس بومیسازی مواد، قطعات و تجهیزات شرکت فولاد مبارکه در این راستا مطرح کرد: در سال ۱۴۰۲، تعداد یک هزار و ۱۵۰ قطعه و تجهیز پیچیده و با تکنولوژی بالا برای اولین بار در داخل کشور طراحی و ساخته شد که صرفهجویی ۱۱.۵ میلیون یورویی را در پی داشت. در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد از نیازهای فولاد مبارکه از داخل کشور تامین میشود. نکته حائز اهمیت این است که برخی از این تجهیزات شامل تجهیزات اصلی خطوط تولید هستند و فولاد مبارکه را به مسیر تبدیل شدن به تولیدکننده قطعه و تجهیزات اصلی رهنمون ساختهاند.
وی ادامه داد: با عنایت به تاکید و راهبردهای مدیریت ارشد سازمان، در حال حاضر در راستای انجام ماموریتهای محوله دو هدف را در دست اقدام داریم. در هدف اول قصد داریم که فرایند بومیسازی را در سطح تمام اقلام مورد نیاز در گروه فولاد مبارکه گسترش دهیم و با استفاده از تجمیع نیازهای گروه فولاد مبارکه، سهم بیشتری در بومیسازی اقلام مورد نیاز این صنعت داشته باشیم. هدف بعدی، حرکت در مسیر طراحی و ساخت خطوط تولید فولاد و به عبارت بهتر فولادساز شدن است. یکی از ارکان و زیرساختهای این موضوع، وجود منابع تامین باکیفیت و اقتصادی مواد، قطعات و تجهیزات مورد نیاز این واحدهاست که در حال حاضر، در کشور به طور کامل محقق نشده و نیل به این موضوع را با مشکل مواجه ساخته است.
رئیس بومیسازی مواد، قطعات و تجهیزات شرکت فولاد مبارکه در خصوص راه حل رفع این چالش، خاطرنشان کرد: به نظر میرسد تنها راهحل رهایی از این مشکل، ایجاد شرکتهای صاحب نشان تجاری ایرانی (برند) متناظر با شرکتهای صاحب نشان تجاری (برند) بینالمللی است. در صورتی که شرکتی اقدام به ساخت و تجاریسازی یک گروه محصول کرد و این گروه محصول به نام این شرکت در کشور شناخته شد، جهت پایداری بازار فروش خود مجبور به رقابت در زمینههای کیفی، اقتصادی و فناوری با محصولات خارجی است. در کنار این موضوع، تجربه اثبات کرده شرکتهای صاحب نشان باید به فکر صادرات محصولات خود به خارج از کشور باشند و این مهم باعث ارتقای فناوری محصولات شرکتها همزمان با ارتقای این فناوری به فناوریهای روز دنیاست.
انتهای پیام//