مدیر دفتر فنی تعمیرات شرکت فولاد مبارکه گفت: خوشبختانه با وجود تحریمها علیه صنعت فولاد کشور و بهویژه فولاد مبارکه، اقدامات بسیار موثری برای مقابله با این موضوع انجام شد که از جمله آن میتوان به بومیسازی و ساخت داخلی قطعات اشاره کرد؛ در یک سال گذشته بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان صرفهجویی در زمینه خرید قطعاتی صورت گرفت که پیش از این از خارج کشور تامین میشدند.
محمد رجایی در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» در خصوص تحریمها و اقدامات فولاد مبارکه برای مقابله با آن، اظهار داشت: در آبان سال گذشته شرکت فولاد مبارکه مستقیما تحت تحریمهای ثانویه آمریکا قرار گرفت. بهدنبال آن محدودیت در صادرات و منابع ارزی برای این شرکت بهوجود آمد.
به همین جهت برای مدیریت اوضاع، یک کمیته برای تامین قطعات یدکی خارجی تشکیل شد که در آن تمامی سفارشاتی که منابع تامین آنها یا ساخت آنها پیش از این خارجی بودند، بررسی میشوند. هدف اصلی تشکیل این کمیته، بررسی اقلام خارجی و هدایت آنها بهسمت تامین داخلی و بومیسازی بود.
وی افزود: برخی از قطعات که از خارج کشور تامین میشدند، حذف شدند و انبار راکد قطعات یدکی نیز که در طول سالهای گذشته بدون استفاده مانده بود، مجددا فعال شد. بهطوری که بسیاری از این قطعات موجود، تقاضاهای جدید را پوشش دادند.
مدیر دفتر فنی تعمیرات شرکت فولاد مبارکه، خاطرنشان کرد: طی ۹ ماهی که از تشکیل این کمیته گذشته، حدود ۳ هزار قطعه یدکی با منبع تامین خارجی مورد بررسی قرار گرفته و در راستای بومیسازی آنها اقدامات موثری انجام گرفت؛ بدین ترتیب حدود ۳۰۰ میلیارد تومان ارز صرفهجویی شد. علاوه بر این صرفهجویی، ۳۰ درصد از این سفارشات کلا حذف شدند. بخش عمدهای از این سفارشات بهسمت خرید از منابع داخلی سوق داده شدند.
رجایی با اشاره به این که مقدمات بومیسازی انجام عملیات مهندسی معکوس و تهیه نقشه و مدارک فنی قطعه است، عنوان کرد: مزیتهای دیگری نیز در بومیسازی قطعات یدکی برای شرکت ایجاد شد. به عبارت بهتر، فولاد مبارکه از تهدید تحریم، فرصتی ساخت تا بتواند کل اطلاعات سیستمهای قطعات یدکی خود را تا حد زیادی بهروز رسانی کند.
با توجه به اختیاراتی که نواحی مختلف تولیدی در سفارشگذاری قطعات داشتند، تا حدودی سلیقهای عمل میشد اما با تشکیل این کمیته، تمامی درخواستها با یک معیار مشخص مورد ارزیابی قرار گرفتند و کل سازمان فولاد مبارکه از این منظر همسو و همجهت شد.
اصلاح شناسنامه کالا
مدیر دفتر فنی تعمیرات شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: کل اطلاعات سیستمی قطعات یدکی فولاد مبارکه و شناسنامه کالاها اصلاح شدند. علاوه بر این، شرح اطلاعات همه کالاها با یک استاندارد نوشته شد. در نهایت بسیاری از اشکالاتی که در سیستم مدیریت اطلاعات وجود داشت، برطرف شد.
رجایی به جلسه هفته گذشته با مدیرعامل فولاد مبارکه اشاره کرد و افزود: در این جلسه گزارش شد که بومیسازی در سال گذشته و ابتدای سال جاری، حدود ۳۰۰ میلیارد تومان برای این شرکت در خریدهای خارجی صرفهجویی داشته است.
وی در خصوص بخش مهندسی و طراحی قطعات و تجهیزات، توضیح داد: بهطور سنتی فولاد مبارکه از سال ۸۰ بهعنوان یکی از شرکتهای پیشتاز در تهیه نقشهها و مدارک فنی قطعات یدکی، همچنان بحث مهندسی معکوس را بهعنوان یک ارزش مهم در سازمان دنبال میکند.
مدیر دفتر فنی تعمیرات شرکت فولاد مبارکه با اشاره به اینکه بومیسازی و ساخت داخل با تحریمها نسبت مستقیم دارد، عنوان کرد: هر اندازه که شدت تحریمها بیشتر شود، تقاضای نواحی تولیدی برای بومیسازی و ساخت داخل نیز بیشتر میشود. مقدمه ساخت داخل نیز تهیه نقشه و مدارک فنی قطعات است. در یک سال گذشته با کمیت و کیفیت بیشتری بحث مهندسی معکوس قطعات یدکی قابل ساخت داخل را دنبال کردیم.
رجایی ادامه داد: برای جایگزینی در مورد قطعات تحریمی، بومیسازی با مطرحترین برندهای ایرانی دنبال شد. این امر بهویژه برای قطعات کاتالوگ آیتم که قابلیت مهندسی معکوس ندارند و معمولا در انحصار یک سازنده است انجام میشود. علاوه بر این برخی قطعات نیز بهدلیل تغییر تکنولوژی و عدم کاربرد در شیوههای جدید تولید، بهطور کامل از رده خارج شدند.
مدیریت داراییهای فیزیکی مهمترین اقدام مبارکه در خصوص تعمیر و نگهداری بود
وی به اقدامات بخش فنی در حوزه تعمیر و نگهداری اشاره و بیان کرد: مهمترین اقدام، بهبود مدیریت داراییهای فیزیکی بود که متاسفانه در کشور ما هیچ شرکتی بهصورت جدی به این موضوع نپرداخته و زیرساختهای مکانیزه آن را ایجاد نکرده است؛ حتی در کشورهای اروپایی نیز شرکتهای معدودی توانستهاند مدیریت داراییهای فیزیکی را اجرا کنند.
مدیر دفتر فنی تعمیرات شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: از حدود ۷ تا ۸ ماه قبل مدیریت داراییهای فیزیکی در مبارکه شروع شد. در این رابطه یک شرکت مشاور نیز انتخاب شد تا نیازهای مبارکه را مهندسی و تحلیل کند. این داراییها با کل ارکان سازمان شامل حسابداری، مدیریت انبارها، حراست و بسیاری از بخشهای دیگر در ارتباط هستند؛ یک استاد حوزه تعمیر و نگهداری نیز بهعنوان مشاور به مبارکه کمک میکند.
رجایی در پایان یکی از مقدمات بحث مدیریت داراییهای فیزیکی را تگگذاری تجهیزات دانست و گفت: این طرح بهصورت پایلوت در مبارکه در حال انجام است و امیدواریم حدود یکی دو ماه آینده، تگگذاری پایلوت تجهیزات اجرا شود. ارتباط این موضوع با تحریم و بومیسازی آن است که اگر فولاد مبارکه موفق شود نظام مدیریت داراییهای فیزیکی را که در واقع مدیریتی بر چرخه عمر و حیات داراییها است، اجرا کند، میتواند میزان بهرهوری همه تجهیزات را افزایش داده و در کنار آن صیانت و حفاظت بیشتری از تجهیزات و داراییها خود داشته باشد.