سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۳:۵۹ /چهارشنبه/۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 5:53 /چهارشنبه/22 شهریور 1402

مدیرعامل شرکت فناوران آلومینیوم خزر مطرح کرد:

صنعت‌ ریخته‌گری در تب و تاب‌های داخلی

مدیرعامل شرکت فناوران آلومینیوم خزر، تولیدکننده قطعات ریختگی آلومینیومی گفت: ادامه مسیر تولید برای تولیدکنندگان محصولات باکیفیت به سبب مشکلات فراوان و عدم رفع موانع از سوی دولت بسیار دشوار شده است. از این شرایط کارگاه‌های ریخته‌گری غیرمجاز بیشترین نفع را برده و با عرضه محصولات ارزان‌قیمت، باعث برهم خوردن تعادل در بازار مصرف می‌شوند.

منوچهر قدوسی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت صنعت ریخته‌گری در کشور بسیار نامناسب است، بیان کرد: مشکلاتی مانند محدودیت‌های انرژی، عدم ثبات اقتصادی، نوسان قیمت‌ها و… باعث شده‌اند تا تولیدکنندگان بلاتکلیف بوده و امکان اعلام قیمت مشخصی به مشتریان را نداشته باشند زیرا به طور روزانه قیمت‌ها دستخوش تغییر شده و اگر هم تولیدکنندگان رقمی را اعلام کنند، به ناچار باید مابه‌تفاوت قیمت مواد اولیه را پرداخته و متضرر شوند. باید به این موضوع اشاره کنم که این مشکلات سال‌هاست در مسیر تولید وجود داشته و از سرعت پیشرفت صنعتگران می‌کاهند اما در چند سال اخیر بسیار شدت گرفته و تولیدکنندگان از هر حیث تحت فشار قرار دارند. صنعتگران بارها و از طرق مختلف، مشکلات خود را بیان کرده‌اند اما متاسفانه نتیجه‌ای حاصل نشده و اقدامات لازم برای رفع آن‌ها صورت نگرفته است. گفتنی است که این واحدی تولیدی در شهرک صنعتی نصیر‌آباد رباط کریم واقع شده و ما در حال حاضر دو روز در هفته با قطعی برق که از قبل اطلاع‌رسانی شده مواجه هستیم و یک روز هم بدون اطلاع قبلی، برق مجموعه قطع می‌شود. در این شرایط برخی از تولیدکنندگان اقدام به خرید مولدهای برق می‌کنند که آن‌ هم با اما و اگرهای فراوانی مانند تامین سوخت موردنیاز مواجه است؛ با در نظر گرفتن سه روز قطعی برق و تعطیلات آخر هفته دیگر واحد‌های تولیدی فعالیت مفیدی نداشته و اگر هم با تولید در روز جمعه به دنبال جبران عقب‌ماندگی‌های خود باشند، کارکنان قبول نکرده و یا طبق قانون وزارت کار، حقوق دو برابری درخواست می‌کنند. نکته مهم اینجاست که حتی در زمان قطعی برق و با متوقف شدن روند تولید، ما ملزم به پرداخت حقوق کارکنان هستیم؛ به همین دلیل باید اذعان کنم که ادامه مسیر تولید در این شرایط بسیار دشوار شده و دولت هیچ حمایتی از تولیدکنندگان به عمل نمی‌آورد. لازم به ذکر است که قطعی برق یک روزه زمان مشخصی نداشته و هیچ نهاد و یا ارگانی در این خصوص پاسخگو نیست و این موضوع خسارات زیادی را به ما تحمیل می‌کند. به عنوان مثال در زمان ذوب شمش در کوره با قطعی برق و خاموش شدن دستگاه‌های دایکست، ما مجبور هستیم یا مواد را از کوره خارج کنیم که تمام انرژی که صرف ذوب آن شده به هدر رفته و مجددا باید مواد ذوب شوند و یا مذاب درون کوره باقی بماند که در این صورت ممکن است کوره آسیب ببیند؛ به همین دلیل به طور کامل یک روز کاری را از دست داده و از تولید باز می‌مانیم.

شیب نزولی تقاضا

وی در رابطه با میزان تقاضا برای قطعات ریختگی آلومینیومی، اذعان کرد: طی یک و دو ماه اخیر میزان تقاضا در بازار مصرف به شدت افت پیدا کرده و اکثر افراد دست نگه‌داشته‌اند؛ باید اضافه کنم که این موضوع مختص به صنعت آلومینیوم نبوده و تمام صنایع در کشور با این چالش روبه‌رو هستند. از سوی دیگر اگر فروشندگان نیز اقدام به فروش محصولات کنند، مشتریان توان خرید نقدی نداشته و تمایل به خرید اعتباری دارند که متاسفانه شاهد هستیم اکثر چک‌های آن‌ها به دلیل عدم موجودی حساب، فاقد اعتبار است. لازم به ذکر است که ما علاوه‌ بر تولید قطعات برای صنایع خودروسازی و ظروف آشپزخانه، در زمینه بازسازی و فروش دستگاه‌های دست دوم خارجی دایکست و ساخت قالب برای آن‌ها فعالیت داریم. به تازگی سفارشی را برای ساخت پنج قالب دریافت کردیم اما مشتریان زمانی که قیمت محصول را به آن‌ها اعلام می‌کنیم بسیار تعجب می‌کنند؛ در صورتی که قیمت فولاد از ۳۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به ۲۰۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم افزایش پیدا کرده و برای تولید قالب مورد نظر به یک تن فولاد (۲۰۰ میلیون تومان) نیاز است و علاوه بر مواد اولیه باید هزینه‌های دیگر هم در نظر گرفته شوند. متاسفانه باید گفت نظارت دقیقی بر بازار نبوده و قیمت‌ها دائما در نوسان هستند که این موضوع به ضرر مصرف‌کنندگان بوده و قدرت خرید و میزان نقدینگی آن‌ها را کاهش می‌دهد. به عنوان مثال اگر ما در سال ۱۰ دستگاه دایکست به فروش می‌رساندیم، اکنون شاید سه دستگاه از آن‌ها به فروش برسانیم که این یعنی با افت فروش ۷۰ درصدی محصولات مواجه هستیم؛ همچنین واردات ماشین‌آلات جدید هم به دلیل قیمت‌های بالا مقرون به صرفه نیست.

مدیرعامل شرکت فناوران آلومینیوم خزر در همین راستا ادامه داد: دولت باید تسهیلاتی را برای تولیدکنندگان در نظر گرفته تا واردات و خرید ماشین‌آلات خارجی برای آن‌ها با قیمت‌های پایین‌تری تمام شود زیرا با ثبات بازار و افزایش تمایل تولیدکنندگان به خرید ماشین‌آلات، واحدهای تولیدی با توان بیشتری به فعالیت پرداخته و برای تعداد افراد بیشتری اشتغال‌زایی می‌کنند. متاسفانه شاهد هستیم که از صنعتگران ایرانی هیچ حمایتی نشده و حتی در مسیر حرکت آن‌ها از سوی سازمان‌های دولتی سنگ‌اندازی می‌شود. در مقابل تولیدکنندگان کشورهای همسایه از شرایط مناسب‌تری برخوردار بوده و به راحتی به فعالیت می‌پردازند؛ گفتنی است که پنج سال پیش از ما دعوت شد تا برای کار و فعالیت به کشور ترکیه مراجعه کنیم اما ما در آن زمان تنها به فکر ارتقای صنعت کشور و رشد تولید در داخل بودیم و این دعوت را قبول نکردیم.

فرصت‌سوزی

قدوسی در خصوص ماشین‌آلات مورد استفاده در صنعت ریخته‌گری، اظهار داشت: متاسفانه علی‌رغم وجود دانش و تجربه کافی در زمینه ساخت ماشین‌آلات صنعتی در داخل، ماشین‌سازان به دلیل هزینه‌های سربه فلک کشیده تولید و قیمت بالای تمام‌شده دستگاه‌های دایکست در این زمینه ورود پیدا نکرده‌اند؛ همچنین به دلیل طولانی بودن فرایند ساخت و تحویل ماشین‌آلات به مشتریان و نوسان زیاد قیمت‌ها در بازار، ماشین‌سازان امکان ساخت ماشین‌آلات با قیمت توافق شده در قرارداد را ندارند. مگر اینکه آن‌ها در ابتدا هزینه ساخت دستگاه‌ را به طور کامل از مشتری دریافت کرده و مواد اولیه را خریداری کنند که مشتریان هم این موضوع را قبول نمی‌کنند؛ به همین دلیل در این شرایط واردات دستگاه‌های دست دوم از تولید آن‌ها به صرفه‌تر است. خوشبختانه قطعات و لوازم یدکی دستگاه‌های وارداتی در بازار موجود بوده و چالشی در زمینه تعمیر و نگهداری آن‌ها نیست اما مسئله اصلی، افزایش قیمت قطعات است. لازم به ذکر است که ما دستگاه‌های دست دوم را از آلمان وارد می‌کنیم اما از کشورهای دیگری مانند ایتالیا، روسیه، ارمنستان و گرجستان هم واردات صورت می‌گیرد. گفتنی است که کیفیت دستگاه‌های ساخت بلوک شرقی به پای دستگاه‌های ساخت بلوک غربی نمی‌رسد اما قیمت آن‌ها پایین‌تر است زیرا کیفیت فولادی که کشورهای غربی در ساخت ماشین‌آلات به‌کار می‌برند، بسیار بالاتر از کیفیت فولاد روسیه است؛ ماشین‌‌سازان غربی برای ساخت بوش‌ها از فسفر برنز استفاده می‌کنند که باعث دوام و ماندگاری بیشتر آن‌ها می‌شود اما ماشین‌آلات روسی حداکثر بعد از مدت پنج سال باید مجددا تعمیر شوند.

وی با بیان اینکه این صنعت به نیروی کار متخصص وابسته است، ابراز کرد: به دلیل شرایط کاری سخت، دمای بالای مواد مذاب و همچنین عدم تناسب حقوق دریافتی نیروی کار با هزینه‌های زندگی، در حال حاضر افراد تمایلی به‌ فعالیت در واحدهای ریخته‌گری ندارند؛ به همین دلیل شغل‌های کاذب را انتخاب می‌کنند اما باید گفت که پرداخت همین مبلغ هم برای کارفرما با توجه به چالش‌های ذکر شده، مسائل مالیاتی و بیمه و رکود شدید بازار مصرف بسیار دشوار است. به عنوان مثال یکی از همکاران ما در استان اصفهان در اواخر سال گذشته برای تولید محصولات، نیازمند جذب ۱۰۰ نفر نیروی انسانی بود که در نهایت موفق به جذب ۱۵ نفر شد. گفتنی است که علاوه‌ بر هزینه‌های بالای بیمه کارکنان، اگر کارفرما به دلیل عدم وجود نقدینگی کافی به مدت یک ماه حق بیمه آن‌ها را پرداخت نکند، مشمول جریمه شده و در صورت عدم پرداخت جریمه مجددا مبلغ جریمه افزایش می‌یابد و هیچ تخفیف و یا شرایط اقساطی برای پرداخت حق بیمه با توجه به شرایط نامناسب تولیدکنندگان در نظر گرفته نمی‌شود. به همین دلیل حدود دو سال است که ما فعالیت خود را در زمینه تولید قطعات ریختگی محدود کرده و بیشتر در زمینه بازسازی ماشین‌آلات و خدمات جانبی آن‌ها فعالیت داریم؛ لازم به ذکر است که حتی چند سال گذشته یکی از مقامات شهرستان رباط کریم و هیئت همراه از مجموعه ما بازدید کردند و با توجه به کیفیت بالای قطعات، پیشنهاد صادرات آن‌ها را ارائه دادند اما زمانی که ما برای توسعه فعالیت‌های مجموعه درخواست وام و تسهیلات کردیم، نتیجه‌ای حاصل نشد.

مدیرعامل شرکت فناوران آلومینیوم خزر تصریح کرد: علی‌رغم اینکه ما آلودگی را به محیط زیست وارد نمی‌کنیم، با سنگ‌اندازی‌های سازمان حفاظت محیط زیست‌ در مسیر تولید دست به گریبان بوده‌ و حتی برای رفع آن‌ها به مراجع قضایی هم مراجعه کرده‌ایم؛ باید اذعان کنم که افرادی که تخصص کافی در صنعت ندارند، برای تولیدکنندگان تصمیم‌گیری می‌کنند.

قدوسی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه صنعتگران به دلیل شروط دشوار تعیین شده از سوی بانک‌ها، امکان اخذ وام را نداشته و سرنوشت واحدهای تولیدی یکی پس از دیگری به تعطیلی ختم می‌شود. در این شرایط کارگاه‌های ریخته‌گری غیرمجاز از فرصت سواستفاده کرده و بدون وجود مشکلاتی که ما با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنیم، با فروش محصولات بی‌کیفیت سود خوبی را نصیب خود می‌کنند؛ در صورتی که محصولات ما تضمین کیفیت داشته و اگر آن‌ها به هر دلیلی با مشکل مواجه شوند، با هزینه خود تعویض می‌کنیم. تنها راه بهبود وضعیت واحدهای صنعتی و کاهش قیمت تمام‌شده محصولات، ارائه تسهیلات، اخذ مالیات‌ و بیمه کمتر از تولیدکنندگان و ثبات قیمت‌ها است.

انتهای پیام//

در راستای افزایش تولید آلومینیوم بازیافتی صورت گرفت؛

7:45 /سه شنبه/29 خرداد 1403

مدیر گروه صنعتی کیمیاگران سرو فارس:

10:57 /سه شنبه/1 خرداد 1403

یک فعال صنعت آلومینیوم در گفت‌و‌گو با «فلزات آنلاین» مطرح کرد:

6:56 /چهارشنبه/15 فروردین 1403

یک فعال صنعت آلومینیوم در گفت‌و‌گو با «فلزات آنلاین» مطرح کرد:

13:24 /چهارشنبه/11 بهمن 1402

حبیب‌اله کوچک‌نیا، مدیرعامل شرکت آلومینیوم کاران البرز در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»، مطرح کرد:

6:42 /شنبه/28 مرداد 1402

امین صفایی، مدیرعامل شرکت ریخته‌گری آلیاژ ناب در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

6:21 /شنبه/24 دی 1401

سعید فتحی، مدیرعامل شرکت فرآوری آمیژه‌های رنگین فتح(فارکو) در گفت‌گو با «فلزات آنلاین»:

16:09 /سه شنبه/18 آذر 1399

علیرضا اقصایی، مدیرعامل شرکت صنعتی پژوهان کیا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

15:21 /شنبه/15 تیر 1398

سعيد فتحي، رئيس هيئت مديره شرکت فرآوری آميژه‌های رنگين فتح در یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:44 /شنبه/16 دی 1402

علی اصغر زرنوشه فراهانی، مدیرعامل شرکت پرتو آلیاژ پارس طی یادداشتی در «فلزات‌آنلابن» مطرح کرد:

5:11 /شنبه/27 آبان 1402
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/4

153071

فلزات آنلاین

1403/04/4

483684

فلزات آنلاین

1403/04/4

635024

فلزات آنلاین

1403/04/4

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/4

24590

فلزات آنلاین

1403/04/4

11263

فلزات آنلاین

1403/04/4

47474

فلزات آنلاین

1403/04/4

51616

فلزات آنلاین

1403/04/4

44720

فلزات آنلاین

1403/04/4

41566

فلزات آنلاین

1403/04/4

26431

فلزات آنلاین

1403/04/4

27924

فلزات آنلاین

1403/04/4

25459

فلزات آنلاین

1403/04/4

36796

فلزات آنلاین

1403/04/4

33609

فلزات آنلاین

1403/04/4

46477

فلزات آنلاین

1403/04/4

24819

فلزات آنلاین

1403/04/4

43710

فلزات آنلاین

1403/04/4

46627

فلزات آنلاین

1403/04/4

3409700