سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۶:۱۵ /چهارشنبه/۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 12:44 /چهارشنبه/16 خرداد 1403

دولت فرانسه خواستار شد:

ضرورت مصونیت شرکت‌های هواپیمایی از تحریم‌ تیتانیوم روسیه

امانوئل ماکرون، رئیس‌ جمهور فرانسه در گفت‌و‌گو با جاستین ترودو، نخست‌ وزیر کانادا خواستار مصونیت شرکت‌های تولیدکننده هواپیما همچون شرکت ایرباس از تحریم‌های تیتانیوم روسیه شد.

امانوئل ماکرون، رئیس‌ جمهور فرانسه در گفت‌و‌گو با جاستین ترودو، نخست‌ وزیر کانادا خواستار مصونیت شرکت‌های تولیدکننده هواپیما همچون شرکت ایرباس از تحریم‌های تیتانیوم روسیه شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، این درخواست که طی یک تماس تلفنی بین رهبران دو کشور در ماه مارس ۲۰۲۴ مطرح شد، پس از آن صورت گرفت که کانادا با توافق با برخی از متحدان خود موافقت کرد تا برخی از شرکت‌ها را که از تیتانیوم و دیگر فلزات حیاتی روسیه استفاده می‌کنند، از تحریم‌های خود مستثنی قرار دهد.

لازم به ذکر است که شرکت ایرباس مستقر در فرانسه و دیگر شرکت‌های تولیدکننده هواپیما، هنوز به تامین برخی فلزات حیاتی متعلق به شرکت‌های روسیه واقع در معادن و واحدهای تولیدی در کانادا یا دیگر کشورها متکی هستند.

یک منبع نزدیک به رئیس‌جمهور فرانسه اظهار داشت: مکرون تلاش قابل‌توجهی انجام داده تا نخست‌وزیر کانادا را متقاعد کند که شرکت‌های اروپایی را از تحریم‌های تیتانیوم روسیه معاف سازد.

منبع مذکور در ادامه با اشاره به فشارهای گسترده دیپلماتیک و صنایع مختلف، افزود: درخواست‌های زیادی از کانادا در تمامی سطوح در همین رابطه ارائه شده است.

یک منبع آگاه به این موضوع در کانادا اعلام کرد: تماس تلفنی مکرون با ترودو در روز ۲۹ مارس ۲۰۲۴ و هم‌زمان با ارائه این مطلب از سوی گابریل آتال، نخست‌ وزیر فرانسه، درست زمانی که در کانادا بود، مطرح شد.

به گفته یک منبع مطلع، حداقل یک دولت اروپایی دیگر نیز در راستای دریافت مصونیت شرکت‌های تولیدکننده هواپیما از تحریم‌های تیتانیوم روسیه لابی‌گری کرده است.

دولت کانادا در ابتدا از ارائه مصونیت به شرکت‌های مصرف‌کننده تیتانیوم روسیه مخالفت می‌کرد اما به نظر می‌رسد ممکن است با اعطای معافیت به شرکت ایرباس و دیگر شرکت‌‌های تولیدکننده هواپیما موافقت کند. این نرمش دولت کانادا در برابر اعطای مصونیت به تیتانیوم روسیه که اولین بار خبرگزاری رویترز آن را مطرح کرد، باعث ایجاد اختلاف بر سر سیاست اعمال تحریم‌های روسیه شد و انتقاد سفیر اوکراین در کانادا را به دنبال داشت.

یک منبع آگاه به این موضوع بر این باور است که لغو تحریم‌های اعمال شده بر تیتانیوم روسیه آسان نخواهد بود و به نظر می‌رسد اگر دولت فرانسه این مسئله را از طریق رئیس‌جمهور این کشور مطرح نمی‌کرد، بعید به نظر می‌رسید که کانادا تغییری در سیاست‌های خود در رابطه با تحریم‌های اعمال شده بر تیتانیوم روسیه ایجاد کند.

تاکنون مسئولان دفاتر رئیس‌جمهور فرانسه و نخست‌وزیر کانادا از اظهار نظر در این رابطه خودداری کرده‌اند. سخنگوی شرکت ایرباس نیز اعلام کرد که به تمامی تحریم‌های اعمال شده بر مواد اولیه و فلزات روسیه پایبند خواهد بود.

غافلگیری شرکت‌های تولیدکننده هواپیما از تصمیم کانادا

تلاش‌های انجام شده از سوی دولت‌های مختلف و لابی آن‌ها برای دریافت مصونیت استفاده از تیتانیوم روسیه نشان می‌دهد که کشورهای غربی تا چه اندازه در تنبیه روسیه به خاطر جنگ با اوکراین بدون آسیب رساندن به زنجیره‌های تامین صنایع جدی هستند.

لازم به ذکر است که شرکت روسی با مالکیت دولتی «VSMPO-AVISMA»، بزرگ‌ترین تولیدکننده تیتانیوم درجه یک به کار رفته در صنعت هوافضا به شمار می‌رود. تیتانیوم تولید شده از سوی این شرکت از استحکام بالا و وزنی سبک برخوردار است و در تولید قطعات موتور و ارابه فرود هواپیما‌های غول پیکر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کوین مایکلز، مدیرعامل شرکت «AeroDynamic Advisory» بیان کرد: شرکت‌های غربی باید این واقعیت را بپذیرند که کاهش وابستگی صنایع هوافضا به تیتانیوم روسیه و سایر مواد معدنی حیاتی تولید شده در کشورهایی مانند چین دشوار خواهد بود.

وی تصریح کرد: مشکل اصلی در رابطه با تامین تیتانیوم، راه‌اندازی یک واحد تولیدی جدید است زیرا این کار سال‌ها به طول می‌‌انجامد و ممکن است حتی صدور مجوز ساخت آن یک یا دو سال زمان ببرد.

مایکلز با تاکید بر اینکه باید به این مسئله که تصمیم دولت کانادا بر زنجیره تامین کشورهای غربی تاثیر منفی خواهد گذاشت نیز به طور جدی نگاه کرد، یادآور شد: اگرچه کشورهای غربی تحریم‌ها را علیه مسکو تشدید کرده‌اند اما به دلیل نگرانی از آسیب رسیدن به صنایع هوافضا، از ایجاد محدودیت دسترسی به فلزاتی همچون تیتانیوم که شرکت «VSMPO-AVISMA» آن را تولید می‌کند، اجتناب کرده است.

در همین راستا، تصمیم غیرمنتظره کانادا برای ممنوعیت واردات فلزاتی از جمله تیتانیوم از شرکت «VSMPO-AVISMA» که با دومین سالگرد تهاجم روسیه به اوکراین مصادف شد، صنعت هوافضا را غافلگیر کرد.

به نظر می‌رسد شرکت ایرباس بیشترین زیان را از تصمیم دولت کانادا خواهد دید زیرا تمام ارابه‌های فرودی که این شرکت در تولید هواپیمای «A350-1000» خود به کار می‌برد، از یک کارخانه در استان انتاریوی کانادا تامین می‌شود.

به گفته یکی دیگر از منابع آگاه، شرکت ایرباس را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین لابی‌کنندگان برای مستثنی شدن از تحریم تیتانیوم روسیه دانست که لابی خود را از طریق دولت فرانسه انجام داد.

پیامدهای تصمیم دولت کانادا بر صنعت هوافضا

ساخت ارابه فرود هواپیمای «A350-1000» بر عهده شرکت آمریکایی «RTX» است. این شرکت با استفاده از شرکت زیرمجموعه خود یعنی شرکت «Collins Aerospace» و از طریق واحد تولید «Oakville» در کانادا این کار را انجام می‌دهد.

با توجه به تصمیم دولت کانادا نسبت به اعمال تحریم بر تیتانیوم تولیدی شرکت «VSMPO-AVISMA»، شرکت «Collins Aerospace» واردات این فلز را از روسیه متوقف کرد.

لازم به ذکر است که تحریم‌های کانادا همچنین می‌تواند به زنجیره تامین رقیب شرکت ایرباس یعنی شرکت بوئینگ آسیب برساند اما این شرکت آمریکایی به دلیل معافیت جداگانه‌ای که به تامین‌کننده تجهیزات فرانسوی خود یعنی «Safran» داده شد، از این آسیب‌ها مصون مانده است.

لازم به ذکر است که شرکت بوئینگ در ماه مارس ۲۰۲۲ اعلام کرده بود به طور مستقیم خرید تیتانیوم از روسیه را متوقف خواهد کرد و به همین دلیل شرکت مذکور نسبت به شرکت رقیب خود، کمتر تحت تاثیر تصمیم دولت کانادا قرار خواهد گرفت. با این وجود، نباید فراموش کرد که ارابه فرود هواپیمای «۷۸۷ Dreamliner» شرکت بوئینگ در کانادا تولید می‌شود.

دو منبع آگاه در صنعت هوافضا در همین رابطه تاکید کردند: کارخانه تولید ارابه فرود هواپیما که شرکت «Safran» در استان تورنتو مدیریت آن را بر عهده دارد، همچنان به تامین تیتانیوم از شرکت «VSMPO-AVISMA» متکی است؛ در حالی که شرکت «Safran» هم‌زمان درصدد یافتن منابع جدید تامین تیتانیوم خود از قاره اروپاست.

سخنگوی شرکت «Safran» در ماه آوریل ۲۰۲۴ مطرح کرد: از تحریم‌های کانادا علیه تیتانیوم روسیه معاف شده است و همچنان به تامین ارابه فرود هواپیمای «۷۸۷ Dreamliner» به شرکت بوئینگ ادامه می‌دهد.

سخنگوی شرکت بوئینگ در رابطه با اعمال تحریم دولت کانادا بر تیتانیوم روسیه، تصریح کرد: در حال حاضر این شرکت‌‎ عمدتا تیتانیوم مورد نیاز خود را از ایالات متحده آمریکا تامین می‌کند و شرکت بوئینگ همچنان بر تداوم همکاری بلندمدت با شرکت «Safran» تاکید دارد.

لازم به یادآوری است که شرکت ایرباس در ماه دسامبر ۲۰۲۲ اعلام کرده بود به تدریج و در طی چندین سال، اتکای خود به تامین تیتانیوم از روسیه را کاهش می‌دهد اما در آن زمان، از ارائه تاریخ دقیق برای این کار خودداری کرد.

سخنگوی شرکت ایرباس اخیرا خاطرنشان کرد: اقدامات لازم برای کاهش وابستگی به تامین تیتانیوم از روسیه در حال انجام است.

یک منبع آگاه در خصوص زمان معافیت‌های مالیاتی که برخی شرکت‌ها از دولت کانادا دریافت کرده‌اند، گفت: این معافیت‌ها حداکثر سه ساله خواهد بود اما تاکنون دولت این کشور به طور رسمی در این خصوص اظهار نظری ارائه نکرده است. از سوی دیگر، دولت اوکراین از کشورهای غربی درخواست کرده است تا تحریم‌های خود علیه روسیه را افزایش دهند.

برخی نگرانند که تصمیم دولت کانادا بر مشکلات فعلی شرکت‌های تولیدکننده هواپیما و صنعت هوافضا بیفزاید. این افزایش نگرانی‌ها از اعمال تحریم‌ها توسط کانادا، وابستگی شرکت‌های غربی به مواد اولیه استراتژیک از کشورهایی مانند روسیه و چین را نشان می‌دهد.

در همین راستا، دولت چین در روز اول جولای ۲۰۲۴ اعلام کرد که بر صادرات برخی از قطعات حساس هوانوردی و صنعت هوافضا از ابتدای ماه جولای سال میلادی جاری، محدودیت‌هایی را اعمال خواهد کرد.

انتهای پیام//

پس از انتشار نتایج مطالعات امکان‌سنجی،

7:13 /سه شنبه/29 خرداد 1403

در بازار سیستم‌های ذخیره انرژی باتری چه می‌گذرد؟

6:56 /پنجشنبه/17 خرداد 1403

در هفته پایانی ماه می 2024،

10:16 /یکشنبه/13 خرداد 1403

هم‌زمان با افزایش بی‌سابقه حجم تقاضا صورت پذیرفت؛

15:30 /یکشنبه/6 خرداد 1403
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/4

153071

فلزات آنلاین

1403/04/4

483684

فلزات آنلاین

1403/04/4

635024

فلزات آنلاین

1403/04/4

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/4

24590

فلزات آنلاین

1403/04/4

11263

فلزات آنلاین

1403/04/4

47474

فلزات آنلاین

1403/04/4

51616

فلزات آنلاین

1403/04/4

44720

فلزات آنلاین

1403/04/4

41566

فلزات آنلاین

1403/04/4

26431

فلزات آنلاین

1403/04/4

27924

فلزات آنلاین

1403/04/4

25459

فلزات آنلاین

1403/04/4

36796

فلزات آنلاین

1403/04/4

33609

فلزات آنلاین

1403/04/4

46477

فلزات آنلاین

1403/04/4

24819

فلزات آنلاین

1403/04/4

43710

فلزات آنلاین

1403/04/4

46627

فلزات آنلاین

1403/04/4

3409700