معاون بهرهبرداری شرکت فولاد مبارکه از طراحی و تولید ورقهای مخازن (CNG) خودرویی برای نخستین بار در کشور توسط این مجموعه عظیم صنعتی خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، غلامرضا سلیمی بیان کرد: تولید گریدهای ویژه با وجود همه ملاحظاتی که در زمینه طراحی و تولید دارند، از اهداف استراتژیک فولاد مبارکه است و به این منظور در حوزههای مختلف، نیاز مشتریان شناسایی شده و از حداکثر توانمندیهای موجود برای رفع این نیازها استفاده میشود.
وی ضمن قدردانی از تلاش همه کارکنان در بخشهای مختلف، عنوان کرد: سال گذشته نیز فولاد مبارکه موفق شد در حوزه گریدهای عملیات حرارتیپذیر، خودرویی، انتقال آب و سایر حوزهها موفقیتهای قابلتوجهی کسب کند؛ دستاوردهایی که در ادامه فرایند نیز ادامه خواهد یافت.
علیرضا مولویزاده، مدیر متالورژی و روشهای تولید شرکت فولاد مبارکه در این راستا بیان کرد: گرید «۳۴CrMo4» که پس از چندین مرحله فرایند، برای تولید مخازن گاز خودرو (CNG) استفاده میشود، حاوی عناصر آلیاژی خاص هستند و تولید آن در فولادسازی و نورد گرم با ملاحظات خاصی صورت میگیرد. درخواست گرید مذکور از سالهای قبل مطرح شده بود و با وجود حساسیتهای خاص این محصول، خواص ویژه مورد انتظار حاصل شد. نهایتا پس از عملیات تکمیلی لازم و تست آلتراسونیک در خانه مشتری، سرانجام این موفقیت برای اولین بار به دست آمد.
وی افزود: گرید مذکور به صورت ورق در ابعاد ۶۲۸۰*۱۰۵۰*۱۰ در شرکت فولاد مبارکه تولید شد و از سال گذشته تاکنون، حدود یک هزار و ۳۰۰ تن از این محصول تولید و در شرکتهای سفارشدهنده به مخازن گاز طبیعی فشرده تبدیل شده است.
مدیر متالورژی و روشهای تولید شرکت فولاد مبارکه، در پایان از حمایتهای مدیریت ارشد شرکت و همچنین از همکاری گسترده نواحی فولادسازی، نورد گرم، فروش، کنترل کیفی، آزمایشگاه، برنامهریزی و سایر واحدهای پشتیبان که در کسب این موفقیت ارزشمند ایفای نقش کردند، قدردانی و اظهار امیدواری کرد که با اجرای طرحهای توسعه، توان فولاد مبارکه در تولید محصولات خاص افزایش یابد.
بابک شهریاری، رئیس واحد طراحی محصول شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد: در طراحی این محصول از گرید «۳۴CrMo4» که دارای کربن بالا و کروم و مولیبدن به عنوان عناصر افزاینده سختیپذیری فولاد هستند، استفاده میشود. با توجه به اینکه این گرید از دسته فولادهای عملیات حرارتیپذیر است، مقدار دقیق آنها در تولید مخزن ضروری است.
وی مطرح کرد: مراحل تولید ورق گرم مخازن (CNG) در شرکت فولاد مبارکه به این صورت است که ابتدا با توجه به آنالیز شیمیایی طراحی شده و پس از طی کردن فرایندهای ویژه نظیر سولفورزدایی و گاززدایی، تولید ذوب و ریختهگری انجام شد. پس از تولید تختالهای ریختهگری و بررسی آنها از لحاظ عیوب، تختالها وارد فرایند نورد گرم شد و ابتدا در دمای یک هزار و ۲۵۰ درجه سانتیگراد و طی کردن زمانی مشخصی در کوره به صورت همگن درآمد. پس از آن در دو سیکل نورد مقدماتی «Roughing mill» و نورد نهایی «Finishing mill» و طی کردن مراحل خنککاری ویژه، این محصول به صورت کلاف گرم کلافپیچی شد. گفتنی است با توجه به سفارش و نیاز مشتری، کلافها پس از خنک شدن به صورت ورق «Sheet» تحویل متقاضی شد.
حامد تمیزیفر، کارشناس طراح واحد متالورژی و روشهای تولید شرکت فولاد مبارکه در این زمینه اظهار داشت: مخازن گاز (CNG) به سه روش عمده در دنیا تولید میشوند. روش اول، استفاده از شمش «Billet» است. در این روش فرایند شکلدهی بر اساس اکستروژن معکوس داغ خواهد بود. روش دوم، استفاده از لولههای بدون درز «Pipe» است و شکلدهی در این روش به صورت چرخش داغ و «Flow forming» انجام میپذیرد. روش سوم استفاده از ورق «Sheet or Plate» است و از این روش در بیشتر شرکتهای مخزنساز دنیا استفاده میشود.
مراحل تولید مخازن (CNG) از ورق:
• برش دادن و انجام عملیات آنیل کروی «Annealing Spheroidizing» و استفاده از سیکل مشخصی از دما برای کروی کردن کاربیدهای آهن ورقها در زمانی مشخص؛
• انجام فرایند فسفاته کردن جهت روانکاری ورقها؛
• انجام مراحل مختلف پرسکاری و تغییرشکلهای متفاوت و نیز انجام عملیات حرارتی در حین فرایندهای مذکور؛
• تولید مخازن به روش چرخش داغ «Hot Spinning»؛
• انجام تستها، رنگکاری و بستهبندی نهایی.
آزمونهای کیفی حین تولید:
• آزمونهای سختیسنجی و استحکامسنجی ورقها در حین فرایند تولید صورت میپذیرد.
•بازرسیهای آلتراسونیک؛ با توجه به ایمنی مورد نیاز بسیار بالا برای این محصول، پس از تولید مخازن از تست غیرمخرب فراصوتی «Ultrasonic Test» استفاده میشود که لازم است مطابق استانداردهای روز دنیا مورد تایید قرار گیرد تا از تمیزی فولاد مورد استفاده و عدم وجود عیب لایهای شدن «Lamination» اطمینان حاصل شود.
آزمونهای تایید ایمنی مخازن:
آزمونهای تحمل آسیب شامل آزمون گلوله، آزمون سقوط و تصادف به همراه آزمون چرخه عمر در تولید مخازن (CNG) ضروری است. مخازن CNG در دنیا، دارای متوسط فشار کاری ۲۵۰ بار هستند که برای انجام تستهای اصلی در شرکتهای تولید مخازن، از تستهای ویژهای با نام آزمون ترکیدگی «Burst test» استفاده میشود که فشار مخازن را تا نزدیک دو برابر این مقدار افزایش میدهند تا استحکام مخزن و ایمنی آن در مقابل فشارهای بالا مورد تایید قرار گیرد.
سید فرزاد تیموری، کارشناس فرایند فولادسازی و ریختهگری مداوم شرکت فولاد مبارکه اظهار داشت: فولاد «۳۴CrMo4» دارای کروم و مولیبدن به عنوان عناصر آلیاژی است و باید در فرایند فولادسازی به دقت این عناصر در محدودههای تعیین شده در استاندارد تنظیم شوند تا خواص نهایی مدنظر در محدوده مورد تایید قابل دستیابی باشد. افزودن کروم و مولیبدن در مرحله تخلیه ذوب از کوره با در نظر گرفتن شرایط جذب و تمایل به ترکیب آنها با اکسیژن (عنصر کروم) و به حداقل رساندن اکسیداسیون این عناصر و بازگرداندن آنها از سرباره در صورت اکسید شدن، ازجمله چالشهای تنظیم این عناصر در مرحله فولادسازی این گرید است.
وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مواردی که باید در فرایند فولادسازی این گرید مورد توجه قرار گیرد، رعایت مقدار گوگرد تا حداکثر (ppm 20) در کنار کنترل مقدار نیتروژن تا حداکثر (ppm 45) است. نکته مهم دیگر، کاهش مقدار هیدروژن تا مقادیر کمتر از (دو ppm) در فرایند گاززدایی است که این کار با استفاده از واحد گاززدایی «RH-Top» موجود در ناحیه انجام شد. ذوب آمادهسازی شده در واحد گاززدایی پس از انجام عملیات تزریق کلسیم به منظور بهبود خواص و افزایش کیفیت به واحد ریختهگری ارسال شد.
کارشناس فرایند فولادسازی و ریختهگری مداوم شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: در واحد ریختهگری مداوم با کنترل شرایط، از جذب مجدد نیتروژن و افزایش آن محافظت میشود و با استفاده از تنظیم دقیق پارامترهای ریختهگری مثل سرعت، جدول خنککاری، نوسان قالب، پودر قالب مناسب و… از تولید تختال با آنالیز همگن و کمترین ناخالصی اطمینان حاصل شد. در نهایت ذوب آماده شده با استانداردهای آنالیزی ذکر شده، بدون افت کیفیت و تغییر آنالیز در واحد ریختهگری مداوم ریخته شد و تختالهای این گرید ویژه، با کیفیتی در حد استانداردهای جهانی به واحد نورد گرم ارسال شد.
علی حاجیاننژاد، مدیر ناحیه نورد گرم شرکت فولاد مبارکه در این راستا بیان کرد: در ابتدا کسب این موفقیت ارزشمند را به همه کارکنان فولاد مبارکه تبریک میگوییم. واحد نورد گرم همواره در راستای اهداف استراتژیک کشور و شرکت فولاد مبارکه در زمینه تولید محصولات جدید و با کیفیت مطلوب به طور مؤثر اقدام کرده است. با تولید موفقیتآمیز و قرارگرفتن این محصول در سبد تولیدات نورد گرم، امکان جذب سفارش و پاسخگویی به نیاز تمامی مشتریان در این زمینه اعم از داخلی و خارجی فراهم شده است.
سید محمود مانی، مهندس فرایند نورد گرم شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد: امکانسنجی تولید فولاد «۳۴CrMo4» به عنوان یک محصول ویژه در دستور کار واحد نورد گرم قرار گرفت. این محصول از دسته محصولات سخت فولادی است که شرایط ویژهای را از جنبههای مختلف نظیر درصد کربن معادل (۰٫۸۵ درصد) Ceq و همچنین مشخصات دمای نورد نهایی (FT=910) و (CT=600) دارد. نبود تجربه قبلی در زمینه تولید این نوع محصول، از یک سو و پیشبینی مشکلات تولید آن در نورد گرم با توجه به آنالیز و مشخصات فنی مربوطه، انجام بررسیهای کارشناسی و محاسبات و تعیین «setting»های متناسب در زونهای مختلف خط نورد گرم از کورههای پیشگرم تا کلاف پیچ را به منظور اطمینان از تولید پایدار و بدون خسارت و توقف و همچنین با کیفیت موردنظر مشتری الزامآور میکند. در این راستا با انجام شبیهسازی نورد این محصول، ریسکهای عملیاتی تولید در نورد آن مشخص شد که به طور متناسب اقدام به تعیین راهکارهای موثر عملیاتی شد.
وی اضافه کرد: تعیین زمان ماندگاری متناسب در کورههای پیشگرم، زمان و موقعیت قرارگیری در برنامه تولید، تعیین دمای رافینگ مناسب برای تامین نورد مطلوب در فینیشینگ از نظر دستیابی به دمای (FT) و خواص متالورژیکی و تعیین نیروهای قفسههای نورد و شرایط خنککاری به منظور تامین خواص مکانیکی مورد نظر محصول، ازجمله نکات خاص مورد توجه در تولید این محصول بوده است.
مهندس فرایند نورد گرم شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد: این نوع فولاد با ضخامتهای هفت و ۱۰ و با عرض یک هزار و ۵۰ میلیمتر ابتدا به صورت آزمایشی و با کنترل فرایند در طول خط نورد تولید شد. با توجه به کاربرد آن در ساخت مخازن و اهمیت بالای خواص مکانیکی، جهت آزمایش نمونه محصول در آزمایشگاه اقدام شد و با حصول اطمینان از خواص مکانیکی به دست آمده متناسب با نیاز مشتری (-۶۵۰Y.P450-650) 800-600 UTS نسبت به ادامه تولید آن مطابق سفارش مشتری اقدام شد.
انتهای پیام//