سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۶:۴۲ /شنبه/۱۳ مرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 9:18 /شنبه/13 مرداد 1403

مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد:

عدم تحقق مشوق‌های وزارت نیرو در قبال خودتامینی برق صنایع

مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه گفت: شرکت فولاد مبارکه به تعهدات خود در زمینه خودتامینی انرژی عمل کرد و این در حالی است که مشوق‌های قید شده در تفاهم‌نامه برای اجرای این طرح محقق نشد؛ چراکه بنا بود به همان میزان که برق تولید می‌کنیم، وزارت نیرو به ما برق تحویل دهد تا بتوانیم محدودیت‌های خود را به حداقل برسانیم.

مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه گفت: شرکت فولاد مبارکه به تعهدات خود در زمینه خودتامینی انرژی عمل کرد و این در حالی است که مشوق‌های قید شده در تفاهم‌نامه برای اجرای این طرح محقق نشد؛ چراکه بنا بود به همان میزان که برق تولید می‌کنیم، وزارت نیرو به ما برق تحویل دهد تا بتوانیم محدودیت‌های خود را به حداقل برسانیم.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه، سید امیر طباطبائیان با بیان اینکه صنایع هر ساله با ناترازی‌های برق مواجهند و این ناترازی‌ها باعث شده است صنعت طی سال‌های اخیر دچار چالش‌های جدی شود، اظهار داشت: امسال نیز این ناترازی بیش از سال گذشته است و محدودیت‌های بسیار سنگین‌تری برای صنایع و به‌ ویژه صنایع فولادی اعمال شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار وزارت نیرو، سال گذشته ۱۰ تا ۱۲ هزار مگاوات و امسال نیز حدود ۱۵ تا ۱۷ هزار مگاوات کسری برق وجود دارد، افزود: این در حالی است که کل صنعت فولاد حدود ۶ تا ۷ درصد از مصرف برق را در شرایط عادی به خود اختصاص می‌دهد و این سهم در شرایط اعمال محدودیت‌ها به کمتر از ۲ درصد می‌رسد.

مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: این شرایط به این معناست که ما عملا صنعت فولاد را متوقف می‌کنیم تا بتوانیم بخشی از نیاز شبکه را تامین کنیم. باید توجه داشت که این وضعیت خسارت زیادی به صنعت وارد می‌کند و کاهش رشد اقتصادی کشور را به دنبال دارد.

طباطبائیان با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۱۰۰ شرکت ازجمله صنعت خودرو، صنایع لوله و پروفیل، لوازم‌خانگی و از تولیدات صنایع فولادی، مس و آلومینیوم برای تولیدات خود استفاده می‌کنند، مطرح کرد: زمانی که شرکتی مانند فولاد مبارکه در تولید با چالش روبه‌رو است، تامین مواد اولیه شرکت‌های مصرف‌کننده محصولات فولادی و… نیز دچار مشکل می‌شود و عملا بعد از چند ماه باعث تغییر در قیمت‌ها، نابسامانی در بازار و مشکلات دیگری حواهد شد که به‌ صورت غیرمستقیم بر معیشت مردم اثرگذار است.

وی با تاکید بر اینکه به‌ هرحال این چالش‌ها طی سال‌های اخیر به‌ دلیل عدم سرمایه‌گذاری و نبود اقدام موثر، وضعیت صنعت فولاد را وخیم‌تر کرده است، ابراز امیدواری کرد که با اقدامات صنایع، مقداری از ناترازی‌ها در سال‌های بعد کاهش یابد.

مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه اضافه کرد: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که سه سال گذشته بین وزارت صمت و وزارت نیرو منعقد شد، مقرر شد صنایع معدنی و فولادی به کمک وزارت نیرو بیایند و با احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه، بخشی از نیاز خود را از محل تولید برق صنایع تامین کنند. به‌ دلیل مزایایی که در این تفاهم‌نامه پیش‌بینی شده بود، صنایع دیگری مانند آلومینیوم و مس نیز از این طرح استقبال کردند؛ به‌ گونه‌ای که موجودی فعلی این تفاهم‌نامه به ۱۷ تا ۱۸ هزار مگاوات رسیده است.

طباطبائیان سهم این شرکت در تولید برق را یک هزار و ۵۰۰ مگاوات اعلام کرد و گفت: در این راستا، پروژه بزرگ احداث نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی سیکل ترکیبی با راندمان بیش از ۵۸ درصد را در دستور کار قرار دادیم که تاکنون واحد اول گازی با ظرفیت نامی ۳۰۷ مگاوات را در مهر ماه سال گذشته و واحد دوم گازی را نیز فروردین‌ ماه امسال بهره‌برداری کردیم و می‌توان گفت ۹۰ درصد برق مصرفی در شرایط محدودیت فولاد مبارکه از محل این نیروگاه تامین می‌شود.

عدم تحقق تعهدات وزارت نیرو در قبال خود تامینی برق فولاد مبارکه

وی ادامه داد: شرکت فولاد مبارکه به تعهدات خود در زمینه خودتامینی انرژی عمل کرد و این در حالی است که مشوق‌های قید شده در تفاهم‌نامه برای اجرای این طرح محقق نشد. بنا بود به همان میزان که برق تولید می‌کنیم، وزارت نیرو به ما برق تحویل دهد تا بتوانیم محدودیت‌های خود را به حداقل برسانیم.

مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه در ادامه با بیان اینکه بر اساس اعلام وزارت نیرو در حال حاضر دو هزار مگاوات برق توسط صنایع تولید می‌شود، یادآور شد: این در حالی است که ۸۰۰ مگاوات از این برق توسط گروه فولاد مبارکه تولید می‌شود؛ به‌ گونه‌ای که ۶۱۴ مگاوات در شرکت فولاد مبارکه و ۱۸۰ مگاوات نیز با سرمایه‌گذاری غیرمستقیم فولاد مبارکه با سهم ۵۰ درصد، در نیروگاه شهید باکری سمنان راه‌اندازی شده است.

طباطبائیان خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران بخش تولید به این حوزه وارد شدند و انتظار تحقق مشوق‌ها را دارند اما به رفتار وزارت نیرو نگاه می‌کنند که آیا به تعهدات خود در زمان پیک مصرف شبکه عمل می‌کند یا خیر. در صورت عدم تعهد به توافقات، این امر می‌تواند در ادامه سرمایه‌گذاری آن‌ها برای تولید برق تاثیرگذار باشد.

وی با تاکید بر اینکه بهینه‌سازی در هر بخش و صنعتی ضروری است، اضافه کرد: ما در صنعت برای افزایش راندمان نیروگاه‌ها و سایر فرایندهای خود برنامه داریم و باید بهینه‌سازی در بخش‌های خانگی، تجاری، کشاورزی و سایر بخش‌های مصرف‌کننده انرژی نیز دنبال شود.

مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه مدیریت منابع محدود انرژی را امری ضروری دانست و گفت: زمانی که صنعت دچار محدودیت شود و نتواند تولید داشته باشد، ضرر آن به‌ صورت غیرمستقیم مردم و جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و عملا به رشد اقتصادی کشور آسیب می‌زند و تورم، کمبود منابع مالی و افت شاخص‌های اقتصادی در همه بخش‌ها را به دنبال دارد؛ از این‌ رو ما باید سرمایه‌گذاری بیشتری برای اقدامات فعلی و آتی داشته باشیم.

وارد مدار شدن ۱۲۰ مگاوات از ظرفیت نیروگاه انرژی خورشیدی فولاد مبارکه

طباطبائیان در خصوص نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه، افزود: امیدواریم ۳۰ تا ۴۰ مگاوات از برق تولیدی این نیروگاه نیز تا پایان شهریور ماه در مدار تولید قرار گیرد. این نیروگاه با برنامه‌ریزی برای تولید ۶۰۰ مگاوات برق، بزرگ‌ترین نیروگاه تولید برق خورشیدی کشور محسوب می‌شود و تا آخر سال جاری ۱۲۰ مگاوات آن وارد مدار خواهد شد.

وی تصریح کرد: پروژه نیروگاه خورشیدی اصفهان به‌صورت فاز به فاز تعریف‌ شده و با حمایت‌هایی که از طرف سرمایه‌گذار یعنی فولاد مبارکه انجام شده است، به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه در خصوص تامین آب مورد نیاز برای تولید در فولاد مبارکه، ابراز کرد: برای این امر چند پروژه برای تامین آب را دنبال کرده‌ایم. یکی از این پروژه‌ها جمع‌آوری و انتقال پساب شهری بوده که با پیشرفت بالای ۹۹ درصد رشد خوبی داشته است.

طباطبائیان عنوان کرد: شرکت فولاد مبارکه با همکاری آبفا اصفهان طی چهار سال، ۴۶۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب در دو شهرستان لنجان و مبارکه و معادل ۱۱۵ کیلومتر در هر سال راه‌اندازی کرده؛ این در حالی است که این عدد از پس از انقلاب شکوهمند جمهوری اسلامی تا سال ۱۳۹۳ که ما قرارداد بستیم، سالانه پنج کیلومتر بوده است، یعنی اگر قرار بود این پروژه با تامین اعتبارات دولتی انجام شود، بیش از ۹۰ سال به طول می‌انجامید.

وی در خصوص پروژه انتقال آب دریای عمان به اصفهان، اظهار داشت: این پروژه در دو فاز تعریف شده؛ فاز اول انتقال آب از سیرجان به اصفهان است که پیشرفت بالای ۹۶ درصد دارد و فاز ۲ نیز از ساحل شرقی تنگه هرمز اجرایی می‌شود که آب را از دریای عمان به سیرجان منتقل می‌کند و می‌توان گفت این پروژه در مجموع دارای ۷۸ درصد پیشرفت است.

مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: این پروژه با همت وزارت صمت و سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه با ۴۰ درصد سهم، هلدینگ پتروپالایش اصفهان، ذوب‌ آهن و اتاق بازرگانی بوده که طبق برنامه و حتی جلوتر از آن است و امیدواریم تا پایان شهریور ماه بتوانیم آب را به استان اصفهان منتقل کنیم.

طباطبائیان با بیان اینکه انتظارات سرمایه‌گذاران در پروژه انتقال آب دریا به اصفهان از دولت این است که با ارائه تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی روند اجرا را تسریع کند، گفت: همچنین دولت باید در خصوص صدور مجوزهای محیط زیستی، منابع طبیعی و دیگر ارگان‌های مرتبط با این ابرپروژه کمک کند.

وی در خصوص تامین گاز فولاد مبارکه، یادآور شد: ره‌نگاشت گاز در فولاد مبارکه با چندین هدف ازجمله توسعه میادین گازی با همکاری وزارت نفت، ذخیره‌سازی گاز مجازی و یا گاز در شرکت فولاد مبارکه تدوین شده است که بخشی از آن انجام شده و بخشی نیز از آنجا در حال مطالعه است و امیدواریم با این رویکردها بتوانیم بخشی از ناترازی انرژی گاز را جبران کنیم.

فولاد مبارکه؛ پیشتاز خودتامین برق در صنعت

سعید محسنی، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان نیز با اشاره به اینکه شرکت فولاد مبارکه با راه‌اندازی دو فاز نیروگاه سیکل ترکیبی و همچنین اجرای عملیات‌های زیرساختی نیروگاه خورشیدی پیشتاز صنایع کشور در زمینه خودتامینی برق است، اظهار داشت: تلاش ما بر این بوده تا ناترازی انرژی را برای دو صنعت بزرگ فولادی استان اصفهان به حداقل برسانیم.

وی مطرح کرد: گرمای غیرقابل پیش‌بینی هوا ما را در بدترین شرایط ناترازی انرژی قرار داد و امیدواریم با بهبود وضعیت جوی بتوانیم به شرایط تولید مناسب برسیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان در خصوص دلیل عدم تحقق تعهدات وزارت نیرو در خصوص تامین صنایعی مانند فولاد مبارکه در زمینه تحویل برق معادل برق تولیدی، خاطرنشان کرد: تعهد کل صنایع برای سال جاری پنج هزار مگاوات و برای سال آینده پنج هزار مگاوات برق دیگر بوده که تنها دو هزار مگاوات آن تولید شده و از این‌ رو با توجه به قانونی که دو سال گذشته در مجلس مصوب شد، اولویت مدیریت مصرف برق در زمان محدودیت‌ها به صنایع فولادی، مس و آلومینیوم رسید.

انتهای پیام//

با هدف ارتقای بیش از پیش کیفیت محصولات،

8:05 /شنبه/13 مرداد 1403

در راستای توسعه زنجیره فولاد رقم خورد؛

7:46 /شنبه/13 مرداد 1403

در راستای توانمندسازی صنایع داخلی،

12:58 /چهارشنبه/10 مرداد 1403

طی سه ماهه نخست 1403 رقم خورد؛

10:22 /سه شنبه/9 مرداد 1403

در سومین جشنواره ملی مهارت انجام شد؛

7:29 /سه شنبه/9 مرداد 1403

در راستای همکاری و هم‌افزایی موثر فی‌مابین صنعت و دانشگاه،

7:21 /سه شنبه/9 مرداد 1403

اسدالله فرشاد، عضو شورای راهبری موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز (سیگماس) در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

12:03 /یکشنبه/31 تیر 1403

امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:51 /شنبه/9 تیر 1403

محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:50 /شنبه/9 تیر 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:58 /شنبه/12 خرداد 1403

علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت‌‍وگو با «فلزات آنلاین»:

5:30 /شنبه/25 فروردین 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

11:17 /شنبه/19 اسفند 1402

صادق قاسمی فلاورجانی، مديرعامل شرکت فنی مهندسی آرين مدرن جهان‌آرا طی یادداشتی نوشت:

7:29 /شنبه/8 اردیبهشت 1403

حسين کهزاد، مديرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:48 /شنبه/25 آذر 1402

فرشید سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:27 /شنبه/29 مهر 1402

هم‌زمان با رشد تولید فولاد صورت پذیرفت؛

13:18 /دوشنبه/4 تیر 1403

با بومی‌سازی تکنولوژی فولادسازی محقق شد؛

8:02 /چهارشنبه/10 مرداد 1403

همگام با اجرای دو طرح توسعه‌ای محقق شد؛

7:38 /شنبه/9 تیر 1403

با هدف رشد تولید و ایجاد اشتغال‌ پایدار،

12:41 /چهارشنبه/6 تیر 1403

اینفوگرافیک عملکرد سه ماهه «کچاد»؛

5:58 /شنبه/6 مرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد سه ماهه «کگل»؛

8:13 /شنبه/30 تیر 1403

اینفوگرافیک شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور؛

8:01 /شنبه/30 تیر 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه سنگان؛

5:55 /شنبه/26 خرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه چادرملو؛

5:35 /شنبه/26 خرداد 1403

عملکرد دو ماهه 1403 «فخوز»؛

6:05 /شنبه/19 خرداد 1403

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/05/11

146696

فلزات آنلاین

1403/05/11

542326

فلزات آنلاین

1403/05/11

726147

فلزات آنلاین

1403/05/11

2423171

فلزات آنلاین

1403/05/11

25602

فلزات آنلاین

1403/05/11

12570

فلزات آنلاین

1403/05/11

41084

فلزات آنلاین

1403/05/11

49178

فلزات آنلاین

1403/05/11

44700

فلزات آنلاین

1403/05/11

41528

فلزات آنلاین

1403/05/11

26596

فلزات آنلاین

1403/05/11

28523

فلزات آنلاین

1403/05/11

26683

فلزات آنلاین

1403/05/11

36411

فلزات آنلاین

1403/05/11

33636

فلزات آنلاین

1403/05/11

44795

فلزات آنلاین

1403/05/11

26325

فلزات آنلاین

1403/05/11

40910

فلزات آنلاین

1403/05/11

43868

فلزات آنلاین

1403/05/11

3562700