در حالی “سنگان” به عنوان یکی از اصلیترین مناطق دارای ذخایر سنگآهن به شمار میرود و به عنوان “عسلویه معدنی ایران” ۳۰ درصد از خوراک فولاد کشور را تامین میکند که زیرساختهای راه و آب ندارد و در صورت ادامه همین وضعیت، برنامه جامع تولید فولاد را تحت شعاع قرار میدهد.
به گزارش «فلزاتآنلاین» و به نقل از ایسنا، با اکتشافات جدیدی که در پهنههای سراسر کشور صورت گرفت، به گفته رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ایمیدرو، ذخایر سنگآهن سنگان تا ۲۰۰ میلیون تن اضافه شده است و پیشبینی میشود با توجه به عملیات تکمیلی اکتشاف، این ذخایر تا ۳۰۰ میلیون تن نیز افزایش یابد.
این در حالی است که تا پیش از این ذخایر سنگآهن در این مجموعه ۱.۲ میلیارد تن بوده است. با جذب سرمایه تولیدی در این منطقه و ساخت واحدهای فرآوری سنگآهن، تاکنون واحدهای ساخت گندله و کنسانتره در این مجموعه راهاندازی شده است که آخرین آنها افتتاح دو واحد گندلهسازی بود که هر یک تا ۲.۵ میلیون تن ظرفیت داشت و با سرمایهگذاری مجموعههای اوپال پارسیان متعلق به بانک پارسیان و شرکت صنعتی و معدنی توسعه ملی صورت گرفت که در مجموع ظرفیت تولید گندله در کشور را به ۱۷.۵ میلیون تن ارتقا دادند.
مجموعه عواملی همچون دسترسی به منابع عظیم سنگآهن که در منطقه سنگان خواف خراسان رضوی به صورت اشتراکی ایران و افغانستان از آن بهره میبرند باعث شده جذب سرمایهگذاری در این منطقه به طور مناسب انجام شود و انتظارات معدنی و فولادی از این منطقه افزایش قابل توجهی داشته باشد؛ به طوری که چندی پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد با توجه به ظرفیتهای موجود در سنگان انتظار میرود طبق برنامه تنظیم شده در سال ۱۳۹۹ یک سوم کنسانتره و یک چهارم گندله کشور در سنگان تولید شود.
با وجود آنکه مناطقی مانند سنگان امید زیادی را به صنعت فولاد ایران تزریق میکنند، زیرساختهای مربوط به حوزه تولید و راه به اندازه کافی در هیچ یک از مناطق معدنی ایران فراهم نیست و این وضعیت را در سنگان نیز به خوبی میتوان احساس کرد.
به طوری که اکنون این منطقه برای تامین آب واحدهای فرآوری خود به طور جدی با چالش مواجه است و طرحهای عجیبی مانند انتقال آب دریای عمان به سنگان مطرح میشود که حجم بسیار زیادی از سرمایهگذاری را میتواند صرف خود کند.
از دیگر موارد زیرساختی که میتواند قیمت و کمیت تولید را در مناطق بکری مانند سنگان تحتالشعاع قرار دهد، بحث راه است، چرا که اکنون این مسئله حتی توجه وزیر صنعت، معدن و تجارت را نیز به خود جلب کرده است؛ به طوری که طبق گفته شریعتمداری، باید ظرفیت جابجایی کالا در ریل کشور تا پنج برابر افزایش یابد و به حدود ۱۱۰ میلیون تن در سال برسد.
حالا بخش خصوصی با وجود اینکه عمال با عدم دسترسی لازم به حمل و نقل مناسب مانند حمل نقل ریلی مواجه هستند، معتقدند که فراهم کردن زیر ساختهایی مانند راه وظیفهای حاکمتی است و انتظار دارند دولت این نیاز جدی تولید را بر طرف کند.
از سوی دیگر جدی بودن این دغدغه از آنجا نمایان میشود که رییس سازمان ایمیدرو در نشست خبری خود اعلام کرد در صورتی که به طور فوری تصمیم سرمایهگذاری در زمینه حمل و نقل ریلی گرفته نشود، این امکان وجود دارد که برنامه جامع فولادی را تحت شعاع قرار دهد.
در حالی انتظارهای زنجیره فولاد از سنگان بالا رفته و عملا تامین حدود ۳۰ درصد از خوراک فولاد کشور به آن سپرده شده که ذخایر قابل توجه سنگآهن سنگان را به عنوان عسلویه معدنی ایران معروف کرده و همزمان این منطقه با ناملایماتی همچون فراهم نبودن زیر ساخت راه و آب نیز دست و پنجه نرم میکند.