سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۳:۴۷ /سه شنبه/۲۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 12:54 /شنبه/23 تیر 1403

در چند سال اخیر،

علت ثبت کمترین تعرفه ذوب کنسانتره فلزات پایه چیست؟

محدودیت در حجم عرضه مواد اولیه باعث شد تعرفه‌های ذوب کنسانتره مس و روی (TCs) به پایین‌ترین حد خود در چندین سال گذشته برسد؛ این در حالی است که تعرفه‌های ذوب کنسانتره سرب، پایین‌ترین میزان خود در طول سال جاری میلادی را به ثبت رسانده‌ است. در گزارش پیش‌رو، علل روند نزولی تعرفه‌های ذوب کنسانتره فلزات پایه مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

محدودیت در حجم عرضه مواد اولیه باعث شد تعرفه‌های ذوب کنسانتره مس و روی (TCs) به پایین‌ترین حد خود در چندین سال گذشته برسد؛ این در حالی است که تعرفه‌های ذوب کنسانتره سرب، پایین‌ترین میزان خود در طول سال جاری میلادی را به ثبت رسانده‌ است. در گزارش پیش‌رو، علل روند نزولی تعرفه‌های ذوب کنسانتره فلزات پایه مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

 به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، فلزاتی همچون روی، سرب و مس با اختلال در روند عرضه مواجه شده‌اند. با این حال، برخی منابع صنعتی از عوامل مشترکی که بر محدودیت دسترسی ایجاد شده بر سه فلز مذکور در بازار تاثیر گذاشته‌ است، سخن می‌گویند.

بر اساس ارزیابی هفتگی صورت گرفته از سوی موسسه «Fastmarkets»، رقم شاخص تعرفه ذوب کنسانتره مس، با شرط تحویل در بنادر اصلی منطقه آسیا اقیانوسیه و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif)، با پنج دلار در هر تن تخفیف در روز جمعه ۲۱ ژوئن ۲۰۲۴ اعلام شد که با رقم ۵۳٫۵ دلار در هر تن گزارش شده برای پریمیوم محموله مس مذکور در ابتدای سال جاری میلادی قابل قیاس است.

مطابق با ارزیابی دو بار در یک ماه انجام شده توسط موسسه نامبرده، شاخص تعرفه ذوب کنسانتره روی در بازار فیزیکی، با شرط تحویل در بنادر اصلی چین و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif)، رقمی در محدوده ۱۰ تا ۲۰ دلار در هر تن در تاریخ ۱۴ ژوئن ۲۰۲۴ گزارش شد که در مقایسه با شاخص ۶۰ تا ۱۰۰ دلار در هر تن تعیین شده در ابتدای سال جاری میلادی قابل مقایسه است.

همچنین این موسسه تعرفه ذوب کنسانتره سرب کم‌عیار، با شرط تحویل در بنادر اصلی چین و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif) را ۲۰ تا ۳۰ دلار در هر تن در روز ۳۱ می سال جاری میلادی ارزیابی کرد که نسبت به تعرفه ذوب ۸۰ تا ۱۰۰ دلار در هر تن تعیین شده در ابتدای سال ۲۰۲۴، روند نزولی را نشان می‌دهد.

تعرفه‌های ذوب مس، روی و سرب

عدم تعادل در حجم عرضه و  تقاضای مواد اولیه فلزات پایه

شماری از منابع متعدد بر این باورند که عوامل مشترکی باعث ایجاد محدودیت در دسترسی به مواد اولیه فلزات پایه شده است.

تعدادی از این منابع به عدم تعادل قابل‌توجه ایجاد شده میان رشد حجم عرضه مواد اولیه و حجم تقاضا برای آن‌ها اشاره کردند. برخی دیگر اعلام کردند که حجم سرمایه‌گذاری‌ها در بخش معدن طی چندین سال گذشته روند نزولی به خود گرفته است.

یکی از معامله‌گران بازار در همین خصوص اظهار داشت: سرمایه‌گذاری چندانی به بخش معدن طی ماه‌های گذشته اختصاص نیافته و تمرکز سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های غربی به دیگر صنایع معطوف شده است.

وی خاطرنشان کرد: هزینه‌کرد شرکت‌های معدنی همگام با سخت‌تر شدن قوانین مرتبط با برآورد الزامات مورد نیاز شاخص‌های اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی روند صعودی را تجربه کرده است.

جیمز مور، تحلیلگر موسسه «Fastmarkets» معتقد است که زمان رسیدن به مرحله بهره‌برداری از پروژه‌های معدنی نسبت به گذشته بسیار طولانی‌تر شده است.

بعضی از منابع اشاره کردند که آغاز اعتراضات به ایجاد مشکلات زیست‌محیطی از طریق فعالیت در برخی معادن در کشور پاناما باعث شد فعالیت شرکت «First Quantum» در معدن تحت مدیریت خود یعنی «Cobre Panama» متوقف شود.

توقف فعالیت در معدن نامبرده به عنوان یکی از دلایل اصلی کاهش تعرفه‌های ذوب کنسانتره ذوب مس نام برده شده است. لازم به ذکر است که میزان تولید کنسانتره مس در معدن «Cobre Panama» در سال ۲۰۲۲، حدود ۳۵۰ هزار و ۴۳۸ تن گزارش شد. علاوه‌براین، در اواخر ماه نوامبر ۲۰۲۳، دیوان عالی دادگستری پاناما، فعالیت در معدن نامبرده را خلاف قانون اساسی این کشور اعلام کرد و دستور توقف فرایند تولید در آن را صادر کرد.

علاوه‌براین، شاخص تعرفه ذوب کنسانتره مس ارزیابی شده توسط موسسه «Fastmarkets» با بیش از ۵۰ درصد کاهش، به ۲۲٫۷ دلار در هر تن در روز ۲۶ ژانویه ۲۰۲۴ رسید؛ این در حالی است که آخرین ارزیابی شاخص تعرفه ذوب کنسانتره مس قبل از بسته شدن معدن «Cobre Panama» در روز ۱۷ نوامبر ۲۰۲۳، رقم ۷۶٫۳ دلار در هر تن را نشان می‌داد.

تعدادی از منابع آگاه تاکید کردند که معادن سرب، مس و روی در آمریکای لاتین همگی با مشکلاتی مواجه شده‌اند. از جمله این مشکلات می‌توان به اعتصابات کارگران، مخالفت‌های ساکنان بومی از ادامه فعالیت معادن و چالش‌های صدور مجوز بهره‌برداری از معادن اشاره کرد.

با توجه به وجود انبوهی از ذخایر معدنی در آمریکای لاتین و مشکلات ایجاد شده در روند عرضه مواد معدنی در کشورهای این قاره، کاهش تعرفه‌های ذوب کنسانتره فلزاتی مانند مس، روی و سرب را می‌توان به این مسائل نسبت داد.

یکی دیگر از معامله‌گران بازار عنوان کرد: سرمایه‌گذاری در آمریکای لاتین کاهش یافته است زیرا اکثر کشورهای این قاره درگیر مشکلات و چالش‌های اجتماعی و سیاسی شده‌اند که مانع از سرمایه‌گذاری در معادن کشورهای این قاره خواهد شد.

اندی کول، تحلیلگر موسسه «Fastmarkets» اظهار داشت: شرکت‌های معدنی همچون گذشته تمایلی به سرمایه‌گذاری در بخش معدن آمریکای لاتین ندارند.

با توجه به اینکه روند راه‌اندازی پروژه‌های معدنی جدید به کندی پیش می‌رود، از این رو بازار همچنان به طور فزاینده‌ای به تامین مواد اولیه از معادن قدیمی‌تر با سنگ معدنی کم‌عیار متکی است.

یکی دیگر از منابع آگاه در همین رابطه مطرح کرد: گرید سنگ‌های معدنی در معادن قاره آمریکا و استرالیا کاهش بسیاری یافته است.

هم‌اکنون دسترسی به سنگ‌های معدنی با گرید ۰٫۳ درصد برای شرکت‌های معدنی رضایت‌بخش تلقی می‌شود؛ این در حالی است که طی دهه‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰، تنها امکان دسترسی به سنگ‌های معدنی با عیار ۳ درصد می‌توانست نظر شرکت‌های معدنی را جلب کند.

افزایش ظرفیت تولید واحدهای ذوب

به دنبال روند صعودی ظرفیت تولید واحدهای ذوب کنسانتره فلزات، روند کاهش دسترسی به مواد اولیه تشدید شده است. تعدادی از منابع تصریح کردند که تعداد واحدهای ذوب در چین به طور قابل‌توجهی افزایش یافته است.

دانکن هابز، مدیر بخش تحقیقات شرکت «Concord Resources» عنوان کرد: وضعیت مازاد ظرفیت تولید واحدهای ذوب و کمبود مواد اولیه همچنان پا برجاست.

به گفته یکی دیگر از معامله‌گران، چین بیشتر حجم سرمایه‌گذاری خود را به صنایع فلزی و فرآوری مواد اولیه مورد نیاز آن‌ها اختصاص داده است. این مسئله موجب ایجاد ظرفیت تولید مازاد فلزات در کشور چین شده است.

شماری از منابع مطرح کردند: دسترسی به کنسانتره فلزات به دلیل اختلال در روند عرضه برخی فلزات با محدودیت مواجه شده است. با این وجود، به نظر می‌رسد در برخی از فلزات وضعیت دسترسی به کنسانتره‌ها نسبت به آمار اعلام شده محدودیت بیشتری دارد.

 تاثیر ورود شرکت‌های جدید در بخش معدن بر کاهش تعرفه‌های ذوب

برخی منابع ادعا می‌کنند که حضور شرکت‌های جدید در بخش معدن که پیش‌تر تمرکز خود را بر روی معاملات بخش انرژی متمرکز کرده بودند، باعث شده است تعرفه ذوب کنسانتره فلزات روند نزولی به خود بگیرد.

افزایش تعداد متقاصیان نیازمند دسترسی به کنسانتره در بازار خود مزید بر علت شده تا همچنان روند کاهشی تعرفه‌های ذوب تداوم داشته باشد.

هابز معتقد است که روند نزولی تعرفه‌های ذوب کنسانتره مس ممکن است بر بازار کنسانتره فلز روی نیز تاثیر منفی بگذارد. به گفته وی، نوسانات تعرفه‌های کنسانتره یک فلز ممکن است بر تعرفه ذوب دیگر فلزات به دلیل هم‌پوشانی بازار برخی فلزات با یکدیگر تاثیر بگذارد؛ همچنین نوسانات در بازار شماری از کالاها، بر بازار کالاهای دیگر تاثیر متقابل خواهد گذاشت.

مدیر بخش تحقیقات شرکت «Concord Resources» عنوان کرد: در حال حاضر برخی از معامله‌گران با توجه به چالش‌های ایجاد شده به دنبال افزایش حاشیه سود خود نیستند. برخی دیگر از شرکت‌ها نیز با در نظر گرفتن وضعیت فعلی بازار و به جهت حفظ جایگاه خود، حاضرند مدت محدودی ضرر و زیان را تحمل کنند.

وی تاکید کرد: بسیاری از شرکت‌ها به دلیل اینکه می‌خواهند سهم بازار خود را حفظ کنند، حاضرند حاشیه سود خود را برای مدت کوتاهی کاهش دهند.

هابز همچنین به تمایل معامله‌گران بازار به خرید کنسانتره با تعرفه‌های ذوب منفی اشاره کرد و افزود: این اقدام علی‌رغم کاهش حجم خرید کنسانتره ذوب از سوی واحدهای ذوب اتفاق افتاده است.

بعضی منابع اعلام کردند که تعدادی از معامله‌گران قیمت‌های پیشنهادی اعلام شده خود برای فروش مواد اولیه را افزایش داده‌اند. برخی از تحلیلگران بر این باورند که شماری از معامله‌گران و واحد‌های ذوب از افزایش قیمت فلزات گران‌بهای موجود در کنسانتره روی، سرب و مس سود می‌برند و به همین دلیل واکنش خاصی نسبت به روند نزولی تعرفه‌های ذوب مبنا از خود نشان نمی‌دهند.

به گفته این تحلیلگران، افزایش اختلاف قیمت‌ها در وضعیت کانتنگو در مجموعه فلزات پایه، موجب شده است معامله‌گران حجم مواد اولیه خریداری شده را افزایش داده و همچنین بتوانند در خرید و فروش کنسانتره فلزات که مطابق با ثبت قراردادهای با موعد تحویل در بلندمدت انجام می‌شود، حاشیه سود مناسبی را کسب کنند.

آن‌ها معتقدند که هرچقدر زمان تمدید تعیین قیمت محموله‌های پیش خرید شده از طریق بورس آتی هنگام افزایش قیمت‌ها طولانی‌تر شود، حاسیه سود کسب شده به مراتب افزایش بیشتری را تجربه خواهد کرد.

یکی از شرکت‌های معدنی در همین رابطه اعلام کرد که افزایش زمان تمدید تعیین قیمت محموله‌های پیش خرید شده از طریق بورس آتی باعث می‌شود که قیمت‌های پیشنهادی ارائه شده از سوی معامله‌گران محدوتر شود و در نتیجه آن محموله‌های بیشتری به فروش برسد.

مدیر بخش تحقیقات شرکت «Concord Resources» در پایان خاطرنشان کرد: اختلاف قیمت فلزات پایه در وضعیت کانتنگو به بیشترین مقدار خود حداقل طی ۳۵ سال گذشته رسیده است که این وضعیت به سود معامله‌گران خواهد بود.

انتهای پیام//

با هدف توسعه بخش معدن و صنایع معدنی،

14:52 /یکشنبه/3 تیر 1403

پس از گذشت دو سال دشوار،

7:51 /سه شنبه/22 خرداد 1403

برخلاف پیش‌بینی اقتصاددانان رخ داد؛

14:29 /چهارشنبه/5 اردیبهشت 1403

تلاش شرکت‌های معدنی برای کاهش فشارهای تورمی؛

16:02 /دوشنبه/20 فروردین 1403

هم‌زمان با افزایش واردات کامودیتی‌ها رخ داد؛

15:09 /یکشنبه/20 اسفند 1402
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/24

151696

فلزات آنلاین

1403/04/24

483684

فلزات آنلاین

1403/04/24

551690

فلزات آنلاین

1403/04/24

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/24

23439

فلزات آنلاین

1403/04/24

9625

فلزات آنلاین

1403/04/24

41010

فلزات آنلاین

1403/04/24

49860

فلزات آنلاین

1403/04/24

44700

فلزات آنلاین

1403/04/24

41357

فلزات آنلاین

1403/04/24

26283

فلزات آنلاین

1403/04/24

28704

فلزات آنلاین

1403/04/24

26434

فلزات آنلاین

1403/04/24

36544

فلزات آنلاین

1403/04/24

33267

فلزات آنلاین

1403/04/24

45459

فلزات آنلاین

1403/04/24

25565

فلزات آنلاین

1403/04/24

40157

فلزات آنلاین

1403/04/24

43930

فلزات آنلاین

1403/04/24

3384500