سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۳:۵۰ /چهارشنبه/۲۵ مهر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 13:19 /سه شنبه/24 مهر 1403

رشد سرمایه‌گذاری‌ها در بخش معدن؛

فرصت‌های پیش روی بخش مواد معدنی حیاتی در برزیل چیست؟

برزیل قصد دارد تا با استفاده از خلاء به وجود آمده در بخش مواد اولیه حیاتی که پس از وضع محدودیت‌ها در صادرات این مواد از سوی دولت چین ایجاد شد، سرمایه‌گذاری در ابن بخش را افزایش دهد. در همین راستا، پیشتر سرمایه‌گذاری‌ها از سوی برخی شرکت‌ها در بخش لیتیوم برزیل انجام شده بود و حتی طرحی به نام «Lithium Valley Initiative» به منظور آسان‌تر شدن روند صدور مجوز فعالیت در معادن برزیل با مرکزیت ایالت میناس گرایس ارائه شده است.

برزیل قصد دارد تا با استفاده از خلاء به وجود آمده در بخش مواد اولیه حیاتی که پس از وضع محدودیت‌ها در صادرات این مواد از سوی دولت چین ایجاد شد، سرمایه‌گذاری در ابن بخش را افزایش دهد. در همین راستا، پیشتر سرمایه‌گذاری‌ها از سوی برخی شرکت‌ها در بخش لیتیوم برزیل انجام شده بود و حتی طرحی به نام «Lithium Valley Initiative» به منظور آسان‌تر شدن روند صدور مجوز فعالیت در معادن برزیل با مرکزیت ایالت میناس گرایس ارائه شده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarket»، با توجه به تشدید محدودیت‌های وضع شده از سوی چین در بخش صادرات مواد معدنی حیاتی، فرصتی برای کشور برزیل فراهم شده است تا بتواند جایگاه خود را به عنوان یک تامین‌کننده کلیدی در بخش مواد معدنی حیاتی تقویت کند.

این کشور با برخورداری از ذخایر معدنی بزرگ منگنز، گرافیت و سایر مواد معدنی حیاتی قصد دارد تا با ارائه طرح‌های بلندپروازانه‌ای، شرکت‌های معدنی بزرگ را به سرمایه‌گذاری در توسعه ظرفیت تولید مواد اولیه حیاتی خود در راستای تامین حجم تقاضای جهانی تشویق کند.

شرکت «Vale» و بانک «BNDES» اخیرا اعلام کردند که قصد دارند در بخش مواد معدنی حیاتی برزیل سرمایه‌گذاری کنند. در همین راستا، کنسرسیومی متشکل از سه شرکت «JGP Asset Management»، «BB Asset» و «Ore Investments» به منظور مدیریت ۱۸۴ میلیون دلار بودجه سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی در خصوص حمایت از انجام تحقیقات و اکتشاف مواد معدنی حیاتی مورد نیاز برای گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر راه‌اندازی شد.

تشدید محدودیت‌های وضع شده از سوی چین در بخش مواد اولیه حیاتی

لازم به ذکر است که وزارت بازرگانی چین در اواخر سال ۲۰۲۳ محدودیت‌هایی را برای صادرات گالیوم، ژرمانیوم و گرافیت اعمال کرد. این اقدام را می‌توان منعکس‌کننده تنش‌های ژئوپلیتیک فزاینده میان آمریکا و چین توصیف کرد. گفتنی است این اقدام دولت چین، نگرانی فعالان بازار بر سر تامین مواد معدنی حیاتی ضروری که در بخش‌های دفاعی، فناوری و انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرند را افزایش داد.

به گفته شماری از شرکت‌کنندگان در سمینار مواد معدنی حیاتی که توسط وزارت کسب‌وکار و بازرگانی بریتانیا و سفارت برزیل در لندن در روز پنج‌شنبه سوم اکتبر ۲۰۲۴ برگزار شد، با محدودیت‌هایی که اخیرا دولت چین بر مواد معدنی حیاتی وضع کرده است، برزیل می‌تواند نقش پررنگ‌تری در تامین مواد معدنی مذکور در سطح جهانی ایفا کند.

کاترین گودناف، زمین‌شناس و مدیر بخش بین‌المللی در سازمان زمین‌شناسی بریتانیا بیان کرد: اگرچه چین بیشترین سهم را در بازار مواد معدنی حیاتی در اختیار داشته است اما برزیل نیز در زمینه تولید مواد اولیه مذکور فعالیت دارد و از حجم بالایی از ذخایر معدنی برخوردار است.

وی در ادامه عنوان کرد: گرافیت یکی از این مواد اولیه حیاتی‌ای بوده که در برزیل تولید می‌شود، از این رو، فرصت‌های زیادی برای توسعه زنجیره‌ تامین ماده معدنی مذکور در برزیل به وجود آمده است.

وضع محدودیت‌های صادرات مواد معدنی حیاتی از مبدا چین باعث اختلال در عرضه این مواد شده است. بر همین اساس، ارزیابی‌های موسسه «Fastmarket» نشان می‌دهد که اختلاف قیمت گالیوم و ژرمانیوم در بازار چین و اروپا به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است.

در همین راستا و بر اساس ارزیابی موسه مذکور، قیمت گالیوم با خلوص حداقل ۹۹٫۹۹ درصد با شرط تحویل محموله در بندر روتردام، حدود ۵۰۰ تا ۵۵۰ دلار در هر کیلوگرم در روز جمعه چهارم اکتبر ۲۰۲۴ گزارش شد که نسبت به قیمت اعلام شده در تاریخ ۲۷ سپتامبر سال جاری میلادی تغییر چندانی را به ثبت نرساند. علاوه‌براین، موسسه نامبرده قیمت گالیوم با خلوص حداقل ۹۹٫۹۹ درصد، با شرط تحویل محموله در بنادر چین را رقمی حدود دو هزار و ۶۵۰ تا دو هزار و ۷۵۰ یوان (۳۷۹ تا ۳۹۳ دلار) در هر کیلوگرم در روز ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۴ اعلام کرد که نشان‌‎دهنده اختلاف قیمت قابل‌توجه در مقایسه با قیمت ارائه شده برای گالیوم عرضه شده در قاره اروپا است.

همچنین ارزیابی موسسه «Fastmarket» نشان می‌دهد که قیمت ژرمانیوم با خلوص حداقل ۹۹٫۹۹۹ درصد، با شرط تحویل محموله در بندر روتردام، حدود دو هزار و ۷۰۰ تا سه هزار و ۱۰۰ دلار به ازای هر کیلوگرم در روز چهارم اکتبر ۲۰۲۴ به ثبت رسیده است که با ارزیابی قیمت صورت گرفته از قیمت ژرمانیوم با خلوص حداقل ۹۹٫۹۹۹ درصد، با شرط تحویل محموله در بنادر چین که برابر با ۱۸ هزار تا ۱۸ هزار و ۵۰۰ یوان (دو هزار و ۵۷۳ تا دو هزار و ۶۴۴ دلار) در هر کیلوگرم در روز ۲۷ سپتامبر سال جاری میلادی گزارش شده بود، قابل قیاس است.

گفتنی است پس از آنکه دولت چین تصمیم گرفت بر صادرات برخی از مواد معدنی حیاتی محدودیت اعمال کند، حجم عرضه در قاره اروپا کاهش یافت و قیمت فروش این مواد معدنی در قاره سبز روند افزایشی به خود گرفت.

پس از اقدام دولت چین در خصوص وضع محدودیت بر صادرات مواد معدنی حیاتی، ظرفیت تولید این مواد به خصوص در برزیل افزایش یافت. همچنین شرکت «Serra Verde» در سال ۲۰۲۴ فرایند تولید کنسانتره عناصر نادر خاکی مخلوط (MREC) در مقیاس تجاری را در برزیل آغاز کرد. در ماه می ۲۰۲۳، دولت برزیل طرح «Lithium Valley Initiative» را با هدف جذب سرمایه‌ و تسهیل فرایند صدور مجوز و توسعه معادن و بخش فرآوری لیتیوم معرفی کرد. طرح مذکور که با همکاری بین بخش دولتی و خصوصی برزیل معرفی شده، به منظور افزایش تولید لیتیوم سبز به دلیل پیشبرد اهداف توسعه مسئولیت‌های اجتماعی در منطقه «Jequitinhonha River» ارائه شده است.

علاوه‌براین، آمریکا نیز همکاری خود با برزیل در بخش مواد معدنی حیاتی را افزایش داده است. به نظر می‌رسد امضای یک توافق‌نامه جامع میان ایالات متحده آمریکا و برزیل می‌تواند علاوه بر تبدیل برزیل به شریک راهبردی آمریکا و تامین نیاز آمریکا به مواد معدنی حیاتی، نفوذ چین در منطقه آمریکای لاتین را کاهش دهد. چنین توافقی امکان توسعه ذخایر قابل‌ توجه گرافیت، نیکل و منگنز برزیل که هم‌راستا با مفاد مطرح شده با قانون کاهش تورم آمریکا (IRA) است را فراهم خواهد کرد. برای دستیابی به چنین توافقی، برزیل باید رسیدگی به نگرانی‌های زیست‌محیطی را در دستور کار خود قرار داده و فرایند صدور مجوز برای پروژه‌های معدنی را تسهیل کند.

به گفته گودناف، برزیل یکی از معدود کشورهایی است که پتانسیل بالایی در تولید تمامی مواد اولیه کلیدی باتری، از جمله نیکل، گرافیت، لیتیوم، منگنز و کبالت دارد.

وی افزود: برزیل یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گرافیت در جهان بوده و منابع قابل‌توجهی از منگنز را در خود جای داده است.

مدیر بخش بین‌المللی در سازمان زمین‌شناسی بریتانیا خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر، ورود به بازار مواد معدنی حیاتی به دلیل تسلط چین بر این بخش بسیار چالش‌برانگیز بوده است.

لازم به یادآوری است که اختلاف قیمت گرافیت در چین با کشورهای غربی در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۳ به دلیل وضع محدودیت صادرات گرافیت از مبدا چین، از ماه دسامبر سال مذکور آغاز شد و همچنین به سبب افزایش نرخ حمل‌و‌نقل به اروپا روندی صعودی به خود گرفت.

در همین رابطه، موسسه «Fastmarket» قیمت گرافیت ورقه‌ای با حداقل محتوای کربن ۹۴ درصد، مش منفی ۱۰۰ با شرط تحویل محموله در بنادر اصلی اروپا را رقمی حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار در هر تن در روز سوم اکتبر ۲۰۲۴ گزارش کرد که نسبت به قیمت ۶۰۰ تا ۶۵۰ دلار در هر تن اعلام شده در تاریخ ۲۸ دسامبر ۲۰۲۳، حدود چهار درصد افزایش یافت.

همچنین قیمت این محصول در اروپا از روز ۱۳ ژوئن تا روز پنجم سپتامبر ۲۰۲۴، بین ۶۵۰ تا ۷۵۰ دلار در هر تن در نوسان بود اما از آن زمان تاکنون به دلیل کاهش حجم تقاضا و افت نرخ حمل‌ونقل، روندی نزولی را به ثبت رسانده است.

اخیرا موسسه «Fastmarket» قیمت گرافیت ورقه‌ای با حداقل محتوای کربن ۹۴ درصد، مش منفی ۱۰۰ با شرط تحویل محموله در بنادر اصلی چین و تقبل هزینه ارسال توسط فروشنده (fob) را رقمی حدود ۴۵۰ تا ۴۶۹ دلار در هر تن در روز ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۴ ارزیابی کرد که حدود ۳٫۱۶ درصد به نسبت قیمت ۴۶۰ تا ۴۸۹ دلار در هر تن اعلام شده در روز ۱۹ سپتامبر سال جاری میلادی کاهش داشت.

ناگفته نماند اختلاف قیمت گرافیت ورقه‌ای در مناطق مختلف جهان به دلیل افزایش نرخ حمل‌و‌نقل، کاهش قیمت‌ها در چین و محدودیت‌های وضع شده بر روند صادرات این ماده اولیه از مبدا کشور مذکور افزایش یافته است.

لازم به ذکر است که با وجود ظرفیت مازاد گرافیت در چین، زنجیره تامین این ماده معدنی در کشورهای دیگر حتی با وجود محدودیت‌های وضع شده بر صادرات محموله‌های مواد معدنی حیاتی تقویت شده است.

آخرین ارزیابی موسسه «Fastmarket» از گرافیت ورقه‌ای با حداقل محتوای کربن ۹۴ درصد، مش منفی ۱۰۰ با شرط تحویل محموله در بنادر اصلی آمریکا و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif)، حاکی از ثبت قیمت ۷۰۰ تا ۸۵۰ دلار در هر تن در روز سوم اکتبر ۲۰۲۴ برای این ماده معدنی است.

انتهای پیام//

معاون برنامه‌ریزی و توسعه ایمپاسکو خبر داد:

15:05 /شنبه/21 مهر 1403

در اجلاس سالانه بخش معدن مطرح شد؛

8:56 /سه شنبه/17 مهر 1403

شرایط ناامیدکننده صنعت باتری در قاره سبز؛

16:27 /دوشنبه/9 مهر 1403

به‌کارگیری روشی نوین در حوزه مواد معدنی حیاتی؛

10:14 /سه شنبه/3 مهر 1403
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/07/24

197786

فلزات آنلاین

1403/07/24

554000

فلزات آنلاین

1403/07/24

760363

فلزات آنلاین

1403/07/24

2670463

فلزات آنلاین

1403/07/24

22490

فلزات آنلاین

1403/07/24

11941

فلزات آنلاین

1403/07/24

39846

فلزات آنلاین

1403/07/24

48948

فلزات آنلاین

1403/07/24

42008

فلزات آنلاین

1403/07/24

40645

فلزات آنلاین

1403/07/24

26519

فلزات آنلاین

1403/07/24

28279

فلزات آنلاین

1403/07/24

26468

فلزات آنلاین

1403/07/24

34153

فلزات آنلاین

1403/07/24

31878

فلزات آنلاین

1403/07/24

44840

فلزات آنلاین

1403/07/24

26064

فلزات آنلاین

1403/07/24

38394

فلزات آنلاین

1403/07/24

41257

فلزات آنلاین

1403/07/24

4107800