مشاور استقرار نظام مدیریت یکپارچه شرکت صنعت فولاد شادگان، برنامهریزی راهبردی در این شرکت را یک حرکت حرفهای برای تعیین اهداف، شناسایی فرصتها و تشریح اقدامات لازم برای دستیابی به موفقیت بلندمدت دانست و گفت: برای این کار با تجزیه و تحلیل کامل وضعیت فعلی، به درک جامعی از شرکت رسیدیم که در اصل نتیجه مصاحبههای تخصصی با مدیران ارشد سازمان، ارزیابی شرکتهای خارجی و آینده صنعت فولاد جهانی بود.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت صنعت فولاد شادگان، برنامهریزی راهبردی، فرایندی نظاممند مشتمل بر تعیین اهداف بلندمدت، تعیین منابع مورد نیاز برای دستیابی به این اهداف و تشریح مراحل دستیابی به آنها است. در صنعت فولاد، این فرایند برای تضمین رشد، پایداری و سودآوری صنعت بسیار مهم است. این صنعت به عنوان یکی از اجزای حیاتی اقتصاد جهانی، نقش بسزایی در شکل دادن به زیرساختها و بخشهای تولیدی ایفا میکند.
فولاد، یک صنعت پویاست که دائما تحت تاثیر روندهای اقتصاد جهانی، پیشرفتهای فناوری، سیاستهای دولت و نگرانیهای زیستمحیطی است. به این ترتیب لازم است ذینفعان صنعت فولاد، درک روشنی از این عوامل داشته باشند و برای عبور از این چالشها و بهرهبرداری از فرصتهای به وجود آمده، یک برنامه راهبردی مدون طراحی کنند.
شرکت صنعت فولاد شادگان در راستای نیل به اهدافی همچون پیشبینی و پاسخ به تغییرات شرایط بازار با تجزیه و تحلیل روند آن و پیشبینی تقاضاهای آتی، افزایش کارایی عملیاتی، تقویت نوآوری و پیشرفت فناوری، تضمین پایداری زیستمحیطی و قدرت رقابتپذیری، تدوین یک سند راهبردی را در دستور کار خود قرار داده است.
مجتبی لشکربلوکی، مشاور استقرار نظام مدیریت یکپارچه شرکت صنعت فولاد شادگان این سند را یک نقشه راه برای حرکت شرکت صنعت فولاد شادگان در پیچ و خم بازارهای داخلی و جهانی، انطباق با شرایط متغیر و دستیابی به رشد پایدار میداند و تاکید میکند که با پذیرش برنامهریزی راهبردی، این شرکت نقش کلیدی خود را در اقتصاد محلی و ملی برای نسلهای آینده آغاز کرده است.
وی استقرار نظام مدریت راهبردی را نام رسمی قراردادی معرفی کرد که در راستای تدوین استراتژیهای شرکت صنعت فولاد شادگان در افق سه تا پنج سال آینده منعقد شده است؛ این شرکت همانند دیگر شرکتهای پیشرو در این مسیر قدم گذاشته و بنا دارد نقاط تمرکز خود را شناسایی و منابع محدودی برای رسیدن به این نقاط اختصاص دهد.
مشاور استقرار نظام مدیریت یکپارچه شرکت صنعت فولاد شادگان عنوان کرد: در این پروزه از آخرین متدلوژی برنامهریزی استراتژیک یعنی برنامهریزی استراتژیک مسئلهمحور استفاده کردیم که به اولویتبندی ایدههای راهبردی و تخصیص موثر منابع کمک میکند.
لشکربلوکی تصریح کرد: بر اساس یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیلها، ابتدا الزامات و سوالات استراتژیک شرکت مشخص و برای سوالات استراتژیک، کارگروههای پاسخیابی استراتژیک شکل داده شد. در نهایت بر اساس راهبردهای تعیین شده، اهداف مشخص، قابل اندازهگیری، قابل دستیابی، مرتبط و محدود به زمان را برای شرکت تعیین کردیم که با چشمانداز و بیانیه ماموریت همسو بوده و مسائل استراتژیک شناسایی شده را مورد توجه قرار میدادند.
وی ادامه داد: در نهایت مجموعهای از اقدامات راهبردی را برای دستیابی به اهداف تعیین شده توسعه دادیم که هر کدام به یک مسئله راهبردی پاسخ میداد. در حال حاضر این سند شامل ماموریت، چشمانداز، ارزشها و راهبردها است. از واحدهای شرکت درخواست کردیم که بر این مبنا، دو جدول اهداف و شاخصها و اقدامات راهبردی را تدوین و جهت ارزیابی سالانه در انتهای سال ۱۴۰۳ ارائه کنند.
مشاور استقرار نظام مدیریت یکپارچه شرکت صنعت فولاد شادگان، مشارکت در توسعه صنعتی کشور از طریق توسعه محصولات فولادی برای توسعه جهانی پایدارتر را ماموریت این شرکت دانست و گفت: در توسعه این سند راهبردی برای ابجاد نگاه بینالمللی با بررسی موردی ۶ شرکت فولادی بینالمللی، به یک دیدگاه رسیدیم. در این مسیر مدیران ارشد سازمان، بهترین منبع اطلاعات ما برای توسعه این سند بودند و در نهایت پنج راهبرد نتیجه بررسیهای ما بود.
توسعه صادرات و تولید برون سرزمینی، تعالی عملیاتی مبتنی بر هوشمندسازی و فناوریهای نوین، تمرکز بر سبد محصولات منتخب فولادی با ارزش افزوده بالا و جذاب، توسعه فولاد سبز و پایدارسازی کسبوکار با تامین پایدار انرژی، مواد اولیه، سرمایه مالی و سرمایه انسانی از جمله این راهبردها هستند.
امیرحسین صبور طینت، یکی از اعضای تیم مشاور در استقرار نظام مدیریت راهبردی شرکت صنعت فولاد شادگان، این شرکت را در بحث هدایت راهبردی بالغ توصیف کرد و گفت: به عنوان یک شرکت نتیجهمحور «result-driven»، فولاد شادگان پارامترهای برنامهریزی راهبردی برای اطمینان از موفقیت خود را اولویتبندی کرده است. با تمرکز بر شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI)، پیشرفت خود را اندازهگیری و زمینههای بهبود را شناسایی میکند و منابع را به طور موثر تخصیص میدهد.
وی یادآور شد: این رویکرد به شرکت صنعت فولاد شادگان اجازه میدهد تا تصمیمات مبتنی بر داده اتخاذ کند و چابک باقی بماند و با تغییرات بازار سازگار شود؛ ضمن اینکه با پذیرش برنامهریزی راهبردی، فرهنگ مسئولیتپذیری و رشد مستمر را تقویت میکند که در نهایت نتایج بهتری را برای ذینفعان خود به ارمغان میآورد.
انتهای پیام//