در شانزدهمین دوره جایزه ملی کیفیـت ایران که هم زمان با بزرگداشت روز کیفیت برگزار شد، پس از ارزیابی هیئت داوران، برای نخستین بار در کشور، اولین و تنها تندیس سیمین جایزه ملی کیفیت ایران، به شرکت فولاد مبارکه اختصاص یافت.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه، حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل این شرکــت پس از دریافــت جایـــزه، در جمــــع خبرنگاران با تشریـــح رونــد روبهرشد شرکت فولاد مبارکه در تولید و افزایش سطح کیفی محصولات خود به ویژه افزایش شاخصهای عملکردی محصول قلعاندود اظهار داشت: کشور ایران پیش از انقلاب اسلامی با تولید کمتر از یک میلیون تن فولاد ساختمانی، واردکننده فولاد بود. پس از آن شرکت فولاد مبارکه به عنوان مولود انقلاب پا به عرصه تولید انواع محصولات فولادی تخت گذاشت و توانست در کوتاهترین زمان ممکن کشور را از واردکننده صرف به چنان توانمندی برساند که در سالهای متمادی، مقادیر قابلتوجهی از انواع محصولات کیفی خود را به بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای اروپایی صادر کند.
وی با تشریح چگونگی فرآیند ساخت و استقرار این کارخانـــه افزود: کار ساخت بزرگترین فولادساز خاورمیانه در دهه ۶۰ با رویکرد تولید محصولات کیفی و بهرهمندی از تکنولوژی و دانش روز دنیا آغاز شد. در ادامه، آموزش بیش از یک هــــزار و ۸۰۰ نفـــر در کارخانههای تولیدی اروپایی و انتقال سیستمها و دانش فنی بهرهبرداری بهصورت کامل در دستور کار قرار گرفت.
وی با بیان اینکه گام دوم کیفیت در فولاد مبارکه (دهۀ ۷۰) با شروع بهرهبرداری از خطوط در نواحی فولادسازی، نورد گرم و سرد هم زمان شد، افزود: با همــت مدیران و کارکنان این کارخانه، ظرفیـــت اسمی ۲.۵ میلیـــون تنی محصولات فولادی محقق شد و پس از آن رویکرد تولید محصولات کیفی با عنایت به «کنترل و تضمین کیفیت» و همچنین استقرار استانداردهـــای مدیریــت کیفیـــت (ISO) در شرکت نهادینه شد.
مدیرعامل فولاد مبارکه در خصوص گام سوم کیفیت در فولاد مبارکه (دهه ۸۰ و ۹۰) گفت: در این مرحله توسعه و افزایش ظرفیت تولید، تکمیل زنجیره تولید و تولید محصولات جدید (ورقهای پوششدار از جمله قلعاندود)، توسعه سبد محصولات مطابق نیازهای جدید مشتریان، شروع بومیسازی قطعات، تجهیزات، مواد و نرمافزارها، توسعه جغرافیایی گروه فولاد مبارکه و تحقق ظرفیت ۱۰.۳ میلیون تن در سال، استقرار نظام مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) و تعالی سازمانی (EFQM) در شرکت ساری و جاری شده است.
مهندس عظیمیان مسیر پیش رو و گام چهارم کیفیت در فولاد مبارکه را اینچنین تشریح کرد: در این مرحله توسعه نوآوری و بومیسازی با بهرهگیری و حمایت از شرکتهای استارتآپ و دانشبنیان، تبدیل شدن به صاحب تکنولوژی ساخت و بهرهبرداری از کارخانههای فولادی، توسعه نگرش کیفیت به ایجاد «کیفیت پایدار برای همه ذینفعان و خلق ارزش برای نسلهای امروز و فردا» و تولید سبد کامل محصولات فولادی در ظرفیت ۲۵میلیون تن و سهم ۵۰ درصدی تولید در کشور را در دستور کار قرار داده تا بتوانیم بهعنوان یک بنگاه اقتصادی سودآور برای کشور و ذینفعان همچنان خلق ارزش کنیم و سهم خود در تولید و رونق اقتصادی کشور را حفظ نماییم.
وی در خاتمه کسب این موفقیت ارزشمند را مرهون تلاش همه کارکنان نواحی مختلف شرکت دانست و گفت: بدون شک توجه همه کارکنان به مقوله ارتقای کیفی به موازات ارتقای کمی باعث شد این افتخار به دست آید.
کیفیت برای همه ذینفعان
در ادامه نقوی، معاون تکنولوژی فولاد مبارکه نیز دریافت اولین تندیس زرین جایزه ملی کیفیت را به همه کارکنان تبریک گفت و ضمن قدردانی از همکاران خود تصریح کرد: مبنای تعیین استراتژی و برنامههای شرکت، خواستهها و انتظارات کلیه ذینفعان سازمان است. ضمن اینکه در فولاد مبارکه کیفیت نهتنها در حوزه مشتریان، بلکه برای کلیه ذینفعان سازمان در نظر گرفته میشود.
وی در سخنان خود اظهار کرد: از نگاه فولاد مبارکه، کیفیت در بالاترین سطح عبارت است از کیفیت به اضافه مطلوبیت به اضافه رسیدن به قیمت رقابتی.
وی با اشاره به نمودار و مسیر رو به رشد استقرار استانداردهای مدیریتی در فولاد مبارکه گفت: این نظامها از سال ۷۴ با استقرار سیستم مدیریت کیفیت ۹۰۰۱ ISO و به تدریج استقرار سایر استانداردهای مدیریتی در حوزههای محیط زیست (۱۴۰۰۱ ISO)، بهداشت حرفهای (۴۵۰۰۱ ISO)، انرژی (۵۰۰۰۱ ISO)، رضایت مشتری (۱۰۰۰۴ ISO)، آموزش (۱۰۰۱۵ ISO) و همچنین حرکت در مسیر تعالی با الگوبرداری از مدل EFQM از سال ۸۲ و کسب اولین تندیس زرین ایران در سال ۹۱ و دستیابی به سطح زرین اروپا در سال ۹۶ و اولین تندیس سیمین جایزه ملی کیفیت ایران در سال ۹۸ مسیر روبهرشد و تعالی خود را طی کرده است.
نقوی با تاکید بر اینکه فولاد مبارکه در مسیر ارتقای سطح کیفی محصولات و دستیابی به بالاترین سطوح استاندارد هیچگاه متوقف نشده است، گفت: با همین رویکرد برخی اقدامات اساسی و بنیادی دیگر در این شرکت بنیان نهاده شده است که برخی از آنها عبارتاند از: طراحی ساختار تحول فولاد مبارکه در سه سطح جهت پشتیبانی و کنترل تحقق اهداف و استراتژیهای سازمان و مشارکت رهبران سازمان در این ساختار؛ اجرای رویکردهای متنوع نظیر پروژههای تحول (TQ)، گروههای QCC و حل مسئله نظام پیشنهادها، پروژههای تحقیقاتی و… جهت جلب مشارکت کارکنان در راستای تحقق اهداف سازمانی استفاده از ممیزیهای داخلی و خارجی، خودارزیابی و ارزیابی براساس الگوهای مدیریتی EFQM و INQA و… جهت شناسایی حوزههای بهبود، دستیابی به نتایج متوازن در همه حوزههای مرتبط با ذینفعان و افزایش رضایت در مشتریان، کارکنان، تأمینکنندگان، جامعه و سهامداران و افزایش شاخصهای عملکردی محصول قلعاندود. این موارد منجر به کسب اولین تندیس سیمین جایزه ملی کیفیت ایران پس از برگزاری ۱۶ دوره شد.
وی در خاتمه ضمن قدردانی از توجه همه مدیران و کارکنان شرکت به اهمیت موضوع کیفیت محصولات، تصریح کــرد: همچنـــــان کـــه مقــوله کیفیــت تصــادفی نیســت، بـــدونشــک موفقیــت بنگاههـــای اقتصادی بزرگ نیـــز تصادفی نیســت و یک شبــه حاصل نمیشود؛ باید تکتک کارکنان بــاور داشتـــه باشنـــد که در زمینـــه کیفیت نقش بیبدیلی دارند.