سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۲:۴۸ /شنبه/۱۷ خرداد ۱۴۰۴
زمان انتشار: ۵:۵۱ /دوشنبه/۱ اردیبهشت ۱۴۰۴

رئیس واحد بومی‌سازی شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد:

فولاد مبارکه؛ طلایه‌دار نهضت بومی‌سازی در کشور

رئیس واحد بومی‌سازی مواد، قطعات و تجهیزات فولاد مبارکه با بیان تاریخچه بومی‌سازی در شرکت فولاد مبارکه و راهبردها و دستاوردهای این شرکت، گفت: امروز کمتر صنعتی را در کشور سراغ داریم که از حرکت در مسیر بومی‌سازی مفتخر و منتفع نشده باشد. در این میان، شرکت فولاد مبارکه را می‌توان طلایه‌دار نهضت بومی‌سازی در کشور دانست.

رئیس واحد بومی‌سازی مواد، قطعات و تجهیزات فولاد مبارکه با بیان تاریخچه بومی‌سازی در شرکت فولاد مبارکه و راهبردها و دستاوردهای این شرکت، گفت: امروز کمتر صنعتی را در کشور سراغ داریم که از حرکت در مسیر بومی‌سازی مفتخر و منتفع نشده باشد. در این میان، شرکت فولاد مبارکه را می‌توان طلایه‌دار نهضت بومی‌سازی در کشور دانست.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، مهدی شهیدی در خصوص اهمیت بومی‌سازی، اظهار داشت: بومی‌سازی، حرکتی دانش‌محور است که در معنای کلی یک استراتژی و در معنای جزئی یک ابزار برای توسعه صنعتی محسوب می‌شود و محدود به شرایط تحریم نیست. بررسی رشد کشورهای نوظهور صنعتی نشان می‌دهد که استراتژی توسعه صنعتی این کشورها تماما بر مبنای بومی‌سازی بوده است. امروزه کشورهای در حال‌ توسعه و نوظهور صنعتی می‌کوشند تا با بهره‌گیری از پتانسیل‌های داخل کشور، اقلام یدکی و تجهیزات مورد نیاز صنایع مادر خود را تامین کنند و بدین منظور، با استفاده از مزیت‌های نسبی و رقابتی در هر رشته فعالیت، سیاست‌های روشن و اثربخشی در مسیر شناسایی، حمایت و توانمندسازی صنایع کوچک‌تر را تدوین می‌کنند و به کار می‌گیرند. علاوه‌براین، سرریز دانش ایجاد شده در فرایند بومی‌سازی در صنعت می‌تواند موتور محرک توسعه موزون و هماهنگ نیازهای فناورانه کشور شود.

وی در ارتباط با برنامه‌ها و دستاوردهای شرکت فولاد مبارکه در زمینه بومی‌سازی، یبان کرد: مهم‌ترین مزیت هر کشور، تولیدات آن کشور است. با توجه به اینکه مجتمع فولاد مبارکه، بزرگ‌ترین فولادساز خاورمیانه و یکی از صنایع مادر مطرح در جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود، لازم است علاوه بر انجام رسالت اصلی خود که تولید محصولات تخت است، سیاست‌های کاربردی لازم جهت پرورش صنایع پایین‌دست به‌ منظور تامین پایدار اقلام مورد نیاز خود در زمان مناسب، کیفیت مورد قبول و قیمت اقتصادی را جاری سازد. سیاست فولاد مبارکه جهت حمایت و غنای این فرایند بر این اساس است که علاوه بر بومی‌سازی اقلام مورد نیاز فولاد، سازندگان در زمینه‌های فعالیت تخصصی خود به درجه‌ای از توانمندی دست یابند که محصولات ایشان از نظر کیفیت قابل‌رقابت با نمونه‌های خارجی و همچنین سبد محصولات آن‌ها در زمینه تخصصی مربوطه تکمیل باشد تا به مزیت صادرات محصولات خود دست یابند. برای مثال، در حال حاضر در بسیاری از موارد نیاز فولادی نظیر پمپ‌ها و شیرهای سیالاتی، مبدل‌ها، قطعات تخصصی خطوط فولاد و… نیاز کشور به خارج رفع شده است و این قابلیت در کشور ایجاد شده که طراحی خطوط جدید بر مبنای محصولات ایرانی صورت پذیرد.

رئیس واحد بومی‌سازی مواد، قطعات و تجهیزات شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: مدیریت ارشد شرکت فولاد مبارکه، بومی‌سازی را از ابتدا جزو ماموریت‌های اصلی زیرمجموعه خود دانسته است و بر اساس این ماموریت، کارکنان این شرکت از ابتدای راه‌اندازی و شروع به تولید، این سیاست را در کشور اجرایی کردند. تداوم حرکت بومی‌سازی در صنعت فولاد باعث شد اکتساب تکنولوژی و دانش فنی طراحی و ساخت اقلام مورد نیاز این صنعت در داخل کشور نهادینه شود و مجموعه‌های صنعتی در کشور قدم در مسیر طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز این صنعت بگذارند.

شهیدی در ادامه به جایگاه «فولاد» در عرصه بومی‌سازی اشاره کرد و گفت: بنا بر اذعان همه صاحب‌نظران این حرفه، شرکت فولاد مبارکه موتور محرکه و پیشران صنعت فولاد در امر بومی‌سازی است. اولین واحد بومی‌سازی در صنایع فولادی کشور در شرکت فولاد مبارکه راه‌اندازی شد و بعد از آن، از سوی این شرکت، این دانش با بسیاری از شرکت‌های فولادساز و سایر صنایع کشور به اشتراک گذاشته شد. با ایجاد و توسعه فرایند بومی‌سازی علاوه بر صنعت فولاد کشور، سایر صنایع کشور نیز از برکات این فرایند منتفع شدند. در حال حاضر نیروی جوان و تحصیل‌کرده کشور به برکت فرایند بومی‌سازی به این خودباوری رسیده است که با تکیه‌ بر توان داخلی می‌توان علاوه بر رفع نیازهای موجود، قدم در راه طراحی، به‌روزآوری و توسعه صنعت در زمینه‌های مختلف گذاشت. امروز شرکت فولاد مبارکه با انجام حمایت‌هایی نظیر اشتراک دانش طراحی، بهره‌برداری و تعمیرات، تسهیل ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به فهرست تامین‌کنندگان «فولاد»، پرداخت پیش‌پرداخت سفارش‌ها با درصدهای بیشتر از روال معمول در کشور، خریدهای تضمینی و بلندمدت، اعتماد به استفاده از محصولات شرکت‌های داخلی و دانش‌بنیان در واحدهای تولیدی خود با توجه به وجود ریسک توقف خطوط و عدم النفع تولید ناشی از این توقفات و حتی سرمایه‌گذاری مشترک در تولید محصولات شرکت‌های پشتیبان و ضامن بقای این حرکت است.

به گفته وی، در سال گذشته ۹۶۷ قطعه و تجهیز پیچیده و با تکنولوژی پیشرفته برای اولین بار در داخل کشور طراحی و ساخته شد که صرفه‌جویی ۱۶٫۵ میلیون یورویی را در پی داشت؛ همچنین حدود ۹۰ درصد از نیازهای شرکت فولاد مبارکه از داخل کشور تامین شد. برخی از این تجهیزات شامل ماشین‌های اصلی خطوط ریخته‌گری، احیا و نورد هستند.

رئیس واحد بومی‌سازی مواد، قطعات و تجهیزات شرکت فولاد مبارکه در خصوص پروژه‌های شاخص بومی‌سازی اتمام یافته این شرکت در سال ۱۴۰۳، عنوان کرد:  قیچی واحد نورد گرم؛ سیستم اسپیره بازکن نورد سرد؛ اسیلاتور واحد ریخته‌گری مداوم؛ اسپیندل‌های نورد گرم؛ بازوی الکترودگیر واحد فولادسازی مجتمع سبا؛ گیربکس لدل تارت واحد ریخته‌گری مجتمع سبا؛ مجموعه رول‌ها و سگمنت‌های واحد بریکت‌سازی؛ سرند دبل دک واحد گندله‌سازی؛ گیربکس کمپرسور واحد احیا مجتمع سبا؛ گیربکس فرایندی واحد احیا مستقیم؛ سقف کوره واحد فولادسازی؛ سگمنت‌های واحد ریخته‌گری مجتمع سبا؛ هد مست کوره واحد فولادسازی؛ بازوی ماشین «TML» واحد حمل‌ونقل؛ پالت‌کارهای واحد گندله‌سازی؛ پمپ‌های عمودی ناحیه انرژی و سیالات؛ بویلر واتر تیوب واحد اکسیژن مجتمع سبا؛ پمپ‌های افقی واحد فولادسازی؛ انواع مبدل‌های حرارتی کمپرسور واحد اکسیژن؛ موتور ۶ مگاوات مجتمع سبا؛ بانک خازنی ناحیه انرژی و سیالات و کابل‌های آبگرد واحد فولادسازی را می‌توان از جمله دستاوردهای «فولاد» در حوزه بومی‌سازی در سال گذشته برشمرد.

شهیدی درباره برنامه‌ها و اهداف آتی واحد بومی‌سازی شرکت فولاد مبارکه، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در راستای انجام ماموریت‌های محوله سه هدف را در دست اقدام داریم. در هدف اول بنا به سیاست ابلاغی، قصد داریم که فرایند بومی‌سازی را در سطح همه اقلام مورد نیاز در گروه فولاد مبارکه گسترش دهیم و با استفاده از تجمیع نیازهای گروه فولاد مبارکه، سهم بیشتری در بومی‌سازی اقلام مورد نیاز این صنعت داشته باشیم. هدف دوم که جهت توسعه این فرایند پیگیری می‌شود، توسعه بومی‌سازی تجهیزات با پیش کد ۸۰ جهت واحدهای تولیدی و پشتیبانی فولاد مبارکه است. با توجه به اینکه بیشتر این پروژه‌ها نیاز به طراحی دارند و تجهیز مابه‌ازای آن جهت مهندسی معکوس وجود ندارد، لازم است سازنده اقدام به طراحی و ساخت آن کند. این فرایند باعث توسعه فزاینده دانش طراحی شرکت‌های داخلی و نقطه عطفی جهت بلوغ این فرایند خواهد شد. در نهایت هدف غایی بومی‌سازی، حرکت در مسیر طراحی و ایجاد زیرساخت لازم جهت توسعه خطوط تولید فولاد است.

وی در همین راستا ادامه داد: یکی از مهم‌ترین ارکان و زیرساخت‌های این موضوع، وجود منابع تامین باکیفیت و اقتصادی مواد، قطعات و تجهیزات مورد نیاز این واحدهاست که در حال حاضر در کشور به‌ طور کامل محقق نشده و نیل به این موضوع را با مشکل مواجه ساخته است. تنها راه برون‌رفت از این مشکل، ایجاد شرکت‌های صاحب برند متناظر با شرکت‌های صاحب نشان تجاری بین‌المللی است. در صورتی‌ که شرکتی اقدام به ساخت و تجاری‌سازی یک گروه محصول کرد و این گروه محصول به نام این شرکت در کشور شناخته شد، جهت پایداری بازار فروش خود مجبور به رقابت در زمینه‌های کیفی، اقتصادی و فناوری با محصولات خارجی است. در کنار این موضوع، تجربه ثابت کرده است که شرکت‌های صاحب نشان، به فکر صادرات محصولات خود به خارج از کشور نیز هستند که این مهم باعث اجبار به ارتقای فناوری محصولات شرکت‌ها هم‌زمان با ارتقای این فناوری در سطح دنیاست.

رئیس واحد بومی‌سازی مواد، قطعات و تجهیزات شرکت فولاد مبارکه در پایان به اقدامات زیرساختی این شرکت اشاره کرد و یادآور شد: گروه فولاد مبارکه در نظر دارد نسبت با ایجاد زیرساخت‌های لازم برای ظهور این شرکت‌ها، جهت تحقق زیرساخت توسعه خطوط فولادی اقدام کند. تاکنون این امر در بسیاری از اقلام مورد نیاز میسر شده و حرکت بومی‌سازی در این صنعت تا تحقق کامل ادامه خواهد داشت. در حال حاضر با توجه به عملکرد مطلوب واحد بومی‌سازی شرکت فولاد مبارکه در کشور، این شرکت از طرف ایمیدرو و انجمن آهن و فولاد به‌ عنوان دبیرخانه برندسازی شرکت‌های فولادی و معدنی انتخاب شده است و ما مشغول فراهم ساختن مقدمات عملیاتی کردن فرایند برندسازی شرکت‌های تامین‌کننده در بستر این دبیرخانه با مشارکت کلیه شرکت‌های فولادی و معدنی هستیم. این امر، با توجه به نام‌گذاری امسال تحت عنوان «سرمایه‌گذاری برای تولید»، زمینه جذابی جهت جذب هدفمند سرمایه‌های بخش خصوصی برای مشارکت در افزایش تولید شرکت‌های سازنده نیازهای شرکت‌های معدنی و فولادی فراهم خواهد ساخت.

انتهای پیام//

در راستای بهره‌وری تولید انجام شد؛

۱۴:۵۵ /سه شنبه/۱۳ خرداد ۱۴۰۴

در نهمین اجلاس ملی رضایتمندی مشتری صورت گرفت؛

۱۳:۰۶ /سه شنبه/۱۳ خرداد ۱۴۰۴

در نهمین اجلاس سراسری رضایتمندی مشتری،

۸:۲۷ /سه شنبه/۱۳ خرداد ۱۴۰۴

در مجمع عمومی عادی سالیانه سیمیدکو تاکید شد؛

۱۶:۰۳ /دوشنبه/۱۲ خرداد ۱۴۰۴

رضا طالبی، مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۶:۰۱ /دوشنبه/۱۲ خرداد ۱۴۰۴

علی امرایی، مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۴:۵۴ /شنبه/۱۰ خرداد ۱۴۰۴

علیرضا شریفی، مدیر تحقیق و توسعه شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۸:۳۰ /چهارشنبه/۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴

امین صفری، مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۴:۵۶ /شنبه/۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴

رضا طالبی، مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۴:۴۷ /شنبه/۲۵ اسفند ۱۴۰۳

علیرضا مخبر دزفولی، قائم مقام مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در امور ستادی و مسئولیت‌های اجتماعی در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۱۴:۱۳ /شنبه/۱۸ اسفند ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۷:۴۵ /شنبه/۱۰ خرداد ۱۴۰۴

بهرام سبحانی، رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۵:۰۷ /شنبه/۳۰ فروردین ۱۴۰۴

ابراهيم جانقربانيان، عضو هيئت مديره و معاون بازرگانی شرکت صبا فولاد خليج فارس طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۵:۵۸ /شنبه/۱۰ آذر ۱۴۰۳

حسين کاظمی‌مهر، نايب رئيس هيئت مديره شرکت مجتمع فولاد و نورد آسين ابهر طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۴:۵۴ /شنبه/۳ آذر ۱۴۰۳

سید رضا شهرستانی، مدیرعامل شرکت لوله و اتصالات چدنی (کلاچ) طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۵:۰۳ /شنبه/۲۴ شهریور ۱۴۰۳

مصطفی چمران، معاون فروش شرکت آهن و فولاد ارفع طی یادداشتی نوشت:

۷:۴۹ /سه شنبه/۱۳ شهریور ۱۴۰۳

همگام با اجرای طرح‌های توسعه‌ای،

۶:۴۷ /دوشنبه/۲۷ اسفند ۱۴۰۳

در مجمع عمومی عادی سالیانه «ارفع» مطرح شد؛

۱۵:۵۸ /یکشنبه/۱۱ خرداد ۱۴۰۴

در نشست خبری مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان مطرح شد؛

۱۶:۴۱ /دوشنبه/۸ اردیبهشت ۱۴۰۴

«کگهر» در مسیر توسعه و رشد سودآوری؛

۱۴:۲۱ /شنبه/۳۰ فروردین ۱۴۰۴

با تایید سهام‌داران در مجمع فوق‌العاده،

۱۱:۴۲ /شنبه/۲۵ اسفند ۱۴۰۳

اینفوگرافیک شرکت معدنی و صنعتی چادرملو؛

۵:۵۶ /شنبه/۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴

اینفوگرافیک شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین؛

۵:۴۸ /شنبه/۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴

اینفوگرافیک شرکت فولاد هرمزگان؛

۵:۳۵ /شنبه/۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴

اینفوگرافیک فولاد خراسان؛

۵:۴۲ /شنبه/۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴

اینفوگرافیک شرکت فولاد خوزستان؛

۵:۵۲ /شنبه/۶ اردیبهشت ۱۴۰۴

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1404/03/13

226083

فلزات آنلاین

1404/03/13

858230

فلزات آنلاین

1404/03/13

1390370

فلزات آنلاین

1404/03/13

1344994

فلزات آنلاین

1404/03/13

29969

فلزات آنلاین

1404/03/13

16133

فلزات آنلاین

1404/03/13

43843

فلزات آنلاین

1404/03/13

65608

فلزات آنلاین

1404/03/13

47680

فلزات آنلاین

1404/03/13

42704

فلزات آنلاین

1404/03/13

41139

فلزات آنلاین

1404/03/13

37789

فلزات آنلاین

1404/03/13

37178

فلزات آنلاین

1404/03/13

42946

فلزات آنلاین

1404/03/13

39377

فلزات آنلاین

1404/03/13

58799

فلزات آنلاین

1404/03/13

34845

فلزات آنلاین

1404/03/13

42196

فلزات آنلاین

1404/03/13

57342

فلزات آنلاین

1404/03/13

6605300