سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۵:۴۲ /شنبه/۶ مرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 15:12 /شنبه/18 فروردین 1403

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان مطرح کرد:

فولاد هرمزگان؛ مرکز ثقل طرح‌های توسعه فولادی کشور در سال ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان گفت: شرکت فولاد هرمزگان همواره بقای خود در فضای رقابتی کسب‌وکار را در توسعه پایدار می‌داند؛ بر این اساس از سال 1400 و ابتدای دولت سیزدهم، عملیات اجرایی چهار طرح بزرگ توسعه‌ای را با سه هدف اصلی آغاز کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان گفت: شرکت فولاد هرمزگان همواره بقای خود در فضای رقابتی کسب‌وکار را در توسعه پایدار می‌داند؛ بر این اساس از سال ۱۴۰۰ و ابتدای دولت سیزدهم، عملیات اجرایی چهار طرح بزرگ توسعه‌ای را با سه هدف اصلی آغاز کرده‌ است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد هرمزگان، سال ۱۴۰۲ با تمام فراز و نشیب‌های آن گذشت و مقام معظم رهبری سال ۱۴۰۳ را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند. شرکت فولاد هرمزگان که طی چند سال گذشته همواره یکی از پرچم‌داران رکوردشکنی و افزایش تولید بوده است، عزم خود را برای سال ۱۴۰۳ جهت رکوردشکنی و جهش تولید جزم کرده و دو رکورد تولیدی را در همین ابتدای امسال در واحد احیا مستقیم ثبت کرده است؛ البته این شرکت طی سال‌های گذشته عمده تمرکز خود را بر اجرای طرح‌های توسعه‌ای و حرکت به سمت دانش و تکنولوژی‌های جدید قرار داده است. در همین راستا و برای آگاهی و اطلاع‌رسانی وضعیت شرکت فولاد هرمزگان در سال ۱۴۰۲ و برنامه‌های سال ۱۴۰۳، عطاالله معروفخانی مدیرعامل شرکت گزارش مبسوطی را ارائه کرده که متن آن به شرح ذیل است.

 صنعت فولاد کشور سالی پرفرازونشیبی را پشت سر گذاشت. این سال را برای شرکت فولاد هرمزگان چطور ارزیابی می‌کنید؟

صنعت و اقتصاد کشور طی چند سال گذشته به دلیل تورم، افزایش نرخ ارز و تحریم‌های ظالمانه، وضعیت پرنوسانی را پشت سر می‌گذارند اما یک بنگاه مترقی و متعالی، فارغ از این نوسانات که همواره در فضای کسب‌وکار جهانی وجود دارند، برای خود هدف‌گذاری و استراتژی تعیین می‌کند و به دنبال تحقق آن است. شرکت فولاد هرمزگان نیز به تاسی از هلدینگ فولاد مبارکه و رهنمودهای مدیرعامل این هلدینگ، طی چند سال گذشته تدوین استراتژی سه‌ ساله را که هر سال بازنگری می‌شود، در دستور کار قرار داده و مطابق با آن، اهداف و برنامه‌ها را برای اجرا مشخص می‌کند. این امر باعث شده بتوانیم در شرایط پرتلاطم اقتصادی بهترین عملکرد را داشته باشیم. این امر را می‌توان از تولید، توسعه، رویدادهای دانش‌بنیان، مسئولیت‌های اجتماعی و… در شرکت فولاد هرمزگان مشاهده کرد که به‌ صورت متوازن این موارد را پیش بردیم.

آیا در سال ۱۴۰۲ محدودیت‌های انرژی کاهش یافت و کمبود انرژی چه تاثیری بر عملکرد مجموعه داشت؟

سال ۱۴۰۲ در حوزه تامین انرژی، سال به‌ مراتب سخت‌تری داشتیم و محدودیت‌های بیشتری بر تامین انرژی اعمال شد. در تابستان تعداد روزهای دارای محدودیت برق بسیار بیشتر از سال ۱۴۰۱ بود و همچنین در خصوص محدودیت‌های گاز نیز در سال ۱۴۰۲ حتی تا واپسین روزهای سال نیز محدودیت‌ها اعمال شدند. با تمام این اوصاف، محدودیت‌ها مانع رکوردشکنی ما نشدند و در حوزه تولید توانستیم ۲۸ رکورد را در سال ۱۴۰۲ به ثبت برسانیم و حتی در تولید آهن اسفنجی رشد داشتیم. ضمن اینکه در این سال، هم در واحد فولادسازی و هم در واحد احیا مستقیم دو شات‌‌دان بسیار سنگین اجرا کردیم تا این دو واحد برای تولید با تمام قوا در سال ۱۴۰۳ به‌ ویژه هنگامی که محدودیت انرژی وجود ندارد، به‌ طور کامل آماده شوند. نکته مهم در خصوص شات‌‌دان احیا مستقیم این است که نسوز کوره A پس از ۱۴ سال تعویض شد و همین امر می‌تواند بر کیفیت و کمیت تولیدات آن اثرگذار باشد. خوشبختانه در ابتدای سال جاری توانستیم در این واحد دو رکورد تولیدی به ثبت برسانیم که به‌ نوعی لبیک به شعار تعیین‌ شده از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» است و امیدواریم با تدابیر اتخاذ شده بتوانیم شاهد رکوردشکنی‌های دیگری باشیم. در مجموع برای حوزه تولید علاوه بر رشد، به دنبال تولید محصولاتی با کیفیت بهتر و دارای ارزش‌ افزوده بیشتر هستیم تا در زمان محدودیت انرژی، با افزایش نرخ فروش به‌ نوعی فروش از دست رفته جبران شود.

در خصوص توسعه و اجرای طرح‌های توسعه‌ای در شرکت فولاد هرمزگان توضیحاتی ارائه بفرمایید.

توسعه اساسا یکی از ارکان بقای هر بنگاه تولیدی و اقتصادی در دنیا به شمار می‌رود و امروزه برای رقابت‌پذیری ضروری است. به‌ طور حتم با اجرای پروژه‌های توسعه‌ای، خونی تازه در شریان‌ها و مویرگ‌های هر بنگاه اقتصادی به جریان خواهد افتاد؛ در همین حال توسعه موجب افزایش تحرک و انگیزه کارکنان نیز خواهد شد. نکته قابل‌توجه دیگر این است که توسعه موجب ارتقای سطح کمی و کیفی محصولات و بهبود فرایندها شده و ضمن افزایش ظرفیت تولید و ایجاد اشتغال در کشور، برای کارکنان و سهام‌داران ارزش‌ افزوده اقتصادی به همراه می‌آورد.

شرکت فولاد هرمزگان همواره بقای خود در فضای رقابتی کسب‌وکار را در توسعه پایدار می‌داند؛ بر این اساس از سال ۱۴۰۰ و ابتدای دولت سیزدهم، عملیات اجرایی چهار طرح بزرگ توسعه‌ای را با سه هدف اصلی آغاز کرده‌ایم؛ نخست توسعه ظرفیت فولاد خام به سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال برای دست‌یابی به چشم‌انداز تولید ۱۰ میلیون تن فولاد خام در منطقه ویژه خلیج‌ فارس، دوم توسعه تولید محصولات با ارزش‌ افزوده بالاتر و سوم توسعه پایین‌دستی زنجیره ارزش با احداث واحد نورد گرم. از این‌ رو، طرح‌های توسعه‌ای شرکت را در سه بخش آهن‌سازی، فولادسازی و نورد و زیرساخت‌ها تقسیم‌بندی کردیم و به دنبال آن پروژه‌های مربوط به هرکدام از آن‌ها نیز تعریف شدند. در این خصوص ۲۰ بهمن‌ ماه سال ۱۴۰۰، اجرای چهار طرح بزرگ توسعه‌ای را در دستور کار قرار دادیم و توانستیم پروژه‌های بزرگی همچون مگامدول دوم احیا مستقیم به ظرفیت یک‌ میلیون و ۷۲۰ هزار تن، سیلوهای ذخیره‌سازی آهن اسفنجی به ظرفیت ۳۰ هزار تن، واحد دوم گازهای صنعتی به ظرفیت ۱۰ هزار نرمال مترمکعب بر ساعت و مگامدول احیا مستقیم ستاره سیمین هرمز به ظرفیت یک‌ میلیون و ۷۲۰ هزار تن را کلنگ‌زنی کنیم. هم‌اکنون این پروژه‌ها از پیشرفت خوبی برخوردارند و در صورتی‌ که با همین سرعت پیش روند، در موعد مقرر به بهره‌برداری می‌رسند.

البته توسعه‌های شرکت فولاد هرمزگان با این پروژه‌ها پایان نیافت و در ادامه روند رو‌ به‌ رشد خود با سرمایه‌گذاری‌های هدفمند در زنجیره فولاد، چهار طرح بزرگ توسعه‌ای دیگر را کلنگ‌زنی کردیم. این طرح‌ها عبارت‌اند از: افزایش ظرفیت فولادسازی از یک‌ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال، ریخته‌گری و نورد پیوسته به میزان یک‌ میلیون و ۷۰۰ هزار تن، مدول چهارم احیا مستقیم به میزان یک‌ میلیون و ۶۰۰ هزار تن در سال و واحد تولید گازهای صنعتی شماره ۳ به میزان ۱۰ هزار نرمال مترمکعب در ساعت. همچنین پروژه آهک کلسینه شرکت سنگ و فولاد هرمزگان را که بزرگ‌ترین واحد تولید آهک در جنوب کشور است، با حضور وزیر صمت به بهره‌برداری رساندیم.

جمع سرمایه‌گذاری صورت‌ گرفته توسط این شرکت در پروژه‌های توسعه‌ای، به دو میلیارد و ۳۵۰ میلیون یورو می‌رسد و با بهره‌برداری از این طرح‌ها برای بیش از سه هزار نفر اشتغال‌زایی خواهد شد. همچنین با بهره‌برداری از این طرح‌ها، مجموع ظرفیت آهن‌سازی شرکت فولاد هرمزگان به حدود پنج میلیون تن در خود شرکت، ظرفیت تولید فولاد به سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن و ریخته‌گری و نورد گرم یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن می‌رسد و به بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات زنجیره تولید فولاد در استان هرمزگان تبدیل خواهیم شد. به این ترتیب گامی بلند در جهت سند چشم‌انداز ۲۰ ساله صنعت فولاد کشور در افق ۱۴۰۴ مبنی بر تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در استان هرمزگان برداشته خواهد شد و شرکت فولاد هرمزگان نقشی اساسی در این زمینه ایفا خواهد کرد.

با توجه به مزیت‌های بسیار خوبی که در استان هرمزگان وجود دارد، سهم قابل‌توجهی از افزایش ظرفیت این صنعت در کنار آب‌های نیلگون خلیج‌ فارس هدف‌گذاری و جانمایی شده است. طبق سند چشم‌انداز قرار است این استان با تولید ۱۰ میلیون تن فولاد به قطب نخست فولاد کشور تبدیل شود و با توجه به قرارگیری در کنار آب‌های آزاد و دسترسی به بنادر بین‌المللی، طبعا به قطب نخست صادرات فولاد نیز تبدیل می‌شود.

شرکت فولاد هرمزگان در سال‌های اخیر چه عملکردی در حوزه نوآوری داشته است؟

این شرکت در راستای ایجاد ارزش‌ افزوده، تولید ثروت، کارآفرینی، سرمایه‌گذاری و اشتغال مولد، حرکت به سمت تولید دانش‌بنیان را در دستور کار خود قرار داده و با الگو قرار دادن شرکت‌های بزرگ فولادی دنیا، طراحی و آماده‌سازی نظام مدیریت تکنولوژی و انتقال فناوری و همچنین تدوین نقشه راه فناوری را انجام داده است. در این خصوص با بهره‌گیری از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و همکاری با پارک علم و فناوری استان هرمزگان و دانشگاه‌های معتبر، با استقرار نظام مدیریت و تکنولوژی و ایجاد تحول در نظام نوآوری، موفقیت‌های متعددی را در مواردی همچون تولید محصولات جدید و دانش‌بنیان، اجرای طرح‌های دانش‌بنیان در راستای کاهش مصرف انرژی، بومی‌سازی و مهندسی معکوس قطعات و تجهیزات تکنولوژیک و دانش‌بنیان کسب کردیم. ضمن اینکه رویدادهای مختلفی را طی چند سال اخیر در حوزه‌های فناوری و نوآوری برگزار کرده‌ایم که ازجمله آن‌ها می‌توان به برگزاری سه دوره کنفرانس فولادسازی و ریخته‌گری مداوم که سومین دوره آن در بهمن‌ ماه برگزار شد، برگزاری رویداد علم داده، برگزاری ششمین همایش سرمایه‌گذاری شرکت‌های دانش‌بنیان موسوم به فولادی شو و… اشاره کرد.

در حوزه فولاد سبز شرکت فولاد هرمزگان در چه مراحلی قرار دارد؟

قرار است که فولادسازان بزرگ دنیا تا پایان سال ۲۰۵۰ میزان انتشار دی‌ اکسید کربن خود را به صفر برسانند و فولاد سبز تولید کنند. در کشور ما نیز در این حوزه قدم‌هایی برداشته شده که شرکت فولاد هرمزگان به تبعیت از سیاست‌های هلدینگ فولاد مبارکه در تلاش است هم با استفاده از هیدروژن در فرایند تولید و هم بهره‌برداری از نیروگاه خورشیدی، تا حد امکان انتشار دی‌ اکسید کربن را در فرایند تولید خود کاهش دهد.

برای نخستین بار توسط شرکت فولاد هرمزگان استفاده از هیدروژن طی توافقی با شرکت نفت ستاره خلیج‌ فارس در صنعت فولاد عملیاتی می‌شود. باید توجه داشت که هیدروژن مازاد در پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌ فارس سوزانده می‌شود و آلایندگی قابل‌توجهی را ایجاد می‌کند. از سوی دیگر شرکت فولاد هرمزگان با چالش تامین گاز طبیعی در فصل زمستان مواجه است؛ بنابراین این شرکت بخشی از گاز طبیعی را با هیدروژن جایگزین خواهد کرد. این اقدام علاوه بر کاهش آلایندگی‌های محیط زیستی در منطقه ویژه خلیج‌ فارس، برای شرکت فولاد هرمزگان نیز منافعی به همراه خواهد داشت؛ علاوه‌براین، شرکت فولاد هرمزگان می‌تواند از کاهش تولید در فصل زمستان به دلیل کمبود گاز جلوگیری کند. به این ترتیب این شرکت می‌تواند برای نخستین بار در کشور و میان فولادسازان، گام‌های اولیه را برای تحقق تولید فولاد سبز بردارد.

یکی از موفقیت‌های بزرگ شرکت فولاد هرمزگان در سال ۱۴۰۲، کسب دومین تندیس بلورین تعالی سازمانی بوده است. چه اقداماتی در راستای دستیابی به این موفقیت انجام شد؟

حرکت در مسیر سرآمدی لازمه حضور موفق سازمان‌ها در فضای رقابتی و پرتلاطم کسب‌وکار امروزی است و رونق تولید از سازمان‌ها و بنگاه‌های متعالی حاصل می‌شود. زمانی می‌توان به رونق تولید امید داشت که سازمان در مسیر تعالی قرار گیرد؛ از این‌ رو، سازمانی سرآمد است که بت

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت فولاد اکسین خوزستان تاکید کرد:

8:15 /شنبه/6 مرداد 1403

سرپرست معاونت بهره‌برداری شرکت فولاد هرمزگان بیان کرد:

7:47 /شنبه/6 مرداد 1403

مدیرعامل تعاونی مسکن کارکنان شرکت فولاد اکسین مطرح کرد:

7:28 /شنبه/6 مرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد سه ماهه «کچاد»؛

5:58 /شنبه/6 مرداد 1403

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران مطرح کرد:

14:10 /چهارشنبه/3 مرداد 1403

اسدالله فرشاد، عضو شورای راهبری موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز (سیگماس) در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

12:03 /یکشنبه/31 تیر 1403

امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:51 /شنبه/9 تیر 1403

محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:50 /شنبه/9 تیر 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:58 /شنبه/12 خرداد 1403

علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت‌‍وگو با «فلزات آنلاین»:

5:30 /شنبه/25 فروردین 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

11:17 /شنبه/19 اسفند 1402

صادق قاسمی فلاورجانی، مديرعامل شرکت فنی مهندسی آرين مدرن جهان‌آرا طی یادداشتی نوشت:

7:29 /شنبه/8 اردیبهشت 1403

حسين کهزاد، مديرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:48 /شنبه/25 آذر 1402

فرشید سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:27 /شنبه/29 مهر 1402

هم‌زمان با رشد تولید فولاد صورت پذیرفت؛

13:18 /دوشنبه/4 تیر 1403

همگام با اجرای دو طرح توسعه‌ای محقق شد؛

7:38 /شنبه/9 تیر 1403

با هدف رشد تولید و ایجاد اشتغال‌ پایدار،

12:41 /چهارشنبه/6 تیر 1403

پس از ثبت موفقیت‌ها و رکوردهای پیاپی صبانور در سال 1402،

15:35 /سه شنبه/29 خرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد سه ماهه «کچاد»؛

5:58 /شنبه/6 مرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد سه ماهه «کگل»؛

8:13 /شنبه/30 تیر 1403

اینفوگرافیک شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور؛

8:01 /شنبه/30 تیر 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه سنگان؛

5:55 /شنبه/26 خرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه چادرملو؛

5:35 /شنبه/26 خرداد 1403

عملکرد دو ماهه 1403 «فخوز»؛

6:05 /شنبه/19 خرداد 1403

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/05/3

154179

فلزات آنلاین

1403/05/3

542326

فلزات آنلاین

1403/05/3

727147

فلزات آنلاین

1403/05/3

2423171

فلزات آنلاین

1403/05/3

25402

فلزات آنلاین

1403/05/3

12530

فلزات آنلاین

1403/05/3

41249

فلزات آنلاین

1403/05/3

49860

فلزات آنلاین

1403/05/3

44700

فلزات آنلاین

1403/05/3

41997

فلزات آنلاین

1403/05/3

26112

فلزات آنلاین

1403/05/3

28556

فلزات آنلاین

1403/05/3

26222

فلزات آنلاین

1403/05/3

36465

فلزات آنلاین

1403/05/3

33473

فلزات آنلاین

1403/05/3

44769

فلزات آنلاین

1403/05/3

25616

فلزات آنلاین

1403/05/3

40067

فلزات آنلاین

1403/05/3

43468

فلزات آنلاین

1403/05/3

3363000