دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازی کشور با اشاره به معایب عرضه برخی مواد اولیه مورد نیاز فعالان این صنعت در بورس گفت: خواسته همه قطعه سازان، بازگشت مکانیسم مچینگ به منظور قطع دست دلالان و واسطهها و ارتقای کیفی محصولات است.
به گزارش«فلزات آنلاین»، آرش محبینژاد اظهار داشت: عرضه مواد اولیه یکی از موضوعات بسیار مهم و چالشبرانگیز در پاییندست جریان تولید است و این روزها، شیوه خرید مواد اولیه از بورس مشکلات عدیدهای را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است.
وی افزود: مشکل آنجا است که با عرضه در بورس، هر کس که قیمت بالاتری ارائه داده و نقدینگی بیشتری داشته باشد، می تواند آن کالا را خریداری کند و به این ترتیب، در عمل، ارتباط کیفی، مهندسی و تشکیلاتی بین تامینکنندگان مواد اولیه و مشتریان صنعتگر از بین میرود.
این مقــام صنفی، به جلسـه اخیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازی کشور با شرکت فولاد مبارکه اشاره کـرد که در آن، یکی از درخواســــتهـــای اعضــای انجمــن، عرضـــه محصولات فولادی با احیای سیستم مچینگ بود تا فولادیها بتوانند به اندازه کافی ورق فولادی و سایر محصولات مورد نیاز قطعهسازان و خودروسازان را عرضه کنند.
محبینژاد یادآور شد: اکنون در بسیاری موارد، صنعت خودرو و قطعهسازی نیاز به تغییر، توسعه و به روزآوری محصولات دارد و عرضه مواد اولیه در بورس برای تولیدکنندگان خودرو و قطعهسازان که هر روز با مشخصات فنی متفاوتی مواجه هستند و نیازهای آنها تغییر میکند، نمیتواند شیوهای پویا بوده و پاسخگوی نیازهای آنها باشد.
وی تاکید کرد: درخواست صریح قطعهسازان کشور از فولادسازان و سایر عرضهکنندگان مواد اولیه، همچنین از دولت و مجلس این است که اجازه بدهند با احیای مکانیسم مچینگ، مایحتاج خود را به طور مستقیم از تولیدکننده اولیه بخرند که در این صورت، دست دلالان و واسطهگران نیز کوتاه میشود.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازی کشور ادامه داد: به این ترتیب قطعهسازان به جای اینکه مایحتاج خود را از بازار آزاد از دلال و واسطه و با قیمتهای بالا خریداری کنند، به طور مستقیم از فولادسازان و سایر عرضهکنندگان مواد اولیه تهیه کرده و در این فرآیند، کیفیت محصولات باید بین مشتری صنعتی و فولادسازان، همچنین نیازهای جدید قابل مذاکره بوده و تحقیق و توسعه مشترک انجام شود.
در جلسه قطعهسازان با فولاد مبارکه از لزوم اعطای اعتبار اسنادی با توجه به مشکلات نقدینگی قطعهسازان، امکانپذیر نبودن تامین محصـــولات کیفــــی بـــا ابعـــاد مـــورد نیــــاز تولیدکنندگان، بالا رفتن ریسک تولید و ممکن نبودن برنامهریزی درست برای تامین قطعات مورد نیاز، به عنوان برخی دلایل احیای سیستم مچینگ عنوان شده است.
بر اساس گزارشی از ایرنا، اکنون از حدود یک هزار و ۲۰۰ قطعهساز رسمی فعال در ردههای ۱، ۲ و ۳ با جمعیت حدود ۵۵۰ هزار نفری، نزدیک به ۴۰۰ واحد تعطیل و نیمهتعطیل هستند. کل مطالبات زنجیره تامین داخلی از خودروسازان به حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان رسیده که بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان آن مطالبات معوق است.