سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۹:۵۳ /چهارشنبه/۷ شهریور ۱۴۰۳
زمان انتشار: 12:30 /چهارشنبه/7 شهریور 1403

یک فعال صنعت آلومینیوم در گفت‌و‌گو با «فلزات‌آنلاین»:

قطعی برق، خاموشی تولید را به دنبال دارد

یک تولیدکننده ورق و گرده آلومینیومی گفت: مسیر تولید همواره با فرازونشیب‌ها و مشکلات متعددی همراه است که تولیدکننده در گذر زمان با اتخاذ راهبردهایی هریک از این موارد را هضم می‌کند. به همین دلیل مطالبه ما از نهادهای بالادستی، تامین منابع مالی از طریق اعطای وام و تسهیلات نیست و خواستار رفع معضلاتی همانند محدودیت مصرف انرژی که از عهده تولیدکنندگان خارج است، هستیم. متاسفانه باید اذعان کنم که علی‌رغم وجود تقاضای مشتریان و نیاز بازار، به دلیل قطعی برق واحدهای صنعتی نه‌تنها امکان رشد تولید بلکه فعالیت بر اساس برنامه‌ زمان‌بندی شده را هم نداریم.

یک تولیدکننده ورق و گرده آلومینیومی گفت: مسیر تولید همواره با فرازونشیب‌ها و مشکلات متعددی همراه است که تولیدکننده در گذر زمان با اتخاذ راهبردهایی هریک از این موارد را هضم می‌کند. به همین دلیل مطالبه ما از نهادهای بالادستی، تامین منابع مالی از طریق اعطای وام و تسهیلات نیست و خواستار رفع معضلاتی همانند محدودیت مصرف انرژی که از عهده تولیدکنندگان خارج است، هستیم. متاسفانه باید اذعان کنم که علی‌رغم وجود تقاضای مشتریان و نیاز بازار، به دلیل قطعی برق واحدهای صنعتی نه‌تنها امکان رشد تولید بلکه فعالیت بر اساس برنامه‌ زمان‌بندی شده را هم نداریم.

مهدی زمانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» با اشاره به شرایط بازار مصرف گرده آلومینیومی و تقاضای مشتریان طی پنج ماه ابتدایی سال جاری، بیان کرد: خوشبختانه درخواست برای تولید محصولات همواره از سوی مشتریان وجود داشته و نسبت به سال گذشته افت پیدا نکرده است؛ به همین دلیل تولیدکنندگان در زمینه فروش با چالشی مواجه نیستند و مسئله اصلی که سبب ایجاد اخلال در فرایند تولید شده، محدودیت مصرف انرژی (قطعی برق) در واحدهای صنعتی است. برای رفع این معضل برخی از صنعتگران به سمت خرید مولدهای برق حرکت کردند اما قیمت مولدهای برقی که توانایی فعال‌سازی دستگاه‌‌های این کارگاه نورد را داشته باشد بسیار سرسام‌آور بوده و باید فضایی برای نصب آن‌ها اختصاص داده شود؛ در نتیجه انجام این کار برای ما امکان‌پذیر نیست و به طور کلی قطعی برق واحدهای تولیدی، یکی از دلایل اصلی غیرفعال شدن کارگاه‌ها به شمار می‌آید که متاسفانه تاثیرات منفی بر اقتصاد کشور می‌گذارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این مجموعه راهکارهای دیگری همانند جابه‌جایی شیفت‌ها و روزهای کاری برای خنثی‌سازی تاثیرات منفی محدودیت مصرف انرژی اتخاذ کرده است، عنوان کرد: در مجموع ساعات قطعی برق این مجموعه به چهار روز در هفته می‌رسد که با پیاده‌سازی راهکارهای مختلف، حداکثر می‌توانیم نیمی از آن را جبران کنیم و همچنان دو روز از برنامه تولید خود عقب هستیم. با این حساب، مجموعه ما هشت روز در ماه با محدودیت مصرف انرژی روبه‌رو است که این موضوع افت حداقل ۳۰ تا ۳۵ درصد از میزان تولید را به همراه خواهد داشت. این در حالی است که اکنون تقاضا از سوی مشتریان و امکان افزایش تولید محصولات وجود دارد اما به دلیل معضل مطرح شده امکان رشد فعالیت‌های خود را نداریم.

این فعال صنعت آلومینیوم در رابطه با نظراتی مبنی بر اشباع بازار از محصولات، تصریح کرد: باید گفت که هنوز بازار مصرف گرده آلومینیومی اشباع نشده و همچنان تقاضا برای تولید آن وجود دارد اما تولیدکننده در مسیر ناهمواری گام برمی‌دارد که طی چند سال اخیر معضل قطعی برق به موانع موجود در این مسیر افزوده شده است. باید تاکید کنم که این چالش تاثیرات پردامنه‌ای روی فعالیت واحدهای تولیدی داشته، به طوری که تولید و تحویل سفارشات در این کارگاه با وجود معضل قطعی برق به سختی صورت می‌گیرد. لازم به ذکر است که این مجموعه ماهانه حدود ۵۰ تن محصول تولید می‌کند، در حالی که توانایی ما بیش از این مقدار است.

جور دیگر باید دید

این تولیدکننده ورق و گرده آلومینیومی در رابطه با سایر چالش‌های صنعتگران به خصوص نوسان قیمت‌ها، ابراز کرد: باید توجه داشت که نوسان و تغییر قیمت مسئله‌ای است که همواره وجود داشته و نمی‌توان آن را انکار کرد؛ در نتیجه سعی خود را کرده‌ایم تا این مسئله را هضم کنیم زیرا طی چند سال گذشته رفع این مشکل و تثبیت قیمت‌ها در یک بازه زمانی، حتی از قدرت دولت‌ها و مسئولان هم خارج شده است. به عبارت دیگر با تغییر دیدگاه خود نسبت به چالش‌های مسیر تولید، در حال حاضر چالش اصلی ما محدودیت مصرف انرژی و هزینه‌های بالای دولتی است. در حالی که اگر برق مجموعه قطع نشود و از زمان‌بندی خود عقب نمانیم، با رشد تولید و تحویل سفارشات به مشتریان، افزایش هزینه‌ها مسئله‌ساز نخواهد شد.

زمانی با بیان اینکه این کارگاه از شمش آلومینیوم به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کند، اظهار داشت: بازار آزاد منبع اصلی تامین مواد اولیه ما بوده و آخرین باری که شمش آلومینیوم را خریداری کردیم، بهای آن ۱۵۶ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود که از ابتدای سال جاری تاکنون در نوسان بوده است. البته در این میان باید اضافه کنم که نزدیک به حدود ۳۰ سال است که در این زمینه مشغول به کار هستیم و در سال‌های ابتدایی فعالیت ما قیمت شمش از ابتدا تا انتهای سال افزایش جزئی را تجربه می‌کرد اما اکنون به صورت روزانه بهای آلومینیوم دستخوش تغییر می‌شود؛ ازاین‌رو ممکن است در روزهای دیگر قیمت آن کاهش یافته و به پایین‌تر از مقدار کنونی برسد و یا در مسیر صعودی و افزایش حرکت کند.

وی در خصوص شرایط تولیدکنندگان ورق و گرده آلومینیومی در استان همدان توضیحاتی ارائه داد و افزود: متاسفانه در حال حاضر برخی از افراد به دلیل خلا نظارت و پیگیری سازمان‌های مربوطه موفق به فعال‌سازی کارگاه‌های غیرمجاز ظروف‌سازی شده‌اند که اقدامات آن‌ها به طور مستقیم روی فعالیت کارگاه‌های ظروف‌سازی مجاز و به صورت غیرمستقیم روی فعالیت ما تاثیر گذاشته‌ است زیرا با چالش‌ها و موانع مسیر تولید روبه‌رو نبوده و هزینه‌های دولتی را پرداخت نمی‌کنند.

این فعال صنعت آلومینیوم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه مولفه‌هایی روی کیفیت ورق و گرده آلومینیومی تاثیرگذارند، گفت: در وهله نخست کیفیت شمش آلومینیوم و استفاده از مواد اولیه‌ای با آنالیز دقیق روی کیفیت محصول نهایی تاثیر می‌گذارد؛ به طوری که آلیاژهای شمش آلومینیوم طیف گسترده‌ای دارند که ما در این مجموعه دو نوع از آلیاژ آن را مصرف می‌کنیم. علاوه‌براین، بهره‌گیری از مواد مصرفی مرغوب نیز بسیار حائز اهمیت است؛ به عنوان مثال، قرص‌های دگازور که در اکسیژن‌زدایی از مذاب کاربرد دارند. شایان ذکر است که در سال گذشته برای مدت کوتاهی تامین این قرص‌ها بسیار دشوار بود و اعلام شد که مواد اولیه مورد نیاز برای تولید آن‌ها وارداتی است و در داخل تولید نمی‌شوند؛ در نتیجه با محدودیت عرضه مواجه شدیم و پس از مدتی که مجددا تامین موجودی قرص‌های دگازور صورت گرفت، قیمت‌ این ماده افزایش یافت. البته تولیدکنندگان در این مقطع زمانی که امکان خرید قرص‌های دگازور فراهم نبود، به ناچار از مواد دیگری استفاده کردند که کارایی آن‌ها همانند دگازور نبود و روی کیفیت محصول تاثیر منفی گذاشت. با توجه به این موضوع باز هم تاکید می‌کنم که نوسان قیمت‌ها موضوعی است که همواره وجود دارد و نمی‌توان به صورت ۱۰۰ درصدی آن را کنترل کرد؛ به همین دلیل تولیدکنندگان باید مدیریت منابع مالی را در اولویت اقدامات خود قرار دهند. در رابطه با ماشین‌آلات خط تولید نیز باید گفت که بخش عمده‌ای از دستگاه‌های نورد مورد استفاده در کشور ساخت داخل (منظور از ساخت داخل مونتاژ قطعات خارجی) و دست‌دوم هستند؛ به این ترتیب در زمینه تولید ورق و گرده آلومینیومی از تکنولوژی به‌روزی برخوردار نیستیم و اگر ماشین‌سازان از قطعات جدید ایرانی برای ساخت ماشین‌آلات استفاده کنند، کیفیت و عمر مفید آن‌ها در حد قطعات دست‌دوم خارجی نیست.

این تولیدکننده ورق و گرده آلومینیومی در رابطه با نحوه قیمت‌گذاری گرده، یادآور شد: اگرچه گرده‌های آلومینیومی در سایزهای کوچک اختلاف قیمت جزئی با نمونه‌های بزرگ‌تر دارند (بهای گرده‌های کوچک بیشتر است) اما مبنای اصلی قیمت‌گذاری محصولات بر اساس وزن آن‌ها است. لازم به ذکر است که بازار هدف این کارگاه محدود به استان همدان نبوده و با ارسال محصولات به کشور عراق و به صورت غیرمستقیم به پاکستان در زمینه صادرات هم فعالیت داریم.

توسعه بیشتر ممکن نیست

زمانی در مورد برنامه‌ها و طرح‌های این مجموعه در زمینه توسعه بازارهای هدف و تنوع‌بخشی به سبد محصولات تولیدی، اذعان کرد: در حال حاضر با توجه به وجود معضل محدودیت مصرف انرژی و عقب ماندن از برنامه‌های تولید مجموعه، تصمیم جدیدی برای جذب مشتریان بیشتر و گسترش بازارهای هدف خود نداریم؛ به طوری که اگر با تمام توان خود در نیمه دوم سال مشغول به کار باشیم، عقب‌ماندگی‌های فصل تابستان را جبران خواهیم کرد و اکنون امکان پاسخگویی به تقاضای بیشتر مشتریان را نداریم. علاوه‌براین، قطع و وصل شدن برق نیز خسارات زیادی را به ما تحمیل کرد و مجددا با عیب‌یابی و تعمیر دستگاه‌های خطوط تولید، زمان و هزینه بیشتری صرف می‌شود و در مقابل کیفیت و میزان تولیدات کاهش می‌یابد.

وی در همین راستا ادامه داد: از نظر خسارات زمانی باید گفت که فقط در مرداد ماه سال جاری نزدیک به ۱۰ روز از برنامه زمان‌بندی خود عقب افتادیم و از نظر خسارات مالی باید به طور دقیق برآوردهای لازم صورت گیرد اما بدون در نظر گرفتن سایر متغیرها و تنها در مورد حقوق نیروی انسانی (۳۰ نفر)، در مدت مذکور حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان متضرر شدیم. لازم به ذکر است که قیمت مولد برقی که توانایی فعال‌سازی ماشین‌آلات ما (دو دستگاه نورد و حدود ۲۰ دستگاه جانبی که نیازمند مصرف ۱۰۰ کیلوات برق هستند) را داشته باشد حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است. در پایان باید خاطرنشان کنم که در صورت عدم تغییر شرایط فعلی و عدم رفع معضل محدودیت انرژی، در سال آینده نیز شرایط تولیدکنندگان نسبت به امروز دشوارتر و آن‌ها با چالش‌های بیشتری مواجه خواهند شد.

انتهای پیام//

طی سه ماهه دوم سال جاری میلادی،

6:38 /چهارشنبه/31 مرداد 1403

یک فعال صنعت آلومینیوم در گفت‌و‌گو با «فلزات‌آنلاین» مطرح کرد:

11:28 /پنجشنبه/31 خرداد 1403

یک فعال صنعت آلومینیوم در گفت‌و‌گو با «فلزات‌آنلاین»:

15:33 /دوشنبه/24 اردیبهشت 1403

یک فعال صنعت آلومینیوم در گفت‌و‌گو با «فلزات آنلاین» مطرح کرد:

9:12 /چهارشنبه/25 بهمن 1402

یک تولیدکننده گرده آلومینیومی در گفت‌و‌گو با «فلزات آنلاین»:

4:21 /یکشنبه/12 آذر 1402

یک تولیدکننده گرده و ورق آلومینیومی در گفت‌وگو با «فلزات ‌آنلاین»:

13:49 /چهارشنبه/24 آبان 1402

هوشنگ گودرزی، رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

11:33 /پنجشنبه/18 آذر 1400
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/06/6

160643

فلزات آنلاین

1403/06/6

542326

فلزات آنلاین

1403/06/6

707860

فلزات آنلاین

1403/06/6

2552900

فلزات آنلاین

1403/06/6

22667

فلزات آنلاین

1403/06/6

13456

فلزات آنلاین

1403/06/6

45484

فلزات آنلاین

1403/06/6

49178

فلزات آنلاین

1403/06/6

44588

فلزات آنلاین

1403/06/6

41111

فلزات آنلاین

1403/06/6

27076

فلزات آنلاین

1403/06/6

28170

فلزات آنلاین

1403/06/6

26730

فلزات آنلاین

1403/06/6

35753

فلزات آنلاین

1403/06/6

33382

فلزات آنلاین

1403/06/6

42962

فلزات آنلاین

1403/06/6

26318

فلزات آنلاین

1403/06/6

40304

فلزات آنلاین

1403/06/6

43655

فلزات آنلاین

1403/06/6

3617700