مجید صحرانورد در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: سال گذشته سال نسبتا خوبی برای تولیدکنندگان فروآلیاژ کشور بود و همه تولیدکنندگان با توجه به افزایش تولید فولاد، بازار خوبی را تجربه کردند ولی در سال جاری این وضعیت تغییر کرد و کاهش تولید فولاد سبب شد تا مصرف فروآلیاژها نیز کم شود و این بازار را با مشکلاتی مواجه کند.
عوارضی که ۱۵درصد نیست!
مدیرعامل شرکت سپهران ذوب کرمانشاه اذعان کرد: این مشکلات در شرایطی به وجود آمده است که وضعیت واردات فروآلیاژها نیز مزید بر علت شده است. عوارض واردات فرومنگنز ۱۵ درصد است و برای واردات باید ارز نیمایی خریداری شود؛ در حالی که محاسبات گمرک بر اساس دلار چهار هزار و دویست تومانی انجام میشود. اگر این عوارض بر اساس همان ارز نیمایی محاسبه میشد، تولیدکنندگان داخلی میتوانستند در شرایط عادلانهتری با محصولات وارداتی رقابت کنند. تولیدکننده داخلی چگونه میتواند در حالی که قیمت تمام شده محصول او مدام رو به افزایش است و مواد اولیه مورد نیاز خود را باید با ارز آزاد خریداری کند، با محصول وارداتی رقابت کند که عملا هیچ عوارضی نیز برای واردات پرداخت نمیکند؟!
افزایش قیمت بیداد میکند
صحرانورد در مورد بهای تمام شده مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان فروآلیاژ، خاطرنشان کرد: ما کک مورد نیاز را در سال ۱۳۹۷ با قیمت کیلویی ۶۰۰ تومان خریداری میکردیم، در حالی که امروز این ماده مصرفی مورد نیاز با احتساب ارزش افزوده به سه هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. البته این افزایش قیمت فقط محدود به کک نیست. ما در مورد قیمت سنگ منگنز، بهای برق مصرفی، دستمزد کارگران، هزینههای حملونقل و در کل، در همه بخشها شاهد این افزایش قیمت بودهایم.
وی در مورد قیمت فرومنگنز در بازار کشور، عنوان کرد: با توجه به شرایط کنونی و هزینهها، قیمت تمام شده فرومنگنز تولیدی در کشور بین ۱۳.۵ تا ۱۴ هزار تومان است در حالی که اکنون قیمت فرومنگنز وارداتی در بازار ۱۲ هزار تومان است؛ آیا با این وضعیت، محصول داخلی توان رقابت با کالای وارداتی را خواهد داشت؟!
منع واردات راه حل خوبی نیست
مدیرعامل شرکت سپهران ذوب کرمانشاه در پاسخ به این پرسش که آیا با منع واردات فرومنگنز، میتوان شرایط بهتری را برای تولیدکنندگان داخلی رقم بزند یا خیر، اذعان کرد: بدون شک منع واردات راه حل مناسبی برای این موضوع نیست زیرا در حال حاضر میزان تولید داخلی فرومنگنز در کشور ما به حدی نیست که پاسخگوی نیاز همه صنعت کشور باشد و واردات این کالا باید همچنان ادامه داشته باشد اما نکته اینجاست که متولی واردات این کالا، باید قوانین را به شکلی در نظر بگیرد که رقابت کالای داخلی و وارداتی در شرایط عادلانهای انجام شود. وضعیت واردات فرومنگنز کشور نباید به این شکل باشد که فرد واردکننده ارز مورد نیاز خود را از سیستم نیمایی تهیه کند و حقوق گمرکی آن را با ارز دولتی بپردازد. اختلاف بهای این واردات چیزی نزدیک به یک هزار و ۴۰۰ تومان میشود که اگر از واردکننده دریافت شود، تولیدکننده داخلی را نیز در شرایط رقابت قرار میدهد.
آسیبهایی که یک محاسبه اشتباه به ما میزند
صحرانورد در خصوص آسیبهای فرآیند برخورد با واردات و تولید، ابراز کرد: ما سال گذشته در نتیجه همین سیستم اشتباه، مجبور شدیم که نزدیک به چهار ماه تولید را متوقف کنیم چون محصول تولید شده ما در انبار مانده بود و برای آن مشتری وجود نداشت. حتی گاهی برای تامین مالی ناچار بودیم که محصول خود را زیر قیمت تمام شده به فروش برسانیم.
مدیرعامل شرکت سپهران ذوب کرمانشاه با اشاره به این موضوع که اگر شرایط به همین منوال پیش برود، صنعت فرومنگنز کشور از بین خواهد رفت، در مورد راهکارهای موجود برای حل مشکلات فعلی، یادآور شد: این مشکلات، موضوع مخفی و پیچیدهای نیست و همه مسئولان و دستاندرکاران از آن اطلاع دارند و مهمترین راهحل این است که همت این کار وجود داشته باشد ولی متاسفانه به نظر نمیرسد که حمایتی برای برطرف شدن این مشکل صورت بگیرد.
وی در این خصوص تاکید کرد: تا جایی که توان مقاومت داشته باشیم و بتوانیم حقوق پرسنل خود را پرداخت کنیم، ایستادگی میکنیم و در غیر این صورت، مجبور به تعطیل کردن این کسب و کار خواهیم شد.
صحرانورد با اشاره به اینکه امروز وضعیت بسیاری از تولیدکنندگان فرومنگنز به همین شکل است، بیان کرد: در حال حاضر، حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن محصول تولید شده در انبارهای ما وجود دارد و تولیدکنندگان دیگر نیز وضعیت مشابه شرایط ما را تجربه میکنند. در حال حاضر، بازاری برای فروش بهقیمت این محصولات وجود ندارد و این در شرایطی است که به دلیل عدم گردش سرمایه، حتی دیگر توان پرداخت قبض برق کارخانه را نداریم.
صاحب انجمن میشویم!
مدیرعامل شرکت سپهران ذوب کرمانشاه در خصوص اقدامات تولیدکنندگان داخلی فرومنگنز برای رفع مشکلات موجود نیز مطرح کرد: ما با کمک سایر تولیدکنندگان در حال تاسیس انجمنی به نام انجمن تولیدکنندگان فرومنگنز ایران هستیم تا بتوانیم مشکلات خود را از طریق این انجمن به گوش مسئولان برسانیم. در هر حال به نظر میرسد که وزارت صنعت، معدن و تجارت توجه بیشتری به موضوعات مطرح شده از سوی انجمنها خواهد داشت و مشکلات را راحتتر میتوان به آنها منتقل کرد. در واقع، ما با تاسیس این انجمن در پی رسیدن به یک رقابت عادلانه با محصولات وارداتی هستیم و میخواهیم که هیچ مانعی بر سر راه تولید داخلی نباشد.
انتهای پیام//