بر اساس پیشبینی بازارهای جهانی طی دو سال آینده، احتمال افزایش قیمت فلز لیتیوم و تاثیر آن بر ساخت باتری خودروهای برقی و تجهیزات پیشرفته، وجود دارد.
به گزارش «فلزات آنلاین»، فروش خودرو در سراسر جهان که خودروهای الکتریکی را هم در برمیگیرد، در سال جاری کاهش داشته است. این کاهش فروش از پیشبینیهای رشد اقتصاد جهانی در شرایط شیوع و همهگیری ویروس کرونا و تاثیر آن بر بازارهای مختلف جهان ناشی شده است.
تنهـــا در اروپـــای غربی، جایــی که قرار بـود فـــروش خــودرو در ســـال جــاری (بــر اســاس پیشبینیهــا) افزایش داشتــه باشــد، مالکیـت خـــودروهــای جدیــد در مــاه آوریــــل کاهــــش ۹۰درصدی یافت.
با این وجود بنچمارک مینرال که یک شرکت تحقیقاتی در زمینه تامین زنجیره باتری و کشف قیمتها است. در تحقیقی در این باره خبر داده است که تقاضای خودرو در هر حال رو به افزایــش خواهــد گذاشــت. سیمون مورز مدیرعامل BMI هم در این زمینه به رویترز خبر داد: وقتی تقاضای بازار افزایش یابد در سمت دیگر بازار عرضهها قادر به ارائه عکسالعمل سریع نخواهد بود.
این شرکت مستقر در لندن که کارخانههای تولید باتری با حجم بالا (۱ گیگاوات) را نیز دنبال میکند، معتقد است با بازگشت تقاضا به میزان پیشین میتوان ادعا کرد که قیمت لیتیوم پس از سال ۲۰۲۲ جهش خواهد یافت.
پیش از شیوع ویروس کرونا، قیمت لیتیوم به دلیل افزایش ناگهانی عرضه، مسیر نزولی طی میکرد. این شرایط بازار با اشباع و کاهش یارانههای دولتی در پکن برای خرید خودروهای برقی در چین (بزرگترین بازار جهان) رو به وخامت گذاشت و همین امر باعث شد تا تولیدکنندگان بزرگ، برنامههای رشد خود را به گونهای دیگر طراحی کنند.
بیامآی برای سال ۲۰۲۳ تامین ۵۷۲ هزار تن پیــشبینی کــرده بود کــه اکنــون بـا کاهــش هشتهزار تنی این میزان تولید را در سطح ۵۴۳هزارتن برآورد میکند. این شرکت معتقد است که میزان کسری در سالهای آتی، رشد قابل توجهتری هم خواهد داشت. برای سال جاری، بیامآی میزان تولید لیتیوم جهانی را ۳۲۴هزارتن برآورد کرده است اما با توجه به کاهش تقاضای این فلز، برآوردها نشان از تقاضای ۳۱۵هزار تن لیتیوم برای سال ۲۰۲۰ میدهد.
تاخیر در هزینههای سرمایهگذاری
شرکت SQM شیلی، دومین تولیدکننده بزرگ این فلز در جهان، در یکی از عملیاتهای گسترش و عمران خود در معدن آتاکاما که قرار بود تا پایان سال ۲۰۲۰ به انجام برسد، توسعه کلیدی را تا اواخر ۲۰۲۱ به تعویق انداخت.
همچنیـــن وسفارمـــز استرالیــــا تصمیـــم سرمایــهگذاری نهایی برای پروژه مونت هولاند در غرب این کشور را به اوایل سال ۲۰۲۱ موکول کرد.
آلبمارل بزرگترین شرکت تولیدکننده لیتیوم در جهان نیز ناچار به برنامهریزی دوباره تولید در سال جاری شد. در شرایطی که این شرکت سال گذشته برای افزودن یک خط تولید به میـــزان ۱۲۵ هــزار تـــن ظرفیـــت پـــردازش را در دستــور کــار خود قرار داده بــود، این پروژه را بــه تعویق انداخت. همچنین این شرکت بر روی توافــقنامه خریــد معــدن لیتیــوم ودگینــا در استرالیا با توجه به شرایط پیش آمده تجدیدنظر کرده است.
این تولیدکننده بزرگ لیتیوم در اوایل ماه مه علائم دیگری از مشکلات خود با کاهش بودجه ۲۰۲۰ و تغییر پیشبینی سالانه همزمان با درگیری کشورهای دنیا با شیوع ویروس کرونا به نمایش گذاشته بود.
اخبـــار منتشــر شـــده از آلبمـــارل یکـــی از نخستین نشانههایی بود که صنعت لیتیوم رو به افول گذاشته و این مسئله ناشی از کاهش فــروش خودروهـــای الکتریکــی عنوان شــــد کـــه پیشبینی میشود مشکلات برای ادامه سال در سراشیبی قرار گیـرد.
بر اســاس گزارشی از اقتصــاد آنلاین، شرکت تیانچی لیتیوم بزرگترین تولیدکننده این فلز در چیـــن، راهانــدازی فـــاز نخســت کارخانـــه کویینانا را به تعویق انداخته و هدف از این اقدام تلاش برای بازپرداخت بدهیهای این شرکت عنوان شده است.