سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۶:۲۸ /چهارشنبه/۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 10:16 /یکشنبه/13 خرداد 1403

در هفته پایانی ماه می 2024،

قیمت لیتیوم در بازار فیزیکی چین نزولی شد

قیمت لیتیوم در بازار فیزیکی چین طی هفته منتهی به پنج‌شنبه 30 می 2024 و در بحبوحه ادامه کاهش تقاضا و پیش‌بینی روند نزولی برای این فلز افت پیدا کرد.

قیمت لیتیوم در بازار فیزیکی چین طی هفته منتهی به پنج‌شنبه ۳۰ می ۲۰۲۴ و در بحبوحه ادامه کاهش تقاضا و پیش‌بینی روند نزولی برای این فلز افت پیدا کرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، قیمت لیتیوم با شرط تحویل محموله‌های این فلز در بازار چین، ژاپن و کره‌جنوبی در طول هفته منتهی به پنج‌شنبه ۳۰ می ۲۰۲۴ بدون تغییر باقی ماند. با این حال، قیمت لیتیوم در بازار اروپا و ایالات متحده آمریکا روندی نزولی را در پیش گرفت.

همچنین در وضعیت نقدینگی بازار فیزیکی لیتیوم در هفته منتهی به پنج‌شنبه ۳۰ می ۲۰۲۴ تغییری ایجاد نشد و برخی از منابع اشاره کردند که مصرف‌کنندگان در صنایع پایین‌دستی هنوز فعالیت خود را برای ذخیره‌سازی مجدد در انبارها آغاز نکرده‌اند.

لازم به ذکر است که اکثر تولیدکنندگان کاتد در چین هنوز محموله‌های خریداری شده نمک‌های لیتیوم خود را در انبارها ذخیره نکرده‌اند. فعالیت این تولیدکنندگان به طور فزاینده‌ای به فعالیت تولیدکنندگان باتری در صنایع پایین‌دستی وابسته است؛ به همین دلیل، وضعیت بازار فیزیکی لیتیوم در هفته منتهی به ۳۰ می ۲۰۲۴ در شرایط رکود قرار داشت.

تعدادی از منابع، افت حجم تقاضا برای نمک‌های لیتیوم در بازار فیزیکی را به ذخایر انباشته شده در انبارهای بخش صنایع پایین‌دستی یعنی تولیدکنندگان کاتد و باتری نسبت می‌دهند.

یکی از تولیدکنندگان لیتیوم در همین خصوص با اشاره به اینکه میزان تولید واحدهای تولیدی کاتد و تولیدکنندگان باتری در ماه‌های اخیر افزایش را تجربه کرده است، خاطرنشان کرد: اکنون که حجم تقاضای کلی بازار در بخش خودروهای الکتریکی (EV) کاهش یافته، بازار فیزیکی لیتیوم وضعیت رکود به خود گرفته است.

علاوه‌براین، بسیاری از فعالان بازار روند نزولی را برای بازار لیتیوم پیش‌بینی کردند که نشان‌دهنده کاهش احتمال بهبود حجم تقاضا برای نمک‌های لیتیوم در کوتاه‌مدت است. بر همین اساس، این مسئله می‌تواند بر قیمت لیتیوم در بازار تاثیر منفی بگذارد.

در همین راستا، شرکت «Yichun Mining» به عنوان یکی از تولیدکنندکان لیپیدولیت و لیتیوم در چین، اخیرا مزایده آنلاینی را برای فروش ۱۹۲ تن کربنات لیتیوم باتری با قیمت ۱۰۶ هزار و ۲۰۰ یوان در هر تن در روز سه‌شنبه ۲۸ می ۲۰۲۴ برگزار کرد.

به گفته یکی دیگر از تولیدکنندگان لیتیوم در بازار چین، وضعیت حجم تقاضا برای هیدروکسید لیتیوم در بازار داخلی این کشور بهتر از چیزی است که اکنون به نظر می‌رسد.

وی در رابطه با قیمت هیدروکسید لیتیوم، تاکید کرد: اگر قیمت این محصول به اندازه کافی کاهش پیدا کند، ممکن است حجم نقدینگی در بازار هیدروکسید لیتیوم افزایش را تجربه کند.

بر اساس ارزیابی هفتگی موسسه «Fastmarkets»، قیمت کربنات لیتیوم با خلوص حداقل ۹۹٫۵ مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده در چین جهت عرضه در بازار فیزیکی، رقمی حدود ۱۰۴ تا ۱۰۶ هزار و ۲۰۰ یوان (۱۴,۳۶۷ تا ۱۴,۶۷۱ دلار) در هر تن در روز پنج‌شنبه ۳۰ می سال جاری میلادی اعلام شد که ۷۰۰ تا یک هزار یوان کاهس در هر تن نسبت به قیمت گزارش شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور را تجربه کرد.

همچنین موسسه نامبرده، قیمت لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با خلوص حداقل ۵۶٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده در چین جهت عرضه در بازار فیزیکی را رقمی حدود ۹۴ تا ۱۰۳ هزار یوان در هر تن در روز ۳۰ می ۲۰۲۴ ارزیابی کرد که حدود یک تا دو هزار یوان در هر تن به نسبت قیمت ۹۵ تا ۱۰۵ هزار یوان در تن نسبت به قیمت گزارش شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، کاهش را به ثبت رساند.

وضعیت لیتیوم در بازار فیزیکی چین، ژاپن و کره‌جنوبی

قیمت لیتیوم با شرط تحویل محموله در بنادر اصلی چین، ژاپن و کره‌جنوبی و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (CIF) جهت عرضه در بازار فیزیکی سه کشور مذکور در هفته منتهی به روز ۳۰ می ۲۰۲۴ بدون تغییر باقی ماند و شماری از فعالان بازار به تغییرات محدودی در روند عرضه و تقاضای این ماده معدنی در بازار فیزیکی این سه کشور اشاره کردند.

در همین رابطه، یکی از مصرف‌کنندگان لیتیوم مستقر در آسیا مطرح کرد: در حال حاضر بازار فیزیکی چین، ژاپن و کره‌جنوبی در وضعیت آرام و باثباتی قرار دارد و قیمت‌ها نوسان چندانی نداشته‌اند.

چندین منبع دیگر اظهار داشتند که اگرچه قیمت لیتیوم در بازار چین تحت فشار نزولی قرار داشت اما روند نزولی قیمت‌ها در بازار این کشور جزئی بوده است. بر همین اساس، روند نزولی اندک قیمت لیتیوم در بازار داخلی چین هنوز بر قیمت‌ها در بازار ژاپن و کره‌جنوبی تاثیر نگذاشته است.

بعضی دیگر از فعالان بازار، دیدگاه‌های متفاوتی در خصوص روند تقاضا برای هیدروکسید لیتیوم در بازار چین، ژاپن و کره‌جنوبی ارائه دادند.

منابع مذکور اعلام کردند که روند تقاضا برای هیدروکسید لیتیوم باتری، تغییرات جزئی مثبتی را به خود دیده است. این منابع تاکید کردند که اگرچه این تغییرات مثبت را می‌توان تا حدودی به تقاضای واقعی مصرف‌کنندگان در بازار نسبت داد اما با این حال، بخشی از این روند تقاضا تنها به آگاهی یافتن از وضعیت قیمت‌ها در بازار مربوط می‌شود.

یکی دیگر از مصرف‌کنندگان لیتیوم مستقر در قاره آسیا بیان کرد: در حال حاضر شرکت‌ها تمایلی برای آغاز فرایند ذخیره‌سازی مجدد لیتیوم در انبارها ندارند و درصدد هستند تا موجودی انبارهای خود را به حداقل ممکن برسانند زیرا باید به زودی گزارش عملکرد مالی ۶ ماهه نخست سال ۲۰۲۴ خود را منتشر کنند.

وی خاطرنشان کرد: حجم تقاضا برای هیدروکسید و کربنات لیتیوم همچنان در وضعیت مناسبی قرار دارد؛ چراکه برخی از مصرف‌کنندگان با کمبود موجودی این محصولات در انبارهای خود در ابتدای سال ۲۰۲۴ مواجه شده بودند.

ارزیابی روزانه موسسه «Fastmarkets» برای قیمت لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با غلظت حداقل ۵۶٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل محموله در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی (CIF) جهت عرضه در بازار فیزیکی، رقم حدود ۱۳٫۴ تا ۱۴٫۵ دلار به ازای هر کیلوگرم در روز پنج‌شنبه ۳۰ می ۲۰۲۴ را نشان می‌دهد که نسبت به قیمت تعیین شده در تاریخ ۲۲ می ۲۰۲۴، تغییر چندانی در آن مشاهده نشد.

همچنین موسسه مذکور، قیمت کربنات لیتیوم با خلوص حداقل ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل محموله در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی (CIF) جهت عرضه در بازار فیزیکی را رقمی حدود ۱۳٫۵ تا ۱۴٫۵ دلار به ازای هر کیلوگرم در روز ۳۰ می ۲۰۲۴ ارزیابی کرد که نسبت به رقم اعلام شده در روز ۲۲ می سال جاری میلادی، تغییرات جدیدی را به ثبت نرساند.

وضعیت قیمت لیتیوم در بازار اروپا و آمریکا

به دنبال کاهش قیمت لیتیوم در بازار قاره آسیا در هفته منتهی به روز پنج‌شنبه ۳۰ می ۲۰۲۴، قیمت این فلز در بازار اروپا روند نزولی به خود گرفت اما قیمت لیتیوم در بازار آمریکای شمالی نسبت به قاره سبز با نوسان همراه بود.

همچنین قیمت‌ها در اروپا با این پیش‌بینی که حجم تقاضا در چین طی ماه ژوئن سال جاری میلادی همچنان نزولی باقی می‌ماند، افت پیدا کرد. یکی از واسطه‌گران بازار در حالی به کاهش بالقوه قیمت‌های هیدروکسید لیتیوم در بازار اروپا اشاره کرد که معاملات چندانی به ثبت قرارداد ختم نشد.

قیمت‌های کربنات لیتیوم در بازار آمریکای شمالی تغییر جدیدی را به ثبت نرساند و روند ثابت خود را حفظ کرد. با این وجود، قیمت‌ هیدروکسید لیتیوم اندکی کاهش را تجربه کرد.

برخی معامله‌گران فعال در بازارهای اروپا و آمریکای شمالی اعلام کردند که نرخ پریمیوم همچنان به طور کلی در این دو قاره نسبت به بازار محموله‌های دریایی در آسیا بالاتر است.

آخرین ارزیابی صورت گرفته از سوی موسسه «Fastmarkets» نشان می‌دهد قیمت کربنات لیتیوم با خلوص حداقل ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط پرداخت تعرفه‌های کمرگی در بنادر اصلی اروپا جهت عرضه در بازار فیزیکی، به رقمی حدود ۱۴ تا ۱۵٫۲ دلار به ازای هر کیلوگرم در روز ۳۰ می ۲۰۲۴ رسید که نسبت به قیمت ۱۴ تا ۱۵٫۵ دلار به ازای هر کیلوگرم تعیین شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، کاهش را به ثبت رساند.

این موسسه همچنین قیمت کربنات لیتیوم با خلوص حداقل ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط پرداخت تعرفه‌های کمرگی در بنادر اصلی ایالات متحده آمریکا و کانادا جهت عرضه در بازار فیزیکی را حدود ۱۴ تا ۱۵٫۵ دلار به ازای هر کیلوگرم در تاریخ پنج‌شنبه ۳۰ می سال میلادی جاری اعلام کرد که نسبت به قیمت ارائه شده در یک هفته قبل از تاریخ ذکر شده، تغییر جدیدی را به ثبت نرساند.

آخرین ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای قیمت لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با خلوص حداقل ۵۶٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط پرداخت تعرفه‌های کمرگی در بنادر اصلی اروپا جهت عرضه در بازار فیزیکی، رقمی حدود ۱۴ تا ۱۵٫۲ دلار به ازای هر کیلوگرم را در تاریخ ۳۰ می ۲۰۲۴ نشان داد که نسبت به قیمت ۱۴٫۳ تا ۱۵٫۵ دلار به ازای هر کیلوگرم ارزیابی شده در یک هفته قبل از تاریخ اعلام شده کاهش داشت.

علاوه‌براین، موسسه مذکور قیمت لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با خلوص حداقل ۵۶٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری را عددی معادل ۱۴ تا ۱۵٫۵ دلار به ازای هر کیلوگرم در روز ۳۰ می سال ۲۰۲۴ ارزیابی کرد که به نسبت قیمت ۱۴٫۵ تا ۱۵٫۷۵ دلار به ازای هر کیلوگرم ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ ذکر شده، کاهش را تجربه کرد.

عدم قطعیت‌های موجود در زنجیره تامین لیتیوم باعث شده است تا ضریب نوسان قیمت در قراردادهای آتی و بازار اختیار معامله در مبادلات تجاری بورس‌های آتی مختلف تحت پوشش صندوق‌های ریسک قرار بگیرند. از این رو بورس‌های مختلفی همچون بورس کالای شیکاگو «CME»، بورس آتی گوانگژو «GFEX»، بورس سنگاپور و بورس فلزات لندن «LME» سیستم ثبت قراردادهای آتی فلزات به‌کاررفته در تولید باتری همچون کربنات لیتیوم، هیدروکسید، کبالت و هیدروکسید کبالت را راه‌اندازی کردند.

انتهای پیام//

پس از انتشار نتایج مطالعات امکان‌سنجی،

7:13 /سه شنبه/29 خرداد 1403

در بازار سیستم‌های ذخیره انرژی باتری چه می‌گذرد؟

6:56 /پنجشنبه/17 خرداد 1403

هم‌زمان با افزایش بی‌سابقه حجم تقاضا صورت پذیرفت؛

15:30 /یکشنبه/6 خرداد 1403
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/4

153071

فلزات آنلاین

1403/04/4

483684

فلزات آنلاین

1403/04/4

635024

فلزات آنلاین

1403/04/4

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/4

24590

فلزات آنلاین

1403/04/4

11263

فلزات آنلاین

1403/04/4

47474

فلزات آنلاین

1403/04/4

51616

فلزات آنلاین

1403/04/4

44720

فلزات آنلاین

1403/04/4

41566

فلزات آنلاین

1403/04/4

26431

فلزات آنلاین

1403/04/4

27924

فلزات آنلاین

1403/04/4

25459

فلزات آنلاین

1403/04/4

36796

فلزات آنلاین

1403/04/4

33609

فلزات آنلاین

1403/04/4

46477

فلزات آنلاین

1403/04/4

24819

فلزات آنلاین

1403/04/4

43710

فلزات آنلاین

1403/04/4

46627

فلزات آنلاین

1403/04/4

3409700