مدیر اقتصادی و توسعه سرمایهگذاری ایمیدرو با اشاره به هیجانات اخیر در قیمت محصولات فولادی و مشکلات پیش آمده در عرضه محصولات در بورس کالا، گفت: قیمت فولاد در داخل ایران نباید بالاتر از قیمتهای جهانی باشد. این سیاست وزارت صمت است که همه دستگاهها ابلاغ و کارگروههای مختلفی که در راستای تنظیم بازار فعالیت میکنند، به این سند بالادست دقت و عنایت ویژه داشته باشند.
به گزارش «فلزاتآنلاین»، امیر صباغ با اشاره به جلسهای که در نهاد ریاست جمهوری با موضوع مدیریت بازار فولاد و رفع گلوگاههای تامین مواد اولیه فولادسازان برگزار شد، اظهار کرد: این جلسه با حضور معاون هماهنگی و پیگیریهای ویژه رئیس جمهور، قائم مقام وزارت صمت در حوزه بازرگانی، معاون امور معدنی وزارت صمت، رئیس هیئت عامل ایمیدرو، مدیرعامل بورس کالا، مدیرعامل ایمپاسکو با محوریت تامین مواد اولیه فولادسازان برگزار شد.
صنعت فولاد طی سالهای اخیر در ظرفیت و تولید رشد بالایی داشته است و امروز ایران دهمین کشور تولیدکننده فولاد در دنیا است. همچنین در تامین مواد اولیه (کنسانتره و گندله) سرمایهگذاریهای خوبی انجام شده و باید هرچه زودتر به تولید برسند تا بتوانند نیاز فولادسازان را تامین کنند.
وی افــزود: نکته مهم، عدم همزمانی به بهرهبـــرداری رسیـــدن این طرحهـــا اســـت. در سال۹۹، حدود سه میلیون تن کسری عرضه کنسانتره وجود خواهد داشت و باید این کسری مدیریت شود. با تناسب توزیع در کشور و یا از طریق واردات این مشکل را فعلا باید پشت سر بگذاریم تا سال ۱۴۰۰ بازار متوازن شود.
مدیر اقتصادی و توسعه سرمایهگذاری ایمیدرو، برطرف کردن مشکل تامین مواد اولیه فولادسازان را از اولویتها دانست و تصریح کرد: در نیمــه اول ســال جــاری (قبل از وضع عـــوارض صـــادراتی) شاهـــد رشــد صـــادرات سنگآهن، کنسانتره و گندله آن هم بهترین و با کیفیتترین موادی که مورد نیاز فولادسازان است، بودیم.
صباع یادآور شد: این موضوع بالطبع در نیمه دوم سال، باعث کسری مواد اولیه شده است، به خصوص که در سال آینده به خودی خود کسری کنسانتره وجود دارد لذا همه اینها در کنار هم باعث مشکلات عدیدهای شده است که تلاش داریم آسیبها کمتر شود.
وی به هیجانات اخیر در قیمت محصولات فولادی و مشکلات پیش آمده در عرضه محصولات در بورس کالا گفت: قیمت فولاد در داخل ایران نباید بالاتر از قیمتهای جهانی باشد، این سیاست وزارت صمت است که به همه دستگاهها ابلاغ شده و تمامی کارگروههای مختلفی که در راستای تنظیم بازار فعالیت میکنند به این سند بالادست دقت و عنایت ویژه دارند.
مدیـــر اقتصــادی و توسعــه سرمایــهگذاری ایمیدرو، بیان کرد: اختلاف قیمت اسلب و ورق گرم در دنیا حدود ۴۰ الی ۵۰ دلار است، به طور مثال وقتی اسلب با قیمت ۴۱۰ دلار صادر میشود طبعا ورق گرم نباید از ۴۵۰ یا ۴۶۰ دلار فراتر رود. لذا وقتی مشخص میشود، کشف قیمت بر اساس محاسبات دلاری مناسب نبوده دستگاههای ناظر برای اصلاح آن ورود پیدا میکنند.
بر اساس گزارشی از اقتصاد آنلاین، صباغ اذعان داشت: واردات محصولات گرم به دلیل محدودیتهای بینالمللی کاهش یافته و تقریبا عمده فشار برای تامین بازار بر دوش فولادمبارکه است. در جلساتی که برگزار شده، تلاش میشود واحدهای نوردی دیگر نیز فعال شوند و با افزایش تولید به کمک مبارکه بیایند تا با عرضه بیشتر، بازار به تعادل برسد.
وی در پایـــان خاطرنشـــان کـــرد: در همیـــن راستا، درحال اصـــلاح ظرفیـــت بهیـــنیاب هستند، تا با محــدود کردن تقاضا کاری کنند تا محصـــول به دســـت مصرفکننده واقعی برسد که اگر این اصلاحات انجام شود، بازار از هیجــان خارج و به مسیر اصلاح برمیگردد. امروز کشــف قیمت دربازار عادلانه نیست و هیجانـــات در آن ملموس است. انتظار داریم در معــامـلات بعـــدی بیلـــت و ورق گـــرم قیمتهای مناسبتری را شاهد باشیم.