سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۲۱:۳۷ /دوشنبه/۲۸ خرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 10:46 /سه شنبه/1 خرداد 1403

در بحبوحه نوسانات قیمت بورس آتی،

قیمت کربنات لیتیوم در چین رشد پیدا کرد

برخی از منابع آگاه به وضعیت بازار اعلام کردند که قیمت کربنات لیتیوم در بازار فیزیکی چین طی هفته منتهی به روز پنج‌شنبه ۹ می ۲۰۲۴، در بحبوحه نوسانات قیمت این محصول در بازار آتی و افت حجم تقاضا برای آن پس از تعطیلات روز جهانی کارگر در این کشور با افزایش همراه شد.

برخی از منابع آگاه به وضعیت بازار اعلام کردند که قیمت کربنات لیتیوم در بازار فیزیکی چین طی هفته منتهی به روز پنج‌شنبه ۹ می ۲۰۲۴، در بحبوحه نوسانات قیمت این محصول در بازار آتی و افت حجم تقاضا برای آن پس از تعطیلات روز جهانی کارگر در این کشور با افزایش همراه شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، قیمت هیدروکسید لیتیوم در چین به دلیل کاهش حجم تقاضا برای آن در بازار کاهش یافت. همچنین قیمت‌ محموله لیتیوم حمل شده از طریق دریا با شرط تحویل در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (CIF) در هفته منتهی به روز پنج‌شنبه ۹ می ۲۰۲۴ و در میان کاهش حجم معاملات، ثابت باقی ماند.

وضعیت قیمت لیتیوم در بازار چین

قیمت لیتیوم در بازار داخلی چین در طول هفته منتهی به روز ۹ می سال جاری میلادی در میان کاهش ثبت معاملات در بازار فیزیکی تغییری را مشاهده نکرد؛ این در حالی است که قیمت‌ها به دنبال نوسانات قیمت در بورس آتی در یک محدوده خاص نوسان داشتند.

به گفته یکی از معامله‌گران لیتیوم در بازار چین بعد از تعطیلات روز کارگر در ماه می، حجم معاملات کربنات لیتیوم در بازار فیزیکی اندکی کاهش یافت.

برخی از منابع متعدد اظهار داشتند که اکثر مصرف‌کنندگان فرایند ذخیره‌سازی مجدد در انبارها را قبل از تعطیلات روز کارگر به پایان رسانده‌اند. در عین حال، با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده میزان تولید کاتد برای ماه ژوئن سال میلادی جاری چندان قابل‌ توجه نبود. بر همین اساس تمایل مصرف‌کنندگان برای خرید نمک‌های لیتیوم در بازار فیزیکی در هفته منتهی به روز ۹ می ۲۰۲۴ روند کاهشی را به ثبت رساند.

بر اساس ارزیابی موسسه «Fastmarkets»، قیمت کربنات لیتیوم با خلوص حداقل ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده در چین، رقمی حدود ۱۱۰ تا ۱۱۴ هزار یوان (۱۵,۲۲۲ تا ۱۵,۷۷۶ دلار) در هر تن در روز پنج‌شنبه  ۹ می ۲۰۲۴ اعلام شد که سه هزار یوان به ازای هر تن در کیلوگرم نسبت به قیمت ۱۰۷ تا ۱۱۱ هزار یوان در هر تن گزارش شده در تاریخ ۲۵ آوریل سال جاری میلادی افزایش یافت.

قیمت آتی کربنات لیتیوم در بورس آتی گوانگژو با موعد تحویل ماه ژوئن ۲۰۲۴، در ساعات ابتدایی روز معاملاتی روز دوشنبه ۶ می ۲۰۲۴، رقمی در حدود ۱۱۲ هزار یوان در هر تن را به ثبت رساند. قیمت این محصول در روز سه‌شنبه هفتم می ۲۰۲۴ در بورس مذکور، به ۱۱۵ هزار و ۲۵۰ یوان در هر تن رسید اما از آن زمان به بعد، قیمت‌ها به طور مداوم کاهش یافت و رقم آن در روز پنج‌شنبه ۹ می سال جاری میلادی، رقم ۱۱۱ هزار و ۷۰۰ یوان در هر تن را تجربه کرد.

از آنجایی که قیمت‌های بورس آتی به طور گسترده در پیشنهادات قیمت کربنات لیتیوم در بازار فیزیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، کاهش قیمت این محصول در بورس مذکور طی روزهای هشتم و نهم می سال میلادی جاری باعث شد مصرف‌کنندگان نسبت به خرید آن احتیاط بیشتری داشته باشند.

به گفته برخی از منابع، شرکت «Albemarle» به عنوان تولیدکننده اسپودومن و لیتیوم مستقر در ایالات متحده آمریکا، اخیرا مزایده‌ای را برای فروش ۱۰۰ تن کربنات لیتیوم برگزار کرد که در آن قیمت محصول مذکور، ۱۱۱ هزار یوان در هر تن پیشنهاد شد.

از سوی دیگر، فعالان بازار به کاهش نسبی حجم تقاضا برای کربنات لیتیوم با خلوص صنعتی اشاره کردند و افزودند که اختلاف قیمت بین کربنات با خلوص مورد نیاز برای تولید باتری و کربنات با خلوص صنعتی کاهش یافته است.

مصرف‌کنندگان در زنجیره تامین باتری برای تامین لیتیوم‌کربنات باتری مورد نیاز خود باید چندین هزار یوان در هر تن پرداخت کنند اما با توجه به شرایط فعلی بازار ترجیح می‌دهند نسبت به خرید کربنات لیتیوم با خلوص صنعتی اقدامی انجام ندهند. یکی از تولید‌کنندگان کاتد در چین اظهاز داشت: برای اینکه مصرف‌کنندگان کربنات لیتیوم با خلوص صنعتی ترغیب به خرید این محصول شوند، قیمت آن باید حداقل ۱۰ هزار یوان در هر تن کمتر از کربنات لیتیوم باتری باشد.

وضعیت حجم تقاضا برای هیدروکسید لیتیوم در طول هفته منتهی به روز ۹ می ۲۰۲۴ در بازار فیزیکی چین، بسیار نزولی عنوان شد و در عین حال معاملات چندانی پس از تعطیلات روز کارگر در بازار مذکور به ثبت نرسید.

بسیاری از فعالان بازار تاکید کردند که قیمت‌های هیدروکسید لیتیوم در هفته منتهی به روز ۹ می سال میلادی جاری تقریبا ثابت بود. علاوه‌براین، برخی از مصرف‌کنندگان تلاش کردند به دلیل کاهش سهم بازار باتری‌ نیکل کبالت منگنز (NCM) در مقایسه با باتری لیتیوم آهن فسفات (LFP)، تخفیف بیشتری برای خرید هیدروکسید لیتیوم دریافت کنند.

در همین راستا ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با غلظت حداقل ۵۶٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده در چین جهت عرضه در بازار فیزیکی، قیمت حدود ۹۷ تا ۱۱۰ هزار یوان در هر تن در روز پنج‌شنبه ۹ می ۲۰۲۴ را نشان داد که نسبت به قیمت ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار یوان در هر تن گزارش شده در روز ۲۵ آوریل سال میلادی جاری، حدود سه هزار یوان در هر تن کاهش را به ثبت رساند.

وضعیت قیمت لیتیوم در بازار فیزیکی شرق آسیا

قیمت‌های لیتیوم در بازار فیزیکی کره‌جنوبی، ژاپن و چین در هفته منتهی به روز ۹ می ۲۰۲۴ علی‌رغم کاهش ثبت تعداد معاملات تغییر چندانی را تجربه نکرد. به گفته یک تولیدکننده لیتیوم در چین، انتظار می‌رود حجم فعالیت‌ها در بازار فیزیکی لیتیوم در نیمه دوم ماه می ۲۰۲۴ روند صعودی به خود بگیرد.

یکی از مصرف‌کنندگان لیتیوم مستقر در قاره آسیا عنوان کرد: علی‌رغم اینکه حجم نقدینگی در بازار فیزیکی چندان بالا نبوده اما در حال حاضر حجم فعالیت‌ها در این بازار کاهشی نیست. با این وجود، حجم عرضه لیتیوم از سوی تامین‌کنندگان اصلی در بازار بسیار اندک برآورد می‌شود.

برخی دیگر از فعالان بازار معتقدند که قیمت‌ لیتیوم در بازار فیزیکی به دلیل روند نزولی و حجم کاهشی تقاضا برای آن از زمان کنفرانس مواد اولیه باتری در آسیا که به میزبانی موسسه «Fastmarkets» در شهر سئول کره‌جنوبی برگزار شد، روند نزولی به خود گرفته است.

یکی از معامله‌گران لیتیوم در چین اظهار داشت: در حال حاضر قیمت هیدروکسید لیتیوم در بازار چین، ژاپن و کره‌جنوبی به یک ثبات نسبی رسیده است. در عین حال، افت حجم تقاضا برای لیتیوم در بازار فیزیکی این سه کشور، موجب افزایش پریمیوم این مواد معدنی در بازارهای فیزیکی مذکور نخواهد شد.

بر اساس ارزیابی روزانه موسسه «Fastmarkets»، قیمت لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با خلوص حداقل ۵۶٫۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری با شرط تحویل محموله در بنادر اصلی چین، ژاپن و کره‌جنوبی و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif) جهت عرضه در بازار فیزیکی، رقمی حدود ۱۳٫۷ تا ۱۵ دلار به ازای هر کیلوگرم در روز ۹ می ۲۰۲۴ اعلام شد که نسبت به قیمت گزارش شده در روز ۲۹ آوریل سال مذکور تغییری را به ثبت نرساند.

همچنین این موسسه قیمت کربنات لیتیوم با خلوص حداقل ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل محموله در بنادر اصلی چین، ژاپن و کره‌جنوبی و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif) جهت عرضه در بازار فیزیکی را رقمی حدود ۱۳٫۵ تا ۱۵ دلار به ازای هر کیلوگرم ارزیابی کرد که نسبت به قیمت تعیین شده در روز ۲۵ آوریل سال میلادی جاری، تغییر چندانی در آن مشاهده نشد.

وضعیت قیمت لیتیوم در بازار اروپا و آمریکای شمالی

به گفته شماری از منابع، قیمت‌های لیتیوم در بازار فیزیکی اروپا و مناطق آمریکای شمالی در هفته منتهی به روز ۹ می ۲۰۲۴ به دلیل چشم‌انداز بهبود حجم تقاضا برای آن، ثابت باقی ماند.

یکی از معامله‌گران لیتیوم فعال در بازار اروپا و آسیا مطرح کرد: پیش‌بینی می‌شود حجم تقاضا برای این ماده معدنی برای سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴، روند صعودی به خود بگیرد.

وی تصریح کرد: اکثر مصرف‌کنندگان برای خرید لیتیوم از بازار فیزیکی و حتی محموله‌هایی که موعد تحویل آن‌ها در ماه‌های آینده است، چندان مایل به درخواست تخفیف نیستند.

در همین راستا، آخرین ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای کربنات لیتیوم با خلوص حداقل ۹۹٫۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری، با شرط پرداخت تعرفه‌های گمرکی و تحویل محموله در بنادر اصلی  اروپا، قیمت حدود ۱۴ تا ۱۵٫۸ دلار در هر کیلوگرم را در روز پنج‌شنبه ۹ می ۲۰۲۴ نشان داد که ۲٫۷۵ درصد نسبت به قیمت ارائه شده برای این محصول در پایان ماه آوریل سال میلادی جاری افزایش داشت.

قیمت لیتیوم هیدروکسید در بازار فیزیکی اروپا و مناطق آمریکای شمالی نیز از روند مشابهی پیروی کرد و اختلاف پریمیوم آن نسبت به پریمیوم کربنات معادل، همانند قبل ثابت باقی ماند. علاوه‌براین، به نظر می‌رسد قیمت محموله‌های دریایی لیتیوم در بازارهای آسیایی نیز پویایی خود را حفظ کرده است.

طبق آخرین ارزیابی موسسه «Fastmarkets»، قیمت لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با غلظت حداقل ۵۶٫۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری با شرط پرداخت تعرفه‌های گمرکی و تحویل محموله در بنادر اصلی اروپا، رقمی حدود ۱۴٫۳ تا ۱۵٫۸ دلار در هر کیلوگرم در روز ۹ می سال ۲۰۲۴ گزارش شد که ۳٫۴۳ درصد نسبت به قیمت ارزیابی شده در پایان ماه آوریل ۲۰۲۴ افزایش را تجربه کرد.

گفتنی است در شرایط فعلی بازار، برخی از فروشندگان که در انتظار افزایش بیشتر قیمت‌ها هستند، از فروش محموله‌های خود اجتناب می‌کنند. همچنین تولیدکنندگان کاتد در صنایع پایین‌دستی هنوز هم موجودی انبار کربنات لیتیوم خود را در سطح پایین نگه می‌دارند که فقط برای حدود سه روز تولید کافی است.

در همین راستا، یکی دیگر از تولیدکنندگان لیتیوم در چین تاکید کرد که فقط به اندازه نیاز و در حجم کم، اقدام به ثبت سفارش محصول مورد نیاز خود خواهند کرد.

انتهای پیام//

در بازار سیستم‌های ذخیره انرژی باتری چه می‌گذرد؟

6:56 /پنجشنبه/17 خرداد 1403

در هفته پایانی ماه می 2024،

10:16 /یکشنبه/13 خرداد 1403

هم‌زمان با افزایش بی‌سابقه حجم تقاضا صورت پذیرفت؛

15:30 /یکشنبه/6 خرداد 1403

رویارویی با چالش‌های مواد معدنی حیاتی؛

14:19 /سه شنبه/1 خرداد 1403
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/03/26

154107

فلزات آنلاین

1403/03/26

483684

فلزات آنلاین

1403/03/26

619036

فلزات آنلاین

1403/03/26

2370776

فلزات آنلاین

1403/03/26

24046

فلزات آنلاین

1403/03/26

12041

فلزات آنلاین

1403/03/26

45929

فلزات آنلاین

1403/03/26

51616

فلزات آنلاین

1403/03/26

44720

فلزات آنلاین

1403/03/26

41689

فلزات آنلاین

1403/03/26

26426

فلزات آنلاین

1403/03/26

27534

فلزات آنلاین

1403/03/26

25152

فلزات آنلاین

1403/03/26

37112

فلزات آنلاین

1403/03/26

33852

فلزات آنلاین

1403/03/26

46272

فلزات آنلاین

1403/03/26

24772

فلزات آنلاین

1403/03/26

41436

فلزات آنلاین

1403/03/26

45100

فلزات آنلاین

1403/03/26

3311300