سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۴:۵۶ /چهارشنبه/۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 5:54 /سه شنبه/1 خرداد 1403

مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان مطرح کرد:

لزوم سرعت‌بخشی به فرایندها در دستگاه‌های دولتی

مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان گفت: در حال حاضر مدیریت و بهینه‌سازی برخی از مولفه‌های تاثیرگذار بر شاخص‌های عملکردی واحدهای تولیدی، در حیطه اختیارات دولت قرار دارد؛ به همین دلیل در صورت چابک‌سازی فرایندها در بخش دولتی و کنترل نوسانات بازار توسط این بخش، شاهد تغییرات مثبتی در جهت اجرای طرح‌های توسعه‌ای، رشد همه‌جانبه در حوزه‌های اقتصادی و تولیدی، گسترش فعالیت‌های واحدهای دانش‌بنیان، ارتقای صادرات کشور و... خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان گفت: در حال حاضر مدیریت و بهینه‌سازی برخی از مولفه‌های تاثیرگذار بر شاخص‌های عملکردی واحدهای تولیدی، در حیطه اختیارات دولت قرار دارد؛ به همین دلیل در صورت چابک‌سازی فرایندها در بخش دولتی و کنترل نوسانات بازار توسط این بخش، شاهد تغییرات مثبتی در جهت اجرای طرح‌های توسعه‌ای، رشد همه‌جانبه در حوزه‌های اقتصادی و تولیدی، گسترش فعالیت‌های واحدهای دانش‌بنیان، ارتقای صادرات کشور و… خواهیم بود.

مجید رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» در رابطه با عملکرد شرکت دانش پرتو نقش جهان در زمینه تولید و فروش محصولات در سال ۱۴۰۲، بیان کرد: این مجموعه به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان فعال در صنعت ریخته‌گری و ماشین‌کاری، همواره در تلاش است که با نگاهی رو به جلو، در راستای توسعه همه‌جانبه گام بردارد و این موضوع را در اولویت‌‌ کار خود قرار دهد. در همین رابطه با اجرای طرح‌های توسعه‌ای و خریداری ماشین‌آلات و تجهیزات جدید در سال گذشته، نسبت به توانمندسازی بیشتر مجموعه اقدام کردیم. علاوه‌براین، از نظر دانش فنی نیز شرکت دانش پرتو نقش جهان موفق شد با اتخاذ رویکردهایی کاربردی، تکنولوژی محصولات تولیدی خود را نسبت به آخرین دانش روز دنیا به‌روزرسانی کند. در نتیجه برخلاف وجود موانع متعدد و مسیر دشوار تحقق اهداف تعیین شده، در سال ۱۴۰۲ به طور کلی فرایندهای تولید و خروجی سیستم‌های مجموعه دچار تحولات اساسی شد که همگام با افزایش‌ ظرفیت‌ شرکت، متنوع‌سازی سبد محصولات را هم به دنبال داشت. شایان ذکر است که توسعه سبد محصولات بر اساس تقاضای بازار، ارتقای عملکرد آن‌ها و رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی و رفع نیازهای جدید به وجود آمده مشتریان انجام شد. در این میان باید به نکته مهمی اشاره کنم که رویکردهای مذکور، در سال ۱۴۰۳ نیز ادامه خواهند داشت و شرکت دانش پرتو نقش جهان بر آن است که دستاوردهای ارزشمند بیشتری را کسب کند. خوشبختانه در زمینه فروش نیز علی‌رغم وجود نوسانات شدید در بازار، شاخص فروش این شرکت در سال گذشته در سطح قابل‌قبولی قرار داشت.

شرکت دانش پرتو نقش جهان در مسیر جهانی شدن

وی در ادامه با اشاره به اهداف توسعه‌ای شرکت دانش پرتو نقش جهان در سال ۱۴۰۳، عنوان کرد: شناسایی و ورود به بازارهای صادراتی یکی از مهم‌ترین اهدافی است که این مجموعه به صورت جدی آن را دنبال می‌کند. به همین دلیل برای تحقق این امر رایزنی‌‌ها و تلاش‌های فراوانی صورت گرفته است که امیدواریم با دستیابی به نتایج مطلوب، شرکت دانش پرتو نقش جهان بتواند در سال ۱۴۰۳ فعالیت خود را در بازارهای بین‌المللی نیز آغاز کند. باید توجه داشت که برای شروع فعالیت‌های صادراتی، بازارهای کشورهای همسایه در نظر گرفته شده‌اند اما با ادامه این روند، فعالیت‌های خود را ارتقا داده و محصولات را در سایر بازارهای خارجی نیز عرضه خواهیم کرد. همان‌طور که پیش‌تر مطرح شد، اقدامات توسعه‌محور شرکت دانش پرتو نقش جهان در سال ۱۴۰۳ ادامه‌دار خواهد بود که در همین راستا به دنبال گسترش محیط کاری کارکنان و فضای کارخانه هستیم؛ شایان ذکر است که از سه سال پیش، اقدامات لازم همانند ثبت درخواست‌ها و اخذ مجوزهای قانونی برای انجام این کار صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان در خصوص چالش‌ها و موانعی که باعث ناهموار شدن مسیر تحقق هدف‌گذاری‌های صورت گرفته می‌شود، ابراز کرد: با توجه به اینکه مجموعه در شهرک صنعتی نجف‌آباد ۲ زیرنظر سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران واقع شده است، برای انجام اقدامات توسعه‌ای باید با مسئولان و سازمان‌های دولتی متولی در ارتباط باشیم. متاسفانه سرعت انجام امور و فرایندهای اداری در بخش‌های دولتی چندان بالا نیست و بروکراسی‌های پیچیده و طولانی، مسیر تولیدکنندگان بخش خصوصی را برای دستیابی به اهداف مورد نظر ناهموار می‌کند. به همین دلیل هرچقدر بخش خصوصی برای توسعه بازارهای هدف و رشد تولید محصولات خود تلاش کرده و چابک باشد، باز هم در پیچ‌و‌خم‌های اداری بخش دولتی از سرعت حرکت آن کاسته می‌شود که این مسئله ممکن است منجر به کاهش اشتیاق و تمایل فعالان بخش خصوصی برای انجام طرح‌های توسعه‌ای شود. باید توجه داشت که بخش خصوصی برای رفع چالش‌های مسیر تولید، تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد اما باز هم با محدودیت‌هایی روبه‌رو است که نمی‌تواند به تنهایی ۱۰۰ درصد چالش‌های به وجود آمده را برطرف کند؛ در نتیجه دولت باید با تغییر رویکردهای خود سبب سرعت‌بخشی به انجام امور و فرایندها از جمله واگذاری زمین، اعطای وام و تسهیلات، توسعه زیرساخت‌های کشور در حوزه انرژی (رفع محدودیت مصرف برق و گاز)، تجاری‌سازی و… شود. این در حالی که است اگر نهادهای دولتی همچنان بر مواضع قبلی پایند بوده و در فکر تغییر دیدگاه خود برای چابک‌سازی فرایندها نباشند، شاهد توسعه‌پایدار و همه‌جانبه در حوزه‌های مختلف نخواهیم بود؛ حتی ممکن است با گذشت زمان، ماهیت و ساختار شرکت‌های دانش‌بنیان نیز بر اساس این رویکردها تغییر شکل پیدا کند. البته با توجه به اینکه مبنای فعالیت‌ شرکت دانش پرتو نقش جهان به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان خلق دانش، به‌روزرسانی تکنولوژی‌ها و افزایش تولید ناخالص ملی است، همواره سعی بر این داریم که چالش‌ها و موانع مسیر توسعه کمترین میزان تاثیرگذاری را روی سرعت انجام اقدامات ما داشته باشند.

رحیمی در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از متغیرهای تاثیر‌گذار بر عملکرد یک واحد تولیدی چیست و شرکت دانش پرتو نقش جهان برای کنترل این متغیرها چه اقداماتی را انجام داده است، اظهار داشت: یکی از متغیرهای موثر بر عملکرد واحدهای تولیدی، نیروی انسانی است زیرا موتور مولد دانش و محرکه قدرتمندی برای انجام فعالیت‌های توسعه‌ای به شمار می‌آید. خوشبختانه با ادغام فعالیت‌ها و برقراری روابط نزدیک و مستحکم میان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی با واحدهای تولیدی که مقام معظم رهبری نیز روی این موضوع تاکید داشته‌اند، شاهد ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به عرصه تولید و صنعت بودیم؛ با فعالیت این شرکت‌ها، جذب و به‌کارگیری نیروهای خلاق و متخصص جوان ایرانی در مسیر دستیابی به اهداف کلان کشور بیش از پیش افزایش یافت. علاوه‌براین، متغیرهای مالی و نوسانات بازار نیز تاثیر مستقیمی بر فعالیت واحدهای تولیدی و حتی اقتصاد کشور دارند؛ به طوری که در برخی موارد با افزایش بی‌مهابای قیمت‌ها و نوسان نرخ ارز، میزان تولید واحدها، شرایط بازارهای داخلی و شاخص‌های اقتصادی دچار تلاطم (رکود و یا تورم) می‌شوند. البته باید توجه داشت که کنترل و مدیریت این متغیرها بر عهده تولیدکنندگان نیست و دولت و مسئولان کشور نقش مهمی را در این زمینه ایفا می‌کنند. به همین دلیل سازمان‌های دولتی متولی باید تمام تلاش خود را به ‌کار بگیرند تا با اتخاذ رویکردهای کاربردی، موفق به کنترل نوسانات و تغییرات ناگهانی در بازار شوند؛ اگرچه اکنون شاهد این موضوع نیستیم و عدم کنترل‌ متغیرهای مالی، تاثیرات نامطلوبی بر فعالیت‌ بنگاه‌های اقتصادی دولتی و خصوصی داشته است. در حالی که فعالان بخش خصوصی برای کنترل و مدیریت مولفه‌هایی که در حیطه اختیارات آن‌ها قرار دارد، عملکرد خوبی داشته‌اند زیرا این افراد سعی بر این دارند که از حداقل امکانات موجود، حداکثر بهره‌وری را داشته باشند.

جهش تولید با مشارکت مردم

وی با اشاره به روش‌هایی که شرکت دانش پرتو نقش جهان منابع مالی مورد نیاز خود را از طریق آن‌ها تامین می‌کند، تاکید کرد: یکی از بهترین روش‌های تامین منابع مالی بنگاه‌های اقتصادی، مشارکت مردم از طریق بازار فرابورس و تامین مالی جمعی است؛ در همین راستا شرکت دانش پرتو نقش جهان از سه سال پیش نسبت به فروش سهام خود در فرابورس و تامین منابع مالی از طریق برنامه‌های‌ تلوزیونی کارویا و شکوفا که این موقعیت توسط صندوق نوآوری و شکوفایی و نهاد ریاست جمهوری به منظور سرمایه‌گذاری عمومی در سودآورترین طرح‌های دانش‌بنیان فراهم شده است، اقدام کرد. شایان ذکر است که تامین منابع مالی از این روش با مشارکت چشمگیر سرمایه‌گذاران بسیار موثر واقع شد و همانند فرایند اخذ وام و تسهیلات، زمان‌بر و پیچیده نبود.

مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش قیمت مس و تسخیر کانال ۱۰ هزار دلاری، این شرکت چه استراتژی‌هایی را برای تامین پایدار و به موقع مواد اولیه مورد نیاز در پیش گرفته است، گفت: این مجموعه دانش‌بنیان برای اینکه در مسیر تامین مواد اولیه درگیر چالش‌ها و نوسانات بازار نشود، بورس کالای ایران را به عنوان منبع تامین بخش عمده‌ای از اقلام مورد نیاز خود قرار داده است و از این تالار صنعتی اقدام به خرید آن‌ها می‌کند. در نتیجه به دنبال این هستیم که نقدینگی مجموعه را به سمت تامین اقتصادی مواد اولیه هدایت کنیم زیرا قراردادهای ما مشمول تغییرات بازار و تعدیل قیمت‌ها نمی‌شوند.

رحیمی در پایان با اشاره به تاثیرات مثبت اجرای طرح‌های توسعه‌ای این شرکت بر صنعت و اقتصاد کشور، خاطرنشان کرد: مسلما ورود شرکت دانش پرتو نقش جهان به بازارهای صادراتی و فروش محصولات آن به مشتریان خارجی، می‌تواند ارزآوری قابل‌توجهی را برای کشور به همراه داشته باشد. علاوه‌براین، با اجرای طرح‌های توسعه‌ای این مجموعه شاهد افزایش آمار اشتغال‌زایی و فعالیت‌های کارآفرینی در داخل، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، صرفه‌جویی ارزی و قدرتمند‌تر شدن اقتصاد ملی در آینده خواهیم بود؛ به همین دلیل اگر سرعت انجام امور در بخش‌های دولتی افزایش یابد، دورنمای خوبی را در این زمینه متصور هستیم. گفتنی است که در صورت تحقق اهداف توسعه‌ای، تعداد کارکنان شرکت دانش پرتو نقش جهان از حدود ۱۰۰ نفر به ۶۵۰ نفر به طور مستقیم افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام//

به کمک متخصصان ایرانی شرکت مهندسی معادن و فلزات (MME)،

5:17 /چهارشنبه/30 خرداد 1403

در راستای خودکفایی و رونق اقتصادی محقق شد؛

15:23 /سه شنبه/22 خرداد 1403

در راستای توسعه همکاری‌های فناورانه صورت گرفت؛

10:34 /شنبه/19 خرداد 1403

مهران امینی تهرانی، مدیرعامل شرکت کهن بازار قرن در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

7:22 /شنبه/8 اردیبهشت 1403

محمدرضا پاکباز، مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

10:59 /شنبه/19 اسفند 1402

محمدحسین مولوی‌زاده، مدیرعامل شرکت گسترش کاتالیست ایرانیان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

4:17 /شنبه/14 بهمن 1402

مهران امینی تهرانی، مدیرعامل شرکت کهن بازار قرن در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

6:15 /شنبه/17 تیر 1402

محمدرضا پاکباز، مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب در گفتوگو با «فلزات آنلاین»:

8:32 /یکشنبه/16 بهمن 1401

محمدحسین مولوی‌زاده، مدیرعامل شرکت گسترش کاتالیست ایرانیان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:20 /شنبه/26 خرداد 1403
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

اینفوگرافیک شرکت گسترش کاتالیست ایرانیان؛

6:24 /شنبه/19 خرداد 1403

نگاهی به شرکت بین­‌المللی مهندسی ایران (ایریتک)؛

7:30 /شنبه/21 بهمن 1402

اینفوگرافیک شرکت پیشگامان فولاد جنوب؛

5:23 /شنبه/9 دی 1402

اینفوگرافیک معرفی شرکت؛

14:58 /چهارشنبه/23 فروردین 1402

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/4

153071

فلزات آنلاین

1403/04/4

483684

فلزات آنلاین

1403/04/4

635024

فلزات آنلاین

1403/04/4

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/4

24590

فلزات آنلاین

1403/04/4

11263

فلزات آنلاین

1403/04/4

47474

فلزات آنلاین

1403/04/4

51616

فلزات آنلاین

1403/04/4

44720

فلزات آنلاین

1403/04/4

41566

فلزات آنلاین

1403/04/4

26431

فلزات آنلاین

1403/04/4

27924

فلزات آنلاین

1403/04/4

25459

فلزات آنلاین

1403/04/4

36796

فلزات آنلاین

1403/04/4

33609

فلزات آنلاین

1403/04/4

46477

فلزات آنلاین

1403/04/4

24819

فلزات آنلاین

1403/04/4

43710

فلزات آنلاین

1403/04/4

46627

فلزات آنلاین

1403/04/4

3409700