راهکار مناسب برای بهبود درآمدهای مالیاتی دولت چیست؟
لزوم مانعزدایی از قوانین مالیاتی
درآمدهای اساسی دولت طی سالهای اخیر به دلیل کاهش درآمد نفتی با افت زیادی مواجه شده است. به همین دلیل دولت ناچار است جهت جبران مخارج خود، روشهای دیگری را برای کسب درآمد دنبال کند. یکی از بهترین، موثرترین و آسانترین راههای کسب درآمد همه دولتها در دنیا، اخذ مالیات است.
درآمدهای اساسی دولت طی سالهای اخیر به دلیل کاهش درآمد نفتی با افت زیادی مواجه شده است. به همین دلیل دولت ناچار است جهت جبران مخارج خود، روشهای دیگری را برای کسب درآمد دنبال کند. یکی از بهترین، موثرترین و آسانترین راههای کسب درآمد همه دولتها در دنیا، اخذ مالیات است.
مالیات در بسیاری از کشورها، عمده درآمد دولت را تشکیل میدهد. همه دولتها از یک سو به دنبال کسب درآمدهای مالیاتی با وضع قوانین سفت و سخت هستند و از سوی دیگر، قوانین منعطف و مشوقهای مالیاتی را نیز برای اقشاری که نقش کلیدی در اقتصاد بازی میکنند، لحاظ میکند. قوانین اخذ مالیاتی میتواند بسته به شرایط اقتصادی تغییر کند؛ به این صورت که در زمانی که تولیدکننده یا مودی مالیاتی بنا به دلایلی نتواند درآمد لازم و سود خوبی را کسب کند، دولت به او مهلت میدهد و اخذ مالیات را به تاخیر میاندازد یا تخفیفی در این زمینه تبیین میکند. ضمن اینکه دولت به جای اخذ مالیات از یک قشر خاص، باید مالیات را از همه گروههای فعال کسبکننده درآمد اخذ کند.
متاسفانه در کشور ما، خبری از اجرای مشوقها و تخفیفهای مالیاتی نبوده و قوانین مالیاتی نیز چندان واضح نیست. به اذعان مسئولان و مودیان مالیاتی، این قوانین بسته به نظر شخص سرممیز مالیاتی تفاوت میکند! همچنین روشهای اخذ مالیات با توجه به انواع مالیاتها مانند مالیات مستقیم و نیز مالیات بر ارزش افزوده تفاوت دارد؛ به طوری که که باز هم مشاهده میشود از یک مودی به مودی دیگر و از یک سازمانی به سازمان دیگر، میزان مالیاتها به طور قابل توجهی تفاوت دارد.
در ایران، تولیدکننده مهمترین و بزرگترین گروه پرداختکننده مالیات است. به طوری که عمده درآمد مالیاتی دولت از قشر تولیدکننده دریافت میشود. در حالی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقد هستند بخش عمدهای از قشر درآمدزا به ویژه واسطهها و دلالان در حوزههای مختلف ازجمله مسکن، فلزات و غیره مالیات را یا پرداخت نمیکنند یا اینکه در اظهارنامههای خود، میزان درآمد را غیر واقعی درج میکنند. همین امر باعث میشود کشور ما هر ساله با فرار مالیاتی مواجه شود. بنا به گفته مسئولان امور مالیات سالانه حدود ۵۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی وجود دارد و متاسفانه به جای اتخاذ روشهای مطمئن جهت اخذ مالیات و جلوگیری از فرار مالیاتی سایر گروههای مالیاتدهنده، به تولیدکنندگانی فشار آورده میشود که حسابهای آنها مطمئنتر است و وظیفه خطیر تولید بر دوش آنها قرار دارد.
نکته قابل توجه دیگر این است که قوانین مالیاتی ما به هیچ عنوان منعطف نبوده و شدیدترین سختگیریها در این زمینه اعمال میشود. هماکنون که تولیدکنندگان با توجه به شرایط سخت اقتصادی و نرخ تورم بالا، در نقدینگی خود دچار مشکل هستند و به جای حمایت و سهلگیری در اخذ مالیات، کوچکترین تخفیفی در اخذ مالیات از آنها لحاظ نمیشود. همین امر باعث شده است تا بسیاری از تولیدکنندگان نتوانند از پس مخارج خود به ویژه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برآیند و واحد تولیدی خود را تعطیل کردهاند.
در کشورهای دیگر، مالیات بر ارزش افزوده تنها از مصرفکننده نهایی اخذ میشود اما در کشور ما، مالیات بر ارزش افزوده از همه گروهها گرفته میشود. ضمن اینکه اخذ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از تمامی زنجیره تولید که چندین حلقه دارد، باعث گرانتر شدن کالای نهایی و گران رسیدن آن به دست مصرفکننده نهایی میشود.
بهتر است دولت به جای آنکه در جهت اخذ مالیات بر ارزش افزوده، بر تولیدکنندگان فشار وارد آورد، راههای دیگر درآمدزایی همچون صادرات محصولات نهایی فراوردههای نفتی و کالاهای معدنی را در پیش گیرد و همچنین میتواند با بهکارگیری روشهای نظارتی سختگیرانه بر حسابهای مالی دلالان و واسطهها در حوزههای مختلف نسبت به اخذ مالیات از آنها نیز اقدام کرده و از فرار مالیاتی آنها جلوگیری کند. دولت باید برای تولیدکنندگانی که تاکنون مالیات خود را همواره به طور منظم و دقیق بدون کم و کاست پرداخت کردهاند، در شرایط بحرانی کنونی، مشوقهایی را در نظر بگیرد تا ضمن حمایت از آنها به عنوان فرماندههان جنگ اقتصادی، تولیدکنندگان دیگر را نیز نسبت به دادن مالیات و شفافسازی حسابهای خود ترغیب کند..
راهکار مناسب برای بهبود درآمدهای مالیاتی دولت چیست؟
لزوم مانعزدایی از قوانین مالیاتی
درآمدهای اساسی دولت طی سالهای اخیر به دلیل کاهش درآمد نفتی با افت زیادی مواجه شده است. به همین دلیل دولت ناچار است جهت جبران مخارج خود، روشهای دیگری را برای کسب درآمد دنبال کند. یکی از بهترین، موثرترین و آسانترین راههای کسب درآمد همه دولتها در دنیا، اخذ مالیات است.
مالیات در بسیاری از کشورها، عمده درآمد دولت را تشکیل میدهد. همه دولتها از یک سو به دنبال کسب درآمدهای مالیاتی با وضع قوانین سفت و سخت هستند و از سوی دیگر، قوانین منعطف و مشوقهای مالیاتی را نیز برای اقشاری که نقش کلیدی در اقتصاد بازی میکنند، لحاظ میکند. قوانین اخذ مالیاتی میتواند بسته به شرایط اقتصادی تغییر کند؛ به این صورت که در زمانی که تولیدکننده یا مودی مالیاتی بنا به دلایلی نتواند درآمد لازم و سود خوبی را کسب کند، دولت به او مهلت میدهد و اخذ مالیات را به تاخیر میاندازد یا تخفیفی در این زمینه تبیین میکند. ضمن اینکه دولت به جای اخذ مالیات از یک قشر خاص، باید مالیات را از همه گروههای فعال کسبکننده درآمد اخذ کند.
متاسفانه در کشور ما، خبری از اجرای مشوقها و تخفیفهای مالیاتی نبوده و قوانین مالیاتی نیز چندان واضح نیست. به اذعان مسئولان و مودیان مالیاتی، این قوانین بسته به نظر شخص سرممیز مالیاتی تفاوت میکند! همچنین روشهای اخذ مالیات با توجه به انواع مالیاتها مانند مالیات مستقیم و نیز مالیات بر ارزش افزوده تفاوت دارد؛ به طوری که که باز هم مشاهده میشود از یک مودی به مودی دیگر و از یک سازمانی به سازمان دیگر، میزان مالیاتها به طور قابل توجهی تفاوت دارد.
در ایران، تولیدکننده مهمترین و بزرگترین گروه پرداختکننده مالیات است. به طوری که عمده درآمد مالیاتی دولت از قشر تولیدکننده دریافت میشود. در حالی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقد هستند بخش عمدهای از قشر درآمدزا به ویژه واسطهها و دلالان در حوزههای مختلف ازجمله مسکن، فلزات و غیره مالیات را یا پرداخت نمیکنند یا اینکه در اظهارنامههای خود، میزان درآمد را غیر واقعی درج میکنند. همین امر باعث میشود کشور ما هر ساله با فرار مالیاتی مواجه شود. بنا به گفته مسئولان امور مالیات سالانه حدود ۵۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی وجود دارد و متاسفانه به جای اتخاذ روشهای مطمئن جهت اخذ مالیات و جلوگیری از فرار مالیاتی سایر گروههای مالیاتدهنده، به تولیدکنندگانی فشار آورده میشود که حسابهای آنها مطمئنتر است و وظیفه خطیر تولید بر دوش آنها قرار دارد.
نکته قابل توجه دیگر این است که قوانین مالیاتی ما به هیچ عنوان منعطف نبوده و شدیدترین سختگیریها در این زمینه اعمال میشود. هماکنون که تولیدکنندگان با توجه به شرایط سخت اقتصادی و نرخ تورم بالا، در نقدینگی خود دچار مشکل هستند و به جای حمایت و سهلگیری در اخذ مالیات، کوچکترین تخفیفی در اخذ مالیات از آنها لحاظ نمیشود. همین امر باعث شده است تا بسیاری از تولیدکنندگان نتوانند از پس مخارج خود به ویژه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برآیند و واحد تولیدی خود را تعطیل کردهاند.
در کشورهای دیگر، مالیات بر ارزش افزوده تنها از مصرفکننده نهایی اخذ میشود اما در کشور ما، مالیات بر ارزش افزوده از همه گروهها گرفته میشود. ضمن اینکه اخذ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از تمامی زنجیره تولید که چندین حلقه دارد، باعث گرانتر شدن کالای نهایی و گران رسیدن آن به دست مصرفکننده نهایی میشود.
بهتر است دولت به جای آنکه در جهت اخذ مالیات بر ارزش افزوده، بر تولیدکنندگان فشار وارد آورد، راههای دیگر درآمدزایی همچون صادرات محصولات نهایی فراوردههای نفتی و کالاهای معدنی را در پیش گیرد و همچنین میتواند با بهکارگیری روشهای نظارتی سختگیرانه بر حسابهای مالی دلالان و واسطهها در حوزههای مختلف نسبت به اخذ مالیات از آنها نیز اقدام کرده و از فرار مالیاتی آنها جلوگیری کند. دولت باید برای تولیدکنندگانی که تاکنون مالیات خود را همواره به طور منظم و دقیق بدون کم و کاست پرداخت کردهاند، در شرایط بحرانی کنونی، مشوقهایی را در نظر بگیرد تا ضمن حمایت از آنها به عنوان فرماندههان جنگ اقتصادی، تولیدکنندگان دیگر را نیز نسبت به دادن مالیات و شفافسازی حسابهای خود ترغیب کند..
یادداشت: کارشناس فلزاتآنلاین
انتهای پیام//
مدیر بازرگانی شرکت توسعه معادن طلای کردستان:
عیدی اتابک به صنایع؛
به یک سال هم نرسید!
به دنبال پیگیریهای انجام شده،
تابآوری صنایع به پایان رسیده است؛
دولت به فکر افتاد؛
بازیار بهمننژاد، معاون برنامهریزی و توسعه منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در گفتوگو با «فلزات آنلاین»:
مدیرعامل منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس مطرح کرد:
علیرضا سلیمانی، مدیر بخش فروش آلومینیوم شرکت جهان عایق پارس در گفتوگو با «فلزات آنلاین»:
محمد ابراهیم طاهریانفرد، سفیر ایران در ترکیه:
سید حسین احمدی سلیمانی، مدیرعامل شرکت فولاد خراسان
ابوالفضل کیانی بختیاری، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی
بابک ضیغمی، مدیرعامل شرکت ریختهگری تراکتورسازی ایران طی یادداشتی در «فلزاتآنلاین» نوشت:
احسان اسحاقی، مدیر روابط عمومی شرکت مجتمع فولاد خراسان طی یادداشتی در «فلزاتآنلاین» نوشت:
موسی انصارپور، مديرعامل شرکت سبز و سلامت پارسيان طی یادداشتی در «فلزاتآنلاین» نوشت:
تحقق رشد 13 درصدی بخش معدن مستلزم چیست؟
مزایای حضور در نمایشگاهها چیست؟
فرشید سلطانزاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزاتآنلاین» نوشت:
در پنج سال گذشته رقم خورد؛
چالش دولت در افزایش درآمدهای مالیاتی
راه علاج چیست؟
رضا رحمانی خبر داد:
شاخصهای قیمتی فلزات آنلاین
شمش آلومینیوم
فلزات آنلاین
1404/01/23
272750
ورق برنجی
فلزات آنلاین
1404/01/23
973636
ورق مسی
فلزات آنلاین
1404/01/23
1721311
لوله مسی
فلزات آنلاین
1404/01/23
1147537
بیلت فولادی داخلی
فلزات آنلاین
1404/01/23
30581
آهن اسفنجی
فلزات آنلاین
1404/01/23
18200
ورق اسیدشویی
فلزات آنلاین
1404/01/23
49704
لوله بدون درز
فلزات آنلاین
1404/01/23
61133
لوله اسپیرال
فلزات آنلاین
1404/01/23
49801
لوله صنعتی
فلزات آنلاین
1404/01/23
44688
تیرآهن
فلزات آنلاین
1404/01/23
40192
ناودانی
فلزات آنلاین
1404/01/23
38355
نبشی
فلزات آنلاین
1404/01/23
37899
پروفیل صنعتی
فلزات آنلاین
1404/01/23
44104
ورق سیاه
فلزات آنلاین
1404/01/23
42782
ورق رنگی
فلزات آنلاین
1404/01/23
64174
میلگرد آجدار
فلزات آنلاین
1404/01/23
35503
ورق روغنی
فلزات آنلاین
1404/01/23
48640
ورق گالوانیزه
فلزات آنلاین
1404/01/23
58140
طلای ۱۸ عیار
فلزات آنلاین
1404/01/21
7543100