شرکت تولیدکننده مواد شیمیایی آلمانی «BASF» اعلام کرد که قصد دارد پروژه ساخت واحد فرآوری نیکل کبالت به ارزش ۲٫۶ میلیارد دلار در خلیج «Weda» اندونزی را به دلیل نوسانات قابلتوجه در بازار نیکل متوقف کند.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» و به نقل از موسسه «Fastmarkets»، طبق متن بیانیه منتشر شده، شرکت «BASF» اعلام کرد که تعداد واحدهای فرآوری نیکل باتری در سطح جهانی روز به روز در حال افزایش است. از همین رو این شرکت دیگر نیازی نمیبیند سرمایهگذاری قابلتوجهی را به ساخت چنین واحد فرآوری اختصاص دهد.
لازم به ذکر است که در سال ۲۰۲۰، شرکت «BASF» و شرکت «Eramet»، توافقنامهای را به منظور ساخت واحد فرآوری نیکل کبالت در اندونزی، از جمله راهاندازی یک واحد اسیدشویی تحت فشار (HPAL) و یک واحد فرآوری فلزات پایه (BMR) امضا کردند.
قرار بر این بود که در واحد اسیدشویی تحت فشار (HPAL)، رسوب هیدروکسید مخلوط نیکل (MHP) تولید شود. گفتنی است رسوب هیدروکسید مخلوط در تولید سولفات نیکل که به عنوان یک ماده اولیه در ساخت مواد واسطه کاتد استفاده میشود، کاربرد دارد.
بر اساس اعلام شرکت «BASF»، انتظار میرفت که با راهاندازی این واحدهای فرآوری، سالانه ظرفیت تولید نیکل و کبالت این شرکت به ترتیب ۴۲ هزار تن و پنج هزار تن افزایش پیدا کند.
به گفته یک منبع آگاه، لغو اختصاص سرمایه از سوی شرکت «BASF» را میتوان به وضعیت مازاد عرضه در کوتاهمدت در بازار نیکل مرتبط دانست. لازم به توضیح است که به دلیل افزایش حجم عرضه و کاهش حجم تقاضا برای خودروهای الکتریکی (EV)، قیمت سولفات نیکل طی هفتههای اخیر روند نزولی را تجربه کرده است.
در همین راستا، موسسه «Fastmarkets» قیمت سولفات نیکل با محتوای حداقل ۲۱ درصد و حداکثر ۲۲٫۵ درصد نیکل، غلظت کبالت حداکثر ۱۰ قسمت در میلیون و با شرط تحویل محموله درب کارخانه تولیدکننده در چین را حدود ۲۹ هزار تا ۳۰ هزار و ۱۰۰ یوان (۳,۹۹۳ تا ۴,۱۴۵ دلار) در هر تن در روز جمعه ۲۱ ژوئن ۲۰۲۴ ارزیابی کرد که یک هزار و ۴۵۰ یوان در هر تن معادل ۴٫۶۷ درصد به نسبت قیمت ۳۲ هزار تا ۳۳ هزار و ۱۰ یوان اعلام شده در تاریخ ۳۱ می سال جاری میلادی کاهش را به ثبت رساند.
این منبع افزود که علیرغم ادامه وضعیت مازاد عرضه در بازار نیکل، همچنان تعداد پروژههای مرتبط با راهاندازی واحدهای تولیدی جدید در این صنعت در حال افزایش است.
اندونزی در سالهای اخیر به دلیل ذخایر فراوان مواد معدنی حیاتی به ویژه نیکل، به کشوری تاثیرگذار در صنعت تولید خودروهای الکتریکی در سطح جهانی تبدیل شده است. علاوهبراین، شرکتهای چینی مانند «Huayou Cobalt» و «Tsingshan Holding Group» در پروژههای با مقیاس گسترده نیکل باتری در اندونزی سرمایهگذاریهای فراوانی را انجام دادهاند.
به عنوان مثال، شرکت «Huayou Cobalt» از سال ۲۰۱۸ در زنجیره تامین نیکل اندونزی سرمایهگذاری کرده است. این شرکت از آن زمان تاکنون موفق شده است ظرفیت تولید نیکل و محصولات جانبی خود در اندونزی را از طریق سه شرکت تابعه به ۲۲۵ هزار تن برساند.
بر اساس گزارش سالانه شرکت «Huayou Cobalt» در سال ۲۰۲۳، این شرکت با تولیدکنندگانی همچون شرکت واله و فورد به منظور تولید محصولات جانبی نیکل قرارداد همکاری امضا کرده است.
همچنین رشد سرمایهگذاری جهانی در زنجیره تامین اندونزی، باعث شده است نقش این کشور در گذار به انرژیهای تجدیدپذیر در سطح بینالمللی پررنگتر شود.
طبق تحقیقات انجام شده از سوی موسسه «Fastmarkets»، سهم عرضه نیکل از معادن اندونزی در جهان از حدود ۲۶ درصد در سال ۲۰۱۸، به ۵۵ درصد در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت. در عین حال، سهم این کشور در تولید محصولات جانبی نیکل در جهان از ۳۰ درصد در سال ۲۰۱۸، به ۶۵ درصد در سال ۲۰۲۳ رسید.
در همین راستا، انتظار میرود میزان تولید جهانی نیکل در سال ۲۰۲۴ حدود ۸٫۷ درصد جهش یابد که بالاتر از رقم پیشبینی شده افزایش ۴ درصدی حجم تقاضا برای این ماده معدنی در سال جاری میلادی خواهد بود.
به گفته یکی از تحلیلگران در چین، شکاف حجم عرضه و میزان تولید به ۳۸۹ هزار تن در سال ۲۰۲۴ افزایش خواهد یافت که بالاتر از رقم ۲۲۲ هزار تنی پیشبینی شده برای سال ۲۰۲۳ است.
وضعیت روند نزولی قیمت سولفات نیکل
انتهای پیام//