سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۵:۰۲ /چهارشنبه/۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 15:03 /شنبه/6 آبان 1402

محدودیت‌های اعمال شده از سوی دولت چین برای صادرات گرافیت

اقدام اخیر دولت چین برای محدود کردن صادرات گرافیت به عنوان یک ماده حیاتی به‌کاررفته در تولید باتری خودروهای الکتریکی، تنها به تلاش‌ها برای توسعه منابع و مواد جایگزین گرافیت سرعت می‌بخشد که این اقدام نیز به زمان بیشتری نیاز دارد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، دولت چین اعلام کرد که از اول دسامبر ۲۰۲۳ صادرات برخی از محصولات گرافیت از جمله گرافیت کروی مورد استفاده در تولید خودروها به مجوز نیاز خواهد داشت.

گفتنی است که چین، بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده گرافیت در جهان محسوب می‌شود. این کشور بیش از ۹۰ درصد از گرافیت جهان را به مواد مورد استفاده در تقریبا تمام آندهای به‌کاررفته در تولید باتری خودروهای الکتریکی تصفیه می‌کند.

به گفته برخی فعالان صنعت، تصمیم چین ممکن است موجب تشدید اختلافات تجاری در سطح جهانی شود و سایر کشورها را ترغیب کند تا تحقیقات در زمینه یافتن منابع و مواد جایگزین را در اولویت خود قرار دهند.

جان دمائو، مدیر بخش گرافن در شرکت «Graphex Group» عنوان کرد: این شرکت اقدام چین را به عنوان یک عامل تسریع‌کننده برای برجسته کردن فوریت بهبود روند عرضه گرافیت در ایالات متحده آمریکا در نظر می‌گیرد.

شرکت «Graphex Group» قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۴، یک واحد فرآوری گرافیت در شهر وارن در ایالت میشیگان آمریکا راه‌اندازی کند. این شرکت در نظر دارد حدود ۱۰ هزار تن گرافیت در سال را به منظور تامین نیاز خودروسازان آمریکایی فرآوری و عرضه کند. این شرکت قصد ندارد به حوزه استخراج گرافیت ورود کند و تمام تمرکز خود را بر روی فرآوری آن خواهد گذاشت.

وی در ادامه افزود: این شرکت قرارداد تامین گرافیت را با شرکت «Syrah Resources» منعقد کرده و به دنبال تامین این ماده از طریق منابع دیگری است.

شرکت خودروسازی تسلا که به درخواست خبرگزاری رویترز برای اظهارنظر در این رابطه پاسخی ارائه نداد، با شرکت‌های «Syrah Resources» و «Magnis Energy Technologies» قرارداد تامین گرافیت به امضا رسانده است.

انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری‌های جدید در ایالات متحده آمریکا و اروپا با هدف به چالش کشیدن اقدام چین در اعمال محدودیت در صادرات گرافیت با تمرکز بر توسعه گرافیت مصنوعی انجام شود اما کارشناسان و فعالان صنعت بر این باورند که این کار بسیار سخت و دشوار خواهد بود.

بر اساس برآوردهای آژانس «Benchmark Mineral Intelligence»، گرافیت مصنوعی تا سال ۲۰۲۵ حدود دو سوم حجم تقاضا برای بازار آند باتری خودروهای الکتریکی را تشکیل خواهد داد.

با این حال، شرکت‌های تولیدکننده مواد اولیه به‌کاررفته در تولید باتری در چین مانند «BTR» و «Shanshan»  نیز قصد دارند صدها میلیون دلار برای افزایش مقدار تولید گرافیت مصنوعی سرمایه‌گذاری کنند.

شرکت «Vianode»، یک شرکت مستقر در اسلو نروژ قصد دارد در سال ۲۰۲۴، تولید گرافیت مصنوعی در مقیاس کوچک را در این کشور آغاز کند و تا سال ۲۰۳۰، مواد اولیه کافی برای تولید حدود دو میلیون باتری برای خودروی الکتریکی در اروپا و ایالات متحده آمریکا را تامین کند.

هانس اریک واتنه، مدیر ارشد عملیاتی شرکت «Vianode» اخیرا به خبرگزاری رویترز گفت: توسعه تولید گرافیت مصنوعی هزینه‌بر بوده اما این بهایی است که باید برای کاهش اتکا به چین پرداخت شود.

وی در ماه آگوست ۲۰۲۳ مطرح کرده بود که باید مشخص شود مشتریان و مصرف‌کنندگان تا چه انداره حاضر به پرداخت هزینه برای باتری‌های تولید شده زیست‌پایشی هستند.

مدیر ارشد عملیاتی شرکت «Vianode» ابراز امیدواری کرد که این مشتریان و مصرف‌کنندگان باید تمایل به پرداخت هزینه استفاده از این نوع باتری‌ها را داشته باشند؛ چراکه راه‌اندازی چنین واحدهای تولیدی نیازمند فناوری‌های پیشرفته‌تر و هزینه‌های بالاتری است.

استفاده از سیلیسیوم

یکی دیگر از ترکیبات به‌کاررفته در تولید آند، سیلیسیوم است که این امکان را برای خودروی الکتریکی فراهم می‌کند تا مسافت‌های طولان‌تری را با یک بار شارژ طی کند.

شایان ذکر است که حداکثر مقدار سیلیسیوم استفاده شده در تولید باتری‌ها، حدود ۱۰ درصد است؛ چراکه این مواد در هنگام استفاده منبسط شده و می‌توانند باتری را مستهلک کنند. برخی شرکت‌ها در تلاشند تا میزان استفاده شده از سیلیسیوم در باتری‌ها را افزایش دهند.

در همین رابطه شرکت آمریکایی «GDI»، در حال توسعه یک باتری مبتنی بر آند ۱۰۰ درصد سیلیسیومی است. راب آنستی، مدیرعامل شرکت «GDI» عنوان کرد: این شرکت در حال مذاکره با برخی شرکت‌های خودروسازی در مورد فناوری به‌کاررفته در تولید این باتری جدید است.

وی در روز جمعه ۲۰ اکتبر ۲۰۲۳ به خبرگزاری رویترز اعلام کرد که چین در زمینه تولید و فرآوری گرافیت، ده‌ها سال جلوتر از دیگر کشورهای جهان است و دستیابی به جایگاه این کشور بسیار دشوار به نظر می‌رسد.

مدیرعامل شرکت «GDI» خاطرنشان کرد: کشورهای غربی باید پای خود را یگ گام فراتر از تکنولوژی‌های موجود در تولید باتری‌ خودروهای الکتریکی بگذارند.

آنستی بر این باور است که اکنون زمان آن فرا رسیده که توسعه نسل بعد باتری و مواد اولیه جایگزین مورد استفاده در آن آغاز شود.

محدودیت‌های اعمال شده از سوی چین برای صادرات گرافیت ممکن است حجم صادرات این ماده را کاهش داده و قیمت‌ آن را افزایش دهد. لازم به یادآوری است دولت چین در اقدامی مشابه در ماه آگوست ۲۰۲۳، صادرات دو فلز گالیوم و ژرمانیوم را محدود کرده بود.

به گفته آلوین لیو، تحلیلگر شرکت «Canalys»، انتظار می‌رود این اقدام دولت چین، محدودیت دسترسی به گرافیت را افزایش دهد که این مسئله به نوبه خود موجب افزایش هزینه تولید باتری خودروهای الکتریکی‌ می‌شود و به همین دلیل هزینه‌های تولید خودروهای الکتریکی با روند صعودی مواجه خواهد شد.

بسیاری از تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی، محصولات تولیدی خود را با ضرر می فروشند و بر همین اساس از افزایش مجدد هزینه‌های تولید استقبال نمی‌کنند. با افزایش فروش خودروهای الکتریکی، برخی خودروسازان در تلاشند تمرکز خود بر روی تامین مواد اولیه به خارج از چین را معطوف کنند.

لازم به ذکر است که از گرافیت بیشتر در صنعت فولاد استفاده می‌شود. طبق پیش‌بینی شرکت «BMO Capital Markets»، حجم فروش خودروهای الکتریکی از سال ۲۰۲۲ تا سال ۲۰۳۰، بیش از سه برابر افزایش می‌یابد و به ۳۵ میلیون خودرو خواهد رسید.

لازم به ذکر است که هر خودروی الکتریکی به طور متوسط به ۵۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم (۱۱۰ پوند تا ۲۲۰ پوند) گرافیت برای تولید آند باتری نیاز دارد.

اکثر خودروسازان هنوز واکنشی به اعمال محدودیت دولت چین برای صادرات گرافیت نشان نداده‌اند. شرکت خودروسازی «BMW» در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدام دولت چین، تاثیری بر وضعیت عرضه خودروهای این شرکت در کوتاه‌مدت نخواهد گذاشت اما این شرکت همچنان وضعیت بازار را تحت نظر دارد.

این شرکت تاکید کرد که در صورت لزوم، تصمیمات لازم بر اساس مدیریت ریسک را ارائه خواهد کرد.

شرکت‌های «Volvo» و «Renault» اعلام کردند که هنوز برای اظهار نظر در این رابطه زود است اما وضعیت به وجود آمده را از نزدیک رصد خواهند کرد.

شرکت خودروسازی «Mercedes» از اظهار نظر در این باره خودداری کرد اما در ماه ژوئن ۲۰۲۳ اعلام کرده بود که در حال تنوع بخشیدن به زنجیره تامین منابع مواد اولیه خود از جمله گرافیت است.

شرکت‌های «Stellantis» و «Rivian » هنوز هیچ بیانیه‌ای درباره این محدودیت‌های اعلام شده برای گرفیت از سوی دولت چین ارائه نکرده‌اند. علاوه‌براین، شرکت‌های خودروسازی فولکس واگن، جنرال موتورز، فورد، لوسید و فیسکر هم در حال حاضر اظهارنظری در این خصوص اعلام نکرده‌اند.

انتهای پیام//

در نهمین کنفرانس «Current Trends in Mining Finance» مطرح شد؛

11:21 /چهارشنبه/30 خرداد 1403

با اعلام دفتر نماینده تجاری ایالات متحده آمریکا،

16:25 /چهارشنبه/9 خرداد 1403

با تاکید بر اهمیت در صنایع مختلف،

7:30 /پنجشنبه/3 خرداد 1403

در بازدید از کارخانه نوین الکترود اردکان عنوان شد:

8:53 /دوشنبه/24 اردیبهشت 1403

در رویداد «ICCSINO» مطرح شد،

6:16 /چهارشنبه/29 فروردین 1403

در ابتدای سال 2024،

16:19 /دوشنبه/20 فروردین 1403
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/4

153071

فلزات آنلاین

1403/04/4

483684

فلزات آنلاین

1403/04/4

635024

فلزات آنلاین

1403/04/4

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/4

24590

فلزات آنلاین

1403/04/4

11263

فلزات آنلاین

1403/04/4

47474

فلزات آنلاین

1403/04/4

51616

فلزات آنلاین

1403/04/4

44720

فلزات آنلاین

1403/04/4

41566

فلزات آنلاین

1403/04/4

26431

فلزات آنلاین

1403/04/4

27924

فلزات آنلاین

1403/04/4

25459

فلزات آنلاین

1403/04/4

36796

فلزات آنلاین

1403/04/4

33609

فلزات آنلاین

1403/04/4

46477

فلزات آنلاین

1403/04/4

24819

فلزات آنلاین

1403/04/4

43710

فلزات آنلاین

1403/04/4

46627

فلزات آنلاین

1403/04/4

3409700