مدیر دفتر فنی نگهداری و تعمیرات شرکت فولاد مبارکه گفت: مدیریت نت و قطعات یدکی فولاد مبارکه، در سطح دانش روز دنیا در حال انجام است.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، محسن کفیل در خصوص نقش مدیریت نت و قطعات یدکی در شرکت فولاد مبارکه، بیان کرد: به طور کلی این مدیریت وظیفه صیانت از داراییهای فیزیکی اصلی سازمان را که تجهیزات خطوط تولید هستند، بر عهده دارد. دفتر فنی نگهداری و تعمیرات در فولاد مبارکه با محوریت «نت» این رسالت را دنبال میکند؛ به طور کلی میتوان گفت مدیریت نت و قطعات یدکی فولاد مبارکه در سطح دانش روز دنیا در حال انجام است.
وی با اشاره به اینکه این قسمت از سه زیرمجموعه برنامهریزی و تعالی سیستمهای نت، قطعات یدکی و طراحی و مهندسی قطعات و تجهیزات تشکیل شده است، عنوان کرد: وظیفه واحد برنامهریزی و تعالی سیستمهای نت به دو بخش برنامهریزی و تعالی سیستمها تقسیم میشود. در بخش برنامهریزی، توقفات خطوط تولید به صورت ماهانه، سالانه و پنج ساله تهیه میشود و منابع تعمیرات مرکزی به توقفات اختصاص مییابد. در بخش دوم، فعالیتهای مختلفی با هدف تعالی سیستمهای نت فولاد مبارکه انجام میشود. ازجمله این فعالیتها میتوان به ارزیابی نظام عملکرد نگهداری و تعمیرات، مدیریت آنالیزهای خرابی و ارتقای سیستم مکانیزه نگهداری و تعمیرات اشاره کرد؛ همچنین توسعه دانش نت در شرکت توسط آموزش و همایشهای مختلف انجام میشود تا محرک کارکنان برای بهبود فرایند نگهداری و تعمیرات باشد.
مدیر دفتر فنی نگهداری و تعمیرات شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: در واحد قطعات یدکی، سیاستگذاری کلی قطعات یدکی فولاد مبارکه، بودجهریزی، مدیریت کلان خرید و همچنین مدیریت قطعات یدکی «common» (مشترک) و قطعات ابزار دقیق که ۲۵ درصد کل قطعات مورد نیاز را تشکیل میدهد، انجام میشود. در این قسمت علاوه بر راهبری سیستم (EIS)، بهینهسازی فرمولهای ذخیره کنترل موجودی صورت میگیرد. از آخرین فعالیتهای انجام شده در این حوزه میتوان به استفاده از دادهکاوی و روشهای فازی عصبی و همچنین سریهای زمانی در پیشبینی مصرف قطعات یدکی اشاره کرد. در زمینه مدیریت قطعات یدکی مشترک، عمده کاری که انجام میشود به کدگذاری، کنترل موجودی، پاسخ استعلامات فنی خرید و پاسخ به مغایرتهای احتمالی بعد از شارژ قطعات مربوط میشود. در قسمت طراحی و مهندسی قطعات و تجهیزات، فعالیتهای مختلفی در راستای توسعه خدمات مهندسی در بهرهبرداری، بهروز نگه داشتن خطوط تولید، مهندسی معکوس و بومیسازی صورت میگیرد. از جمله این فعالیتها میتوان به تهیه مدارک فنی و نقشههای ساخت، تهیه دیتاشیت، جایگزینی قطعات و تجهیزات با تکنولوژی روز، مدیریت روانکارها و جایگزینی بومیسازی آنها و پاسخ به استعلامات فنی تامینکنندگان اشاره کرد.
کفیل در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه نظام نت در دنیا دائما بهروز میشود، برای عقب نماندن از توسعه دانش نت در شرکت، چگونه خود را بر اساس استاندارهای جهانی منطبق میکنیم، گفت: متناسب با رشد دانش نت در دنیا، ما هم با ابزار مختلف از قبیل برگزاری دورههای آموزشی، ترجمه استانداردهای جدید در این حوزه و استفاده از مشاوران داخلی و خارجی سعی کردهایم سطح دانش نت در شرکت را با آخرین پیشرفتها در این حوزه متناسب سازیم. نظامهایی مانند RCM,PMO,TPM در همین راستا در سالهای گذشته پیادهسازی شده و اجرای آنها ادامه دارد.
وی خاطرنشان کرد: ما با دو نظام خود را ارزیابی کردهایم. نظام نخست، نظام تعالی داخلی در فولاد مبارکه با همکاری اساتید دانشگاهی تدوین شده است. این نظام تعالی داخلی راهبردی را به ما نشان داد که ضعفها و نقاط قوت مجموعه کجاست تا با استفاده از نقاط قوت، نقاط ضعف را جبران کنیم. در این راستا، پروژههای بهبود متعددی تعریف شد که این پروژهها در حال انجام است و با اجرای آنها، ما بهبود مستمر را در فولاد مبارکه خواهیم داشت. نظام دوم، ارزیابی سال گذشته در جایزه ملی نت بود. این ارزیابی توسط انجمن نت ایران انجام میشود و طی آن فولاد مبارکه برنده جایزه تندیس زرین شد که بالاترین سطح این جایزه است.
مدیر دفتر فنی نگهداری و تعمیرات شرکت فولاد مبارکه در خصوص بومیسازی قطعات در این واحد، اظهار داشت: در این راستا، ما در واحد مهندسی دو فعالیت شاخص انجام میدهیم. تهیه دفترچههای ساخت برای قطعاتی که قرار است ساخت داخل شوند و تهیه دیتاشیتهای فنی برای خرید قطعات. در سال گذشته، هفت هزار و ۸۲۱ دفترچه ساخت تهیه کردیم که همکاران ما در واحد بومیسازی طبق این مدارک، قطعات را جهت ساخت به تامینکنندگان داخلی میدهند؛ همچنین در سال گذشته، یک هزار و ۲۹۲ دیتاشیت تهیه شد که بر مبنای آنها خرید قطعات صورت میگیرد.
کفیل در ارتباط با وظایف واحد بومیسازی با واحد طراحی مهندسی در دفتر فنی نت، تاکید کرد: این دو در طول همدیگرند؛ یعنی در شرکت فولاد مبارکه در درجه اول، مدارک ساخت تجهیزاتی که نیاز به بومیسازی دارد، توسط واحد مهندسی تهیه میشود و بعد از تهیه مدارک، ساخت آنها به همت کارشناسان حوزه بومیسازی که در واحد خرید مستقرند، انجام میشود.
وی اضافه کرد: ما در فولاد مبارکه ۳۰۷ هزار و ۵۰۳ متریال کد قطعه یدکی داریم که به دو گروه قطعات خاص نواحی و قطعات مشترک تقسیم میشوند. مدیریت قطعات خاص که ۷۴ درصد کل را تشکیل میدهند، در دفاتر فنی نواحی انجام شده و قطعات مشترک و ابزار دقیق که ۲۶ درصد از کل را تشکیل میدهند، در واحد قطعات یدکی مدیریت میشود.
مدیر دفتر فنی نگهداری و تعمیرات شرکت فولاد مبارکه در پایان یادآور شد: یکی از ارکان فرایند تامین، بحث فرمولهای کنترل موجودی است که ما طی سالهای گذشته سعی کردهایم آنها را بهینهسازی کنیم و این فرایند هنوز ادامه دارد. کنترل موجودی زمانی بهینه خواهد بود که از یک سو مقدار کافی قطعات را در انبار داشته باشید که خط تولید با مشکل مواجه نشود و از سوی دیگر، زیاد از حد نیز خریداری نکرده باشید که بحث انبارداری آنها و هزینههایی که متعاقبا تحمیل میشود، اتفاق نیفتد.