سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۲۰:۵۹ /یکشنبه/۴ آذر ۱۴۰۳
زمان انتشار: ۱۰:۰۲ /شنبه/۳ شهریور ۱۳۹۷

مدیرعامل شرکت ذوب روی بافق

مدیر بهره‌ور، سازمان را بهره‌ور می‌کند

افزایـش بهـره‌وری در واحدهـای صنعتـی نیازمنـد توجـه بـه عوامـل درون سـازمانی و بـرون سـازمانی اسـت. در شـماره‌های گذشـته نشـریه «اخبـار فلـزات» بسـیاری از ایـن عوامـل برسـی شـدند و روش‌هایـی بـرای تبییـن موضوعـات و مشـکلات و افزایـش بهـره‌وری مخصوصـا در واحدهـای تولید سـرب و روی ارائـه شـدند، امـا در ایـن میـان موضـوع بسـیار مهـم دیگـری در ارتقـای بهـره‌وری مطـرح اسـت و آن نحـوه مدیریـت یک سـازمان، واحد تولیـدی و یـا مجموعـه اسـت.

افزایش بهره‌وری در واحدهای صنعتی نیازمند توجه به عوامل درون سازمانی و برون سازمانی است. در شماره‌های گذشته نشریه «اخبار فلزات» بسیاری از این عوامل برسی شدند و  روش‌هایی برای تبیین موضوعات و مشکلات و افزایش بهره‌وری مخصوصا در واحدهای تولید سرب و روی ارائه شدند، اما در این میان موضوع بسیار مهم دیگری در ارتقای بهره‌وری مطرح است و آن نحوه مدیریت یک سازمان، واحد تولیدی و یا مجموعه است.

به عبارت دیگر این مدیریت است که به‌عنوان تعیین‌کننده‌ترین فرد در افزایش بهره‌وری مجموعه زیرنظر خود مطرح می‌شود. در نتیجه، برای انتخاب مدیر باید به معیارهای ویژه‌ای مانند توجه به بهره‌وری دقت کرد. در این رابطه استفاده از استانداردها و مدل‌های فراوان در دنیا، برای انتخاب یک مدیر بهره‌ور راه‌گشا خواهد بود.

بسیاری از شرکت‌های موفق دنیا برای دستیابی به بهره‌وری حداکثری، تلاش فراوانی را از خود نشان می‌دهند. بررسی و ارزیابی مداوم واحدهای تولیدی در سراسر جهان به ایجاد مدل‌ها و استانداردهای گوناگونی در این زمینه منجر شده است. به عنوان نمونه، سال‌ها است که سازمان اروپایی مدیریت کیفیت «for Foundation European‌ Management Quality» یا به اختصار «EFQM» در زمینه تعالی سازمان‌های گوناگون و ارائه گواهینامه‌ها تلاش می‌کند.

در کنار این مدل اروپایی، مدل‌های دیگری در جهان مانند دمینگ ژاپن و بالکوم بلادریج آمریکا قرار می‌گیرند. در ایران از مدل اروپایی به‌عنوان یک الگو برای رشد سازمان‌ها و جایزه‌های بهره‌وری استفاده می‌شود.

دومین مهارت مهم مدیر بهره‌ور، داشتن ارتباط موثر سازمانی با گروه‌های مختلف کاری است. ارتباط سازمانی خود چهار زیرگروه ذی‌نفعان، مشارکت‌جویی، توان مذاکره و حل تعارضات و ایجاد انگیزه دارد. مانند تفکر سازمانی، این موارد نیز می‌توانند با معیارهای کمی ارزیابی شوند. چنان‌که پیشتر بیان شد، بهره‌وری ارتباط مستقیمی با درک مدیریت یک سازمان از آن دارد.

یکی از شاخصه‌های مهم در زمینه افزایش بهره‌وری، تعامل موثر مدیر ارشد با عوامل و افراد درون و بیرون سازمان محسوب می‌‎شود. به‌صورت کلی نحوه ارتباط مدیر با همه ذی‌نفعان مستقیم و غیرمستقیم، تعیین‌کننده تغییرات مثبت و یا منفی در بهره‌وری است. در عین حال دامنه این ارتباطات می‌تواند بسیار گسترده باشد و همه افراد از مدیران تا زیردستان در درون و برون سازمان را دربر گیرد.

گفته می‌شود که این شم ذاتی است و خیلی اکتسابی نیست. مشتری‌مداری سومین مهارت در کسب و کار محسوب می‌شود. باید توجه داشت که مشتری‌مداری تنها به معنای راضی نگه‌داشتن یک متقاضی و مصرف‌کننده خاص نیست. به عبارت بهتر، در نگاه دقیق مدیریتی، حتی کارکنان مجموعه مشتری محسوب می‌شوند. مدیر یک مجموعه باید برای جلب رضایت همه کسانی که در سازمان مشغول به‌کار هستند و همه افراد مرتبط با بخش زیرنظر خود بکوشد.

عواملی که برشمرده شدند، از فاکتورهای بسیاری مهمی هستند که می‌توان با آن‌ها یک مدیر حرفه‌ای را ارزیابی، امتیاز به دست آمده را محاسبه و با وزن‌دهی به شاخص‌ها و تعیین ضریبی برای هر یک از شاخصه‌ها، معیار ارزیابی را دقیق‌تر کرد. بنابراین وزن هر پارامتر به میزان اهمیت آن برای سازمان بستگی دارد. نکته حائز اهمیت آن است که اگر همه موارد در یک نمودار دایرهای در نظر گرفته شوند، بهتر است که این دایره متقارن و توازن داشته باشد.

مدیر با مشخصات ذکر شده، همواره بهره‌وری را پایش و راه حل دقیق موضوع را پیدا می‌کند. همچنین حل موضوع می‌تواند با روش‌های متفاوتی انجام شود. موضوع با استفاده از روش‌های گروهی، استخوان ماهی «Fishbone»، طوفان ذهنی «storm Brain» و… بررسی و ارزیابی و بهترین راه برای حل آن در نظر گرفته می‌شود.

به عبارت دیگر، شناخت موضوع خود نیمی از راه حل محسوب می‌شود و در گام نخست، تعریف دقیق مشکل، مسیر دستیابی به راه حل‌نهایی را تسهیل می‌کند.

 

در راستای توسعه زیرساخت‌های معادن،

۱۳:۵۲ /چهارشنبه/۱۱ مهر ۱۴۰۳

با حمایت‌های «ومعادن» در حال انجام است؛

۱۱:۵۰ /دوشنبه/۹ مهر ۱۴۰۳

طی پنج ماهه نخست امسال محقق شد؛

۱۰:۵۲ /شنبه/۷ مهر ۱۴۰۳

با هدف تامین آب پایدار صنایع محقق شد؛

۱۵:۰۶ /دوشنبه/۲۶ شهریور ۱۴۰۳

سرپرست هیئت عامل ایمیدرو عنوان کرد:

۹:۴۴ /شنبه/۲۴ شهریور ۱۴۰۳

محسن نادری، مدیرعامل شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۵:۱۳ /شنبه/۵ خرداد ۱۴۰۳

محسن نادری، مدیرعامل شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

۵:۲۰ /شنبه/۱۳ خرداد ۱۴۰۲

حسن رحیمی‌نژاد، مدیرعامل شرکت نوین ارزش در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

۱۸:۵۵ /شنبه/۲۶ آذر ۱۴۰۱

حامد کلانتری، مدیرعامل شرکت نوآوران ابتکار احسان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

۱۹:۵۳ /چهارشنبه/۲ آذر ۱۴۰۱

محسن نادری، مدیرعامل شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

۱۷:۰۳ /چهارشنبه/۱۸ آبان ۱۴۰۱

علی قبادی، مدیرعامل شرکت چند وجهی فولاد لجستیک در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

۱۷:۳۷ /شنبه/۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱

روح‌اله ملکی، مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی زرین راه وطن طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۱۲:۰۶ /شنبه/۵ خرداد ۱۴۰۳
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/09/3

206000

فلزات آنلاین

1403/09/3

573182

فلزات آنلاین

1403/09/3

769238

فلزات آنلاین

1403/09/3

2715234

فلزات آنلاین

1403/09/3

23892

فلزات آنلاین

1403/09/3

12905

فلزات آنلاین

1403/09/3

40091

فلزات آنلاین

1403/09/3

49911

فلزات آنلاین

1403/09/3

42663

فلزات آنلاین

1403/09/3

41480

فلزات آنلاین

1403/09/3

27568

فلزات آنلاین

1403/09/3

29449

فلزات آنلاین

1403/09/3

28043

فلزات آنلاین

1403/09/3

37245

فلزات آنلاین

1403/09/3

34808

فلزات آنلاین

1403/09/3

50294

فلزات آنلاین

1403/09/3

27272

فلزات آنلاین

1403/09/3

39497

فلزات آنلاین

1403/09/3

43987

فلزات آنلاین

1403/09/3

4519700