سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۳:۵۸ /چهارشنبه/۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 7:32 /چهارشنبه/23 خرداد 1403

مدیرعامل شرکت دنیای کابل کاشان:

مسیر جایگزینی که مسدود شد!

مدیرعامل شرکت دنیای کابل کاشان گفت: با توجه به هجوم سرمایه‌گذاران به صنعت سیم و کابل برق و افزایش چشمگیر تعداد واحدهای تولیدی (مجاز و غیرمجاز)، ادامه فعالیت در پایین‌دست زنجیره تولید سیم و کابل توجیه اقتصادی ندارد. به همین دلیل سرمایه‌گذاری در حوزه‌های بالا‌دست زنجیره تولید که افراد زیادی توانایی فعالیت در آن‌ها را ندارند، می‌تواند موثر باشد.

مدیرعامل شرکت دنیای کابل کاشان گفت: با توجه به هجوم سرمایه‌گذاران به صنعت سیم و کابل برق و افزایش چشمگیر تعداد واحدهای تولیدی (مجاز و غیرمجاز)، ادامه فعالیت در پایین‌دست زنجیره تولید سیم و کابل توجیه اقتصادی ندارد. به همین دلیل سرمایه‌گذاری در حوزه‌های بالا‌دست زنجیره تولید که افراد زیادی توانایی فعالیت در آن‌ها را ندارند، می‌تواند موثر باشد؛ البته اکنون به دلیل نوسان قیمت مس، هزینه بالای خرید ماشین‌آلات و…، ورود به صنایع بالا‌دستی نیز برای بخش خصوصی دیگر توصیه نمی‌شود و تولیدکنندگان فعال در این صنایع چاره‌ای جز ادامه فعالیت ندارند.

امیر واحدی قمصری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» بیان کرد: در حال حاضر این مجموعه در زمینه تولید سیم و کابل‌های برقی و هادی‌سازی فعالیت دارد اما قصد داریم تا در آینده به حوزه تولید سیم لاکی نیز ورود پیدا کنیم. خوشبختانه شرایط بازار سیم لاکی تا جایی که اطلاع داریم مناسب است زیرا فعالیت صنایع مصرف‌کننده آن بسیار بالا بوده و با توجه به کاربردهای این محصول در حوزه‌های مختلف مانند خودروسازی، لوازم خانگی، قطعات الکترونیکی و…، طیف گسترده‌ای از مشتریان نیازمند تولید آن هستند. در مقابل شرایط بازار سیم و کابل‌های برقی با سیم لاکی متفاوت بوده و وضعیت تولید و فروش محصولات برقی به صنعت ساختمان‌سازی گره خورده است. زمانی که بخش ساخت‌و‌ساز به عنوان مصرف‌کننده عمده سیم و کابل‌های برقی فعالیت زیادی داشته باشد، تقاضا برای تولید این محصولات هم مناسب خواهد بود.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی سیم و کابل‌ برقی نسبت به سیم لاکی در کشور کمتر است، عنوان کرد: با وجود اینکه سیم لاکی در زمینه‌های متنوعی کاربرد داشته و مصرف‌کنندگان تقاضای بالایی برای تولید آن دارند، تعداد تولیدکنندگان این محصول در ایران زیاد نیست. البته باید این نکته را در نظر داشت که تولید سیم لاکی آسان نبوده و تمام واحدهای صنعتی قادر به فعالیت در این صنعت نیستند زیرا دانش فنی تولید سیم لاکی پیچیده است. از سوی دیگر تولیدکنندگان باید به درستی بازارهای هدف خود را شناسایی کنند تا موفق به جذب مشتریان و فروش سیم لاکی شوند. شایان ذکر است که شرایط بازار سیم و کابل‌های تخصصی مناسب است اما فروش سیم و کابل‌های برق ساختمانی همان‌طور که اشاره شد، وابسته به فعالیت‌های بخش ساخت‌و‌ساز است و به همین دلیل در صورت رکود این بخش، تولید و فروش آن نیز محدود می‌شود.

تغییر مسیر تولید

مدیرعامل شرکت دنیای کابل کاشان توضیحات بیشتری در خصوص فعالیت‌های‌ این مجموعه ارائه داد و گفت: در حال حاضر با توجه به اینکه شرکت دنیای کابل کاشان توانایی نازک‌کاری مفتول مسی و هاد‌ی‌سازی را دارد، این امکان برای ما فراهم است که در کنار فعالیت‌های خود به تولید سیم لاکی نیز بپردازیم. در مقابل به دنبال این هستیم که دیگر به تولید سیم و کابل‌‌های برقی در مجموعه ادامه نداده و تمرکز خود را روی هادی‌سازی و تولید محصولات جدید قرار دهیم. در این میان باید به نکته مهمی اشاره کنم که هادی‌سازی نیازمند دانش تخصصی است و تولیدکنندگان به دلیل قیمت بالای ماشین‌آلات مورد نیاز برای انجام این کار، باید سرمایه اولیه هنگفتی را در اختیار داشته باشند. به طوری که سرمایه‌گذاران در ابتدای مسیر نیازمند حداقل ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه هستند. این در حالی است که راه‌اندازی خطوط تولید سیم و کابل‌های برقی همانند هادی‌سازی سرمایه‌بر نبوده و آسان‌تر است.

واحدی قمصری در پاسخ به این سوال که چه عاملی باعث شده است با وجود سرمایه هنگفت مورد نیاز برای هادی‌سازی به دنبال فعالیت در این حوزه باشید، تصریح کرد: علی‌رغم اینکه حدود هشت سال است در زمینه تولید سیم و کابل فعالیت داشته و با شرکت در نمایشگاه‌ها موفق به جذب مشتریان و شناسایی بازارهای مختلف شده‌ایم، به دلیل مقرون به صرفه نبودن ادامه تولید سیم و کابل‌های برقی، درصدد غیرفعال کردن خط تولید سیم و کابل هستیم. از سوی دیگر برای حفظ مشتریان باید محصولات جدید و متنوع‌تری را تولید کرد اما انجام این کار با توجه به تقاضای محدود مصرف‌کنندگان برای یک نوع سیم و کابل امکان‌پذیر نیست. زمانی که خط تولید فعال می‌شود، برای جلوگیری از هدررفت مواد و تولید اقتصادی، باید تناژ مشخصی از سیم و کابل را تولید کرد؛ به همین دلیل مقدار محصولی که بیشتر از نیاز مشتریان تولید شده باشد، به فروش نمی‌رسد و صنعتگران ناچارند آن را در انبار ذخیره کنند. این در حالی است که مشتریان حوزه هادی‌سازی، مصرف‌کنندگان نهایی نبوده و کارخانه‌های تولیدکننده سیم و کابل هستند. در نتیجه تمایل داریم به جای مصرف‌کننده مواد اولیه، فعالیت خود را به عنوان تامین‌کننده صنایع سیم و کابل‌ ادامه دهیم.

جای ریسک نیست

وی با اشاره به تغییرات فراوان قیمت مس در بازار، ابراز کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه قیمت فلز سرخ دائما در نوسان بوده و ثابت نیست، این ریسک را نمی‌پذیریم که محصولات را به فروش رسانده و پس از دریافت وجه آن مجددا به دنبال خرید مواد اولیه باشیم. به همین دلیل به صورت کارمزدی هادی‌سازی را انجام داده و به جای خرید مستقیم مواد اولیه، مس مورد نیاز را از مشتریان دریافت می‌کنیم. به عنوان مثال اگر مشتریان پنج تن مس را به ما تحویل دهند، پس از هادی‌سازی و با احتساب کارمزد انجام عملیات برای هر کیلوگرم، مس بانچ شده را دریافت می‌کنند. البته در سال‌های گذشته مفتول مسی را خریداری می‌کردیم اما اکنون این کار را انجام نمی‌دهیم و فقط در صورت ثبات بازار و قیمت‌ها این امکان وجود خواهد داشت که مجددا به دنبال خرید مفتول باشیم. در حال حاضر با توجه به نوسان قیمت فلز مس، تولیدکنندگان مفتول مسی محصولات خود را به صورت اعتباری به فروش نمی‌رسانند مگر اینکه طرف قرارداد آن‌ها بانک بوده و تامین مفتول با گشایش اعتباری از بانک‌ها صورت پذیرد تا نسبت به بازگشت سرمایه خود اطمینان خاطر داشته باشند. شایان ذکر است که اگر مشتریان امکان پرداخت کامل کارمزد را نداشته باشند، با توافق طرفین بخشی از مس بانچ شده به عنوان کارمزد باقیمانده در اختیار ما قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت دنیای کابل کاشان در رابطه با فعالیت کارگاه‌های غیرمجاز در صنعت سیم و کابل‌، اظهار داشت: یکی از دلایل دیگری که باعث شد تا تمرکز خود را معطوف به حوزه هادی‌سازی کنیم، فعالیت گسترده کارگاه‌های غیرمجاز در بازار سیم و کابل است. با توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که در این مجموعه انجام شده است، ما امکان رقابت با تولیدکنندگان غیرمجاز را نداریم و به سمت هادی‌سازی که این کارگاه‌ها توان سرمایه‌گذاری و فعالیت در این حوزه را ندارند حرکت کردیم. باید توجه داشت که کارخانه‌های تولیدکننده سیم و کابل، مس بانچ شده را از شرکت‌های متعبر خریداری می‌کنند و برخلاف بازار مصرف سیم و کابل که می‌توان با چاپ برندهای مطرح روی محصولات بی‌کیفیت آن‌ها را به فروش رساند، این موضوع به هیچ عنوان در حوزه هادی‌سازی میسر نیست.

واحدی قمصری در خصوص تکنولوژی‌ها و ماشین‌آلات مورد استفاده در حوزه هادی‌سازی، یادآور شد: ماشین‌سازان داخلی موفق به ساخت ماشین‌آلات صنعت سیم و کابل شده‌اند اما در حوزه هادی‌سازی همچنان وابسته به واردات هستیم و باید دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز همانند راد، بریدر و مولتی وایر از کشورهای خارجی تامین شوند. البته اگر ماشین‌آلات ایرانی هم ساخته شوند، کیفیت آن‌ها همانند نمونه‌های خارجی نخواهد بود و با توجه به قیمت بالای مس اگر دستگاه‌ها از کیفیت لازم برخوردار نباشند، میزان ضایعات ایجاد شده در خطوط تولید افزایش می‌یابد و با تغییر مولفه‌های کیفی محصول نیز مشتریان رضایت نخواهند داشت. شایان ذکر است که برخی از کارخانه‌ها برای رفع نیاز خود هادی‌سازی را انجام می‌دهند اما امکان ساخت و عرضه ماشین‌آلات باکیفیت در بازار را ندارند. در حال حاضر ماشین‌آلات مورد نیاز را می‌توان هم از طریق نمایندگی‌های شرکت‌های خارجی در ایران و هم از طریق واردات تامین کرد. باید توجه داشت که این نمایندگی‌های صرفا دستگاه‌های چینی را به فروش نمی‌رسانند و تولیدکنندگان می‌توانند در صورت عدم ساخت نمونه‌های داخلی، ماشین‌آلات اروپایی را هم وارد کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به تعداد تولیدکنندگان فعال در حوزه هادی‌سازی باید گفت که هنوز این حوزه اشباع نشده است اما چندین بار مطرح شد که سرمایه‌ لازم برای راه‌اندازی خطوط هادی‌سازی و خرید ماشین‌آلات مورد نیاز بسیار بالاست و حاشیه سود آن به تناسب سرمایه‌گذاری‌های انجام شده نیست؛ ضمن اینکه تولیدکنندگان باید از نیروهای متخصص در خطوط تولید بهره ببرند و با توجه به شرایط بازار و نوسان قیمت مس، دائما نگران هستند که مبادا متحمل خسارات مالی شوند. به همین دلیل ورود به این حوزه توجیه اقتصادی ندارد اما اگر شرایط لازم مهیا شود و تولیدکنندگان با چالشی روبه‌رو نباشند، هادی‌سازی یکی از فعالیت‌های صنعتی کارآمد است.

انتهای پیام//

یک فعال صنعت سیم و کابل در گفت‌و‌گو با «فلزات‌آنلاین» مطرح کرد:

10:01 /چهارشنبه/23 خرداد 1403

مدیرعامل شرکت قائم الکتریک مطرح کرد:

12:57 /چهارشنبه/16 خرداد 1403

مدیرعامل شرکت الکترو افق مازندران مطرح کرد:

10:19 /دوشنبه/7 خرداد 1403

مدیرعامل شرکت جهان الکتریک کابل:

15:50 /دوشنبه/24 اردیبهشت 1403

مدیرعامل شرکت سیم و کابل تکسین در گفت‌و‌گو با «فلزات‌آنلاین»:

9:38 /سه شنبه/11 اردیبهشت 1403

مدیرعامل شرکت تولیدی سیم و کابل کاوش شاهرود:

5:00 /چهارشنبه/29 فروردین 1403

پروانه حدادیان، مدیرعامل شرکت شهاب کالا خاورمیانه در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

13:34 /شنبه/5 شهریور 1401

متین فرزین، مدیرعامل شرکت اعتماد کابل البرز در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

10:11 /شنبه/27 آذر 1400

افشارنژاد،مدیرعامل شرکت صنعتی الکتریک خراسان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»؛

20:41 /شنبه/11 اسفند 1397
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/4

153071

فلزات آنلاین

1403/04/4

483684

فلزات آنلاین

1403/04/4

635024

فلزات آنلاین

1403/04/4

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/4

24590

فلزات آنلاین

1403/04/4

11263

فلزات آنلاین

1403/04/4

47474

فلزات آنلاین

1403/04/4

51616

فلزات آنلاین

1403/04/4

44720

فلزات آنلاین

1403/04/4

41566

فلزات آنلاین

1403/04/4

26431

فلزات آنلاین

1403/04/4

27924

فلزات آنلاین

1403/04/4

25459

فلزات آنلاین

1403/04/4

36796

فلزات آنلاین

1403/04/4

33609

فلزات آنلاین

1403/04/4

46477

فلزات آنلاین

1403/04/4

24819

فلزات آنلاین

1403/04/4

43710

فلزات آنلاین

1403/04/4

46627

فلزات آنلاین

1403/04/4

3409700