سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۱:۵۱ /چهارشنبه/۱۷ مرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 6:46 /دوشنبه/15 مرداد 1403

«فلزات‌آنلاین» گزارش کرد:

مسیر رو به رشد تولید و فروش شرکت صبانور در سال‌های اخیر

شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور از جمله شرکت‌هایی است که بخش مهمی از تامین مواد اولیه صنعت فولاد را به خود اختصاص می‌دهد. در واقع این شرکت با گام‌های بلند خود در راستای تامین نیازهای صنعت فولاد، جایگاه خود را در این زنجیره ارتقا بخشیده و به طور هم‌زمان، صنعت فولاد کشور را نیز در مسیر تحقق چشم‌اندازهای ترسیم‌شده هدایت کرده است.

شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور از جمله شرکت‌هایی است که بخش مهمی از تامین مواد اولیه صنعت فولاد را به خود اختصاص می‌دهد. در واقع این شرکت با گام‌های بلند خود در راستای تامین نیازهای صنعت فولاد، جایگاه خود را در این زنجیره ارتقا بخشیده و به طور هم‌زمان، صنعت فولاد کشور را نیز در مسیر تحقق چشم‌اندازهای ترسیم‌شده هدایت کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین»، مزیت‌های نسبی ایران در زمینه برخورداری از ذخایر سنگ‌آهن، اهمیت رشد و توسعه بخش معدن و صنایع معدنی در کشور را دو چندان کرده است. شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور که عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده سنگ‌آهن، کنسانتره و گندله در غرب ایران را یدک می‌کشد، در میان ۱۰ شرکت نخست کشور به لحاظ تولید سنگ‌آهن نیز قرار دارد. این شرکت که با هدف تامین مواد اولیه صنعت فولاد در حلقه‌های بالادستی این زنجیره فعالیت می‌کند، از اکتشاف و استخراج تا فرآوری سنگ‌آهن و تولید محصولات کنسانتره و گندله را در خود جای داده است. محصول گندله این شرکت که از ویژگی‌های کیفی مطلوبی برخوردار است، به عنوان خوراک مصرفی در کارخانجات فولادی کشور مصرف می‌شود و شرکت صبانور از این طریق، نقش مهمی در زنجیره تامین ایفا می‌کند. در حال حاضر، عملیات تولید کنسانتره در این شرکت در دو واحد کنسانتره‌سازی شهرک با ظرفیت اسمی یک میلیون تن و واحد کنسانتره‌سازی همدان با ظرفیت ۶۰۰ هزار تن صورت می‌گیرد. تولید گندله در شرکت صبانور نیز حاصل فعالیت واحد گندله‌سازی همدان با ظرفیت اسمی ۵۵۰ هزار تن است.

رشد مستمر

نگاهی به آمار ارائه‌ شده از سوی شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور نشان می‌دهد که این شرکت پرونده عملکرد سال گذشته خود را با ثبت رکوردهای متعدد و قابل‌توجهی به پایان رسانده است. این شرکت در سال ۱۴۰۲ با استخراج سه میلیون و ۸۵۷ هزار و ۷۵۶ تن سنگ‌آهن و یک میلیون و ۴۶۹ هزار و ۶۰۹ تن کنسانتره، بالاترین رکورد تولید سالانه محصولات یاد شده را از بدو تاسیس این شرکت تاکنون به ثبت رساند؛ به طوری که از کل تولید کنسانتره این شرکت، بیش از ۹۲۹ هزار تن مربوط به واحد کنسانتره‌سازی شهرک و ۵۴۰ هزار تن مربوط به واحد کنسانتره‌سازی همدان بوده است. گفتنی است که پیش از این، رکوردهای تولید سنگ‌آهن و کنسانتره در شرکت صبانور به ترتیب بیش از سه میلیون و ۵۲۴ هزار و ۷۶۹ تن و یک میلیون و ۴۶۹ هزار و ۶۰۹ تن بوده‌اند. میزان تولید واحد گندله‌سازی این شرکت در سال گذشته نیز ۳۵۹ هزار و ۶۳۵ تن ثبت شده که در مقایسه با سال قبل از آن، رشد ۳ درصدی داشته است. بررسی آمارها حاکی از آن است که در سال گذشته، بیش از ۶۴ میلیون تن کنسانتره و ۵۶ میلیون تن گندله در کشور تولید شده است. بنابراین با توجه به عملکرد تولید شرکت صبانور در سال ۱۴۰۲، می‌توان گفت که این شرکت سهم ۲٫۳ درصدی و ۰٫۶۳ درصدی از تولید کنسانتره و گندله در کشور را به خود اختصاص داده است.

در ادامه این مسیر درخشان، شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور عملکرد سال جاری خود را نیز با گام‌هایی بلند آغاز کرده است. این شرکت در اردیبهشت‌ ماه امسال، بالاترین رکورد تولید و فروش کنسانتره را در مقایسه با اردیبهشت ماه سال‌های گذشته از بدو تاسیس این شرکت به ترتیب با ۱۴۵ هزار و ۸۲۹ تن و ۱۴۳ هزار و ۶۷۵ تن به ثبت رساند. شرکت صبانور همچنین در اردیبهشت‌ ماه سال جاری، ۵۶ هزار و ۶۴۷ تن گندله و ۲۸۳ هزار و ۳۸۳ تن سنگ‌آهن دانه‌بندی تولید و ۳۹۵ هزار و ۶۰۲ تن سنگ‌آهن استخراج کرده است؛ اعداد و ارقامی که رکوردهای جدیدی در مقایسه با اردیبهشت ماه سال‌های گذشته در این شرکت به شمار می‌آیند؛ البته شرکت صبانور عملکرد مثبت خود را تنها به رکوردشکنی‌های ماهانه محدود نکرده و به رکوردهای روزانه جدیدی نیز در اردیبهشت‌ ماه امسال دست یافته است. در همین راستا، میزان تولید روزانه کنسانتره (معدن شهرک) در این شرکت به رکورد جدیدی در تاریخ ۲۹ اردیبهشت‌ ماه با سه هزار و ۳۲۲ تن رسید. گفتنی است که بلافاصله پس از آن و در تاریخ ۳۰ اردیبهشت‌ ماه این رکورد جدید نیز جا‌به‌جا شد و رکورد تولید روزانه سه هزار و ۳۲۵ تن کنسانتره در این شرکت به ثبت رسید.

روند تولید محصولات در شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در نمودار یک ارائه شده است. چنانچه در نمودار نیز مشاهده می‌شود، تولید کنسانتره در سال ۱۳۹۷ در شرکت صبانور حدود یک میلیون و ۱۲۱ هزار تن بوده که در سال ۱۴۰۲ به بیش از یک میلیون و ۴۶۹ هزار تن رسیده است که مقداری بیشینه در بازه زمانی مورد بررسی به حساب می‌آید. همچنین در سال ۱۳۹۷ حدود ۳۲۱ هزار و ۳۷۵ تن گندله در این شرکت تولید شده که این عدد در سال ۱۴۰۲، به ۳۵۹ هزار و ۶۳۵ تن رسیده است. این اعداد و ارقام در مجموع بیانگر رشد ۳۱ درصدی تولید کنسانتره و نزدیک به ۱۲ درصدی تولید گندله در شرکت صبانور در بازه زمانی مورد بررسی است.

نمودار یک. عملکرد تولید محصولات کنسانتره و گندله در شرکت صبانور طی چند سال اخیر

نقش استراتژیک

شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور جایگاه ویژه‌ای را در حوزه فعالیت خود یعنی استخراج کانه‌های فلزی (سنگ‌آهن) و فرآوری محصولات آن به خود اختصاص داده است. گفتنی است که در سال گذشته، سهم شرکت صبانور از کل عرضه گندله و کنسانتره در بورس کالای ایران به ترتیب ۲ درصد و ۸ درصد بوده و این شرکت همچنین از کل معاملات گندله و کنسانتره در این تالار صنعتی نیز به ترتیب یک درصد و ۱۱ درصد سهم داشته است. این در حالی است که شرکت صبانور طرح‌های توسعه‌ای قابل‌توجهی را در دست اقدام دارد؛ طرح‌هایی که بهره‌برداری از آن‌ها می‌تواند جایگاه این شرکت را در زنجیره تامین بیش از پیش ارتقا ببخشد. کارخانه گندله‌سازی یک میلیون تنی کردستان در شرکت صبا امید غرب خاورمیانه با هدف افزایش ظرفیت تولید محصولات و توسعه زنجیره فولاد در سطح گروه و همچنین کارخانه کنسانتره‌سازی ۲٫۵ میلیون تنی گلالی از آن جمله‌اند. برآوردهای صورت‌ گرفته حاکی از آن است که پروژه گندله‌سازی در سال ۱۴۰۴ و کنسانتره‌سازی در سال ۱۴۰۵ به بهره‌برداری خواهند رسید. گفتنی است که شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور با انجام طرح‌های توسعه‌ای، نه‌ تنها ظرفیت‌های تولید خود را افزایش می‌دهد بلکه نقشی استراتژیک در مسیر تامین نیاز داخلی و توسعه صنعتی کشور ایفا می‌کند.

شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در سال گذشته، ۹۸۴ هزار و ۳۹۳ تن کنسانتره به فروش رساند که از این مقدار، بیش از ۹۱۹ هزار تن به بازارهای داخلی و ۶۴ هزار تن به بازارهای صادراتی اختصاص داشته است. مقدار فروش داخلی کنسانتره شرکت صبانور به معنای سهم ۹٫۲ درصدی این شرکت از تناژ فروش و ۱۰٫۵ درصدی از ارزش فروش این محصول در بورس کالا است. همچنین از مجموع ۴۴۲ هزار و ۶۷۵ تن فروش گندله در این شرکت، ۱۶۹ هزار تن در بازارهای داخلی و بیش از ۲۷۳ هزار تن در بازارهای صادراتی به فروش رفته است. بر همین اساس، شرکت صبانور حدود یک درصد از ارزش فروش داخلی گندله در بورس کالا سهم داشته است. این عملکرد فروش در شرکت صبانور حاکی از رشد حجمی فروش این شرکت به میزان بیش از ۵۶ درصد در حوزه کنسانتره و ۴۵ درصد در زمینه گندله در مقایسه با عملکرد سال ۱۴۰۱ در این شرکت است.

گفتنی است که اصلی‌ترین مشتریان محصول کنسانتره شرکت صبانور در سال ۱۴۰۲، مجتمع صنعتی آرین پارس موتور با سهم ۲۴ درصدی از درآمدها، شرکت‌های تجارت آفاق زرین (۱۳ درصد)، فولاد مبارکه اصفهان (۹ درصد) و سپهر صنعت آرتا (۶ درصد) بوده‌اند. همچنین در خصوص محصول گندله شرکت صبانور نیز اصلی‌ترین مشتری آن در سال گذشته شرکت «AMA Golden Gate Company» در بخش صادراتی با سهم ۱۷ درصدی از درآمدها بوده است. دیگر مشتریان اصلی محصول گندله شرکت صبانور را نیز شرکت‌های آهن و فولاد ارفع (۵ درصد)، «Yanmaz enerji ve metal endustri sanayi» در بخش صادراتی (۵ درصد) و مجتمع صنعتی آرین پارس موتور (۴ درصد) تشکیل داده‌ بوده‌اند.

روند فروش در شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در نمودار ۲ آورده شده است. همان‌طور که در نمودار نیز مشاهده می‌شود، حد فاصل سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۲، مقدار فروش کنسانتره در شرکت صبانور از ۵۸۷ هزار و ۹۰۷ تن به مقدار بیشینه ۹۸۴ هزار و ۳۹۳ تن رسیده است. همچنین در همین بازه زمانی، مقدار فروش گندله این شرکت از ۳۱۴ هزار و ۷۵۸ تن به ۴۴۲ هزار و ۶۷۵ تن افزایش یافته است. در مجموع می‌توان گفت که فروش کنسانتره و گندله در این شرکت در بازه زمانی مورد بررسی، به ترتیب با رشد بیش از ۶۷ درصدی و ۴۰ درصدی همراه بوده است.

نمودار ۲٫ روند فروش محصولات در شرکت صبانور طی چند سال اخیر

انتهای پیام//

مدیرعامل شرکت آتیه فولاد سنگان:

9:49 /دوشنبه/15 مرداد 1403

رئیس هیئت عامل ایمیدرو مطرح کرد:

8:32 /یکشنبه/7 مرداد 1403

مدیر کارخانه کنسانتره‌سازی شرکت فولاد سنگان:

15:05 /شنبه/6 مرداد 1403

مدیر نظارت مجتمع فسفات اسفوردی بافق عنوان کرد:

12:53 /دوشنبه/18 تیر 1403

مدیر استخراج مواد معدنی شرکت فولاد مبارکه:

8:39 /یکشنبه/17 تیر 1403

غلامرضا هاشمی مرند، عضو هیئت مدیره و معاون توسعه معدنی و صنعتی شرکت صبانور در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

8:01 /شنبه/7 بهمن 1402

مجتبی حمیدیان، مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بافق در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

4:32 /شنبه/16 دی 1402

محمد مدنی‌فر، مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

6:13 /شنبه/6 خرداد 1402

وحید سیدعلی، مدیرعامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

14:54 /شنبه/8 مرداد 1401

مهرداد اکبریان، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:52 /شنبه/19 خرداد 1403

کیوان جعفری طهرانی، رئیس امور بین الملل تولید کنندگان سنگ آهن

8:21 /چهارشنبه/3 خرداد 1396
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/05/16

154107

فلزات آنلاین

1403/05/16

542326

فلزات آنلاین

1403/05/16

725147

فلزات آنلاین

1403/05/16

2423171

فلزات آنلاین

1403/05/16

25701

فلزات آنلاین

1403/05/16

12620

فلزات آنلاین

1403/05/16

42403

فلزات آنلاین

1403/05/16

49178

فلزات آنلاین

1403/05/16

44700

فلزات آنلاین

1403/05/16

41429

فلزات آنلاین

1403/05/16

27052

فلزات آنلاین

1403/05/16

28523

فلزات آنلاین

1403/05/16

27046

فلزات آنلاین

1403/05/16

36512

فلزات آنلاین

1403/05/16

33684

فلزات آنلاین

1403/05/16

45204

فلزات آنلاین

1403/05/16

26632

فلزات آنلاین

1403/05/16

42139

فلزات آنلاین

1403/05/16

44879

فلزات آنلاین

1403/05/16

3560200