سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۳:۵۹ /چهارشنبه/۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 15:26 /یکشنبه/20 خرداد 1403

طی هفته‌های اخیر ،

معاملات فلزات پایه در بورس آتی افزایش یافت

برخی منابع به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که حجم ثبت معاملات فلزات پایه در بورس‌های آتی در سطح جهان روند صعودی به خود گرفته است. با این حال، این روند افزایشی در بازارهای فیزیکی در سراسر جهان انعکاس نیافته است؛ چراکه خریداران عمدتا به دلیل افزایش قیمت‌ها، از ثبت قرارداد در این بازارها امتناع می‌ورزند.

برخی منابع به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که حجم ثبت معاملات فلزات پایه در بورس‌های آتی در سطح جهان روند صعودی به خود گرفته است. با این حال، این روند افزایشی در بازارهای فیزیکی در سراسر جهان انعکاس نیافته است؛ چراکه خریداران عمدتا به دلیل افزایش قیمت‌ها، از ثبت قرارداد در این بازارها امتناع می‌ورزند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، قیمت سه ماهه مس در بورس فلزات لندن به بالاترین رقم تاریخی خود یعنی ۱۰ هزار و ۹۵۴ دلار در هر تن در روز ۲۰ می ۲۰۲۴ رسید که ۲۷٫۴ درصد از ابتدای سال میلادی جاری افزایش را تجربه کرد. با این وجود، به نظر می‌رسد افزایش قیمت‌ها در بورس آتی فلزات لندن، تاثیری بر روند ثبت معاملات در بازار فیزیکی مس نگذاشته است.

یکی از معامله‌گران کاتد مس در بازار شانگهای مطرح کرد: وضعیت مس در بازار فیزیکی در شرایط رکود قرار دارد و خریداران به دلیل کاهش حجم عرضه و تقاضا در این بازار تمایل به ثبت قرارداد ندارند.

وی در ادامه افزود: شماری از مصرف‌کنندگان درخواست تعویق در ارسال محموله‌های سفارش داده شده کاتد مس را ارائه داده‌اند زیرا سفارش‌های جدیدی با قیمت فعلی مس به ثبت نمی‌رسد.

در همین راستا و بر اساس ارزیابی روزانه، موسسه «Fastmarkets» رقم تخفیف کاتد مس با گرید «A» را حدود پنج تا ۲۵ دلار در هر تن نسبت به هزینه تحویل محموله در بندر شانگهای (cif) در روز پنج‌شنبه ۲۳ می ۲۰۲۴ اعلام کرد که در مقایسه با تخفیف صفر تا ۱۵ دلار در هر تن اعلام شده نسبت به هزینه تحویل محموله در بندر شانگهای (cif) ارائه شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور قابل مقایسه است.

بر اساس گزارش‌های ارائه شده قبلی موسسه «Fastmarkets»، ارزیابی پریمیوم مبنای فعلی پایین‌ترین میزان از سال ۲۰۱۵ تاکنون بوده است.

وضعیت پریمیوم مبنای مس از ماه می ۲۰۱۵ تا ماه می ۲۰۲۴

برخی منابع اظهار داشتند که روند خرید در بازارهای فیزیکی فلزات پایه‌ای همچون آلومینیوم، روی و نیکل نیز در وضعیت رکود قرار دارد و معامله‌گران معتقدند که روند افزایشی قیمت‌ها در بورس آتی به این بازارها سرایت پیدا نکرده است.

یکی از معامله‌گران آلومینیوم در بازار شانگهای با اشاره به اینکه برخی از واحدهای تولیدکننده پروفیل آلومینیوم ظرفیت تولید خود را به دلیل افت حجم تقاضا کاهش داده‌اند، تصریح کرد: افزایش قابل‌توجه قیمت آلومینیوم در بورس آتی شانگهای (SHFE)، معامله‌گران را بر آن داشته است که تا به منظور کسب سود بیشتر، محموله‌های انبار شده خود را به فروش بگذارند اما مصرف‌کنندگان تمایلی به خرید آلومینیوم با چنین قیمت بالایی ندارند.

وی اظهار داشت: شماری از تولیدکنندگان در صنایع پایین‌دستی، سرعت ذخیره‌سازی مواد اولیه در انبارها را کاهش داده‌اند و به دنبال آن مشتریان نیز خرید مواد اولیه مورد نیاز خود را به امید کاهش قیمت‌ها به تعویق انداخته‌اند.

یک معامله‌گر فلز روی در بازار شانگهای، روند افزایشی قیمت روی بورس آتی شانگهای را نه به دلیل رشد حجم تقاضا برای آن بلکه به علت افزایش قیمت فلز مذکور در بورس فلزات لندن عنوان کرد.

در همین راستا، قیمت فلز روی با موعد تحویل در ماه جولای ۲۰۲۴ در بورس آتی شانگهای، در روز چهارشنبه ۲۲ می سال جاری میلادی رقمی حدود ۲۴ هزار و ۹۲۰ یوان تعیین شد که بالاترین قیمت این فلز از ماه ژوئن ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد.

این معامله‌گر فلز روی در بازار شانگهای در ادامه عنوان کرد: حجم موجودی انبار روی واحدهای تولیدی به سطح بسیار پایینی کاهش یافته است زیرا به دلیل افت تمایل به خرید از بازار فیزیکی به سبب افزایش قیمت‌ها، واحدهای تولیدی در آغاز فرایند ذخیره‌سازی مجدد روی با احتیاط بیشتری عمل می‌کنند.

برخی از منابع به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که روند صعودی قیمت‌ روی، باعث افزایش قیمت‌ کویل فولادی گالوانیزه به روش غوطه‌وری گرم (HDG) شده است. به همین دلیل معامله‌گران این محصول که با مشکل کاهش حجم تقاضا دست و پنجه نرم می‌کنند، تحت فشار بیشتری قرار گرفته‌اند.

به گفته آن‌ها، قیمت خرید کویل فولادی گالوانیزه به روش غوطه‌وری گرم (HDG) از واحدهای تولیدی در چین، بیش از ۱۰۰ یوان در هر تن به دنبال جهش اخیر قیمت روی و فولاد افزایش یافته است.

یک معامله‌گر فولاد فعال در بازار شانگهای، بیان کرد: قیمت فروش کویل فولادی گالوانیزه به روش غوطه‌وری گرم، تولید شرکتی که وی در آن حضور دارد، تنها ۲۰ تا ۳۰ یوان در هر تن افزایش یافته که دلیل آن، کاهش حجم تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان نهایی بوده است.

شماری از فعالان بازار در رابطه با بازار نیکل اظهار داشتند که افت حجم تقاضا برای خودروهای الکتریکی (EVs) و فولاد زنگ‌نزن، منجر به کاهش حجم نقدینگی در بازار نیکل شده است.

یکی از تولیدکنندگان مواد واسطه با استناد به روند افزایشی که تولیدکنندگان سولفات نیکل هم‌اکنون با آن مواجه هستند، خاطرنشان کرد: افزایش قیمت نیکل بورس فلزات لندن که منجر به افزایش قیمت تمام شده رسوب هیدروکسید مخلوط (MHP) شده بود، روند نزولی به خود گرفته است. با این حال، تاثیرگذاری وضعیت رشد قیمت نیکل بر افزایش قیمت‌ها در صنایع پایین‌دستی هنوز مشخص نیست.

بر اساس ارزیابی موسسه «Fastmarkets»، قیمت تمام شده رسوب هیدروکسید مخلوط نیکل، با شرط تحویل محموله در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif)، رقمی حدود ۱۴ هزار و ۷۰۰ تا ۱۶ هزار دلار در هر تن در روز چهارشنبه ۲۲ می ۲۰۲۴ اعلام شد که ۵ درصد نسبت به قیمت گزارش شده در تاریخ ۲۱ می سال جاری میلادی افزایش داشت.

موسسه مذکور قیمت سولفات نیکل با خلوص حداقل ۲۱ درصد و حداکثر ۲۲٫۵ درصد ارزیابی، کبالت ۱۰ قسمت در میلیون، با شرط تحویل محموله درب کارخانه تولیدکننده در چین را رقمی حدود ۳۰ هزار و ۵۰۰ تا ۳۱ هزار یوان در هر تن در روز ۱۷ می ۲۰۲۴ ارزیابی کرد. رقم اعلام شده حدود ۲٫۵ درصد نسبت به قیمت ارزیابی شده و ۳٫۹ درصد نسبت به قیمت ۲۵ تا ۲۶ هزار یوان در هر تن تعیین شده در ابتدای سال ۲۰۲۴ افزایش را تجربه کرد.

یک معامله‌گر فلز نیکل در بازار شانگهای با اشاره به عدم انطباق قیمت‌ها با حجم عرضه و تقاضای فلز نامبرده، تصریح کرد: خریداران در صنایع پایین‌دستی اساسا روند خرید خود را تا زمان بازگشت قیمت‌ها به حالت عادی متوقف کرده‌اند.

تعدادی از منابع آگاه افزودند: شرایط مشابهی در بازار نیکل اروپا حاکم بوده و حجم معاملات کاتد نیکل در هفته‌های اخیر به دلیل افزایش قیمت‌ها، موجب ایجاد رکود در بازار این فلز شده است.

کاهش میزان تولید فرونیکل و مواد اولیه به‌‌کار رفته در تولید فولاد زنگ‌نزن در سطح جهان، شرایطی را رقم زد که در آن ارائه تخفیف در قیمت‌ها به حداقل میزان ممکن در سال ۲۰۲۴ رسید.

به گفته منابع مذکور، روند خرید و فروش در بازار فرونیکل نیز تقریبا در وضعیت رکود قرار داشت زیرا کاهش تخفیف‌های ارائه شده و افزایش قیمت‌های نیکل بورس فلزات لندن باعث شد نرخ مواد اولیه خریداری شده از سوی واحدهای تولیدی فولاد زنگ‌نزن در چین با روند صعودی همراه شود.

آن‌ها در ادامه خاطرنشان کردند که به علت دسترسی به چدن نیکل با قیمتی ارزان‌تر (NPI)، تمایل واحدهای تولیدی برای خرید فرونیکل کاهش پیدا کرده است.

یک تولیدکننده فرونیکل در همین راستا عنوان کرد: تمایلی برای فروش محموله‌های فرونیکل در چین وجود ندارد؛ چراکه خریداران در چین به دلیل افزایش قیمت‌ها در بورس فلزات لندن، خواهان دریافت تخفیف‌های بیشتری هستند و به دلیل افت حجم عرضه فرونیکل در بازار، این امکان برای فروشندگان وجود ندارد.

تولیدکننده مذکور عنوان کرد: ترجیح بر این است که محموله‌های فرونیکل در بازار اروپا، درست همان جایی که درخواست تخفیف‌ها محدودتر بوده است، عرضه شود.

بر اساس ارزیابی ماهانه موسسه «Fastmarkets»، رقم تخفیف برای فروش محموله‌های فرونیکل با محتوای حداقل ۲۶ تا ۳۲ درصد نیکل، با شرط تحویل در بنادر چین  و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار، حدود دو هزار و ۵۰۰ تا سه هزار و ۱۰۰ دلار در هر تن در روز ۲۹ آوریل ۲۰۲۴ اعلام شد که با رقم تخفیف دو هزار و ۴۰۰ تا سه هزار دلار در هر تن گزارش شده در ماه مارس سال جاری میلادی قابل مقایسه است.

به گفته شماری از منابع، در حال حاضر تغییراتی در روند تولید نیکل در بحبوحه افزایش قیمت‌ها در بورس آتی ایجاد شده است و تولیدکنندگان باتری در چین ترجیح می‌دهند به منظور افزایش میزان سوددهی خود، از نیکل الکترولیت استفاده کنند.

منابع مذکور تاکید کردند که میزان تولید نیکل الکترولیت که ترکیبی از سولفات نیکل به شمار می‌رود، از سال ۲۰۲۳ به طور پیوسته در حال افزایش بوده است. میزان تولید نیکل الکترولیت در سه ماهه اول ۲۰۲۴، ماهانه به ۳۰ هزار تن رسید و این رقم در ماه می سال جاری میلادی، به حدود ۳۱ هزار تن در ماه افزایش پیدا کرد.

این منابع خاطرنشان کردند که تغییر مکانیزم قیمت‌گذاری رسوب هیدروکسید مخلوط نیکل (MHP) در پی افزایش قیمت نیکل در بورس فلزات لندن، با هدف ایجاد تعادل میان مکانیزم‌های قیمت‌گذاری مختلف ایجاد شد.

در حال حاضر فعالان بازار قیمت تمام شده را با در نظر گرفتن شاخص قیمت قابل فروش فعلی و قیمت نیکل در بورس فلزات لندن محاسبه می‌کنند؛ این در حالی است که برای جلوگیری از هرگونه تغییرات نوسانی بیشتر در قیمت نیکل بورس فلزات لندن و برای رسیدن به یک حاشیه سود با ثبات، از یک رقم تخفیف حساب شده استفاده می‌شود.

منابع نامبرده در پایان اظهار داشتند که آن‌ها قبلا از قیمت سولفات نیکل و هزینه‌های جانبی برای محاسبه قیمت تمام شده رسوب هیدروکسید مخلوط نیکل استفاده کرده بودند و این مسئله منجر به شکاف گسترده‌ای بین قیمت تمام شده به روش معمولی در محاسبه قیمت و شاخص قابل فروش شده است.

انتهای پیام//

با هدف توسعه بخش معدن و صنایع معدنی،

14:52 /یکشنبه/3 تیر 1403

پس از گذشت دو سال دشوار،

7:51 /سه شنبه/22 خرداد 1403

برخلاف پیش‌بینی اقتصاددانان رخ داد؛

14:29 /چهارشنبه/5 اردیبهشت 1403

تلاش شرکت‌های معدنی برای کاهش فشارهای تورمی؛

16:02 /دوشنبه/20 فروردین 1403

هم‌زمان با افزایش واردات کامودیتی‌ها رخ داد؛

15:09 /یکشنبه/20 اسفند 1402
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/4

153071

فلزات آنلاین

1403/04/4

483684

فلزات آنلاین

1403/04/4

635024

فلزات آنلاین

1403/04/4

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/4

24590

فلزات آنلاین

1403/04/4

11263

فلزات آنلاین

1403/04/4

47474

فلزات آنلاین

1403/04/4

51616

فلزات آنلاین

1403/04/4

44720

فلزات آنلاین

1403/04/4

41566

فلزات آنلاین

1403/04/4

26431

فلزات آنلاین

1403/04/4

27924

فلزات آنلاین

1403/04/4

25459

فلزات آنلاین

1403/04/4

36796

فلزات آنلاین

1403/04/4

33609

فلزات آنلاین

1403/04/4

46477

فلزات آنلاین

1403/04/4

24819

فلزات آنلاین

1403/04/4

43710

فلزات آنلاین

1403/04/4

46627

فلزات آنلاین

1403/04/4

3409700